"Tårnet" flyttes til Gedser.


Som jeg husker det, vakte det stor "opstandelse", da det kom frem, at "Det gule Palæ" / "Tårnet" skulle rives ned.

Mange / alle (?) undrede sig over, at Jernbanemuseet ikke kastede sig over det med stor appetit.

Hvilket blikfang kunne det ikke have været stående på museet i Odense, lige "på den anden side af gaden" med 1000-vis af rejsende, og vel især børn: "Nejjjjj far - se der: Olsen Bandens hus".  

Børnene var sikkert gerne stået af straks.

Nå, --det var ikke Jernbanemuseets livret, og det blev "Olsen Bandens Fanklub, DK" som i et fællesprojekt med den tilsvarende tyske fanklub: "Olsenbandenfanclub Deutschland", var de ihærdige, der fik skaffet pengene, og forhåbentlig også nogle gode indtægter efter indvielsen.

Kaffe og lun smørkage i "Tårnet"s øverste etage ! ! !


Olsen Banden Fanklub. Rygmærke.


 


3. september 2016.

Dette blev dagen:  "Det gule Palæ" på vej til Gedser.   --   2016.

København Gb.   --   25. august 2016.   ^---vv   Det gule Palæ skal som -måske- bekendt flyttes til Gedser . . . 

 

Når dette læses --i det mindste af hovedparten af "siden" s læsere-- hænger "Tårnet" måske allerede og gynger i sine wirere under krogen på den store kran, der skulle være parat til arbejdet.


Sidst på lørdagen skulle hele "flytte-operationen" så være forbi og Tårnet være kørt gennem Centralværkstedet til Enghave Brygge for at blive om-læsset til en pram, der skal bringe det til Gedser.


 









. . . og er i den senere tid klargjort til flytningen. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . --->



Se evt. meget mere på:

http://www.olsenbandenfanclub.de/news/dk_2014-10-14_det-gule-palae.php


Bag de totalt overmalede vinduer (et på hver side af karnappen), med indgang gennem den åbne dør . . . 

. . . var evp tjenestegørende på skift mellem her (Kt) og Togekspeditionen (Tx) ved Dybbølsbro i 1963-64.

Det  gule Palæ set fra Enghavevej.   --   25. august 2016.   ^---v

 

 

 



3. september 2016 --  næsten før det blev lyst: 

Det gule Palæ, "Tårnet" flyttes.   --   3. september 2016 kl. 6.35.   ^---vv

Vi er -desværre- allerede langt henne på året, og det var helt mørkt, da jeg måtte hjemmefra, for at være med, fra begyndelsen.   "Der spærres af kl. 6" lød det på forhånd.  Åhh, ja, -- det blev ikke "allerede" kl. 6, og der var -heldigvis- ikke megen afspærring.

Kl. 7.03:  Efterhånden samledes "tropperne", og solen tittede frem bag såvel horisonten, som skyerne.


Kl. 7.15:  Den enorme mobilkran vågnede også rigtig op til dåd . . .

 . . . og hejste først diverse hjælpeudstyr på plads.  Kl. 7.16.


Det gule Palæ, "Tårnet" flyttes.   --   3. september 2016, kl. 7.26.

Efterhånden er afspærringen på plads, og diverse grej kommer frem fra lige så diverse kasser.

(Når jeg ser mig tilbage, må jeg konstatere, at det er utrolig så få jernbaneinteresserede, der er tilstede.  
Alle man (jeg) spørger, er "Olsenbande-interesserede" ! ! !

 

 

Det var iøvrigt næsten lige i sidste øjeblik, at man fik fjernet tårnet. Et er/var, at hele kommandoposten -med sidebygning- havde stået tom og ubevogtet i flere år, men på det seneste var også nogle øst-udlændinge flyttet ind.

I TV har de fleste nok set, hvordan der ser ud, når de forlader stedet (og sådan ser der -efter sigende- ud inde i den lave sidebygning).  Tårnet var stort set blevet friholdt, og alligevel mødte der -først- tre af disse udlændinge op da man kom dagen før og skulle ordne det sidste inden løftet. De fik et par minutter til at fjerne deres pakkenelliker, og så ud og væk.  Aldrig så snart de var væk, da der kom yderligere tre og skulle også lige hente noget, de havde efterladt.  

