.

.

 http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/71-svj-danmark.jpg SVJ-stationer

.

.

 

Denne side må vel betragtes som den egentlige SVJ-stations-side med sporplaner og farveoptagelser fra banen.  Dertil -for fuldstændighedens skyld- også nogle sort/hvide, "ikke-evp", fotos fra de stationer/trinbrætter, hvor der ikke foreligger farvefotos.

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/236-svj-skitse.jpg

SVJ-Baneforløb i skitseform.

 

 

 

(Gamle) Skive  H  -  0,0 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/238-skive%20nord..jpg

Set mod vest.  -  Foto: H.G.A ? / Signalposten / Arkiv evp.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/199-svj_remise_og_kulgaard.30.5.1961.-c-j.guldb.chr.jpg

SVJ remise og kulgård, DSB-sneplov og MFVJ's ukrudtssprøjtevogn (tender fra MFVJ 5).  -   30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/201-svjs_drejeskive_og_sporareal.skive_h.30.5.1961.-c-j.guldb.chr.jpg

SVJ's drejeskive og sporareal på Skive H, set mod vest 30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/239-skive_nord.1964.uh..jpg

Samme:  SVJ's drejeskive og sporareal på Skive H, set mod vest i 1964.  Foto: Ulf Holtrup/Signalposten.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/200-svj.sporareal_paa_skive_h.30.51961.-c-j.guldb.chr.jpg

SVJ sporareal på Skive H, set mod øst 30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.

 

 

 

(Ny) Skive  H  -  0,0 km

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/246-505.iii.12a.dsb.-skive-.12.6.1976.jpg

"SKIVE" (H)  -  dog 1976. (evp)    


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/232-289.ii.11.svj_m2.skive_h26.9.1965.jpg

SVJ M 2.  -  26. september 1965.  (evp)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/197-svj-drejeskive.skive_h.18.9.1964.-c-j.guldb.chr.jpg

SVJ-drejeskive på ny Skive H,  18. september 1964.

Sm-skinnebus er ved at løbe om på den anden ende af Sp-bivognen (nærmest).

Arkiv: JMJK.

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/233-289.ii.13.svj_drejeskiven.skive_h.26.9.1965.jpg

Drejeskiven. -  26. september 1965. (evp)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/231-289.i.09.svj_m2.skive_h.26.9.1965.jpg

SVJ M 2 med DMJK-særtoget.  -  26. september 1965. (evp)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/247-505.iii.13a.dsb.-skive-.12.6.1976.jpg

 

 

 

Tunnel under Holstebrovej vest for Skive . . . ,

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/248-505.iii.15a.dsb.tunnellen_v.skive.12.6.1976.jpg

. . . inden vejen  ---^   og   efter ---v   (Foto. evp - 1976 - dvs. 10 år efter SVJ´s nedlæggelse).

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/249-505.iii.17a.dsb.tunnellen_v.skive.12.6.1976..jpg

 

 

 

(Gamle) Skive Nord  -  0,8 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/125-skive_nord.udateret_postkort(nm).jpg

Skive Nord, set mod syd.  Udateret postkort.   (Ark. nm)

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/195-skive_nord.30.5.1961.-c-j.juldb.chr.jpg

Skive Nord, set mod nord.  30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/196-skive_nord.30.5.1961.-c-j.guldb.chr.jpg

Skive Nord,  set mod nord 30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/202-udkoersel_fra_skive_nord.30.5.1961.-c-j.guldb.chr.jpg

Indkørselssignaler for Skive H, set fra Skive N mod syd/Skive H,  30. maj 1961.

Arkiv: JMJK.

 

Samme indkørselssignaler for Skive H, set "bagfra".   -   (Arkiv: evp)

Bemærk "Farlig station"-mærkerne.  Det må derfor være indkørselssignaler for Skive H (ikke som man kunne fristes til at tro, udkørselssignaler for Skive Nord mod Skive H).

 

Afstanden fra Skive H til Skive Nord synes ikke længere, end at denne nævnte "signal-blanding" synes rimelig.




Ny Skive Nord.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/240-ny_skive_nord-1964.uh...jpg

Ny Skive Nord.  -  1964.   Foto: Ulf Holtrup/Signalposten.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/229-289.i.05.svj.skive_nord.26.9.1965.jpg

Venterumsbygningen --^  / SVJ M 2, L 66 og H 45. på vej mod Skive H. ---v . . . 26. september 1965.  (evp)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/230-289.i.07.svj_m2.skive_nord.26.9.1965.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/193-skive_nord.18.9.1964.-c-j.guldb.chr.jpg

Skive Nord, set mod sydvest, i køreretning mod Skive H.  18. september 1964.

