Navigation
- Nyt på siden.
- Seneste fotos 2022. >>>
- Seneste foto(s) 2021 >>>
- Seneste foto(s) 2020 >>>
- Seneste foto(s) 2019 >>>
- Seneste foto(s) 2018 >>>
- Seneste foto(s) 2017 >>>
- Dagens foto(s) 2016 >>>
- Dagens foto(s) 2015 >>>
- Dagens foto(s) 2014 >>>
- Dagens foto(s) 2013 >>>
- Dagens foto(s) 2012. >>>
- Scandia skinnebusser.
- De Danske Statsbaner
- Persontogslokomotiver.
- Godstogs- og rangerlokomotiver.
- Motormateriel,
- Person- og godsvogne.
- DSB Zb 99681 (og Zb 99680) - Stjernen m.m.
- Jernbaneudstilling - 1959.
- "Skrotbunken", DSB.
- Københavns Godsbanegård Gb, Maskindepot Gb og Centralværksted Kh.
- Kommandoposten, "Det gule Palæ".
- Post A.
- Post B (Bertha) og D (Dan).
- Post L.("Lort").
- Ambulancepladsen-Omformerstationen.
- Togekspeditionen.
- Vognekspeditionen.
- Gb, -- "det sydvestlige hjørne".
- Sidespor og havnebaner.
- Pakhusområdet.
- Godsekspeditionen.
- Maskindepot Gb, København.
- Centralværkstedet, København.
- Kystbanen - København H - Helsingør.
- Nordbanen - København H - Hillerød - Helsingør
- Nørrebro station gennem tiderne.
- Nørrebro station 1940´erne +2016 / 2019.
- Hareskovbanen.
- Ny Ellebjerg.
- Frederikssundsbanen.
- Den sjællandske Midtbane / Midtsjællandsbanen.
- Sjællandske nordvestbane. - Roskilde-Kalundborg. Begrænset indhold.
- Svebølle station 1874 - 2000.
- Sjællandske Vestbane. - København H-Korsør.
- Sorø station
- Sorø - Vedde
- Lille Skensved station.
- Roskilde-Køge-Næstved-Vordingborg ("Lille Syd") -- Begrænset indhold.
- Slagelse-Næstved / Slagelse-Kalundborg. (Begrænset indhold.)
- Skælskør - Dalmose
- Svendborg - Nyborg Banen.
- Svendborg - Faaborg Banen.
- Odense-Ringe-Svendborg - SFJ / DSB.
- Nyborg-Ringe-Faaborg. - SFJ / DSB.
- Tommerup-Assens.
- Himmerlandsbanerne
- Langå-Struer. (Begrænset indhold)
- Mommarkbanen. Begrænset indhold.
- Skive - Nykøbing Mors + Sallingsundoverf.
- Tønder-Højerbanen. -- Begrænset indhold.
- Diverse DSB-stationer. - Begrænset indhold.
- Div. DSB-stationer m.v.
- Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”
- Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.
- Lillebæltsbroen - 75 år.
- DSB - Diverse.
- Vestbanen (Sjælland).
- (Næstved)-Vordingborg-Nykøbing F.-Gedser/Rødby.
- Frederiksberg-Vanløse-Hellerup.
- Øresundsvej st. til Frilandsmuseet.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2014 - 2018
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2012 - 2014.
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2006 - .2011.
- Øresundsvej station´s flytning til Andelsbyen på Frilandsmuseet, 2006.
- Øresundsvej station til Frilandsmuseet - 2005 .
- Øresundsvej station på Frilandsmuseet, 2019. - xxxx .
- Danske privatbaner
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - HHGB
- Gribskovbanen - GDS
- HFHJ - Hillerød-Fr.værk-Hundested Jernbane.
- Lyngby - Nærum Jernbane -- LNJ.
- København - Slangerup Banen - KSB
- Amagerbanen.
- Køge-Ringsted Jernbane.
- Østsjællandske Jernbaneselskab -- ØSJS.
- Næstved-Præstø-Mern Banen - NPMB
- Kalvehavebanen.
- Odsherreds Jernbane - OHJ.
