Rullende materiel.

 

Arbejdskøretøjer + museumsmateriel.

 

I dette afsnit vil der desværre -indtil videre- være adskillige (?), dels fordi jeg ganske simpelt ikke har oplysningerne, dels fordi kilderne jævnligt taler mod hinanden.   

 

EKO  TRAMWAY

 

EKO TRAMWAY - hvad er det så lige ??? ! ! ! 

Som et led i arbejdet med en "grønnere" tilværelse for borgerne, har man i Warszawa indført en ordning, hvor man mod kontrolleret aflevering af diverse udslidte, elektriske produkter, som tak modtager een eller flere billetter til "den grønne sporvogn", som så kører en slags turistkørsel rundt i Warszawa efter en særlig køreplan.

 

"Projektidé.

Affaldssortering er en bevidst handling for at beskytte miljøet i vores by. Dette er en praktisk måde at kombinere økonomisk vækst med øget livskvalitet for indbyggerne i Warszawa, og samtidig opretholde et godt miljø for de kommende generationer.  Hovedidéen er at øge dannelsen EKOTRAMWAJU bevidsthed Warszawa.  EKOTRAMWAJ vil være en unik form for kommunikation og adfærdsmæssige økologi, der vil bidrage til at øge bevidstheden om Warszawa og uddybe viden om de miljømæssige aktiviteter som organisator og partnere. Desuden vil vognen deltage i indsamlingen af ​​brugte batterier."

.

.

Således giver:

 

Papir:

1-5 kg = 1 billet.

6-15 kg = 2 billetter

15-30 kg = 3 billetter.

 

 

Batterier:

20-30 stk = 1 billet.

31-50 = 2 billetter.

50-100 = 3 billetter.

 

Osv. osv, hvor der er nævnt andre el-artikler (på polsk), f. eks. fjernsynsapparater og PC´er.

.

.

.

 

 

Billetter til EKO-vognen.

 

I 1960´erne begyndte Konstal at udvikle en forenklet variant af sporvognstypen 13N, designet til kørsel i Warszawa. Erfaringerne under bygningen af 15N prototypevogne blev brugt til at forberede den endelige version af 102N-vognene. Prototyper blev bygget i 1967-1968, og i 1969 indledtes den egentlige produktion.

Den nye vogntype var to-leddet, og havde en ny type kantet karrosseri. Den store forrude giver godt udsyn, hvor dens negative hældning modvirker refleksioner i solrigt vejr.

Den sidste vogn af denne type udrangeredes i januar 2004.

I øjeblikket (2011) er denne type historiske vogne stadig at finde i Krakow, Poznan, Warszawa, Katowice og Wroclaw, men i de sidste to byer er vognene dog ændret på forskellig vis.

 

Den "grønne" EKO-vogn TW 5 i  Remise 4 - Zoliborz   ^---v  

(Her er man da ikke i tvivl om vogntypen - det ses i destinationsskiltekasserne, både for og bag.)

 . . .

. . . og i arbejde på Rondo Dmowskiego, 21. maj 2011. 

 

TW 23.

Skinneplads Obozowa, --her skal der ikke megen fantasi til at se, hverken anvendelse eller ophav.   ^---v 

Opr: Type 13 N. Bygget: Konstal, 1962. Ombygget: Tårnvogn, 1989.    v

 

 

TW 388, Skinneplads Obozowa.  Oprindelsen fornægter sig ikke. Anvendelsen: Køretrådsekspedition.   ^---v

Fra den lille kasse på taget kan køretråden inspiceres, både manuelt af en medarbejder, men også via tv-optagelse.  I begyndelsen af vor rundtur med det gamle materiel, så vi vognen i arbejde på linienettet, og her på remisen kom den hjem, netop som vi var på vej til at køre videre.  Heldigt.

Opr:  Type 13 N. Bygget: Konstal, 1967. Ombygget til målevogn, 1995.      v

 

TW 1022, til venstre. Ingen nøjagtig forklaring på anvendelsen endnu, --men man kan evt. gætte ud fra det elektriske strømskema, som vognsiden er dekoreret med.   ^---v

Opr.  Type 105 N, Konstal 1975.   Datering for ombygning haves ikke.

 

TW 2113,  Skinneplads Obozowa:   "WAGON  TECHNICZNY" - - - -  ^---v

Opr. Warszawa type K nr. 451, bygget 1940.  Dan/Wi.  Ombygget: 1969, arb.vg. f. svejsning.    v

 

 

TW 2116, Skinneplads Obozowa.

