Dagens foto(s).

September 2015.

Madopskrift-fri zone 


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

 

----------------------

 

Til gengæld må jeg tilføje, at alt indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 

 -

 

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

- o 0 o - -

 

Fremover vil jeg benytte tællerrubrikkens første tal i "siden"s gennemsnits-besøgstal (f. eks 494 = 4 fotos/dag), som mål for antallet af nye fotos pr. dag (med lidt rimelighed).   (Den lille rubrik lige nedenfor til venstre i det grønne navigationspanel)

Dette tal er gennemsnittet af de seneste syv dages dags-resultater, og det kan aflæses direkte i tællerrubrikken af "sidens" læsere.

Derfor:  Jo flere besøgende / jo større interesse -- jo flere fotos pr. dag

 

 - 

 

30. september 2015.

Champignon-læ-skure.   --   2015.

Lindelse, Langeland.


Der kom en mail:

"Hej champignon-elskere...

I Lindelse på Langeland - på Langegade, lige over for den smukke hvidkalkede kirke - finder man også en fin grøn paddehat. Og så vidt jeg kan se er den helt uden graffiti og endda med en flot rød postkasse ved siden af.

Ka' det bli' bedre ?

 

Se google maps:

https://www.google.dk/maps/@54.8644594,10.7298916,3a,75y,117.68h,5.72t/data=!3m6!1e1!3m4!1sICD3t603HHcHyg06gK7WCw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=da

mvh

Niels"


Lindelse.   --   27. september 2015. Foto:  Niels-Modeltog.   ^---vv

De 4 vedhæftede fotos fra i dag er bestemt ikke optimale, men septembersolen var lidt drilsk. Desuden måtte jeg (naturligvis) vente på, at bus 912 kom og ryddede skuret for et par rejsende...



"Lidt fakta:

 

Total højde:   Ca. 225 cm.
Indvendig ståhøjde: 205 cm.
Højde ved indgang: 198 cm.
Kant rundt om indgang:  Ca. 8 cm.
Højde på bænk, jord til sæde: 45 cm.
Skur største bredde: 300 cm.
Mindste radius på bænke: 100 cm.
Bænkdybde: 40 cm, dvs. største radius ved sæde 140 cm.
Betonfundament: 9 cm tyk.
Afstivninger under bænke: I 2 stk hjørner: 1" stålrør og bagpå: 4 stk 40x5 fladstål, ca. 50 cm længde.

Skuret har desværre ikke koøjer*), men er i nogenlunde fin stand. Minimalt med graffiti.

mvh
Niels"


*) Nogle af læ-skurene havde 7 stk 15-20 cm, runde huller (koøjer) i gavlene, så de ventende kunne holde øje med bussen gennem disse huller, uden at blive våd i regnvejr.

"Siden" er stadig åben for fotos af læ-skure med disse huller / koøjer ! ! !

Lige til modeljernbanen.

Tak til Niels-Modeltog.

Se evt. siden:  Passager-læ. Tog / busser.  med fotos/omtaler af andre passager-læ og et eksempel på modelbygning.


 -

 

29. september 2015.

Sprogø.   --   2015.

 


   

Sprogø fyr.   Fyrets "dåbsattest"  --   25. september 2015.   ^---vv---^

 

Sprogø fyr.   --   25. september 2015.

 

Lige til modeljernbanen.

(Fyrtårnet kunne købes som Trip-Trap / Rikki-Tikki-model i 1:87.  Det kan man vist desværre ikke længere, men "antikt" kan man vel "støve den op".)

(Fortsættes)

Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   ,   Turen til Sprogø.   eller   "Sprogø i model."


 -

 

 

28. september 2015.

Sprogø.   --   2015.

 

 

I 1997 blev lyset i fyrtårnet atter tændt efter at have været slukket siden 1980  (åhhhh ja - med noget der minder om en gammel 15w-pære med for lav spændingstilførsel. [evp-bem.]).

Fyrlyset har dog i dag ingen praktisk betydning for skibstrafikken.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Sprogø.   --   25. september 2015.   ^---vv

Der er sket meget omkring fyret siden jeg var der første gang i 1989.

Sund = Bælt har virkelig gjort noget ved området.  Fyret er blevet gennemgribende restaureret med helt nye facadesten (se mine fotos fra 1989) og en -det må man vist erkende- lidt uskøn tilbygning til/på gavlen her, er blevet fjernet.

Ikke eet ondt ord om, at fyrassistenten i boligen dengang kunne bruge lidt mere plads -det var jo moderne tider, inden fyret "slukkede", men nu er der ikke bolig længere.  

Herefter har Nationalmuseet restaureret de gamle stensætninger (se andetsteds lidt om denne restaurering) rundt om fyret -- et flot stykke arbejde.

En oplevelse at se så godt, der bliver passet på øen, men det kommer der nok flere eksempler på ! ! !

  


Godt, at også andre har øje for det flotte resultat.

 

Lige til modeljernbanen.

(Kunne købes som Trip-Trap / Rikki-Tikki-model i 1:87.  Det kan man vist desværre ikke længere, men "antikt" kan man vel "støve den op".)

(Fortsættes)

Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   ,   Turen til Sprogø.   eller   "Sprogø i model."


 -

 

Søndags-ekstra.

27. september 2015.

Mens vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

 

Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   --   18. oktober 1969.

