Rullende materiel.

 

Nuværende driftsmateriel.

 

Konstal - type 13 N 

Konstal-vognen, type 13 N, blev den første "moderne" sporvognstype i Warszawa. Vognene blev bygget på fabrikkerne i Chorzów i årene 1959 - 69. og var(er) en polsk kopi af den tjekkoslovakiske Tatra-sporvogn T1, fremstillet af Tatra-fabrikkerne (DCK), der i øvrigt har leveret de fleste af østblokkens sporvogne.

Vognene er nu ved at blive "kørt ud på et sidespor", idet de snarest vil blive udrangeret ved leveringen af det store antal PESA-vogne, der er under levering i disse år (frem til 2013 - se nedenfor).

Vognene anvendes i de senere år normalt koblet to og to.

 

TW 357-587. 

TW 424-727 Al Solidarnosci  v. krydset med Al Jana Pawla II.

  

 

TW 574-573. -  Pl. Unii Lubelskij.

Om muligt kører vognene parvis i nummerorden med laveste nummer forrest, men jævnligt også med højeste nummmer først (som her) .  Eksemplerne med helt afvigende numre kan formentlig både skyldes reparationer af "partneren" eller evt. direkte udrangering.

  

TW 662-655.   Al Solidarnosci  v. krydset med Al Jana Pawla II.

  

TW 828-736, Remise 4 - Zoliborz.

 

TW 821-818, v/ Rondo Radoslawa. 

TW 818 v/ Rondo Radoslawa . Her er der stadig tale om en motorvogn, men en noget amputeret een af slagsen.

Hele destinationsskiltekassen er fjernet og rækværket inde bag vinduerne tyder på, at ranger-førerpladsen også er fjernet ??? 

 

TW 690-675. 

 

 TW 804-809, Rondo Radoslawa.

 

TW 578.

TW 695.

 

TW 573, ud- og indvendig.   ^---v

 

Aflåst førerplads, men kan anvendes ved rangering.

 

 TW 526-XXX. Rondo Radoslawa.

TW 526-   igen, men ved nattetide.   ^---v

Det må vist erkendes, at "festlige", --det er de ikke længere . . .  

 

TW 396-XXX.   ^---v 

. . . indrømmes må det også: De står overfor snarlig udrangering, --så . . .  

 

TW 836. 

 

 

TW 270-265, Rondo Dmowskiego,  set fra mit hotelværelse -- 8. etage.

Herlig udsigt både dag og nat, men samtidig en noget støjende "nabo".  Rimelig varmt sommervejr, ingen aircondition på værelset, så åben altandør var en nødvendighed og dermed fri adgang for alskens nattestøj -- ikke alene sporvognenes.  Det kan ikke beskrives, --det skal opleves :-) .

 

 

 

Konstal - type 105 Na m.fl.

Warszawa´s mest almindelige vogntype var (er endnu) Konstal type 105 N med flere undertyper.  Bygget på de polske Konstal-fabrikker i Chorzow i årene 1979 og helt frem til 1992.

Det elektriske system er en videreudvikling af systemet fra type 13 N. Vognkassen er en noget kantet, men lys stålvognkasse med ret store vinduer og spinkle sprosser, og et -idet hele- ret spartansk udseende / udstyr. Fire-akslede med 20 siddepladser og 125 ståpladser.   Makshastighed: 70 km/t.

Antallet af byggede / indkøbte eksemplarer til Polske byer i det hele taget: 1443, til Warszawa  ? 

Min personlige mening er, at vognene ikke ligefrem er nogen skønhedsåbenbaring, --men de er effektive. Vi har kørt med dem i SHS-regi i myldretiden. Om alle 125 ståpladser var besat, var ikke til at tælle, men der var ikke plads til at falde om, --man blev "hængende" i de andre passagerer. I denne situation kører de også gerne med alle 70 km/t ud af de ofte dårlige spor på yderstrækningerne.

Ved vort besøg i Katowice i 2010 blev vi fortalt, at vogntypen var de eneste vogne, man kørte med på flere af linierne, hvor de -som de eneste- var i stand til at klare de dårligt liggende spor. Man havde langt bedre / finere vogne, men disse blev forbeholdt bykørsel, og kom aldrig på yderstrækningerne.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .TW 1093. Os Wolska.  --->

 

 

TW 1182-1183.