 Opr. Warszawa type K nr. 444, bygget 1940.  Dan/Wi.  Ombygget: 1971 (?), arb.vg. f. svejsning.

 

TW 2117, Skinneplads Obozowa.

 Opr. Warszawa type K nr. 407, bygget 1940.  Dan/Wi.  Ombygget: 1969/1971 (?), arb.vg. f. svejsning.

 

TW 2214, Skinneplads Obozowa,   ^---v

Opr. Warszawa type K nr. 451, bygget 1940.  Dan/Wi.  Ombygget: 1956 (?), slibevogn.        v

 

 

TW 2217, Skinneplads Obozowa.  Her er der næppe nogen tvivl om anvendelsen:  Snerydning.   ^---v

Yderligere oplysninger om oprindelsen haves ikke pt.

 

 

TW 2315, Skinneplads Obozowa.

Oprindelig bygget som bivogn: Warsztaty Glowne Tramwajow Miejskich, ombygget 1958 (?) til arbejdsvogn f. svejsning / transport.         v

 

TW 2400:  Transport af mindre effekter.  --  Remise 4 - Zoliborz   ^---v 

Opr. Warszawa type K nr. 408, bygget 1940.  Dan/Wi, udr. 1966/69 (?). 1980 transportvogn. Reserv. til museumsbrug ?

 . . .

 

TW 2412-2.  Også transport,  måske lidt større effekter ???   ^---v

Opr. Warszawa type 13 N nr. 778, bygget 1969. Konstal.  2002: Transportvogn.     v

 

TW P 12, Skinneplads Obozowa.

 Oprindelig bygget som bivogn type P 7 (nr. 1081-1100) ca. 1922-23.   Ombygget 1974.       v

 

TW P 15, Remise 2 -- Praga:  Gæt selv om anvendelsen.   ^---v

Opr. Warszawa type K nr. 437, bygget 1940.  Dan/Wi. Ombygget 1969 ?

 

 

 TW P-16,  Skinneplads Obozowa.    ???   ^---v 

Opr. Warszawa type K nr. 439, bygget 1940.  Dan/Wi. Ombygget 1970 ?

 . . .

 

TW S 1, Skinneplads Obozowa. 

 

"De vigtigste aktiviteter for økologi udført af Warszawa Sporveje er:

 Støjbeskyttelse.

Uddannelse af personale og interne revisorer i miljøforvaltning.

Studie af elektromagnetiske felter, regnvand og kloakering.

Reparationer, opgraderinger og bygning af nye sporvognsspor, der reducerer støjniveauet.

Modernisering og opførelse af bygninger, maskiner og udstyr til opvarmning og energibesparelser, træplantning, deltagelse i arrangementer i relation til miljøbeskyttelse og fremme miljømæssig handling."

 

 

 

Også denne vogn / dette køretøj indgår tilsyneladende i "noget grønt", uden at det til nu er lykkedes mig at finde den nøjagtige forklaring på "det grønne".

 

 

 

Skinnesliber.

Køretøjet har to førerrum, hvorfra det kan køres under:  Slibning af skinner, ukrutssprøjtning samt snerydning. Med den høje effekt (4x 100 kW) Windhoff SF-50, kan køretøjet også bruges bugsering af andre køretøjer/vogne.

Maks-hastighed på 40 km / t, således at køretøjet såvidt muligt ikke sinker andre (drifts-)vogne. Vognen/køretøjet er 12,5 m lang, 2,2 m bred og 3,55 m høj, og vejer 31 tons, samt er udstyret med en halv-strømaftager type Fb700 Stemmann.

Endelig skal det bemærkes, at køretøjet er blevet påmalet et slogan: "Skinneslibning - vi respekterer stilheden" (og nogle farverige blomster og sommerfugle). 

 

 

 

TW S-7.   Skinneplads Obozowa.   ^---v 

Opr. Warszawa type K nr. 435, bygget 1940.  Dan/Wi. Udr./omb: Saltvogn 1966.       v

 

TW S-9.   Remise 2 --  Praga.    ???      ^---v

Opr. Warszawa type K nr. 410, bygget 1940.  Dan/Wi. Udr/omb: Saltvogn, 1967.         v

 . . .

 

TW S-11   Remise 2  --  Praga.    ???

 Opr. Warszawa type K nr. 417, bygget 1940.  Dan/Wi. Udr./omb: Saltvogn, 1968.     v

 

TW S-12, Skinneplads Obozowa.