En "prøvebus" (nr. 203) synes at være ude på en sidste prøvekørsel (fredag eftermiddag).  --  "Ikke i rute" står der i destinations-ruden. 

I baggrunden -ved afsætnings-stoppestedet- er KS 857 ved at være klar til at svinge til højre, ind i sløjfen.



KS 844 og bagved 857 ved stoppestedet for indstigning. . .   ^---vv      Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   
18. oktober 1969. 

 . . . og under udkørsel i Brønshøjvej . . . 

 . . . på vej mod Sundbyvester Plads.

Den stråtækte bygning i baggrunden er Brønshøjs gamle skole, mens den nye skole lige anes som silhouet over
sporvognens midterled. Over vogntogets forreste vogn (A-delen) anes et "hjørne" af ark. Ib Lundings vandtårn.

  

. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.

 

 -


Søndags-ekstra-ekstra.

20. september 2015.

Herstedvester kirke.

(Fortsat fra 23. og 30. august samt 6. 13. og 20. september 2015.)

 

Herstedvester kirle, set mod nord . . .     ^---v

 

 

 . . . og mod nordøst.

 

Lige til modeljernbanen.

Bemærk at seriens tegninger fra 1925 ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.

 
På dette link --->  kan man se videoen af denne kirke:  https://www.youtube.com/watch?v=nmmNiTc1fKU    En fin "lille" video på 14 minutter med en masse interessante fotos eller små video-film af f. eks. klokkeringning.
 

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken, samt til Henrik B. Thomsen for det tilsendte link.

 

(Fortsættes)

 -

 

 

27. september 2015.

Sprogø.   --   2015.

 


Sprogø.   --   25. september 2015.   ^---vv

Adgang forbudt.   Til alt held havde vi en aftale og var ventet, så porten blev åbnet.

For mit vedkommende var det -som det kan ses andetsteds- et gensyn, idet jeg var ovre på øen første gang allerede i 1989.  Dengang var fyret også flot -som bygningsværk- men har unægtelig fået "en ordentlig ansigtsløftning af Sund & Bælt" i den mellemliggende tid.

En tur avet om (bagvendt) rundt om fyret . . .

Efter "Storebæltskaffen" (ikke pga. kvaliteten, men stedet  ) og en orientering om stedet og dets historie, var det blevet solskin, og det hjælper absolut på farverne.

(Fortsættes)

Se evt. også:  Sprogø, -øen i midten.   eller   Turen til Sprogø.

 

 -

 

26. september 2015.

Lørdags-ekstra.

Nogen så måske i nat ved 24/0-tiden, at Dagens fotos (igen) var lidt forsinket:  Årsag: "Bortrejse".

Turen gik til:


med besøg på Sprogø.   --   2015.

  Fyret set fra nord.


Gårdspladsen "bag" den gamle "stationsbygning".

 

Storebæltsbroen set fra Sprogø.   --   25. september 2015.

 

. . . og så lige en slags "Storebæltskaffe".


Så nu ved læserne/seerne, hvad det er i vente nogle dage fremover (. . . så er man advaret).

 

 -


26. september 2015. 

Ballerup station  --  1948-49.

Den 15. maj 1949 kom S-toget til Ballerup:

Ballerup station -ventesalen/billetsalget- før og efter ombygningen.   ^---v



. . . 

. . . og så kom det første S-tog til Ballerup.   --   1949.

 

Tak til Thomas Boberg Nielsen.

 

 -


25. september 2015.

Ballerup station  --  1948-49.

Den 15. maj 1949 kom S-toget til Ballerup:

Ballerup station.   --   Aarstal ukendt.

 

Ballerup station spor 1 (S-togets fremtidige ank./afg.-spor) på ombygningstidspunktet.
De egentlige bygningsarbejder synes udført, men der er tilsyneladende endnu ikke ophængt køreledninger.


 .. 

 

Den "nye" sporplan (desværre tegnet "på hovedet" i forhold til verdenshjørnerne).


 

 Tak til Thomas Boberg Nielsen.

 

(Fortsættes)

 

 -

 

 

24. september 2015.

DSB - Holte station   --   1987 / 2015.

 

Der kom en mail:

"Hej Erik

Jeg bor selv i Holte, og har et par billeder du måske kan bruge til hjemmesiden.
På siden København - Hillerød mangler der lidt fra Holte, fx. TU- signalerne og kommandoposten udefra. 
Her medsendes bl. a. to fotos fra november 1987 til fri afbenyttelse på siden.

Hilsen
Henrik B. Thomsen"

Holte station (set mod nord).   --   1987.  Foto: Henrik B. Thomsen.   ^---vv

Holte station / kommandoposten (set mod syd).   --   1987.  Foto: Henrik B. Thomsen.   ^---vv

Tu-signalerne (togvejssignaler for udkørsel) var truet dengang, og blev skiftet ud med Pu (perronudkørselssignaler) i 1989.  Kort efter blev posten revet ned, men nøjagtigt tidspunkt (måned og år) vides ikke.

Udsnit.

Holte omformerstation.   --   6. september 2015.  Foto: Henrik B. Thomsen
Omformerstationen, som efter forlydende skal fornyes, det vides dog ikke hvornår.

 

S-tog mod Køge den første dag efter indvielsen af strækningen Solrød - Køge.