Normalt kører vognene parvis i nummerorden med laveste nummer forrest, men jævnligt også med højeste nummmer først.  Eksempler med helt afvigende numre kan formentlig -lige som ved Konstal 13N-vognene- både skyldes reparationer af "partneren" eller evt. direkte udrangering.

 

TW 1456-xxxx. 

TW 1140-1141. 

 

TW 1294-1293, Remise 2, Praga.

 

TW 2064-2065.  En "fejlfarve", omend fronten lige er sluppet fri.   ^---v

TW 2065.  

 

TW 1294-1293.   Remise 2, Praga.

 

TW 2026-2027, Okopowa.

 

TW 1188-1189.  Okopowa   ^---v  

Faktisk kører vognene stærkt,  ofte næsten for stærkt.  Man skal virkelig passe på med de moderne kameraer, der ofte har en lille tidsforsinkelse fra "tryk på knappen" til billedet tages. Trykker man lidt for tidligt "halvt ned" for at være parat, bliver afstands- målingen nemt forkert når billedet tages. Til gengæld: Når billedet af første vogn så er taget, går det hele så stærkt, at det selv med kortest mulige tid mellem to optagelser (2 sek.), kan være svært at nå det hele, inden den efterfølgende vogn kommer forbi . . .

TW 1189.

. . .  og sporvognen er næsten kørt, inden næste foto kan tages.

 

En solist, TW 1105 på linie 2.   Enkelte mindre trafikerede linier kører altid(fast) kun med een vogn.

 

TW 1154-1155

Konstal type N 105 i Warszawa´s gadebillede . . .  ---^---v

TW 1168-1169,  Al Solidarnosci  v. krydset med Al Jana Pawla II.

 

TW 1384 - interiør  --  førerplads . . .  

 

. . . set fremad mod førerplads . . .  

 

. . . og bagud. 

Linieoversigt ophængt i vinduet bag midterdørene.

 

Waszawa by night:  TW 1057-xxxx. 

 

TW 1024-xxxx. 

 

TW 2072-2073,  Al Solidarnosci  v. krydset med Al Jana Pawla II.

 

TW 1002-1003 Al. Solidarnosci v/. kongeslottet.

 

Vogne under renovering og opmaling, så de må jo formodes at have endnu nogle år igen inden udrangering. 

Remise 1, Wola.

 

TW 1334-1333.   Rondo Dmowskiego.

Endnu et par "Luftfotos" fra hotelværelset.  De gule kasser over førerpladsen på første vogn er klimaanlæg for at holde vognstyrerens hoved koldt :-)    ^---v

TW 1544-xxxx. 

 

 

Konstal - type 105 N/2k/2000.

En afart/videreudvikling af Konstal type 105 Na er typen 105N2k/2000. Bygget hos Alstom-Konstal, Protram, med et lidt mere moderne udseende og lidt mere runde former end sin forgænger. Hertil en synsmæssig inddækning af aircondition-anlægget på taget over førerrummet. Typen er bygget i 2001-2007.  Pladsantal og motorydelse synes stort set uændret i forhold til forgængere. Motorer: 4 x 40 kW, maks.hast: 70 km/t, siddepl. 22 og ståpl. 125.

 

TW 2080, Okopowa.

 

TW 2081, Okopowa.

 

TW 2106, Os-Wolska.

 

TW 2107, Os-Wolska.

 

 

TW 2126 (+TW 1420), Goclawek.

 

TW 2122, Goclawek.   ^---v

 

TW 2122, interiør.  Set fremefter ---^    og set bagud ---v 

 

 

Sædeopstilling i TW 2122.

 

 TW 2122. - Linieoversigt i moderne udgave.  Desværre er det ikke nemt at se de lysende tal/bogstaver.

 

TW 2122 -  

 

TW 2100, Okopowa.

 

TW 2102,  Okopowa.

 

TW 2108,  v/ Rondo de Gaulle.

 

TW 2126-2127, Kaweczynska-Bazylika.

 

TW 2103,  Os-Wolska.

 

TW 2127,  Kaweczynska-Bazylika.

 

TW 2100,  Al. Solidarnosci  v/ Pl. Zarnkowy (kongeslottet). 