- HVJ - Hørve-Værslev Jernbane.
- Høng - Tølløse Jernbane - HTJ.
- Stubbekøbing-Nykøbing F-Nysted Banen
- LJ - Lollandske Jernbaner / Lollandsbanen. (Begrænset indhold)
- Maribo - Torrig Jernbane - MTJ, samt rull. materiel.
- Nakskov-Kragenæs Jernbane.
- DBJ - De Bornholmske Jernbaner
- Nord- og Midtjylland.
- SB. Skagensbanen. Indledn./historie.
- Hjørring Privatbaner - HP
- Vodskov-Østervraa Jernbane - VØ.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane.
- APB. Aalborg Privatbaner.
- Aalborg-Hadsund Jernbane.
- VLTJ - Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane. Begrænset indhold
- Skive - Vestsalling Jernbane - SVJ.
- Randers-Hadsund Jernbane.
- Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane.
- Ebeltoft-Trustrup Jernbane.
- Hads-Ning Herreders Jernbane.
- Thisted-Fjerritslev Jernbane - TFJ
- Kolding-Egtved Jernbane -- KEJ. Begrænset indhold.
- Sydjylland, Fyn og Langeland.
- Varde-Nørre Nebel Jernbane.
- Varde-Grindsted-Jernbane.
- Troldhede-Kolding / Vejen Jernbane - TKVJ
- HBS - Horsens-Bryryp-Silkeborg Jernbane.
- Horsens-Juelsminde Jernbane.
- Horsens - Odder Jernbane.
- HV. Horsens Vestbaner, incl. rull. materiel.
- Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane.
- OMB - Nordvestfynske Jernbane. - OMB - Begrænset indhold.
- Sydfynske Jernbaner - SFJ - Henvisning.
- Langelandsbanen.
- Privatbaner. -- Diverse.
- Rømøbanen / Rømødæmningen.
- Rutschebanen i Tivoli.
- ,,Det lille tog,,
- Sjælland, Lolland / Falster og Bornholm.
- Privatbane-"CL-vogne".
- Y-tog.
- "Skrotbunken", Privatbanerne.
- Københavns Metro.
- Forsvundne stationer, endnu flere...
- Befordring af brevduer.
- Normalsporede gasværksbaner.
- Store "nipsgenstande" f.eks: Broer/viadukter, vandtårne, sneplove, skilte m.v, og m. fotos. Lige til modelbanen.
- DSB-stations- og trinbrætskilte.
- PRIVATBANE-stationsskilte.
- PRIVATBANE-trinbrætskilte.
- Togviserskilte. Tog til.../mod...
- Privatbane-sneplove.
- Privatbane-drejeskiver.
- Sporstoppere.
- Brændstofforsyningsanlæg (Privatbanerne).
- DSB-drejeskiver.
- Vandtårne ved DSB.
- Vandtårne ved privatbanerne.
- Kvæg- og svinefolde.
- Q-vognkasser i model og "anvendelse".
- Broer, Viadukter. Bornholm - Sjælland.
- Broer, viadukter. Fyn - Jylland.
- Tjenesteboliger / ledvogterhuse m.v. (Eksempler)
- Passager-læ. Tog / busser.
- DSB eller private små troljer / småtroljer og skinnecykler.
- Jernbanens "Nips" (Det er ikke alle, der ved ...).
- Smalsporede industribaner.
- Roebaner.
- Teglværks- og grusgravsbaner.
- Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.
- Allerød Teglværk.
- Bloustrød Teglværk.
- Egebjerg Teglværk.
- Ganløse Teglværk.
- Hammersholt Teglværk.
- Maarum Teglværk.
- Prøvelyst Teglværk.
- Nivaagaard Teglværk.
- Sølyst Teglværk.
- Gamle Farum. Foto-misbrug.
- Farum Grus- & Stenværk. Farum Teglværk..
- Hedehus-Teglværket, A/S.
- Faxe Jernbane.
- Aastrup Kildekalkleje
- Fakse Kalkbrud.
- Fur molerværker.
- Tegl- og grusgravsbaner i model.
- Store Vildmose.
- Smalspor. - Diverse.