I lang tid havde man været nervøs for, at en af disse personer, i en form for vrede, ville sætte en tændstik til det hele ! ! !

 

----------

 

De stærkt svingende belysninger -trods den flotte blå himmel- skyldes at der langt ude i øst, hvor solen stod, også hang resterne af et "overdrevet", kraftigt skydække, hvorigennem solen skiftevis sendte sine stråler, eller ikke.

Indenfor de seneste dage, er der konstrueret en stor ramme af jerndragere.  Denne ramme -der skal være lige så stor som det udragende tag, skal åget og de kraftige kæder herunder være fæstnes til.

 

Inden løftet er der dog lige nogle enkelte justeringer, der skal foretages, f. eks. skal den lille ventilations-"skorsten"
fjernes.

 

 . . .  

 

 

Det gule Palæ - Tårnet.  Otto Busses Vej. 3. september 2016.    ^---vv

Bemærk alle de lodrethængende kabler: Jordingskabler -for en sikkerheds skyld- så ikke nogen får et "rap over nallerne".

Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

 

Det gule Palæ flyttes.   --   3. september 2016.   ^---vv

 . . .  

 

Under store dele af "løftet" (når der skete noget), havde fotograferne på jorden en eller to konkurrenter i luften. 
3. september 2016.   Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

I baggrunden:  ^--- Beboelsesejendom på Enghavevej, fhv. Enghave remise ---^ og det gamle hovedværksted for Københavns Sporveje.  Bag dem: Vestre fængsel. 

 

 

Så svæver "Tårnet"

 . . .  

Det "svævende" Palæ.   --   3. september 2016.

 

13504-DSC00374.Det_gule_Pala flyttes.3.9.2016.JPG (800×533)

Det gule Palæ / "Tårnet" flyttes.    Det store tårn, er pludselig blevet til "bare en 1:87-model / H0-model". 

3. september 2016.   ^---vv

 . . . 13505-DSC00377.Det_gule_Pala flyttes.3.9.2016.JPG (383×575)

 

13506-DSC00381.Det_gule_Pala flyttes.3.9.2016.JPG (383×575) . . . 13507-DSC00385.Det_gule_Pala flyttes.3.9.2016.JPG (383×575)

          . . . "Land i sigte" ---^

 


Adskillige firmaer har været med til at sponsere projektet:


- A.P. Møller Fonden: 1 million kr.
- Realdania (Underværker Kampagne): 250.000 kr.
- Sydbank: gratis grænsekonto
<--- Trio Træ: 50 arbejdstimer + 10.000 kr. i materialer
- Gottlieb/Paludan: 50 timers rådgivning
- SKAKS Specialtransport: gratis rådgivning
- J. Jensen: klargøring af tårnet
- Undo-Ivs: gratis graffitirens
- Skovgaard & Frydensberg: gratis farve
- C Rail Safety ApS: gratis jernbanesikkerhed
- Revision Vadestedet: gratis revision
- MSE Entreprise A/S: gratis fundament i Gedser
- LE34, landinspektør Carsten Kragh
- Stark A/S Nykøbing F.: byggematerialer





 . . . . . .  

 



Adskillige firmaer har været med til at sponsere projektet:


- A.P. Møller Fonden: 1 million kr.
- Realdania (Underværker Kampagne): 250.000 kr.
- Sydbank: gratis grænsekonto
<--- Trio Træ: 50 arbejdstimer + 10.000 kr. i materialer
- Gottlieb/Paludan: 50 timers rådgivning
- SKAKS Specialtransport: gratis rådgivning
- J. Jensen: klargøring af tårnet
- Undo-Ivs: gratis graffitirens
- Skovgaard & Frydensberg: gratis farve
- C Rail Safety ApS: gratis jernbanesikkerhed
- Revision Vadestedet: gratis revision
- MSE Entreprise A/S: gratis fundament i Gedser
- LE34, landinspektør Carsten Kragh
- Stark A/S Nykøbing F.: byggematerialer


 



 . . . . . .  