 

TW 2076-2077.

 

TW 2126-2127,  Rondo Dmowskiego.

 

 

 

 

Konstal - type 112 N / 116 N/116 Na.

Konstal type 112 N, en ledvogn bestående af to led, men efterfølgende udvidet til tre led, med delvis forsænket midterled. 6-akslet  og bygget i 3 omgange:

1 stk. 112 N = 3001, bygget som to-leddet i 1995. Pladser: 25(29) siddepl og 209 / (204) ståpl.

3 stk. 116 N  = 3002-04, bygget som tre-leddet i 1998. Pladser:  40 siddepl. / 232 ståpl.

26 stk. 116 Na = 3005-3030, bygget som tre-leddet i 1998 - 2000. Pladser: 40 siddepl. / 232 ståpl. 

Maks.hastighed. 70 km/t.

 

Hvor heldig har man lov at være ?    2 dage og ca. 3 timer til fotografering af Warszawa´s store sporvognsnet.  Den ene dag tilbragt med kørsel til alle byens fire remiser - ingen TW 3001, den anden dag tilbragt med både kørsel og gåture langs linierne i indre by - ingen TW 3001, --og så -på slutningen af sidstedagens tre timer- kommer et rangertræk lige forbi med ! ! !  --  Bingo ! ! !

Den to-ledede forløber: TW 3001. Okopowa / Ibis-Warszawa Centrum. 

Takket være bemalingen og de to store vinduer i "B-delen", fornemmer man allerede her, det der efterfølgende skulle blive til den "forstørrede", forsænkede lavgulvsdel i den følgende type 120 N / Na.

 

TW 3010, xxx,  Remise 2, Praga..

 

TW 3015, Kaweczynska-Bazylika. 

 

 

TW 3016, Wspolna Droga.

 

TV 3016, DW.Wschodni_(Kijovska).

 

TW 3016, --interiør . . .  set frem mod førerpladsen   ^---v 

  TW 3016 

Her ses  type 116 N / 116 Na´s "forstørrede" midterdel / -led. 

. . . og bagenden. 

 

Linieoversigt - stadig TW 3016.

 

TW 3018, Kawaczynska-Bazylika.    Er der ikke noget "tungt", bastant over denne vogntype ??? (Se senere)

 

TW 3029 under klargøring i xxx remise 2, Praga.  Blå/hvid totalreklame på den ene side (den passagererne ser) . . .  

 

. . . og "bare" gulmalet på den anden -for passagererne- mere "usynlige" side.

 

Den første type 116 N med det "forstørrede", forsænkede midterfelt, TW 3003 v. Ronda_de_Gaulle. 

Bemærk den meget store og kantede "pufferplanke" med de indbyggede lanterner, ---det må kunne gøres bedre ! ! !

 

TW 3006, type 116 Na, xxx remise.

. . . og det har man så forsøgt her, ---nydeligt.  Hvis man i øvrigt spørger mig, så er denne bemaling af vogntypen langt den pæneste, fordi man ikke ser de "urolige" vinduer, der "farer op og ned", som man f. eks. ser det på de helt gule ---v . . .

 

TW 3018, Kawaczynska-Bazylika.

Lad gå med fronten, men vognkassen ! ! !

 

TW 3028, Goclawek. 

 

TW 3029´s gule, ikke reklamerende side, set fra hotellets 8. etage (Rondo Dmowskiego).

 

 

 

PESA 120 N / 120 Na.

 

 

 

HCP 123 N.

Endnu en afart/videreudvikling af Konstal type 105 Na, er typen HCP 123 N. Igen er antal aksler, motorydelse, maks.hastighed og pladsantal stort set identisk: Motorer 4 x 41,5 kW, maks.hast: 70 km/h, siddepl. 20 og ståpl. 125. Udseendemæssigt må man vist også erkende et familieskab med 105 N´erne.

Bygget: FPS, 2006-2007 i et antal af 30 stk.

 

TW 2156-2157,  Vspolna Droga.

TW 2157, Vspolna Droga.  -- Hvis man ser bort fra de runde former, --så en type 195Na. 

 

TW 2164-2165, Okopowa. 

TW 2165, Okopowa.