 Opr. Warszawa type K nr. 433, bygget 1940.  Dan/Wi. Udr./omb: Saltvogn 1968.      v

 

TW S-15, Skinneplads Obozowa.

Opr. Warszawa type 4N1 nr. 839-878.  Bygget af Konstal, Chorzow, 1957-61. (opr. Warszawa-nr. kendes ikke.) Siddepl. 16, ståpl. 66. Til Szczecin ca. 1965, Sz nr. 291.  -  1987: Arb.vg. f. svejsning.  Udr. 1997.

 

TW nr. ????.   "Wagon Specjalny", Skinneplads Obozowa.

 

TW  XXX, Skinneplads Obozowa.

 

 ??? - Skinneplads Obozowa.

 

 ???   Skinneplads Obozowa.   ^---v 

 

 

Det var så fotos af nogle arbejdskøretøjer.

--- Lur mig, om ikke nogle af dem ender i næste kategori:  Museumsvogne.  I det mindste: Når man ser nogle af fotografierne, er der ikke den store forskel.

 

 

 

Museumsmateriel. 

  

Warszawa, type K.

To-akslet med to motorer, 2 x 45 kW. Bygget 1940/1941-42 (?) , DWF/WIK  (Danzig Waggonfabrik AG, Danzig / Vspolnota Interesow, Katowice) i et antal af 60 stk.  Maks.hast: 40 km/t, siddepl: 24, ståpl: 44. Renoveret 1997. 2005: Rekonstr. som museumsvogn.

TW 445,  Remise 3,  Mokotów.

 

 

TW 541 

Linke-Hofmann Werke type Lw

Vogntypen blev udviklet af firmaet Linke-Hofmann, Breslau, og bygget i årene 1925-29 i et antal af ialt 232 stk. Vogntypen var tiltænkt en rolle som standardmotorvogn med vognkasse af stål og med anvendelse af træ i tag og vægge.

Vognene blev naturligvis hærget voldsomt under under 2. verdenskrig. De blev dog renoveret efterfølgende og på et tidspunkt (?) besluttedes det at forsyne vognene med langsæder.

I Warszawa udrangeredes de første vogne allerede i 1949, dels pga. ælde og slitage, dels pga. leveringen af den nye leverence af vogne fra Konstal, type N. (Se nedenfor under TW 674.)

De resterende vogne (i andre byer ?) udrangeredes i årene 1957-68.

TW 541,  Remise 3,  Mokotów.   ---^

 

TW 541 (+674) på Pl. Narutowicza    ---^

 

TW 541, Remise 2  - Praga.

 

Interiør.   ^---v

 

 

 

Konstal type N.

Efter 2. verdenskrig var der af "naturlige" årsager stor mangel på (også) sporvogne, hvorfor den polske vognfabrik Konstal blev bedt om at udvikle en ny, enkelt konstrueret sporvogn: 2-akslede vogne med stålvognkasse.

Det blev til type N for motorvognenes vedkommende og NA for bivognenes, begge med samme udseende (ret forstået). Vognene fik store endeperroner med 16 ståpladser på hver. Hertil 12 ståpladser og 24 siddepladser inde i vognen. For at lette ind- og udstigning var vognene forsynet med brede ind- og udstigningsdøre.

De første vogne blev leveret i 1949.

 

TW 607

TW 607,  Remise 3,  Mokotów.

Type N1, Konstal, 1949.  Udr. 1967. Til Szczecin som nr. 117.  Tilbage ???  Museumsvogn.

 

TW 674

Nr. 674 leveredes i 1953. Den blev i 1966 ombygget til skolevogn, og blev udrangeret i 1986. I 1991 blev den dog ombygget til arbejdsvogn, og er nu -endnu en gang- ombygget, denne gang til museumsvogn i originalt udseende.

. . .   Remise 3,  Mokotów.

 

WT 674 på Pl. Narutowicza.  Flot resultat. - - -  ^---v

 

 TW 674, Obozowa. 

 

 

WT 674, interiør.  - - -  ^---v

 

 

TW 838

TW 838, Remise 3,  Mokotów.   ^---v

Opr. Warszawa type 4Nj nr. 838.  Bygget af Konstal, Chorzow, 1957. Siddepl. 20, ståpl. ca. 90. Til Szczecin ca. 1966, Sz nr. 295.  -  1996: Tilbage til Warszawa for renovering og overgang til museumsvogn.

 

TW nr. ukendt.

Scszecin nr. 384, Skinneplads Obozowa.

