VENØSUND.
Færgen er oprindelig bygget til færgefarten til Fur (Fursund) i 1931 på Struer Skibsbyggeri & Maskin- fabrik v. Jens Laursen & Sønner.
"VENØSUND" i havnen på Venø. -- 26. juli 2001. ^---v
Den lille færge "VENØSUND", er formentlig nu (stadig) reservefærge på overfarten, som den var det ved mit besøg i 2001. Egentlig reservefærge var den alligevel heller ikke, idet den om aftenen -når dagens "myldretid" var overstået- overtog den mindre aftensejlads, indtil det atter blev lyst, og den "store" færge igen tog over.
Under mit besøg i 2001 fortalte overfartens besætning, at indtil Estonia-forliset sejlede de med tre biler på en overfart (og en lille kæde over ombordkørslerne), men efter forliset blev reglerne strammet, så man nu skal have porte/låger og derfor kun knibe to biler indenfor lågerne, pr. overfart (måske tre Mascot´er )
VENØSUND. Hovedmål. (Anders Riis / "Danske Træfærger - som vi så dem."
Det hvide aluminiums-styrehus til højre er nybygget (!!!) efter en brand i det gamle i 1979.
"VENØSUND" -- et lille udpluk af detailler. Juli 2001. ^---v
- - -
"VENØSUND".
Færgens "hovedmål": 152 mm over dækket / 162 mm over konsollerne for klappen. Største bredde over fender-listerne: 61 mm.
- - -
"VENØSUND" . . . endnu et foto fra styrehussiden - foran styrehuset, men i modsat synsretning.
Alle fotos: 26. juli 2001.
. .
Det "nye" aluminiumsstyrehus fra 1979. ^---vv
- - -
VENØSUND. Interiør. -- 26. juli 2001.
"VENØSUND" i havnen på Venø. Billedrækken fortsætter rundt "med uret".
"VENØSUND" i havnen på Venø. Alle fotos ---^ : 26. juli 2001.
M/F VENØSUND, "den lille", Venø. -- 1999.
Diverse pullerter med "gedebukkeskæg":
Vore dages pullerter er vendt 180 grader, men ellers er udformningen vel stort set den samme:
. . . . .
M/F VENØSUND II. Venø ved Struer. -- 20. maj 1999. . . . ..M/F NÆSSUND (Thy-Mors[vest]). -- 2. august 2001.
. . . . . . . .
M/F SALLINGSUND (Thy-Mors [nord]). -- 2. august 2001. . . M/F HANNÆS. -- 12. september 1998.
Litteratur / kilder:
Hagerup´s illustrerede konversations Leksikon. 1924.
Nationalmuseets arbejdsmark 1997 (dog kun et par fotos samt få linier tekst).
Tidsskriftet SKALK: Nr 1-1994 og nr. 6-1997.
Se evt. Nationalmuseets Marinarkæologiske Undersøgelse: http://www.abc.se/~pa/mar/img/danmark/longhead
- o -
Venøsund i model.
"VENØSUND".
Færgens "hovedmål": 152 mm over dækket / 162 mm over konsollerne for klappen. Største bredde over fender-listerne: 61 mm.
Så langt nåede modellen inden den blev "agterudsejlet". ^---v
- - -
Egentlig må denne lille færge da være det "fødte" begynder-projekt -- kort sagt:
Lige til modeljernbanen.
(Byggematerialer indtil nu: En rest spånplade, et stykke appelsinkasse-krydsfinér ridset som dæksplanker og gående helt ud i siderne som fendere, blok-bagside-karton, ridset som planker og et mindre stykke 1x1 mm træliste, dåseblik udsavet og sammenloddet som styrehus samt nogle små træklodser savet/filet i facon som dæksudstyr.
Nu skal fantasien i sving - også resten skulle gerne bygges af diverse "skrot", som jeg i sin tid var nødt til at klare sådanne byggerier med. -- Nu er der "gået sport i det".)
Færgen "VENØSUND". -- Model i størrelse 1:87. ^---v
To biler af gangen kan den lille færge bringe til eller fra Venø (ved Struer), men som jeg er orienteret sejler den endnu (i dagens sene timer).
BLIV MEDLEM AF VENØSUND´s STØTTEFORENING.
-
-
Forrige side: Venøsund-overfarten.
Næste side: VENØSUND II