- Ny Ålesund, Svalbard, Norge.
- Sporvogne
- Vogntyper.
- Linie 2
- Linie 3.
- Linie 5.
- Linie 6.
- Linie 7.
- Linie 8. Begrænset indhold.
- Linie 9.
- Linie 10.
- Linie 11.
- Linie 14. Begrænset indhold.
- Linie 16. Begrænset indhold.
- Linie 18.
- Linie 19.
- Linie 20.
- Linie "Buh" - Dyrskuelinien.
- Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.
- Afsporinger på linie 8 og 10.
- Aarhus Sporveje.
- Odense Sporvej.
- Sporvejshistorisk Selskab /
- Der var engang: En sporvogn . . .
- Forsøgsmotorvognen HHA 3060..
- Sporvogne på postkort.
- Linie 1. Begrænset indhold.
- Linie 13,
- Linie 15. Begrænset indhold.
- Sporvogne - Diverse. Begrænset indhold.
- Model af Lunding-sporvogn, 1:87.
- Letbaner.
- Udenlandske sporveje.
- Flensburger Straßenbahn / Stadtwerke Flensburg Verkehrstriebe / SFV
- Malmö Stads Spårvägar.
- Oslo Sporveier.
- Nørrebro station på Wien´sk. -- Wiener Linien
- Wiens sporvogne.
- På rejse med SHS (Sporvejshistorisk Selskab).
- Portugisiske sporveje.
- Mallorca´s sporvej og jernbaner.
- Sofia sporveje.
- Liepaja Sporveje, Letland.
- Ukrainske sporvogne, byen Lviv.
- Rutebiler / busser (Begrænset indhold. Eksempler på . . .)
- Førerløse busser.
- Forbindelsen til Bornholm. (Begrænset indhold).
- Småfærger ("Ø- og genvejsfærger"
- Ø- og genvejs-færger.
- Kalvehave - Koster.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Fire færger på Isefjorden.
- Tre færger på Limfjorden.
- Agersø-færgen.
- Omø-færgen.
- Fejø-Kragenæs.
- Femø-Kragenæs
- Fuursund- / Fursund-overfarten.
- Feggesund-overfarten (Mors) (HANNÆS)
- Næssund-overfarten (Mors).
- Hvalpsund - Sundsøre-overfarten.
- Sallingsundoverfarten: Pinen - Plagen.
- Venøsund-overfarten.
- Udbyhøj Syd-Udbyhøj Nord.
- Mellerup-Voer (Randers Fjord).
- Husbåde.
- Sydfynske Dampskibsselskab.
- Holbæk-Orø-overfarten.
- Sprogø, -øen i midten.
- Man tror, det er løgn !
- Den danske model.
- Model af DSB-C-maskine.
- Mo i model, --lidt om.
- S-tog. Københavnske 1. generations S-tog.
- DSB Køf-rangertraktor.
- Amagerbanen i model.
- Gribskovbanen i model.
- Kalvehavebanen i model.
- København-Slangerup Banen i model.
- Langelandsbanen i model.
- Københavns Sporveje KS 533, "Lunding-vogn" i model.
- D/F "VALDEMAR" --- som model.
- M-F Hvalpsund (1) i model.
- M-F Hvalpsund (2) i model.
- Småfærger i model.
- "Sprogø i model."
- Dansk landsbykirke i model.
- Industri-smalsporsbaner i model.
- Transformatorstationer /-tårne i model.
- "Lige til modeljernbanen" / Diverse i model.
- En lettisk sneplov.
- Dansk Model-Jernbane Klub.
- Småhuse i model / "Bedre Byggeskik".
- "Hvad skrivebordsskuffen gemte."
- Kirker.
- Møller / Vandmøller. - Begrænset indhold.
- Fyrtårne.
- Sprøjtehuse.
- Lednings- og kabel-nedføringshuse /-hytter.
- Transformatorstationer (-tårne).
- Gavlreklamer - Reklamegavle.
- Forretningsfacader til evt. modelbrug.
- Danske småøer.
- Nye bøger.
- I øvrigt mener jeg . . .
- . . . og nu til noget helt andet.