Type N.  (1949 - 1961 ). Til Szczecin som arbejdsvogn nr. 384. Tilbage år ?

 

TW 1620

TW 1620, Remise 3,  Mokotów.  

Oprindelig bivogn type ND, SFW , 1951 ?,  til Szczecin som arbejdsvogn 382.  Tilbage, museumsvogn.

 

TW 1811

TW 1811, Remise 3,  Mokotów.   ^---v

Opr. bivogn  type 4ND1, Konstal, 1949.  Til Szczecin 1961 som arbejdsvogn nr. 370. Tilbage 1997.

 

 

TW 2002, Remise 1,  Wola.    ^---v

Opr. Warszawa type K nr. 450, bygget 1940.  Dan/Wi. Udr. 1970 (?), omb. 1990 ? til arbejdsvogn / målevogn.

 

 . . .

 

Heller ikke her, skal vi snydes for et "luftfoto" over Rondo Dmowskiego. 

Vejret var så varmt, at man måtte have en dør eller et vindue stående åbent ud til det fri. Pludselig var der en lyd, der ikke var, som lydene plejede at være ! ! !   Fat i fotografiapparatet.

Vognen i midten - arbejdskøretøj, men hvilket (?)- var åbenbart i arbejde eller under flytning i denne sene nattetime.

 

 

"Fra overskudslageret"

 

TW 42, Remise 4,  Zoliborz.    ^---v

 

 

534 eller 584 ! ! !   Remise 4,   Zoliborz.

 

795 ! ! !   Remise 4,  Zoliborz.   ^---v

 

 

1620 ! ! !   Remise 4,  Zoliborz.   ^---v + ---v

 

  . . .

 

. . .  

 

Tilsyneladende ældre Warszawa-vogne type N, der har været solgt til Szezcin som arbejdsvogne el. lign, men som er kommet retur til genopbygning eller som reservedele (kanibalisering) ???

Szczecin Tramways, arbejdsvogn 398.   Skinneplads Obozowa.   ^---v   +   ---v

 

. . .

Szczecin Tramways 398.   Skinneplads Obozowa.    ---^

 

Szczecin Tramways 369.  Skinneplads Obozowa. 

 

Szczecin Tramways 361.    Skinneplads Obozowa. 

 

. . .  403,  Skinneplads Obozowa. 

 

 

 

 

Remiser / værksteder (Zajezdnia . . . . . . ).

 

 

Remise 1,  Zajezdnia Wola.

 

Hal 1 fra 1949.   

Når man ser fotografierne i den bog vi havde lejlighed til at købe på turen, fremgår det med al ønskelig tydelighed, at der kun stod nogle røgsværtede stumper ydermur tilbage efter krigsafslutningen i 1945. Hvad der ikke var smadret, var brændt.

Akkumulatorer.

 

Bogier til Konstal type 105 N.    ^---v

 

 

Nyafdrejede hjul.

 

Ventilationsanlæg.

 

 

På den anden side af "gårdspladsen" ovenfor (med hal 1) ligger denne remise, hvor man øjensynligt har kunnet bruge den ene af de gamle gavlvægge . . .

 

. . . men indenfor er alt nyopført.  Her er det -utroligt- Konstal type 105 N der stadig totalrenoveres fra for . . .

. . . til bag. --- Nærmeste vognsæt er TW 1247-1248, så det må vel være laveste nummer, der ønskes kørende først.

 

Skydebroen midt i hallen.

 

Næste hold vogne til renovering ???   Især vognen længst til venstre ser spændende ud.

 

TW 2002 + 1056.

 

 . . .

 

Til slut lidt dele til en fremtidig renovering af en old-timer ???

 

 

 

  

Remise 2,  Zajezdnia Praga.

 Det er mildest talt meget lidt jeg nåede at "tilegne" mig om denne remise.  Vi gik gennem den, og det blev til et par fotos, men den meste tid gik med forevisning af det rullende materiel, der enten stod ude i forvejen eller var trukket ud i dagens anledning.

Disse stykker materiel er vist under de enkelte materieltyper, driftsvogne, arbejdsvogne eller museumsmateriel.

 

TW 3029 - 1424 - 3122 i remisehallen.

 

Div. sporvognshjul.

 

Alt i alt et "rimelig fredeligt hjørne,  . . .

. . . det har det tilsyneladende ikke altid været ! ! !

  

Den bog (et fire-binds værk viste det sig) vi købte, omtaler ganske vist remisen, og sikkert grundigt, --men der er lige det med det polske  ! ! !