Arkiv: JMJK.


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/194-skive_nord.18.9.1964.-c-j.guldb.chr.jpg

Skive Nord, set mod nordøst.  18. september 1964.

Arkiv: JMJK.

 

 


Tolstrup trb.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/68-tolstrup_trb.kortskitse.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/18-832.i.14.tolstrup_trb.25.9.1965.jpg

Tolstrup trb.  -  25. september 1965.

Foto:  evp.          ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/19-832.i.15.tolstrup_trb.25.9.1965.jpg

Tolstrup trb.  -  25. september 1965.

Foto © : evp .          ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/20-832.i.16.tolstrup_trb.25.9.1965.jpg

Foto © : evp .

 

 


Hem  -  7,5 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/92-svj.hem.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/21-832.i.17.hem.25.9.1965.jpg

"HEM"   -  25. september 1965.

Foto © : evp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/22-832.ii.18.hem.25.9.1965.jpg

. . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/23-832.ii.20a-21.hem.25.9.1965.jpg

. . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/24-832.iii.00.hem.25.9.1965.jpg

Hem   -   25. september 1965.

Foto © : evp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/25-832.iii.0.hem.25.9.1965.jpg

^--- Fotos © : evp.

 

 

Grove trb.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/69-grove_trb.kortskitse.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/26-832.iii.01.grove_trb.25.9.1965.jpg

Grove trb. -   25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v  

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/29-833.i.01a.svj.grove_trb.25.9.1965.jpg


 

Brøndum  -  10,6 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/93-svj.broendum.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/34-833.ii.06a.svj.brondum.25.9.1965.jpg

"BRØNDUM"


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/30-833.i.02a.svj.broendum.25.9.1965.jpg

Brøndum station  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

. . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/33-833.ii.05a.svj.broendum.25.9.1965.jpg

Brøndum station  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

Afløbssko, ---v--- sikring mod utidig indkørsel i hovedsporet.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/31-833.i.03a.svj.broendum.25.9.1965.jpg

 

 

 

Volling trb.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/80-svj.volling_trb.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/36-833.ii.08a.svj.volling_trb.25.9.1965.jpg

Volling trb.  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/35-833.ii.07a.svj.volling_trb.25.9.1965.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/svj-volling_trb-tegn-skitse.jpg

Tegningsskitse.  . . . Mål i størrelse 1:87. (evp)

 


Balling  - 12,8

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/207-ballling.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/40-833.iii.12a.ballling.25.9.1965.jpg

"BALLING"  -  25. september 1965.

Foto © : evp


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/38-833.iii.10a.balling.25.9.1965.jpg

Balling station  -  25. september 1966.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/39-833.iii.11a.balling.25.9.1965.jpg

. . .
 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/41-834.i.13a.balling.25.9.1965.jpg

. . .

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/37-833.iii.09a.svj.svinefolden.balling.25.9.1965.jpg

Svinefolden.

Foto © : evp

 

 

 

Svejgaard trb.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/81-svj.svejgaard_trb.jpg

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/44-834.i.17a.svj.svejgaard.25.9.1965.jpg

"SVEJGAARD".

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/43-834.i.16a.svj.svejgaard_trb.25.9.1965.jpg

Svejgaard trb.  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/42-834.i.14a.svj.svejgaard_trb.25.9.1965.jpg

 

 


Ramsing  -  15,9 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/206-ramsing.jpg

 


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/47-834.ii.20a.svj.ramsing.25.9.1965.jpg

"RAMSING"

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/45-834.ii.18a.svj.ramsing.25.9.1965.jpg

Ramsing station.  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/46-834.ii.19a.svj.ramsing.25.9.1965.jpg

. . .

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/48-834.ii.21a.svj_sm7.ramsing.25.9.1965.jpg

SVJ Sm 6,  Ramsing.   -  25. september 1965.

 

 

 

 

Vejbyvad  -  18,2 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/205-vejbyvad.jpg

 


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/49-834.iii.0.vejbyvad.25.9.1965.jpg

"VEJBYVAD"

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/50-834.iii.01.vejbyvad.25.9.1965.jpg

Vejbyvad station  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/51-835.i.02.vejbyvad.25.9.1965.jpg

. . . vejfacaden. -- Se evt også denne hj.side om  Vejbyvad og de andre stationer på SVJ, som de ser ud i vore dage.

 

 

 

Ved "Viadukten".


 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/52-835.i.05.v.viadukten.25.9.1965.jpg

 

 

Viadukten.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/82-svj.viadukten_trb.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/53-835.i.04.viadukten.25.9.1965.jpg

(Viadukten anes i baggrunden.)

