"Nørrebro station på køvenhavn´sk".    

Nørrebro station  1930.

 

 

 

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Währinger Strasse-  / Volksoper,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København :

 

  

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.   ^---vv---^   10. august 2008.   

 

 

 

U-bahn-station (U6):  Währinger Strasse / Volksoper, Währinger Gürtel,  solsiden.   --   10. august 2008.

 

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.    --    10. august 2008.   ^---vv

 

 

288-5578.WL_U6.Waehringer_Strasse-Volksoper.Wien.10.8.2008.JPG (800×586)

 

 

 

U-bahn-station (U6).  Währinger Strasse / Volksoper, Wien.    --    10. august 2008.  

 

U-bahn-station (U6),  Währinger Strasse-Volksoper.   Wien.   10. august 2008.   ^---vv

 . . . med Volksoper i baggrunden.


 

 

 

U-bahn-station (U6),  Währinger Strasse-Volksoper.   Wien.   10. august 2008.

 

 -

 

 

 

 

 -   

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Josefstädter Strasse,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (6):


"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Josefstädter Strasse,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (5):

Josefstädter Strasse. Wien.   --   8. august 2008.   ^---vv

 

Nej, --spirene er ikke en del af stationen, men Katholische Kirche Breitenfeld.

 

Josefstädter Strasse. Wien.   --   8. august 2008. 

 


U-bahn-station (U 6) Josefstädter Strasse,  Wien.   ^---vv   8. august 2008.

Det er "godtnok" ikke det kønne, der præger dette motiv. De to kirkespir synes at være en del af stationsbygningen og alle de mange "varmtvandsrør" med udvidelsesmulighed ved temperaturændringer ! ! !

OK, --Kablerne er løftet pga. mulighed for overgang (undergang  ) mellem perronerne, --men kønt er det ikke ! 

 

En sporvogn har forvildet sig op på højbanen (undergrundsbanen - U6).


Her er det da -om muligt- endnu værre ! ! !   ^---v

 

To nyere materieltyper.   ^---v

U-bahn-station Josefstädter Strasse,  Wien.   ^---vv   8. august 2008.

 

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Gersthof,  Wien.

 

"Forsiden" og interiør.

S-bahn station Gersthof.  Wien.     --   10. august 2008.

 

 

 

S-bahn-station Gersthof.  Wien.   --   10. august 2008.

Man føler sig næsten hensat til salene og trapperne i et af byens store slotte ! ! ! ! ! ! ! ! !


Tænk, hvis det var muligt for DSB/Banedanmark at holde deres stationer i et så flot udseende.  

At man har forsøgt / og stadig forsøger på Nørrebro station er tydeligt nok, men kampen mod hærværk og grafitti

er desværre tabt på forhånd.

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   10. august 2008.

 

"Bagsiden"

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   8. / 10. august 2008.   ^---vv

 

(Den lokale bro over den lokale "Nørrebrogade".   )


 

 

Jernbane-bonsai.   

S-bahn-station Gersthof,  Wien.   --   10. august 2008. 

 

 -

 

"Nørrebro station på Wien´sk"   --   2008 

Ottakring,  Wien.

Ja, --højbaner findes andre steder end på Nørrebro i København (3) :

"Forsiden" og interiør.

U- og S-bahn-stationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.   ---^vv

 

 

"Interiør".

 

 

U- og S-bahn-stationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.

 

  

S-bahnstation Ottakring. Wien.   --   10. august 2008. . . .  Ottakring. Wien.   --   10. august 2008.

 

S-bahnstationen Ottakring.  Wien.   --   8. august 2008.

 

S-bahnstationen Ottakring.   --   Wien.  8. august 2008.

 

S-tog 4024 014-5.  Ottakring.  Wien.   --   8. august  2008.

 

Ottakring. Wien.   --   8. august 2008.

 

U-bahn-bro m. tog, Ottakring. Wien.   --   8. august 2008.

 

 

-----------------------------------   ----------------------------------

 

 

Sporvogne i Wien   --   2008.

Wiener Linien.


Alle fotos:  6.-10. august 2008.

 

Allerede i skoletiden var interessen for Wien og deres røde sporvogne blevet vakt.  Nabofamilien -i beboelses-ejendommen- havde været dernede på charterrejse, og mine forældre (og jeg) blev inviteret ind for at se billeder.

