Strassenbahn Hannover/Üstra(Überlandwerke und Strassenbahn Hannover AG)
.
.
Kort historisk gennemgang.
Hannovers første sporvognslinie -mellem Steintor og Döhrener Turm- blev indviet 14. september 1872 som en normalsporet hestesporvognslinie, med anvendelse af både en- og to-etages vogne. Efterfølgende kom flere private, konkurrerende hestesporvognslinier.
I 1892 blev Strassenbahn Hannover AG grundlagt, forløberen for det i 1921 etablerede „üstra“ (Überlandwerke und Strassenbahnen Hannover AG). Mellem 1893 og 1903 blev det knap 40 km lange hestesporvognsnet elektrificeret, hvorved inderbyen (midtbyen) efterhånden betjentes af akkkumulatorvogne.
Sporvidde: Normalspor = 1435 mm.
Linienettet var i 1901 på 163 km, og i 1928 nåede det op på 167,3 km (Hannover havde i 1905 lidt over 250.000 indbyggere, og havde en 11.-plads blandt byer i Tyskland).
Byrådet besluttede i 1965 at bygge den første af fire „hovedstrækninger“ (metro-strækninger) A, B, C og D, som efterhånden skulle udvikles af sporvejsnettet. Som et centralt knudepunkt valgtes stationen Kröpcke.
29. september 1975 blev den første tunnelstrækning mellem Hannover Hbf og Waterloo åbnet som en del af A-strækningen.
I 1976 blev A-tunnellen færdigbygget medens B- og C-tunnellerne fulgte efter i de følgende år indtil 1993. Om den oprindelige planlagte fjerde tunnel, D-tunnellen, nogensinde bliver til noget, er pt. uvidst.
Indtil videre kører de to linier, 10 og 17 stadig overjordisk gennem inderbyen (midtbyen), mellem Aegidientorplatz, over Hannover Hbf og Goetheplatz, mod deres respektive endestationer.
Üstra råder over tre remiser: Glocksee, Döhren (med museum) og Fuhsestrasse samt opstillingsanlægget Buchholz.
Linienettet er i dag på 115,5 km og man råder over 288 køretøjer (i drift).
Et par store indenbys stationer:
Hannover Hauptbahnhof (Hbf).
Hvor skal man begynde, hvor skal man ende ??? Som forhenværende jernbanemand må det da være rimeligt -selv om det drejer sig om sporvogne- at begynde omtalen af Hannovers sporveje ved Hannover Hbf, --banegårdspladsen-- der er en flot baggrund for nogle af byens sporvogne, mens de andre passerer stationen en etage under jorden..
Hauptbahnhof / Ernst August Platz medens sporvognene endnu kørte over jorden til/fra Kröepcke.
Et sporvognstog er netop under indkørsel på pladsen (tv), medens et andet vogntog er på vej ud af bille- det i forgrunden, på vej mod Aegidientor- platz.
Foto formentlig optaget ca. slut 1950´erne / beg. 1960´erne.
Postkort.
Pladsen set fra den anden side. Det grønne anlæg er væk, til gengæld er sporvognene ved at blive grønne ! ! !
De første af disse grønne Duewag-vogne er fra 1974. Da der stadig ses ældre materiel, må billedet vel være fra årene kort (?) derefter.
Der synes ikke at være sporforbin- delse fra Bahn- hofstrasse til forpladsen, så måske er det efter 1975/76.
Postkort.
Banegården og -pladsen ved dag og i småregn . . .
. . . og banegårdspladsen ved nat og i småregn.
üstra 6145 , . . .
. . . og 6231 på linie 10
passerer banegårdspladsen.
Sammen med linie 17 er de, de sidste sporvogne, der kører over jorden gennem Hannovers indre bydel.
Bagved sporvognen anes hjørnet af Bahnhofstrasse, som i gamle tider var ind- gangen fra Kröpcke til stationspladsen,
-se næste foto.
Med Haputbahnhof i bagrunden er en ældre to-aksler på vej ind på pladsen ved Kröpcke omkring 1910.
Postkort.
Kröpcke
Tidligt valgte Hannover´s bystyre, at Kröpcke skulle være det centrale (omstignings-)punkt i byen, og det fremgår da ogå tydeligt af liniekortet.
I vore dage er næsten alt så til gengæld gravet ned.
De enkelte linier:
Linie 1. Langenhagen - Laatzen / Sarstedt.