 

 

 

Brodal  -  20,7 km

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/208-brodal.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/54-835.ii.08.brodal.25.9.1965.jpg

"BRODAL"

 

SVJ  M 1,  Brodal.  Udat. postkort.

Arkiv:  Th. Rithmester.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/55-835.ii.06.brodal.25.9.1965.jpg

Brodal station  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/56-835.ii.07.brodal.25.9.1965.jpg

("Posten skal ud" --  her er postsækkene tilsyneladende allerede lagt ud til det ventede tog.)

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/57-835.ii.09.brodal.25.9.1965.jpg

Brodal, vejfacaden.  -  25. september 1965.

Foto © : evp

 

 

 

Betryk.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/83-svj.betryk_trb.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/60-835.iii.12.betryk.25.9.1965,.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/60-835.iii.11.betryk_trb.25.9.1965,.jpg

Betryk trb, set mod Spøttrup.   25. september 1965.

Foto © : evp


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/835.iii.10.svj.sm7.betryk_trb.25.9.1965.jpg

SVJ Sm 7  -  25. september 1965.

Foto © : evp



Nørhede trb.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/84-svj.noerhede_trb.jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/61-835.iii.13.noerhede_trb.25.9.1965.jpg

Nørhede trb, -set i retning mod Spøttrup.

Foto © : evp

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/73-spoettrup.richs.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/74-spoettrup.richs..jpg

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/62-836.i.16.borgen-spoettrup-.25.9.1965.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/62-836.i.15.borgen-spoettrup-.25.9.1965.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/62-836.i.14.borgen-spoettrup-.25.9.1965.jpg

 

Og hvorfor skal borgen Spøttrup så nævnes her ???

Hvem kan -som historisk interesseret- køre lige forbi en gammel borg som Spøttrup. I det mindste ikke jeg.  Min cykeltur skulle naturligvis lægges forbi borgen Spøttrup, der ifølge de gamle skrifter nævnes første gang i år 1404.

(Måske husker nogle af de ældre besøgende på denne side episoden, hvor en ung mand -i september 1965- skød og dræbte fire unge betjente under en flugt fra politiet.  Disse fire politibetjente blev begravet fra Vor Frue Kirke i København den 25. september 1965.

Samme år havde jeg fået en lille transportabel radio, af mine forældre, og den skulle naturligvis med på min cykeltur, --hvad skulle man ellers med en transportabel radio.  --  Netop mens jeg cyklede det aller sidste stykke vej, de sidste ca. 500 meter,  op mod den gamle borg, var man kommet så langt i begravelsesceremonien, at man spillede den gamle salme "Danmark i tusind´ år".

Måske ikke noget egentlig specielt, --og alligevel gjorde det et meget stort indtryk på mig ! ! !

 

 

Borgen trb.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/85-svj.borgen_trb.jpg

Et blik på Google´s luftfotos vil vise, at borgen Spøttrup´s omgivelser i vore dage ser ganske anderledes ud. Kortskitsen er tegnet efter et ældre Geodætisk Institut-kort fra banens tid, men der er løbet meget vand i voldgraven siden dengang.

 

Hvad havde været mere naturligt, end at kalde dette trinbæt "Spøttrup", når det nu lå næsten lige ved siden af borgen ? ? ?

Imidlertid lå banens endestation -Spøttrup- i en mindre by ved navn "Rødding", som i forvejen var et kendt navn på en by med en kendt højskole -Rødding Højskole- i Sønderjylland.  For at undgå forvekslinger i billetsalgs-situationer besluttede man, at den ny station skulle opkaldes efter den nærliggende, kendte borg: Spøttrup", hvorfor trinbrættet måtte have et nyt/andet navn.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/63-836.i.17.svj.borgen_trb.25.9.1965.jpg

Borgen trb.  -  25. september 1965.

Desværre var "stationsskiltet" malet over med hvid maling, -formentlig i vedligeholdelsesmæssig anledning- men de kunne da godt have ventet et par dage ! ! !

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/64-836.ii.18.svj.borgen_trb.25.9.1965.jpg

. . .  set i retning mod Spøttrup.

Foto © : evp

 

 

Spøttrup  -  26,6 km.

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/235-spoettrup.jpg


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/66-836.ii.20.svj.spoettrup.25.9.1965.jpg

"SPØTTRUP"


http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/65-836.ii.19.svj.spoettrup.25.9.1965..jpg

Spøttrup station.  -  25. september 1965.

Foto © : evp - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ^---v

http://www.mjk-h0.dk/evp_SVJ/67-836.ii.21.svj.spoettrup.25.9.1965.jpg

. . . vejfacaden.

 

 

 

- o 0 o -