Imidlertid blev jeg selv syg og sengeliggende på tidspunktet, og kunne derfor ikke deltage. Nabofamilien syntes dog ikke, at jeg skulle gå glip af billederne, og de kom ind med sådan en lille kikkertagtig foto-betragter, af den slags, som ved tryk på en knap kører en dias-skive et skridt frem og viser endnu to farvedias i en lidt tre-dimentionel udgave.   Det var fotografier fra Wiens indre by med en masse fotos med røde (nu ældre røde) sporvogne foran de mange flotte -hovedsageligt- hvide bygninger.

Jeg var "solgt" lige på stedet.  Der skulle dog gå næsten 60 år, før rejsen gik til Wien. 

 

Tiden gik - og det blev ikke til Wien-rejser.  Først efter pensionens indtræden blev det til noget.  Jernbaneforbundet arrangerede en tur derned for forbundets pensionister, og jeg meldte mig straks.  

I mellemtiden var fjernsynet -som bekendt- opfundet og blevet, om ikke hver-mands-eje så næsten.  Operetten "Jomfruburet" blev vist, og sammen med Danmarks Radios udsendelser om Wien/Østrig med fortælleren fru Maria Crone (som min far altid hørte og dermed jeg), blev Wiener-interessen ikke mindre.


[Maria Susanna Stalla Crone, født Korwill, forfatter, skuespillerinde og causeur, blev født i Wien, hvor hun blev en populær skuespillerinde. I 1938 flygtede hun fra nazismen og kom til Danmark. I radioen causerede hun om musik og Wien og hun arbejdede energisk for ferieudveksling mellem danske og østrigske handicappede børn. I sine senere leveår skrev hun bøger om østrigske og musikalske emner bl.a. Wien, Løst og Fast og Valsekongerne og deres Dronninger. Maria Crone modtog flere østrigske æresbevisninger. Maria Crone blev den 21. oktober 1938 gift på Københavns Rådhus med auktionsholder Erik Crone (f. 14-09-1896)]  (Kilde: Danske Film)


Jeg læste og læste om Wien, jeg hørte og genhørte den gamle LP-plade med optagelser fra "Jomfruburet" og hertil en optagelse af en genudsendelse af fjernsynsoptagelsen.  

 

Lufthavnen i Wien:  Austrian-flyet OE LNJ,  Wien.   --   6. august  2008.

(Hvem skulle tro, at man kunne (kan ?) flyve til Wien med LNJ (Lyngby-Nærum Jernbane.)

 

En af de større jernbaneorganitioner arrangerede en rejse på 6 dage til Wien, og jeg tog en hurtig beslutning.  Ankommet til Wien, nævnte jeg overfor rejselederen, at -omend det sikkert var venligt ment med de fælles indslag, skulle hun måske ikke regne med at se mig mere end til morgenmaden på hotellet.  Resten af tiden skulle jeg køre med eller fotografere sporvogne ! ! ! 

Hun har sikkert tænkt sit, --men sådan foregik det nu alligevel.  Nogle af fællesarrangementerne var jeg dog med på -her måtte jeg se den pågældende attraktion- men ellers var det "sololøb". Et par af disse arrangementer var aftenarrangementer, og dermed alligevel ikke så sporvognsfoto-aktuelle. Når vi så alle fulgtes hjem mod hotellet, forlod jeg selskabet, når vi passerede "Ringen". Her tog jeg hver aften -jeg havde jo 24 timers- / dagsbillet- en af de to linier 1 eller 2.  Disse to linier trafikerede "Ringen", hver sin vej rundt, og jeg skiftede retning hver aften ! ! ! (Denne driftsform er siden ændret.)

 

Straks efter ankomsten til Wien, gik turen med lufthavnsbussen direkte til det berømte "Hundertwasserhaus" (der var endnu en times tid, til man ville se os på hotellet).  

Er der noget, der ikke "siger mig noget", er det sådant, --så mens de andre rejsedeltagere gik på tur i og ved huset, gik jeg hen for enden af den lille sidevej, hvori huset lå (jeg havde set køreledningen fra den lokale sporvogn, og der kom da også hurtigt een -for mig den første).


WL 4744 linie N v. Hundertwasserhaus, Wien.   --   6. august 2008.


  

WL 1305 linie N v. Hundertwasserhaus ---^, Wien.  --  6. august 2008.  --  3726. WL 30 ---^ N v. Hundertwasserhaus, Wien.

 . . . og lige rundt om hjørnet:   WL 4782-N.  Rasumofsky Gasse v. Løvengasse,  Wien.   --   6. august 2008.