Man kan dog altid "kikke billeder", og her ser jeg så netop dette hjørne, hvor det øjensynlig gik voldsomt til en dag -end ikke årstallet for hændelsen, kan jeg se.

Foto: ZET R-2

 

TW 1293, sammenkoblet med 1294, foran remisen.

 

 

 

Remise 3 - Zajezdnia Mokotów.

 

Mokotów remiseområde . . .

 

 

10 km/t på remiseområdet   ------   Sporbenyttelse:  Hal 1 - Rem (?) - Hal 2.

 

Afventende driftsmateriel . . .

 . . .   (TW 593 - 190)   ^---v

 . . .  på arealet foran remisen . . .

 

 . . . og opstillet på rad og række bag en af remisehallerne.  (TW 1164 og 1458)  . . .    ^---v

 

 . . . men også museumsmateriel er opstillet her . . .

 . . . TW 445 . . .

 

 . . . og TW 674, som vi selv skal køre med ´kort tid efter optagelsestidspunktet.

 

Et enkelt interiørfoto.  Flere interiørfotos blev optaget, men afventer pt. nærmere.

 

 

  

Remise 4 - Zajezdnia Zoliborz.

 

  

Underfloor-hjulafdrejning af TW 584.

  

 

Utroligt så rent alt er i moderne værksteder, -når man er gammel nok til at have set de tilsvarende værksteder før i tiden.

 

 - - - - - -Man aner afdrejningen af den tynde spån ----------^

 

 

Løfteværktøj til lidt af hvert.

 

 

 

 

Skinneplads Obozowa. (?)

 I Warszawas nordvestlige område, ved vejen/alléen Obozowa besøgte vi et mindre område, som vel nærmest må sammenlignes med Københavns Sporvejes skinneplads ved Ranzausgade (dog minus skinner, som vi ikke så nogle af :-)  ). Den polske betegnelse for området fortaber sig pt. lidt i mørke, men i tysk litteratur benævnes stedet Gleisbauhof Obozowa.

Området bestod -stort set- kun af et par større administrationsbygninger, nogle lager- / magasinbygninger samt en enkelt, mindre fire-sporet remise for nogle få af stedets arbejdskøretøjer.  Denne lille remise var den eneste bygning, der havde indlagte spor, mens områdets øvrige spor (der engang omfattede også to drejeskiver) alle kun forløb på langs ad de forskellige spor (for af- og pålæsning af gods /materiel). 

Pladsen som sådan blev ikke forevist, men besøget var lagt an på besigtigelse af alle de -især- arbejds-/vedligeholdelseskøretøjer, der stod her.  Disse køretøjer er dog vist sammen med de øvrige køretøjer af samme art på "materiel-siderne".  Til trods for flere af nedenstående fotografiers "hovedmotiv", er billederne nærmest tænkt som en lille illustration af områdets karakter.

 

Bag arbejdsvognen ses opstillede mandskabsvogne . . .

 

. . . og her må man forestille sig, at en af områdets (forhenværende ???) drejeskiver har ligget som afslutning på sporet til højre, --måske ligger den der endnu - området var indhegnet.

 

TW 504 er også nævnt under materieltyperne, men . . .   Det forlød på stedet, at vognen -trods nummeret 504- var den førstbyggede vogn af typen og var udtaget til istandsættelse til museumskøretøj . . .

 . . .

 . . . Netop mens vi var på området blev den -efter sigende- rangeret frem til -formentlig- transport til renoveringsstedet, der umuligt kan være her.

 

Dette sidste foto af 504 er her egentlig mere tænkt som illustration på områdets administrationsbygning. 

  

Rangering med TW  193.

Rangering med TW 193 . . .    ^---v

 . . . formålet her kendes ikke.

 

 . . . TW 1007 synes at se lidt trist ud ---- mon den sidste kilometer er kørt ???

 

Endnu et foto for at vise en lille del af området. TW 388, vognen med udstyr for kontrol af køreledningerne, er på vej mod sit opholdssted udenfor driftstid, gennem kurven mod højre, og herefter tilbage af sporet langs plankeværket i baggrunden.

 

Langs den ene side af den lille fire-sporede remise, lå dette ældre sporstykke. -  Ikke normalspor 1435 mm, ikke bredspor 1524 (1525) mm, men 1500 mm. 

Det var ikke muligt at se en nærmere, tidligere anvendelse.

   

   

- o 0 o -