Det gule Palæ flyttes.   --   3. september 2016.   ^---vv

 . . .  

Man skal begynde i god tid ! ! !    (...og det er ikke et barnebarn, anbragt til billedet - jeg kender ikke familien,

og det er "fars" rigtige kamera.). . . . . . . . 

 

 , , ,, 

 

Det gule Palæ - Taarnet   --   3. september 2016.   Endelig.  Kl. 9.45 sætter "toget" sig igang . . . 

Man skal ikke gøre noget overilet - og det gør man så ikke.  

Lige til højre for den bakkende bil´s førerhus, ses den gule sikkervest på en medarbejder, der HELE tiden går baglæns samtidig med, at han  "farer" fra venstre til højre og tilbage for at se, hvilke forhindringer der kunne være i vejen for transporten.  Med små hånd- eller armbevægelser dirigerer han chaufføren i transportvognen. Han skal dog også selv bakke den baglænskørende bil, så for hver ca. 25 m må han ind og bakke, mens transporten enten kører forsigtigt videre eller afventende holder stille.

 . . . .  

En lille tissemyre, der er på vej over vejbanen, vil stort set kunne løbe fra transporten, frem for at blive kørt over !

Klokken er 9.49, der er kørt omkring 75 m, og man næmer sig det første træ . . . 

 . . . som hurtigt viser sig at stå i vejen - og det en del mere end forudset.   --   Kl. 9.50.

 

Det gule Palæ.  ---   Tårnet er væk.    --   3. september 2016.   

Som man kan se, er den store "lift" med mandskabskurven netop kommet ned på "landjorden", efter den var hejst op ved siden af Tårnet for en times tid siden.   Det var et held.  Dels skulle den være væk, inden sporene blev frigivet til kørsel, men dels skulle der snart blive brug for den nede på Otto Busses Vej ! ! !


Otto Busses Vej.

 . . . 13529-DSC00448.Det gule Palae - Taarnet. 3.9.2016.JPG (383×575)

Otto Busses Vej.  --  . . . også TV 2´s fotograf med ledsager er der for at bivåne "festlighederne".

13530-DSC00449.Det gule Palae - Taarnet. 3.9.2016.JPG (800×533)

 Vi er nede på de helt små millimeter . . . 

 . . . men efterhånden er træet ved at få samme (negative) profil, som "Tårnet", og den ene antenne måtte nedtages.

 

13528-DSC00444.Det gule Palae - Taarnet. 3.9.2016.JPG (388×575)Der er eet gode, ved træer, der står i vejen:  

Man kan komme til at tage billeder ind i "Tårnet" under transporten.   Det var ellers kun de forundt, der havde adgang til "1.-salen" henne på sporarealet.

De mange farvede bånd er den indre afstivning af tårnet.


Nogle af "siden"s læsere / seere kunne måske være i tvivl om, hvad det er for gule huse, der ses ved siden af trans-porten ???  

"Den gule By" / "Kineserbyen" også kaldet.  En hel lille by af små, nu fhv., tjenesteboliger for DSB´s hjælpevogns-mandskab.  Hovedparten af dette mandskab havde deres arbejde på Centralværkstedet, og skulle -når fløjten lød, kunne stille på Ambulance-pladsen i løbet af få minutter (døgnet rundt).

 

 

 

 

 

Det gule Palæ - Taarnet.   --   3. september 2016.  ^---vv

Mens grenene på træet blev savet ned, var et hold i gang med at nedlægge et par fag af hegnet rundt om Centralværkstedet og jævne den knoldede vej med store stål-køreplader.


Der skulle ikke være noget farligt med den hastighed  --  alligevel var der vist mange det holdt vejret under svingningen.


Centralværkstedet.


Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.


Det gule Palæ - Taarnet.   --   3. september 2016.    ---    Flot klaret, --herefter går det ned langs skydebrograven.

 

Her kører Tårnet" så ned langs skydebrograven.  