 

 

 

Wiener Linien WL

Bomærke m.v.

 . . . . .  

Wiener Liniens bomærke, som vognnummerering (6. august 2008) og på stoppestedsstander Wien Westbhf.(10. august 2008).

- o -

 

Det er på forhånd håbløst at beskrive Wiens sporveje ud fra en lille uges bekendskab i 2008.  

Derfor må det -i første omgang- blot blive et udpluk af nogle af byens 2(3) sporvognstyper foran de fantastisk flotte scenerier man -næsten- kun ser i Wien.  Senere kan det måske udbygges ??? !!!



"Düsseldorfere på Wiensk".

WL 4023+1423-D.  Statsoperaen, Opernring. Wien.   --   9. august 2008.    ( WL = Wiener Linien. )

Samme operabygning, "by night" og uden sporvogn.

 

WL 4853 + 1356-2.  Schubertring-Weisskirchenstrasse.  Wien.   --   11. august  2008.

 

 

 

 

WL 4867 + 1367-1.  Wiener-oper.  Wien.   --   7.  august 2008.    . . . også scooteren er i sporvognsfarve 

 

WLB 4-109 + WL 4545-62.  Kärntnerring, v. Operaen.  Wien.   -   7 august 2008.

Næsten lige overfor Wiener Oper har et andet sporvognsselskab,  Wiener Lokalbahnen  --  WLB, endestation ved sløjfekørsel rundt om nogle store ejendomskomplekser - side om side med WL´s linie 62.

 

WL 4023 - 1423-D.  Burg Ring.  Wien.   --  8. august 2008.

 

WL 4853 + 1356 linie D.  Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet.  Wien.   --   7. august 2008.


WL 4023 - 1423-D.  Burg Ring.  Wien.   --  8. august 2008.


Vist intet sted passer de mange røde sporvogne så godt til de mange store flotte -næsten slotsagtige- hvide bygninger der indrammer gaderne, som her i Wien, og med de grønne træer langs "Ringestrasse" eller andre store gader / pladser.


WL 4074-71 + 1505-71.  Schwartzenberg Platz.  Wien.   --   9. august  2008.


Mon ikke billederne giver et indtryk af en utrolig flot by. Man kan så undre sig over, at jeg kørte den samme tur hver aften/nat, omend i modsat retning.  Det var imidlertid en udmærket måde -også- at se byen på, og ikke mindst undre sig over den -syntes jeg- utroligt dårlige måde trafikken/køreplanen syntes at være tilrettelagt på. 

Som ringlinie skar denne en masse radiære "udfaldsgader", --alle steder med lyskurve, og alle steder kom sporvognen til krydsene og indgik/måtte indgå i den almindelige trafik.  Det gav utroligt mange "spildte" minutter i form af holdt ved lyskurvene, inden man kørte over ! ! !  Bare  tanken ca. 2 minutter ved 10-12 gadekryds, og vognen har "tabt" ca. 20 minutter.  Hertil kom, at man ved liniernes personaleskiftested havde et ophold på omkring 5 minutter, mens personale udvekslede livshistorier eller drøftede verdenssituationen.

Magen til tidsspild (både det ene og det andet) skal (skulle??) man da lede længe efter.  Andre steder i udlandet har man forlængst indbygget "selvtænkende systemer" i lyskurvene, der giver grøn bølge for sporvognen og dens mange passagerer.

Det går måske ud over de billister, der skal holde på grund af dette, men glæder dem, der kommer et halvt minut senere, hvor sporvognen er passeret.  Alt i alt har bilisterne ikke tabt noget - kun et par andre bilister har holdt for sporvognen, og på denne måde kunne man formentlig "tjene" de ca. 20+5 minutter, jeg nævnte ovenfor.

Siden har jeg hørt, at man har ændret / omlagt / nedlagt disse to linier - så måske har man fundet på noget bedre ???

 

WL 4508-49,  Dr. Karl Renner-Ring v. Parlementet.  Wien.    --   6. august 2008.

 

Parlementet. Wien.   --   7. august 2008.


Parlementet.  Wien.   --   7. august 2008.     Næsten uden liv . . . 


WL 4853+1356-D. Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet.  Wien.    --   7. august 2008.

. . . men kun sekunder efter ser der atter livligt ud.

Parlementet.  Wien.   --   7. august 2008.


Parlementet. Wien.     --   7. august 2008.