Holte st. d. 25. september 1983.  Foto: Henrik B. Thomsen.

 

Holte "by night". (Set mod syd)   --   18. september 2015.  Foto: Henrik B. Thomsen.

 

Tak til Henrik B. Thomsen.

 

 -

 

23. september 2015.

Det synes allerede nu -kl. 23.20- åbenbart, at gennemsnits-seertallet bliver over 500.  

(Sådan skulle det så ikke gå.  495 blev tallet, men nu er billederne lagt på -endda et ekstra- og så bliver de dér.)

 

Nu til noget helt andet.

Champignon-læ-skure.   --   2015.

(Fortsættelse fra 11, 16, 18, og 26. august 2015.)

 

Der kom en mail:

 

"Hej Erik

Hermed billeder jeg tog sidste søndag.
Grafitti er heller ikke min kop te, og dog ser den sorte ok ud indvendig.
Billederne er dine, hvis du kan bruge dem.

Fotograferet med min mobiltelefon d. 12. september 2015 i Holme Ostrup - lige over banen, når man kommer fra Næstved."

Lige til modeljernbanen.

Normalt ville jeg ikke være vild med at bringe noget, der bare "smager" af grafitti, men er nok parat til at gøre en undtagelse her med disse passager-læ.  Hvor de små læ-skure er "Lige til modeljernbanen"så må det vel erkendes, at der er ikke den store variation, hvis man skulle have plads til mere end et par stykker på sit modeljernbaneanlæg.

Ud over den oftest sete lysegrå type, har jeg set dem malet i en lys himmelblå og en skovgrøn udgave.  Den udgave burde man naturligvis foretrække, -- men. . . ! ! !   (man har et standpunkt, . . . ).

Champignon-læ-skur. Holme Olstrup.   --   12. september 2015.  Foto: Privatfoto.   ^---vv

  

 

 

Champignon-læ-skur. Holme Olstrup.   --   12. september 2015.  Foto: Privatfoto.   ^---vv

  

Jeg ved ikke lige om jeg tør gå igang med sådant grafitti på mine 1:87-modeller - men lidt "festligt" ser det da ud.

 

Se evt. siden:  Passager-læ. Tog / busser.  med fotos/omtaler af andre passager-læ og et eksempel på modelbygning.

 

Tak til C.C. for tilsendelse af fotos.

 

 -

 

FEMØ  --  2000.

Der var så dejligt ude på landet ! ! !

 Der var så dejligt ude på landet . . .

Femø.   --   21. juli 2000.   ^---v

 . . . og alligevel var huset til salg ! ! !

Lige til modeljernbanen.

 

Afrejse fra Femø.

 

 - - - 

 

På vej fra Femø mod Kragenæs.   --   21. juli 2000.


 - 

 

21. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Der var så dejligt ude på landet ! ! !

Ikke jernbaner, ikke sporvogne, ikke færger - der var simpelthen bare så mange motiver:

Lige til modeljernbanen.

 - - - 


Femø Kro . . .

 . . . og den lille flyveplads lige ved siden af Femø Kro.   --   21. juli 2000.

(Mere plads behøves der ikke til en lille flyveplads, og så -naturligvis- lidt start- og landingsbane.)

 

 

 - 

 

Søndags-ekstra.

20. september 2015.

Da vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

 

Linie 2´s endestation.  Brønshøj Torv.

 . . . 

Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   --   18. oktober 1969.   ^---vv

Det kunne godt minde lidt om alles kamp mod alle !

 

På fjerde sal hang jeg ud af vinduet for at tage dette (disse) fotos. Egentlig burde billedet være rettet op, men så havde der vist ikke været meget sporvogn tilbage.

For mig selv er der det specielle, at jeg i 1938 blev født i huset med det høje . ---> tegltag i billedets øverste højre hjørne.

Herfra blev jeg formentlig kørt "hjem" til Amager, hvor mine forældre dengang boede, en uges tid senere, og denne kørsel skete -også formentlig- med linie 5 netop fra stoppestedet til højre i billedet - foran folkerumsbygningen. . . . . . . .  .--->

Hele den store familie -på både mødrende og fædrende side- boede i Brønshøj / Husum, så stort set hver eneste weekend gik turen med sporvogn til disse bydele.

Det er sikkert derfra min store interesse for sporvogne (og tog) stammer.  Tog: Af og til lykkedes det jo drengen at overtale forældrene til at tage S-toget fra Husum eller Islev mod Hovedbanegården.





 

 

Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   --   18. oktober 1969. 

 

. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.  



Nu til noget helt andet.

 

"Der kommer altid en sporvogn"

Flemming Søeborg.


25x28 cm, 300 nummererede sider med massevis af herlige gamle og nye fotos, sort/hvid og farve.  46 afsnit med forskelligt indhold, historisk som teknisk, men ikke for teknisk.

"Der kommer altid en sporvogn tager læseren med tilbage til dengang, hvor sporvognene var det naturlige trans-portmiddel hver dag for tusinder af mennesker i de tre danske byer. Det var populære vogne, hvor ung og gammel, rig og fattig mødte hinanden, hvad enten turen gik til og fra arbejde eller til skov og strand, dag og nat, året rundt. Sporvognene prægede byerne og udgjorde rygraden i passager-transporten, indtil privatbilismen kvalte dem. 

Medrivende fortalt og rigt illustreret med hundredvis af fotos og tegninger."