På vejen måtte man lige "nedlægge" et par lampe-
standere (bevidst og lige inden vogntoget kom frem).


I "bunden" af skydebrograven skulle man så dreje
nogle gange, for tilsidst at køre parallelt med den
gamle contai-nerterminal, nu klargøringscenter for
Metro Cityringen . . . 















 

 

 . . . for igen at dukke frem ved det gamle hovedlager 40.   ^---v

 


Ved udkørselen fra Centralværkstedet var den gal igen.  

Et par træer blev nogle lange grene kortere, selvom man forsøgte at undgå det.  

<--- Bemærk på det opretstående foto, hvordan man ved teknikkens hjælp har "kæntret" tårnet nogle grader.

 

Desværre  --  det var ikke nok, og saven måtte frem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otto Busses Vej.

Det gule Palæ - Taarnet.  Otto Busses Vej. (Kl. 12.35)   --   3. september 2016.   ^---vv

 

Ud for O.B.V. nr. 5 (tv.).   Den lange røde bygning er/var Centralværkstedets administrationsbygning.
Bag vinduet på første sal -lige over porten- havde jeg min arbejdsplads det meste af de sidste ca. 12 år.


 

Her med en af de nyere haller for Maskindepot Gb (m. mange andre navne) som baggrund.

Her måtte jeg desværre forlade "karavanen" - andre "pligter" ventede i Ballerup.  

(Kl. 12.45 eller 10 minutter om at køre det lille stykke fra de grønne træer i baggrunden.   --   Næhh, --man gjorde ikke noget overilet   .   Til gengæld tror jeg heller ikke, at der blev så meget som bøjet et søm under transporten - i det mindste ikke så længe jeg fulgte den. )

 

Den store kran havde endnu en stor opgave foran sig.

Herunder på vej til Enghave Brygge for at løfte "Tårnet" ombord i skibet, der skulle fragte "Tårnet" til Gedser.

Bemærk de hvide mandskabslifte (3 stk).  Det er belysningsvæsenets folk, der er ved at løfte ledninger i krydset Otto Busses Vej / Kalvebod Brygge / Vasbygade  for at "Tårnet" kan "smutte" under.

 

 

Vasbygade - Enghave Brygge - Gedser.

Med H.C. Ørstedsværket i baggrunden.  --   3. september 2016.     ^---v
Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

Sidste løft i København . . . 

 . . . og så på vej mod Gedser.   
Skulle skibet ikke have nok i sit styrehus / Broen, har man da også en Kommandopost ! ! !

3. september 2016.   Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

 

Farvel København . . .    --   3. september 2016.    
Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.


Gedser.

 . . . og goddag Gedser  ! ! !       4. september 2016.Foto:    Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

"Fodbadet" er klar, nu mangler vi bare Egon Olsen.    --    4. september 2016.  
Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

Sidste løft . . .         4. september 2016.   Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.

 . . . og "sænk" er fuldført.     --    4. september 2016Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.


Tillykke

til de to Olsenbanden-fanklubber dansk/tysk, når nu Jernbanemuseet ikke kendte sin besøgelsestid.  


Jeg vil da håbe, at de to fanklubber får held med deres fremtidsplaner, og . . . 













  4. september 2016.   Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.  . ..

 

 . . . I må gerne sætte kaffen over og lune smørkagen.    Jeg glæder mig allerede.     

4. september 2016.   Foto:  Paul Wenzel, Olsenbandenfanclub Deutschland.


 

Se evt. meget mere på:

Dansk:   http://olsenbandenfanklub.dk/

Tysk:      http://www.olsenbandenfanclub.de/news/dk_2014-10-14_det-gule-palae.php


eller -ikke mindst:  Flytningen af Det gule Palæ    en video (12 min.) af Kenny Kariyawasam.  

En enkelt lille anke:   "Men ellers gik det rask afsted" siger Kenny et sted om transporten.    Åhhh, ja ! ! !

Selv Kenny´s egen video viser noget andet.


 

 -

 


Forrige side: Kommandoposten, "Det gule Palæ".
Næste side: Post A.