Lige så svært det er at se vogn- nummeret på det lille foto, lige så svært er det at se nummeret
i virkeligheden.
Samtidig er det også "rimelig håbløst" at fotografere vognene, da de ofte "tager farve" efter omgivelserne.
üstra 2517.
Næste vogntog ventes . . .
. . . og kommer.
Det regner stadig . . .
. . . så det er rart at have en paraply, --bare ikke, når man både skal holde sit kamera og "trykke på knappen" samtidig.
Afgang mod byen . . .
. . . forbi Rethen Nord, der -på den anden side af en jernbanelinie- er endestation for linie 2 (se denne linie).
Laatzen.
mod Sarstedt -->
Laatzen ----------------------------------> set mod Sarstedt.
üstra 2548.
Linie 1´s stoppested "mod byen" og med rester af fordums storhed :-)
üstra 2544.
üstra 2544.
üstra 2527 på vej udad - mod Sarstedt.
Hvis billedet havde været lidt tydeligere, ville man have kunnet se vognstyrerens smil. Sikkert en af dem, der så "vore" old-timer-vogne dagen før. Det samme ses også på vore fotos videre mod og i Sarstedt, indtil vi stod af igen på tilbageturen i Rethen Nord.
Linie 2. Alte Heide - Rethen. 
Linie 2-endestationen i Rethen ligger på den anden side af en jernbaneoverføring, og inden vi kom derhen, kørte det LHB-vogntog, vi lige skulle have haft et par fotos af ! ! !
Det varer dog ikke mange minutter førend det næste vogntog 6242-6253 kommer.
. . .
. . . og holder klar til afgang.
Linie 3. Altwarmbüchen - Wettbergen.
>
. . . üstra 2566+2557 i Altwarmbüchen
v
. . . og på vendesporene.
2557+2566 på vej den modsatte vej . . .
>
. . . og klar til afgang mod Wettbergen, set fra afgangsperronen.
v
(Hvis man spørger mig, så har de ikke stået forrest i køen, da der blev delt udseende ud -- men de kørte godt, og det er vel hovedsagen.)
Sporvogne skal have strøm, --- her transformator i Altwarmbüchen.
Sedanstrasse / Lister Meile (Linieerne 3, 7 og 9)
(Omtales yderligere under linie 9)
üstra 2001.
Ved Noltemeyerbrücke.
>
Linie 3-vogntog ved stoppe- stedet Noltemeyerbrücke . . .
samt et vogntog på vej fra det nærliggende Betriebhof Bucholz til linie 2-ende-stationen Altwarmbüchen.
v
Wettbergen.
2566 og 6156 i Wetbergen, en endestation af typen der blot ender i to parallelle spor, og vogntogene køres tilbage fra vogntogets andet førerrum.
Man sparer en masse plads til en vendesløjfe, men det forlanger til gengæld, at der er førerrum i begge ender af vogntoget. Dette er -på denne linie- klaret ved, at man kører med to sæt vogne kun med førerrum i den ene ende, men vendt "ryg mod ryg". <-- I -->
Den tilhørende sporudflet- ning, således at sporvogne- ne kan køre ind på begge ankomstspor fra højre-sporet, og afgå igen fra begge spor til højre-sporet i modsat retning.
Linie 4, 5, og 6 nåede vi desværre ikke.
Linie 7. Wettbergen - Paracelsusweg / Schierholzstrasse.
Paracelsusweg
üstra 6143.
Linie 8 nåede vi desværre ikke.
Linie 9 - Empelde - Fasanenkrug.
Noltemeyerbücke.
üstra 6124, Noltemeyerbrücke
Facanenkrug.
De fleste sporvognslinier ender enten i en almindelig sidevendt sløjfe, hvor sporvognen -efter at være kørt rundt- fortsætter i modsat køreretning, men fremført fra samme førerrum, eller ender blot ved en sporstopper, hvorfra vognen så køres tilbage fra modsatte førerrum.
Linie 9 ender derimod i Fasanenkrug i en ualmindelig flot cirkelrund sløjfe. To parallelle spor fører ind i og ud af cirkelen, som vognene endda kan køre hele vejen rundt i.
6165 på vej ind i sløjfen . . .
(6260 -th- har været igennem)
. . .
. . . lnde i sløjfen . . .
. . . halvt igennem . . .
. . . og på vej ud.
Klar til afgang mod Empelde.
Sedanstrasse / Lister Meile (3, 7 og 9).