Gyldendals Forlag.   ISBN: 978-87-02-18020-6.

 

 -

 

 

Søndags-ekstra-ekstra.

20. september 2015.

Herstedvester kirke.

(Fortsat fra 23. og 30. august samt 6. og 13. september 2015.)

 

Herstedvester kirke.  Tegning: Nationalmuseet, 1925.

Der er ikke målestok på dette tegningsudsnit, men se evt. "samme vinkel", dog set mod Tårnet under d. 6. september 2015.
Af målestokken dér, fremgår det, at bygningernes samlede bredde er 20,8 m = 23,9 cm i H0 / 1: 87.

Herstedvester kirke.   --   10. august 2015.   ^---vv

(Fotos optaget i sollys, er ikke at foragte, --men ikke altid, når den kommer lige ind i linsen.)

 . . . og så lige i et hul mellem træerne !


Lige til modeljernbanen.

Bemærk at seriens tegninger fra 1925 ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.


Der kom en mail:

"Hej Erik

 
Jeg bemærkede billederne på din hjemmeside af den lidt besværlige kirke. Jeg bruger en lang stang til disse bøvlede kirker. Jeg er selv interesseret i de gamle kirker, så jeg har en kanal på youtube hvor man kan se en lille film af ca. 150 kirker.
 
Kanalen hedder "Danske Kirker", som du meget gerne må linke til hvis det var noget.
 
Jeg har medsendt et billede af Herstedvester kirke.
 
På dette link kan man se videoen af denne kirke.
 
https://www.youtube.com/watch?v=nmmNiTc1fKU
 
 
Venlig hilsen
 
Henrik B. Thomsen"
 
En fin "lille" video på 14 minutter med en masse interessante fotos eller små video-film af f. eks. klokkeringning.
 
 

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken, samt til Henrik B. Thomsen for det tilsendte link.

 
 

(Fortsættes)

 - 

 

 

20. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Kragenæs - Femø.

M/F "FEMØSUND".   --   21. juli 2000.   ^---v

 

 

Det nye / moderne leje.  Femø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

 

 

 - 

 

 

19. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Kragenæs - Femø.

 . . .. 

M/F FEMØSUND. Brandplan.   --   21. juli 2000. . . . . . FEMØSUND.   --   21. juli 2000.

Nu var det "godtnok" ikke lige brandplanen, der havde min interesse, men tegningen af færgen. Blitslys ind i glaspladen foran tegningen eller spejlbillede af evp selv, var ikke lige sagen, derfor den skæve optagelsesvinkel.  Havde jeg haft et digitalt kamera, og øjeblikkelig kunnet se resultatet, var det måske lykkedes bedre ! ! ! 


M/F  FEMØSUND.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 


 - 

 

18. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Kragenæs - Femø.

Femø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 

 

 . . . 

M/F FEMØSUND.   --   21. juli 2000. . . . . . . . . . . . . ^- - - - - ^. . . . .  Den røde fejlfarve beklages ! ! !

 

 

 - 

 

17. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Kragenæs - Femø.

M/F  FEMØSUND.  Femo.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 
 
M/F  FEMØSUND.   --   21. juli  2000.

 

 Det gamle færgeleje på Femø -- en noget "tung sag".

 

 

 - 

 

16. september 2015.

FEMØ  --  2000.

Kragenæs - Femø.

Der kan også være store opmarchbaner på små øer.  Femø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 

 

 . . . . 

Sømærker for advarsel om kabel.  Når de to runde skiver -fra vandet- ses lige over hinanden, ligger man lige over kable til øen, --og så gør man klogt i at holde sit anker indenbords.

Sådanne sømærker ses sjældent på modeljernbaneanlæggene - selvom der er udsigt til vandet.

 

 - 

 

15. september 2015.

M/F "FEMØSUND"  --  2000.

Kragenæs - Femø.

Kragenæs havn, set fra M/F  "FEMØSUND".   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 

 

 ..  

Havnekranen, Femø havn.   --   21. juli 2000. . . . .  ^--------^  

 

 - 

 

14. september 2015.

M/F "FEMØSUND"  --  2000.

Kragenæs - Femø.

Afsejling fra Kragenæs.   --   21. juli 2000. 

I "de gode gamle dage" endte Nakskov-Kragenæs Jernbane (NKJ) lige på den anden side af vejen til færgelejerne (dengang færgelejet  --  vel cirka ved den røde "firkant"/ container) ?   Her stod en gammel Q-vogn (en lille lukket godsvogn  "på egne hjul", men uden sporforbindelse med den øvrige bane), som en slags "stykgods-varehus" / overleveringssted mellem jernbane og færgetrafik.

-----------------------------------

Et tilbageblik:


NKJ QG 36.   --   20. oktober 1963 ...

Vognen, der som det ses, var uden sporforbindelse til NKJ, benyttedes som en slags pakhus i forbindelse med færgetrafikken til Fejø og Femø.

NKJ - Rullende materiel.


---------------------------------


M/F "FEMØSUND".   --   21. juli 2000.   ^---vv

 

M/F "FEMØSUND".   --   21. juli 2000.

 

 -

 

Søndags-ekstra.

13. september 2015.

Da vi havde dem endnu . . .

Nedlæggelsen af Københavns Sporvejes linie 2.   --   Oktober 1969.

Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   --   18. oktober 1969.   ^---vv

 

 . . . . 

Dagen før KS linie 2´s nedlæggelse.   --   18. oktober 1969. 

 . . . . . . . . . . .^---    En "prøvebus" synes at være ude på en sidste prøvekørsel (fredag eftermiddag).  --  "Ikke i rute" står der i destinations-ruden. Bemærk også omlægningen af den lille -oprindeligt- trekantede helle.  Jeg ville nødigt være det vejskilt, der er efterladt tilbage -- gad vide om det holdt til det -formentlig- blev flyttet i hel stand.  

Omlægningen af hekken er vel pga. evt. videreførsel af busser ud ad Frederikssundsvej - til højre i billedet.

Ja, ---det er evp´s første, lille Mascot, der holder ovre til højre. . . . ---^


. . . og hvad har vi nu:  Dieselos i massevis.

 

 -

 

Søndags-ekstra-ekstra.

13. september 2015.

Herstedvester kirke.

(Fortsat fra 23. og 30. august samt 6. september 2015.)

Herstedvester kirke.  Tegning: Nationalmuseet, 1925.


Herstedvester kirke.  ---  10. august 2015.   ^---vv



Herstedvester kirke.  Det nordre og ældste våbenhus, der nu fungerer som præsteværelse.  
10. august 2015.


Lige til modeljernbanen.

Bemærk at seriens tegninger fra 1925 ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.


Der kom en mail:

"Hej Erik

 
Jeg bemærkede billederne på din hjemmeside af den lidt besværlige kirke. Jeg bruger en lang stang til disse bøvlede kirker. Jeg er selv interesseret i de gamle kirker, så jeg har en kanal på youtube hvor man kan se en lille film af ca. 150 kirker.
 
Kanalen hedder "Danske Kirker", som du meget gerne må linke til hvis det var noget.
 
Jeg har medsendt et billede af Herstedvester kirke.
 
På dette link kan man se videoen af denne kirke.
 
https://www.youtube.com/watch?v=nmmNiTc1fKU
 
 
Venlig hilsen
 
Henrik B. Thomsen"
 
En fin "lille" video på 14 minutter med en masse interessante fotos eller små video-film af f. eks. klokkeringning.
 
 

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken, samt til Henrik B. Thomsen for det tilsendte link.

 
 

(Fortsættes)

 - 



13. september 2015.

M/F "FEMØSUND"  --  2000.

Kragenæs - Femø.

M/F FEMØSUND afsejler -endnu en gang- fra Femø.   --   21. juli 2000.   ^---vv




Femø-lejet.   --   21. juli 2000.


 - 

 

12. september 2015.

M/F "FEMØSUND"  --  2000.

Kragenæs - Femø.

M/F "FEMØSUND" svajer og afsejler fra Femø mod Kragenæs.  --   21. juli 2000.   ^---vv

Femø-Kragenæs overfarten.   ^---vv

 

Kragenæs-Femø overfarten.   ^---v

M/F "FEMØSUND" svajer og afsejler fra Femø mod Kragenæs. 


 - 



11. september 2015.  (Fortsat fra 8. september 2015).


"Med DSB og så til fods"   --   2015.

 

Hen ved 150 passagerer fik mandag formid-dag en forsinkelse på ca. tre kvarter i et tog på Kystbanen nord for Klampenborg Station.

Det skete, efter at et træ klokken ca. 10.15 var væltet ned over det indad gående spor (mod København). Om træet havde revet nogle køreledninger med ned i faldet, kunne ikke ses fra mit optagelsessted.

I første omgang lød meldingen fra Nordsjæl-lands Politi på, at træet var væltet ned over toget, men ifølge DSB var det ikke tilfældet. Træet var allerede væltet og lå på sporet, da toget kom rundt i en kurve, og ikke kunne nå at bremse helt op. Toget "strejfede" derved nogle grene, men der var ikke tale om en voldsom påkørsel.

Af sikkerhedsmæssige årsager måtte ingen forlade toget, og politiet måtte heller ikke nærme sig hverken træ, spor eller tog, førend strømmen var afbrudt.

I løbet af dagen etableredes der venstre-sporkørsel Skodsborg-Klampenborg / forbi stedet, og det var da også stadig tilfældet, da jeg passerede på vej mod København ved 16-tiden.

-----

Som om der ikke var problemer nok på Kystbanen i forvejen.

 


Der kom en mail:

"Kære Erik
 
Jeg så din meget aktuelle omtale af hændelsen med det væltede træ på Kystbanen. (...) Her er et udvalg af mine fotos, som du er meget velkommen til at bruge.

Lidt supplerende information til billederne var måske på sin plads:
Det var faktisk ikke et væltet træ, men en meget stor gren, som var knækket af et bøgetræ og faldet ned over banen. Grenen var imidlertid blevet hængende i køreledningen, hvorved toget, som kom få minutter efter, kunne passere ind under. En del kviste blev fanget af forreste strømaftager, som imidlertid ikke så ud til at have større skader.
 
Mange hilsner
Ole K."

 

Uheld med et væltet træ ved indkørselen til Klampenborg station.   --   7. september 2015. (Foto: EVP)

 

Den store gren fotograferet kort tid efter nedfaldet.     7. september 2015.   (Øvrige fotos: Ole K.)   ^---vv

 

 

 

Nord for Klampenborg.   --   7. september 2015.   (Fotos ---^ : Ole K.)