 

TW 2136, Rondo de Gaulle.

 

TW 2146-2147, Vspolna Droga.

TW 2147, Vspolna_Droga.

 

TW 2154.

 

TW 2156-2157, Vspolna Droga.

 

 

TW 2142-2143, v/ Rondo de Gaulle.

 

TW 2148-2149, Rondo ONZ.

 

TW 2148-2149, Okopowa.

 

TW 2141(bagest)-2140, Okopowa.

 

TW 2136-2137, Rondo de Gaulle.

 

Først den ene vej, . . .   - - - - - - - -    (2142-2143-Rondo_Dmowskiego)

. . . så den anden vej. - - - - - - - -  (2162-2163, Rondo Dmowskiego.)

Måske ser man især oppefra, at der er et slægtsskab til Konstal 105 N-typerne.

 

 

 

PESA - type 120N

PESA 120N er produceret af det polske firma PESA, Bydgoszcz, i 2006 og leveret i 2007. Vognen (vogntoget) er en fuldt moderne, fem-leddet lavgulvsvogn med 63 siddepladser og 148 ståpladser. Den store forskel på antallet siddepl./ståpl. skyldes, at sædeopstillingen (2 +1) -trods det store(lange) vogntog- er ret sparsom.

Det fem-ledede vogntog er 30,182 m lang og 2,35 m bred med fire 105 kW asynkron motorer, og maks.hastighed på 70 km/t.  Sporvidde:  1435 mm.

De 15 ekspl, hvori typen er produceret, er alle leveret til Tramwaje Warszawskie.  

 

 TW 3104,  Muzeum Narodowe.

TW 3109, Pl.Starynkiewicza.   ^---v

. . .

 

TW 3110, Rondo De Gaulle.

 

TW 3108, Rondo Dmowskiego. 

 

 

PESA 120Na 

 

I maj 2009 præsenterede PESA, Bydgoszcz, deres første sporvogn, type 120Na, Swing, for Tramwaje Warszawskie.

Vognen (vogntoget) er en 5-leddet lavgulvsudgave med 40 siddepladser og 161 ståpladser.  Den endnu større forskel på antallet siddepl./ståpl (end på type 120N) skyldes, at sædeopstillingen udelukkende er enkeltsæder (1+1) i modsætning til type 120N, hvor opstillingen er 2 +1.  Af andre forbedringer kan nævnes at andet og fjerde led er afkortet, for at opnå en bedre vægtfordeling.

Det fem-ledede vogntog er 30,12 m lang og 2,35 m bred med fire 105 kW asynkron motorer, og maks.hastighed på 70 km/t.  Sporvidde:  1435 mm.

Der er til Warszawa bestilt ialt 186 stk, som vil blive leveret løbende (ret forstået :-)  i årene mellem 2010-  og 2013. Ved vort besøg d. 20. maj 2011, var der leveret 48 stk (3116-62 + ét stk, som netop var modtaget, men endnu ikke nummereret (se sidste foto).

Vogntypen er også solgt til byerne Gdansk og Szczecin.

 

TW 3121, Rondo Radoslawa.

 

TW 3122,  Remise 2  -  Praga. 

TW 3133 v. Pl. Zamkowy.

 

TW 3138, Czynszzowa.   ^---v 

. . .  og her atter på vej mod bymidten ad Stalowa.

 

TW 3139-1339-Okopowa.   To generationer mødes - bemærk nummerligheden ! ! !

TW 3139, Okopowa. 

 

TW 3144,  .........

 

TW 3144, krydset Al. Solidarnosci / Al. Jana Pawla II.

 

 TW 3147, Okopowa.

 

TW 3149, Pl. Konstytucji. 

 

TW 3152, Metro Ratusz. 

 

 TW 3155, Okopowa. 

 

TW 3155, Ow. Centralny. 

 

TW 3158, krydset  Al. Solidarnosci /  Al. Jana Pawla II. 

 

TW 3162, Pl. Zbawiciela. 

 

 TW 3153, Rondo Dmowskiego. 

 

 

Sidst ankomne sporvogn  --  20. maj 2011:

. . . netop ankommet til Remise 1 - Wola, d. 20. maj 2011, og har end ikke fået nummer endnu.

 

 

 

 - o 0 o -