Udsmykning på Sedanstrasse
( De røde bogstaver over sporvognen er ikke graffitti, men et led i udsmykningen.)
Mere udsmykning og information.
üstra 6164.
I Hannover / Tyskland sidder de unge åbenbart også med benene oppe på sæderne ! ! !
Linie 10. Aegidientorplatz - Ahlem.
Da vi kom til linie 10´s endestation, Aegidientorplatz, var der ingen sporvogne at se, kun en sporvejsmedarbejder, der fortalte --som man også kan se på skiltene,-- at driften på linie 10, på grund af et større demonstrations- optog ved Hauptbahnhof, var afkortet til det under- jordiske stoppested dér (således som man i øvrigt også gør det i nattrafikken).
Derfor, --ned i "kælderen" og afsted til Hauptbahnhof med en af de andre underjordiske linier.
Bemærk i øvrigt det meget tydelige, overskuelige ur, som Banedanmark vil afskaffe i Danmark eller udskifte med blå skiver med hvide "tal".
Utroligt at man kan finde på at afskaffe noget, der --gennem maaaaange år-- er så godt indarbejdet og godt virkende.
Og vel kun fordi en eller anden har fået et "designerflop".
Hauptbahnhof
ûstra 6230 til Ahlem.
Kurt Schumacher Strasse.
Steintor
>
To næsten ens fotos fra Steintor optaget i årene efter 1956.
Postkort.
v
...
. . . . og i vore dage, set fra landjorden:
Kurt Schumacher Strasse / Steintor. Det lodretstående "skakbræt" i gademidten er stoppestedet for linie 10 ! ! !
. . . Forbi den store rundkørsel på Goetheplatz, hvor der er spormæssig mulighed for både at køre hele vejen rundt, men også at komme til og fra sporet ved alle de relevante gader. En god sikkerhed, hvis der opstår problemer i midtbyen, så kan alle aktuelle linier vendes her.
Dette var endda i brug mens vi var der. Ganske vist vendte linie 10 ikke her, men blev omdirigeret herfra til tunnellen under Hauptbahnhof (se også under linie 17).
üstra 6229 på vej ind i rundkørslen . . .
. . . sammen med 6141 . . .
. . .
. . . og på vej ud, medens . . .
. . . et næste vogntog er på vej ind på Goetheplatz.
üstra 6230 i Göethestrasse på vej mod Hauptbahnhof og Aegidientorplatz.
6231 i Göethestrasse på vej mod Aegidientorplatz.
Lige så pludselig som omdirigeringen blev iværksat, blev den også afblæst igen. . . . .
Ahlem.
6230 ankommet - 6203 klar
til afgang --kun til Haupt- bahnhof på grund af demonstrationetoget.
Det blev imidlertid ikke den succes, som arrangørerne havde håbet, --ikke så mange deltagere-- så trafik- omlægningerne blev hurtigt aflyst igen.
Nydelig -lille- endestation, der er lige hvad der er nødvendigt og ikke mere . . .
. . . og så de nødvendige perroner, læskure, billetautomater m.v. på den anden side af overgangen.
Linie 11. Haltenhofstrasse - Zoo.
Denne linie nåede vi desværre ikke, men under særkørselen kom vi dog til stoppestedet "Hannover Congress Centrum / Kuppelsaal"
>
üstra 178 + 1034 foran Kuppelsalen.
v
Linie 17. Wallensteinstrasse - Aegidientorplatz.
Wallensteinstrasse
üstra 6206.
<
üstra 6231 ved stoppestedet på Ernst August platz / Banhnhofsplaz . . .
v
. . . og på vej mod Ahlem.
Diverse.
Advarselsskilte.
De to sporstoppere ved Aegidientorplatz, --som de fleste andre.
Billetautomat, --her på Noltemeyerbrücke. . . . . . . . . . . . . . . . . . Billetter. (Det er ikke inspirerende at være
billetsamler i vore dage.)
Køretrådsstrammer, --en elegant udførelse
Betriebshof Buchholz
<
Det gamle Betriebshof Buchholz, nu ombygget til indkøbscenter . . .
. . . og det moderne, men "utilnærmelige", der ligger inde bagved centeret.., . . . >
Betriebshof Döhren.
>
Betriebshof Döhren,
-den aktive del.
(Det er også her sporvejsmuseet
holder til.)
v
--- ooo ---
Forrige side: Strassenbahn Hannover / Rull. materiel.
Næste side: Stadtbahn Bielefeld / moBiel.