(Vi har ofte -herhjemme i DK- gjort os lystige over, at selv den seneste, større nybyggede station, næsten altid rummede en gammel, afhjulet, godsvogn side om side med nybyggeriet, til noget af det, man havde glemt.) 

 

WL 4636 + 1117 linie J.  Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet.  Wien.  7. august 2008.   ^---v

- - - 

 

WL 4780-31 + 4735-30.  Stammersdorf.  Wien.   --   8. august 2008.

 

WL 4007 + 637.  Wien Südbahnhof.  Wien.   --   7. august 2008.

 

WL 4016 + 1420-D.  Schotten Ring - Børsegasse.  Wien.   --   7. august 2008.


I så nydelige omgivelser kan man købe modeljernbaner i Wien, --på en del af den store Ring, som jeg husker det, ikke så langt fra  Das Dreimädelhaus, huset med de tre unge ugifte piger, der er hovedpersonerne i Heinrich Berté´s  operette "bygget" over Frans Schuberts musik.   

"Jomfruburet", som operetten hedder på dansk (DR TV 1959), med bl. a. Ellen Winther Lembourn og Hans Kurt.

 

 

Jomfruburet i DR-TV:


http://www.dr.dk/Bonanza/serie/Drama/TV-T_50erne.htm

 

WL 4815 + 1319-5.  Klosterneuburger Strasse.  Wien.   --   8. august 2008.

 

WL 4028.  Bethovengang.  Wien.   --   7. august 2008.

 

 

Totalreklame på "Wien´sk".

WL 4028-D.  Nussdorf.  Wien.   --   7. august 2008.

 

WL 4043 + 1443-D.  Grinzinger Strasse.  Wien.   --   7. august 2008.

 

WL 4024 + 1424-D v. Wiener-oper.  Wien.   --   7. august 2008.

 

 

WL 4544-J.  Dr. Karl Renner Ring v. Parlementet.   -->   7.  august 2008.  <--  WL-Haltestelle.  Wien Südbahnhof.    

 

 

WL 4074 + 1474-71.  Ved Schwartzenberg Platz.  Wien.   --   9. august  2008.

 

WL 4074-71 + 1505-71.  Schwartzenberg Platz.  Wien.   --   9. august  2008.



WL 4503 + 1201, linie 49.  Hütteldorf, Wien.   --   6. august 2008.

WL 4503 + 120, linie 49.  Hütteldorf,  Wien.   --   6. august 2008.

 

 


  

WL Haltestelle. Julius Tandler-Platz. Wien.  --  7. august 2008.  --  WL 4027 + 1427, linie D.


WL 4027 / 629, linie D.   Julius Tandler-Platz.   --   7. august 2008.

 

WL 4037 + 1437 linie D.  Julius Tandler-Platz.  Wien.   --   7. august 2008.

 

WL 4037 + 1437 linie D.  Julius Tandler-Platz.  Wien.   --   7. august 2008.

 

 


 

WL 4468 - 1187-62.  Kärntner Strasse.  Wien.   --   11. august 2008.

 

WL 4659 + 1369-J.  Burg Ring-Schmerlingsplatz.  Wien.  11. august  2008.

 

WL 4009 + 1409-D (bi-vogn).   Schwartzenberg Platz.  Wien.   9. august  2008.



Bivogne.

WL 1201, linie 49.  Hütteldorf,  Wien.   --   6. august 2008.

WL 1319-5.  Klosterneuburger Strasse.  Wien.   --   8. august 2008.


WL 1407.  Wien Südbahnhof.  Wien.   --   7. august 2008.


 

 WL.  Færdselstavle.  Ottakring.  Wien.   -->   7 august 2008.   <-- WL 1170.  Inteieur. 



 . . . og med totalreklame.

WL 1428-D.  Nussdorf.  Wien.   --   7. august 2008.



 

 

 

ULF-vogne.

I 1995 indsatte WL den første lavgulvssporvogn "ULF" (Ultra Low Floor), også kaldet Niederflur (lavgulv). Disse Niedeflur-Lenkwagen var udviklet af Simmering-Graz-Pauker (i dag Siemens) og Elin, og vognene har med deres kun 18 centimeter verdens laveste indstigningshøjde. Efter behov kan trinet sænkes yderligere 10 centimeter.

Wien har -efter afslutning af den første leverance- nu 152 eksemplarer i drift i to forskellige varianter, 4- og 7-leds-vognsæt).

WL 78-62. Kärntner Strasse.  Wien.   --   11. august  2008.



