Siderne om Farum-områdets teglværks- og grusgravsbaner (Allerød, Bloustrød, Hammersholt og Farum Sten- og Grusværk) er pt. lukkede pga. et omfattende misbrug af andres materialer, fotos, kort m.v. på et par lokale Facebook-sider i Farum-området.


http://www.mjk-h0.dk/evp_Hamm/danmarkskort.nordsjaelland.jpg

Teglværksbaner i Sjællands ”lerede” nordøstlige hjørne.

 

Som perler på snore -stort set- følgende de Nordsjællands jernbanelinier ses en række større eller mindre teglværker:

Kystbanen, f. eks: Nivaagaard, Sølyst, Karlebo og Simonsens teglværker i Nivaa samt Humlebæk Teglværk i Humlebæk.

Nordbanen: Teglværket "Tornevang" i Birkerød, Bloustrød - og Allerød teglværker i nævnte byer samt Hammersholt Teglværk (I+II) i Hammersholt ca. midtvejs mellem Allerød(benævnt Lillerød før 18. maj 1952) og Hillerød stationer.  Kører man videre fra Hillerød med Gribskovbanen fortsætter "perlerækken" med  Gadevang Teglværk nord for Hillerød, "Dønnevælde" Teglværk i Græsted på GDS´s Gilleleje-gren samt Maarum Teglværk. i Mårum (tidl. med sidespor på Duemose trb. og smalsporsforbindelse til teglværket ca. 2 km. nordligere) og "Pedershvile Teglværk i Helsinge på Tisvilde-grenen.

Mellem Nord- og Kystbanen, i Karlebo ligger teglværket "Prøvelyst".

Borup Teglværk på Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane.

København-Slangerupbanen (KSB), 1948 DSB, og fra 1954 "Hareskovbanen" var dog mere præget af grus-og stenforekomster, Nymølle i Vassingerød og Langebjerg grusgrav i Lindholm.

Frederikssundbanen havde ikke teglværker liggende langs selve strækningen, men dog indenfor "rimelig kort" afstand, Egebjerg i Ballerup, Ganløse Teglværk ved Ganløse, Søsum (Knardrup) Teglværk ved Knardrup og Kalveholm Teglværk mellem Knardrup og Måløv.

Sidst blandt "fingrene" (omend vel ikke egentlig Nordsjælland) følger Vestbanen mod Roskilde med lidt af hvert i form af både sten og grus samt tegl i Hedehusene Grusgrav og Skærvefabrik (1892), Nymølle Skærvefabrik (1894) og Hedehusene A/S / Hedehus Teglværket (1896).

Hertil kom så, at flere af værkerne, f. eks. Hammersholt teglværk ved Nordbanen hentede deres ler næsten nede ved Slangerupbanen (Lynge) og Nymølle Sten og Grus i årene før Slangerupbanen´s åbning i 1906 kørte deres produkter af et sidespor helt til daværende Lillerød station -også- på Nordbanen.

----

Her er bestemt ikke tale om en total gennemgang af landsdelens teglværker, dertil var der for mange, men nogle stykker kan det vel blive til.  Der er endvidere kun tale om sporadiske indtryk, set og fotograferet dengang, hvor verden så en del anderledes ud end i dag.

 

Meget af denne verden er i sort/hvid (farvefilm kostede ”en bondegård”) og kvaliteten var tilmed meget svingende. OK, --de der havde råd til det, og valgte Kodak, gjorde et godt valg.  Det havde, og det gjorde, jeg desværre ikke altid.  Det bødes der for …

 

I Dansk Model-Jernbane Klub, DMJK, opstod den tanke, nok inspireret af Slagelse Model-Jenbane Klub, at vi måtte have en lille smalsporsbane, som kunne transportere rå-ler fra en lille lergrav til en højrampe på klubbens Christianshede station.  Derfor måtte der indsamles materiale om virkelighedens teglværksbaner, og det gjorde vort medlem, farvehandler Poul Adamsen, Gentofte og undertegnede. Med tog, på cykel eller på knallert gik det rundt i Nordsjælland.  Det er resultatet af disse mine ture, der ses på de efterfølgende sider:

 

- o 0 o -