Tak til Ole K. for tilsendelse og brugstilladelse af de fine detail-fotos.


 - 



10. september 2015.

M/F "FEMØSUND"  --  2000.

Kragenæs - Femø.

Bygget: 1996 på Assens Skibsværft A/S.

Læ: 36,2 m. Br: 11,0 m. Dybg: 2,2 m.
Brt: 337.
Maskineri 2 * Baudoin.  Fart 10,5 kn.
Passagerer: 98 i sommersæsonen / 60 i ventersæsonen (af redningshensyn)

Antal biler: 12.

M/F "FEMØSUND" ankommer til Femø.   --   21. juli  2000.   ^---vv

 

Femø-Kragenæs overfarten.   ^---vv

 

 - - - 


 - 



9. september 2015.

800.000 besøgende på www.evp.dk

 

Til trods for, at jeg gennem den seneste halve time havde kontrolleret tælleren oftere og oftere (i den situation påvirker egne besøg ikke tælleren), skulle der gå omkring 20 minutter med at få de sidste fem besøgende "ind i folden" kl. 01.20 (nat).  

"799.999" stod længe, ---men til trods for, at der de sidste 5-7 minutter kun var ca. 5 sekunder mellem kontrol-besøgende, skiftede tælleren alligevel fra 799.999 til 800.002 indenfor netop de 5 sekunder, der blev de sidste ! ! !


TAK til alle besøgende -seere/læsere- som troligt holder ved hver dag / næsten hver dag.

 

 

 

 -------- o O o --------

 

 

M/F "ELLEN  FEJØ"  og  M/F  "BUKKEN  BRUSE"  --  2000.

Kragenæs - Fejø.

Et sidste foto af  M/F "Ellen Fejø",  Dybvig havn.   --   21. juli 2000.

 

 

M/F  "BUKKEN  BRUSE"

Kragenæs-Fejø-færgen M/F "Bukke Bruse" i Fejø havn.   --   21. juli 2000.   ^---v

 - - - 

 

Fejø kirke, set fra Femø-færgen ---^  og  Femø-færgen set fra Fejø kirke  ---v   --   21. juli 2000.

 - - - 

 

 - 

 

8. september 2015.


(. . . og så er spørgsmålet om "vi" i dag når tallet 800.000 besøgende på evp.dk, siden "Erik, My 1 2 87.dk" i 2009 designede  www.evp.dk , som den ser ud idag.   --   Det må vel i givet fald blive sidst på dagen/sent på aftenen.)


"Med DSB og så til fods"   --   2015.

 

Hen ved 150 passagerer fik mandag formid-dag en forsinkelse på ca. tre kvarter i et tog på Kystbanen nord for Klampenborg Station.

Det skete, efter at et træ klokken ca. 10.15 var væltet ned over det indad gående spor (mod København). Om træet havde revet nogle køreledninger med ned i faldet, kunne ikke ses fra mit optagelsessted.

I første omgang lød meldingen fra Nordsjæl-lands Politi på, at træet var væltet ned over toget, men ifølge DSB var det ikke tilfældet. Træet var allerede væltet og lå på sporet, da toget kom rundt i en kurve, og ikke kunne nå at bremse helt op. Toget "strejfede" derved nogle grene, men der var ikke tale om en voldsom påkørsel.

Af sikkerhedsmæssige årsager måtte ingen forlade toget, og politiet måtte heller ikke nærme sig hverken træ, spor eller tog, førend strømmen var afbrudt.

I løbet af dagen etableredes der venstre-sporkørsel Skodsborg-Klampenborg / forbi stedet, og det var da også stadig tilfældet, da jeg passerede på vej mod København ved 16-tiden.

-----

Som om der ikke var problemer nok på Kystbanen i forvejen.

 

Uheld med et væltet træ ved indkørselen til Klampenborg station.   --   7. september 2015.

 

"Med DSB og så til fods"


 

Så blev det tog da "jordet".

Man fornemmer, at toget "har taget en buket blomster med hjem", men jeg kunne ikke se de evt. nedrevne køreledninger på den aktuelle afstand, . . . 

 . . .  og området var afspærret.

 

 - 

 

7. september 2015.

M/F "ELLEN  FEJØ".  --  2000.

 










 



  Bygget: H. C. Christensens Staalskibsværft A/S, Marstal i 1933.
  Læ: 31,86 m / totalt 33,4 m, Br: 6,26 m, Dybg: 2,17 m. Brt: 99,92,  
  NRT: 33,83.


 

Dybvig havn, Fejø.   --   21. juli 2000.

 

 

 "ELLEN  FEJØ",  Dybvig havn.   --   21. juli 2000.

 

 - - - 


"Av min arm"

Dags-gennemsnittes sneg sig -ganske uventet- lige op over 500 = 5 foto.

Jeg må straks i gang med at scanne et foto ekstra ! ! !   ---   Følger snarest.


Så lykkedes det  (kl. 0.56) !


M/F  ELLEN  FEJØ, Dybvig havn.   --   21. juli  2000.

Stævnen - måske en praktisk, men da ikke nogen køn løsning.  Så hellere en lille to-retnings-færge.

 

Se evt. også "ELLLEN  FEJØ" som restaurationsskib under d. 5. september 2015.