- Links - Kontakt - Ophavsret.
Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:
Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! ! Skulle man alligevel "falde over" evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".
Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra). Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! ! *)
Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning. Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn). Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere. Spørg, -hvis der er tvivl.
Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde. Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.
Ved kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.
Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid.
Herefter har jeg ikke planer om at blande mig.
Teglværksbaner i Sjællands ”lerede” nordøstlige hjørne.
Som perler på snore -stort set- følgende de Nordsjællands jernbanelinier ses en række større eller mindre teglværker:
Kystbanen, f. eks: Nivaagaard, Sølyst, Karlebo og Simonsens teglværker i Nivaa samt Humlebæk Teglværk i Humlebæk.
Nordbanen: Teglværket "Tornevang" i Birkerød, Bloustrød - og Allerød teglværker i nævnte byer samt Hammersholt Teglværk (I+II) i Hammersholt ca. midtvejs mellem Allerød(benævnt Lillerød før 18. maj 1952) og Hillerød stationer. Kører man videre fra Hillerød med Gribskovbanen fortsætter "perlerækken" med Gadevang Teglværk nord for Hillerød, "Dønnevælde" Teglværk i Græsted på GDS´s Gilleleje-gren samt Maarum Teglværk. i Mårum (tidl. med sidespor på Duemose trb. og smalsporsforbindelse til teglværket ca. 2 km. nordligere) og "Pedershvile Teglværk i Helsinge på Tisvilde-grenen.
Mellem Nord- og Kystbanen, i Karlebo ligger teglværket "Prøvelyst".
Borup Teglværk på Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane.
København-Slangerupbanen (KSB), 1948 DSB, og fra 1954 "Hareskovbanen" var dog mere præget af grus-og stenforekomster, Nymølle i Vassingerød og Langebjerg grusgrav i Lindholm.
Frederikssundbanen havde ikke teglværker liggende langs selve strækningen, men dog indenfor "rimelig kort" afstand, Egebjerg i Ballerup, Ganløse Teglværk ved Ganløse, Søsum (Knardrup) Teglværk ved Knardrup og Kalveholm Teglværk mellem Knardrup og Måløv.
Sidst blandt "fingrene" (omend vel ikke egentlig Nordsjælland) følger Vestbanen mod Roskilde med lidt af hvert i form af både sten og grus samt tegl i Hedehusene Grusgrav og Skærvefabrik (1892), Nymølle Skærvefabrik (1894) og Hedehusene A/S / Hedehus Teglværket (1896).
Hertil kom så, at flere af værkerne, f. eks. Hammersholt teglværk ved Nordbanen hentede deres ler næsten nede ved Slangerupbanen (Lynge) og Nymølle Sten og Grus i årene før Slangerupbanen´s åbning i 1906 kørte deres produkter af et sidespor helt til daværende Lillerød station -også- på Nordbanen.
----
Her er bestemt ikke tale om en total gennemgang af landsdelens teglværker, dertil var der for mange, men nogle stykker kan det vel blive til. Der er endvidere kun tale om sporadiske indtryk, set og fotograferet dengang, hvor verden så en del anderledes ud end i dag.
Meget af denne verden er i sort/hvid (farvefilm kostede ”en bondegård”) og kvaliteten var tilmed meget svingende. OK, --de der havde råd til det, og valgte Kodak, gjorde et godt valg. Det havde, og det gjorde, jeg desværre ikke altid. Det bødes der for …
I Dansk Model-Jernbane Klub, DMJK, opstod den tanke, nok inspireret af Slagelse Model-Jenbane Klub, at vi måtte have en lille smalsporsbane, som kunne transportere rå-ler fra en lille lergrav til en højrampe på klubbens Christianshede station. Derfor måtte der indsamles materiale om virkelighedens teglværksbaner, og det gjorde vort medlem, farvehandler Poul Adamsen, Gentofte og undertegnede. Med tog, på cykel eller på knallert gik det rundt i Nordsjælland. Det er resultatet af disse mine ture, der ses på de efterfølgende sider:
- o 0 o -
Forrige side: Roer på skinner.
Næste side: Frederiksholm Tegl- og Kalkværker.