Sporvogne på postkort eller lign.

 

 

Københavns Sporveje.

KS 77.  Linie 2.  Brønshøj Torv.  Foto: Jørgen Henneke.

 

KS 311. Linie 4. Foto:  Jørgen Hennke.

 

KS 458 + ?.  Linie11. Enghavevej.   Arkiv:  Jørgen Hennke.

 

KS 577. Linie 15. Valby Langgade.  Foto:  Jørgen Hennke.

 

KS 271. Linie 18.  Foto: Jørgen Hennke.

 

Aarhus Sporveje - AS 21.  Linie 1.  Arkiv: Jørgen Hennke.

 

Tak til Jørgen Henneke.

 

 

 

Diverse sporvogne:

Københavns Sporveje, KS 575. Strandboulevarden v. Svendborggade, på vej mod Vibenshus runddel.   --   Ca. 1966. Foto:  Jørgen Henneke.

Motorvognen overlevede sporvejenes nedlæggelse i 1972, og den kører nu på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

 

KS 445. Knippelsbro.  Postkort,  stemplet 1966.  Arkiv:  Jørgen Henneke.

 

Straßenbahn Flensburg (vognnummer kendes desv. ikke).  Ca.1966.  Foto: Jørgen Henneke.

 

Straßenbahn Flensburg nr. 25.  Ca.1966.  Foto: Jørgen Henneke.

 

Wien

Wiener-oper / Statsoperaen,  Wien.   --   Postkort, poststemplet 1966.  Arkiv: Jørgen Henneke.

 

Næsten samme motiv:  WL 4867 + 1367-1.  Wiener-oper.  Wien.   --   7.  august 2008.    

. . . også scooteren er i sporvognsfarve.  

Foto: evp.

WL 4023+1423-D.  Statsoperaen, Opernring. Wien.   --   9. august 2008.    ( WL = Wiener Linien. )

Foto: evp.

 

Tak til Jørgen Henneke.

 

 

 

Diverse sporvogne omkring Frihedsstøtten (Udaterede postkort).

Linie 8 ved Frihedsstøtten, set mod Meldahlsgade og Trommesalen med den store kontorbygning opført i 1931-32 af arkitekterne Ole Falkentorp og Povl Baumann.  Til gengæld oplyses linie 8 at have fået ændret linieføring over Rådhuspladsen / Vestre Boulevard (nuv. H.C. Andersens Boulevard) allerede i 1927 ! ! !

Postkort købt 1956.  Arkiv: evp. 

 

Samme motiv, men her med "Buen", opført i 1952-1956, tegnet af arkitekterne Thorvald Dreyer, Ib Lunding og Ole Hagen, som baggrund. 

Postkort. Arkiv:  Jørgen Henneke.

 

KS-scrapvogn 448, Vesterbrogade v. Frihedsstøtten ca. 1955.    

Vognen blev bygget på Københavns Sporvejes hovedværksted og sat i drift 10. november 1942. Udrangeret 1967-68 og afbrændt i juni 1967. ( http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Vogne/Scrapvogne/448/KS448.htm )

Foto:  evp.

 

Frihedsstøtten set i stik modsat retning med Panoptikonbygningen i baggrunden til højre.  Denne bygning nedbrændte d. 4. januar 1950, og blev erstattet af en moderne ejendom, der var indflytningsklar i 1952.

Postkort.  Arkiv:  evp.


 . . . . .  

Tv:  Atter frihedsstøtten, men med SAS-hotellet (opført 1958-60) og Axelborg (opf. 1920, og med hovedsæderne for Landbrug & Fødevarer og DLG) i baggrunden.    Postkort. Arkiv:  Jørgen Henneke.

Th: Palladium-biografen og Københavns Rådhus.  Postkortet er købt i 1956.   Postkort. Arkiv:  evp.

 

Et "par" juleagtige postkort fra de gode gamle dage.

Holmens bro.  Postkort.  Stemplet:  12.9.1910.

 

Gammel Strand.  Postkort.  Stemplet  12.9.1906.

Begge kort er håndkoloreret og det øverste er påklistret "gran-guirlander" af glinsende små-flager.

"Glædelig Jul"    Københavns Rådhusplads i sne.  Udateret postkort.

 

Glyptoteket.  Postkort. Stemplet  23.8.1910.

 

Vesterbrogade  v. Frederiksberg Allé.    Udateret postkort.

 

 

Københavnske Sporvogne

på/ved Knippelsbro, Holmens Bro, Slotskirken/Højbro og Thorvaldsens Museum.

Københavns anden Knippelsbro bygget af B & W i 1869.  Den lå desværre uheldugt i forhold til strømmen gennem havnen og blev ofte påsejlet af skibe, som strømmen førte på afveje. Den blev dog også efterhånden for lille, så i 1909 blev den afløst af en nyere bro.   --   Udateret postkort.

Billedet må være optaget -både- før påbegyndelsen af byggeriet af den nye bro, men også inden byggeriet af Nikolaj Kirkes genopbyggede spir (se yderst ved billedets højre kant).  Efter Københavns brand (1795), hvor kirken brændte og spiret styrtede ned, blev det tilbagestående, "enlige" tårn anvendt til både brandvagtsformål, men også til afgivelse af et tidssignal (en kugle, der blev hejst op i masten, og på slaget 13 faldt ned igen).  Denne funktion ophørte omkring år 1900 (???)

( 885 pix:  Ved indsættelsen her, syntes jeg egentlig, at billederne var så gode, at de burde vises i fuld størrelse. )

Den "gamle" (den anden) Knippelsbro.  Postkort stemplet  22.6.1909 (her er sporvognen dog ikke kommet endnu !). Den nye, tredie bro anes underopførelse til venstre i billedet.

"Den amerikanske bro" eller "Pavillonbroen"  som den så ud fra 1909 til 1934.  

I perioden 1934-37 -mens den nuværende Knippelsbro blev bygget-, forbandt en midlertidig bro København og Christianshavn. Broen var forsynet med en klap med kontravægt under broen. Den var ganske smal, og blev -også- hurtigt for lille til den tiltagende trafik. 


"Havnebroen" / "Jernbanebroen" fra 1880 blev bygget for at føre havnebanen fra Københavns 2. hovedbanegård over Gammelholm.  Foto ca. 1890.  Broen blev senere nedrevet og i 1933 erstattet af nedenviste "Børsbroen".


Børsbroen fra 1933. En ældre linie 9 mod Amager er på vej over broen.   --   Udateret postkort.

 

Holmens bro.   --   Udateret postkort.

 

Slotskirken, Højbro og Gl. Strand.  Postkort købt i 1956.

Bemærk sporvogns-togets bivogn.  Mon ikke fotografiet er optaget under 2. verdenskrig, og det er en gammel hestesporvogn, der er trukket af stalden og ombygget til bivogn - på grund af tiderne.

 

Thorvaldsens Museum.   --   Udateret postkort.

 

Thorvaldsens Museum.   --   Udateret postkort.


Gammel Strand. Postkort stemplet 29.12.1973.

Mon det er sporvognen, drengene "fisker" efter ???

 

 

 

En lille -lidt trist- "jule-ekstra".  --  1982.

POLITIKEN ,  15. februar 1982.

 

 

 

 


Forrige side: Forsøgsmotorvognen HHA 3060.
Næste side: Letbaner.