 

 - 

 

Søndags-ekstra.  

6. august 2015.

"Vi bragte en EFTERLYSNING . . . . . . . . . ."

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gb/329.iv.43.ks227.kalveb.brg.paa_vej_mod_bornholm.xx.7.1966.jpg

http://www.mjk-h0.dk/evp_Gb/329.iv.45.ks227,kalvebod_brg.paa_vej_mod_bornholm.xx.7.1966.jpg

Ved udrangeringen af de ældste sporvogne i midten af 1960´erne blev denne vogn solgt til og opstillet på Bornholm.

Her er den hensat på kajområdet mellem to af de her nedlagte kulpladser lige overfor Københavns Godsbanegård, hvis nye pakhus "I " og en tagrytter på det gamle pakhus "I", ses i billedets højre side.

Man aner havnebanesporet i Kalvebod Brygges brolægning.

Efter ankomsten til Bornholm blev vognen opstillet på en skrotplads, men om det var for ophugning eller evt. brug som opholdslokale i nogle år, vides ikke.

Der må da være bornholmere, der har taget fotos af denne vogn !

 

 ------------ o O o -----------

 


Flere af "siden"s seere/læsere har spurgt mig, om der kom et resultat ud af efterlysningen.   Det er der, og det er vel naturligt igen at sætte det på "siden", hvor det hele begyndte.

"Bornholms Tidende" blev også tilskrevet, og billederne blev bragt i avisen d. 16. august. Her svarede Søren Palsbo med nedenstående indlæg:

 

"I Bornholms Tidende tirsdag 16. juni efterlyser Erik V. Pedersen nærmere om en københavnsk sporvogns rejse til Bornholm midt i 1960erne. Det ved foreningen bag Sporvejsmuseet -Sporvejshistorisk Selskab - en del om, selv om der er lidt usikkerhed, hvad angår sporvognens bornholmske endestation!

Københavns Sporvejes motorvogn nr. 227 var blandt de sejlivede sporvogne fra tidligt i 1900-tallet, som var med i hovedstadens daglige sporvejsdrift til og med vinterkøreplanen 1965-1966. På det tidspunkt var det københavnske sporvejsnet skrumpet så meget ind, at de ældste vogne kunne undværes. Ved overgangen til sommerkøreplanen 1966 sagde sporvejene farvel til de såkaldte hovedtypevogne med en kavalkade af de gamle vogne ad en del af sporvognslinje 9s rute. Samme dag – 1. maj 1966 – blev denne lange sporvognslinje til to buslinjer: 9 og 18.

Motorvogn 227, der endte på Bornholm, var med i kavalkaden, hvilket ses af den lange selvklæbende reklame på vognsiden med ordlyden ”Det var/er på Frederiksberg”. Kavalkaden sluttede nemlig i den frederiksbergske Allégade Remise, som lukkede som driftsremise ved samme lejlighed. Et af Europas store sporvejssystemer var under hastig afvikling. Sidste sporvognslinje – den københavnske linje 5 – blev omstillet til busdrift bare seks år senere - 23. april 1972.

Flere af hovedtypevognene overlevede som museumsvogne og er i dag ejet af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm på Midtsjælland.

Motorvogn nr. 227 blev skilt fra sin undervogn, og vognkassen kørt på blokvogn ombord på 1866-selskabets færge ”Hammershus” 31. juli 1966. Sporvognen ankom til Rønne 1. august 1966 og blev trukket af Falck til sin nye ejer, der hed Børge Nielsen. Hans produkthandel var enten i Rønne eller Aakirkeby – det er der lidt usikkerhed om. Sporvognen skulle angiveligt fungere som skurvogn eller lagerrum. Hvornår den er ophugget, vides ikke.

Blokvognen, der transporterede motorvogn 227, var fra Falck i Rønne. Det var praktisk nok, når transporten sluttede på Bornholm, men den blev også valgt, fordi den var lavere end de blokvogne Falck havde i København. Totalhøjden var vigtig af hensyn til frihøjden på ”Hammershus”. Og så måtte man endda afmontere det såkaldte ruf-tag for at reducere højden yderligere. Tagdelene blev anbragt inde i vognen. Under overfarten overnattede to værnepligtige, der skulle tilbage til Bornholm, i sporvognen sammen med fotografen, den nyuddannede og meget sporvognsinteresserede skolelærer Torben Liebst. Han nåede at optage cirka 100.000 billeder af danske sporvogne, mens tid var!

Københavns Sporvejes motorvogn 227 var formentlig den første sporvogn på klippeøen, men bestemt ikke den sidste. For tiden er fire københavnske og frederiksbergske sporvogne under restaurering i den tidligere BAF-hal i Østermarie. Blandt sporvognene dér er en søstervogn til motorvogn nr. 227, nemlig 267, som føres tilbage til sit udseende omkring 1910. På det tidspunkt var vognnummeret ikke 267, men 567. Sporvejshistorien er ganske indviklet, men spændende."


Når sporvognen, KS 227, blev forsynet med linieskilte "11" og "29", skyldtes det, at den produkthandel, der var involveret i anskaffelsen og transporten til Bornholm, havde telefonnummeret 1129.  Det har Bornholms Produkthandel i Rønne i øvrigt stadig - 56951129.