WL 609 linie D.  Grinzinger Strasse.  Wien.   --   7. august 2008.


WL 666-2. Burg Ring-Schmerlings Platz.  Rigsdagsbygningen i baggrunden.  Wien.  11.august  2008.

 

Nattearbejde.  WL-Skinnesvejsning.  Bellaria Gasse.  Wien.   --   7. august 2008.   ^---v

 - - -

 

 

 

 

Sporvejsmuseet i Wien.

Som det fremgår af fotografierne nedenfor har museet til huse i en -stor- gammel remise. Hvad man ikke kan se, er at museet ligger "midt i byen", med sporforbindelse direkte til byens store sporvejsnet med mulighed for at køre museumskørsel på dette net - og det gør man.

Som jeg er orienteret er dette museum et af de museer, der ligger aller øverst i sporvejsmuseernes "Top 5", en "top" hvor lille Danmark, der ikke længere har aktive sporvejslinier, også er med.

WL  =  Wiener Linien.     Sporvejsmuseet.    Wien. 2008     --   10. august 2008.

 

Sporvejsmuseet.  Wien.


Vognhal nr. II.  Sporvejsmuseet.  Wien.

 

Vognhal nr. III.  Sporvejsmuseet.  Wien.

 

"Bagsiden af medaljen" -remisehallens modsatte ende.  ^---v

 - - - 

 

De udstillede vogne . . . 

. . . og når man kommer ind i hallerne, er det bare sporvogne, sporvogne og atter sporvogne, den ene flottere end den anden / de andre ! ! ! 

Desværre har jeg ikke eksakte oplysninger om alle de enkelte vogne, men se billederne alligevel - nyd dem (ikke billederne, men sporvognene), og se evt. de to andre "sider" fra Wien,  "Dagens fotos"  1. januar 2013 og 2014.

WL 2380.  Sporvejsmuseet.  Wien   ^---v

 - - - 

 

WL 3802. 

 

WL 2003.

 

WL 314.

 

WL 244.  Sporvejsmuseet.  Wien.   --   9. august  2008,

 

WL 244.   ^---v

Af og til kan der på de enkelte fotos være "hugget en hæl eller klippet en tå".  Jeg tror, at dette foto giver et godt indtryk af, hvor svært det kan være at få det hele med, når man lige står og mangler 600-700 volt jævnstrøm og en kørenøgle.

 


. . . og så har de (ligesom Danmark) et af verdens flotteste sporvejsmuseer, med kørsel i byen med museumsmateriel i sommerhalvåret.

 

 

 

- o -



WL 2714.

 

WL 462.

 

WL 2283.

 

WL 4078. 

 

WL 4082.

 

WL 6115.

 

WL 2861.  Sporvejsmuseet.  Wien.   --   9. august  2008.

. . . og så er der lige så mange til (til næste 1. januar  ) samt endnu en hal med vogne under renovering, som jeg også fik lov at se, men med pålæg:  "Nu ingen billeder her fra".

Det er seks år siden nu, så mon ikke mange af disse vogne nu står i udstillingshallerne ! ! !

 

 


Der kører ikke sporvogne umiddelbart forbi Nytårs-koncertsalen, men der skal da vises et foto af bygningen: 

Danskeren Theophil Hansens Musikverein.  Wien.   --   9. august  2008.

 

Selv nåede jeg ikke længere end til en låset indgangsdør, -- resten må jeg så se ved nytårstid.

 

 

Kan der næsten tænkes flottere by ??? 

 

 

 

Advarselsskilt.  Dr.Karl Lueger Ring.  Wien.  10. august  2008.

 

Wiener Lokalbahn.  -  Ubevogtet jernbaneoverskæring, set fra sporvognen/toget ???  Wien 7. august 2008.



 

De, der kender mig, vil næppe være i tvivl om, hvad mit foretrukne "hovedmåltid" skulle være: Selvfølgelig Wienerschnitsel.

Når man nu er i Wien, må man da prøve retten dér, hvor de må formodes at være aller bedst til det ! ! !

 

Jeg mener dog stadig, --at de bedste jeg har fået, var på færgen Tycho Brahe, på Helsingør-Helsingborg-overfarten, i de år, der var servering (restaurant).

Sørgelig at man nedlagde denne restaurant.

Wienerschnitzel.  Café Weimar.  Wien.6. august  2008.

 



 

 -

 


Forrige side: Oslo Sporveier.
Næste side: Wiens sporvogne.