Ruftag, tagmodstandskasser og destinationsklodser plus sideskilte blev åbenbart monteret hurtigt efter "landingen" i Rønne d. 1. august 1966.  Ankomst til legepladsen i Aakirkeby var d. 5. august 1966.

 

Dagbladet "Bornholmeren" bragte i 1966 dette indlæg.

 

Uddrag af "Bornholms Tidende" / Aakirkeby d. 11.august 2015.

(Af Søren Palsbo.)

Tidligere på sommeren bragte Bornholms Tidende historien om den formentlig første sporvogn, der d. 1. august 1966 ankom til Bornholm med færgen "Hammershus". Sporvognens første stoppested på klippeøen var hos produkthandelen i Rønne, men det var ikke sporvognens bornholmske endestation.

Det var derimod legepladsen ved en daginstitution i Aakirkeby, som dengang lå omtrent, hvor Aakirkebyhallerne ligger i dag. Kilder med forbindelse til lokalhistoriske arkiver har fundet et avisudklip, hvor sporvogn nr. 227 er fotograferet på legepladsen i Aakirkeby.  Det fremgår, at sporvognen igen havde fået monteret det såkaldte ruf-tag, som var fjernet inden færgetransporten fra København for at mindske højden. De afmonterede dele var lagt ind i sporvognen og fulgte derfor med til Bornholm.

Sporvognens bornholmske historie blev desværre temmelig kort. Allerede ni måneder senere - i maj 1967 - blev vognen antændt, formentlig som grove drengestreger.  Sporvognen udbrændte og fik dermed samme skæbne, som de fleste andre københavnske sporvogne, som afbrændtes i stort tal på lossepladsen ved Københavns sydhavn, hvorefter resterne af nr. 227 blev skrottet af Rønnes produkthandler.

Sporvogn nr. 227 var bestemt ikke den eneste gamle sporvogn, som endte sine dage på en legeplads, men de øvrige gik efterhånden til som følge af tidens tand - ikke ildspåsættelse.

(...)"

 

Der må da være bornholmere (evt. nu voksne "børn"), der har taget fotos eller arvet fotos af denne vogn, evt. med lille Lise eller Peter, der leger i eller ved sporvognen !

(Husk: Det er ikke selve fotografierne, der ønskes, kun scanninger af dem.)

 

De ovenfor nævnte andre sporvogne kan vi måske vende tilbage til en anden søndag ! ! !

Den måske eneste tilbageværende sporvogn på en legeplads er Århus Sporvejes motorvogn nr. 9. Den var for få år siden stadig "i drift" og i pæn stand på en indhegnet legeplads i jylland, --i øvrigt ikke særlig langt fra, hvor vognkassen i sin tid blev bygget (Scandia, Randers).

 

Tak til Søren Palsbo og Bornholms Tidende for såvel det undersøgende arbejde, som for de bragte artikler.


 - 

 

Søndags-ekstra-ekstra.

6. september 2015.

Herstedvester kirke.

(Fortsat fra 23. og 30. august 2015)

 

Endnu en gang er det et problem (en udfordring - på nu-dansk) at komme på passende, fotomæssig afstand.

Enten har man en kirkegårdsmur lige bag sig, eller et stort træ foran sig (mellem fotoapparat og kirke).











 

 

 


Herstedvester kirke.   --->

10. august 2015.

v

  

 

 

Herstedvester kirke.  ---  10. august 2015.

Lige til modeljernbanen.

Bemærk at seriens tegninger ikke nødvendigvis viser den aktuelle tilstand; men udvendigt holder de vist.

Tak til Jesper Herbert-Nielsen for velvillig hjælp med fremskaffelse af tegningerne af kirken.

(Fortsættes)

 - 

 

6. september 2015.

Hvem kender denne ??? færge / ex. færge ???

"VALHAL".  ---  Ex. færge ???????  Københavns havn.  22. august 2001.


Der kom et svar, hvoraf nedenstående er uddraget:

Skibet er optaget i Dansk Skibsregister med kendingsbogstaver OU 3174

Navn: VALHAL (siden 1986)
Hjemsted: KØBENHAVN

Brt: 146,78 Nrt: 94,65 (siden 2001)
Læ: 28,01 m.  Br: 6,28 m.  Dybg: 3,14 m.  Længde overalt: 30,66 m (siden 2001).

Bygget: 1949 Schiffswerft Jos. L. Meyer
Papenburg, Vesttyskland / Tyskland.


Tak til "Brian" / shipsforum.dk.

-----------------------------------------------------------------------------


Endnu en mindre ukendt "færge". . . 

. . . som så viste sig ikke at være en færge:

Ex. ??? færge ??? Københavns havn.   --   22. august  2001.   ^---v

 - - -   Ex:  bugserbåd Eduard  - M/S "SUNDET".

 

Der kom en mail:

"Hej,

Det er måske et vådeskud... men der er visse sammenfald af skrogets udformning samt historien om denne husbåd i denne salgsannonce:

MS Sundet alias bugserbåd Eduard

samt denne Youtube video af ombygningen: Ombygning til husbåd især 4min 8 sek inde i videoen.

Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen"

og det må vist siges at være 100% BINGO.


Tak til Poul Henning Hansen.


Beklager:  Det blev kun til tre fotos i dag.  Der har et par gange være et foto for meget (for at afslutte en serie)  -- således også her, bare med et minus 1.


 - 

 

5. september 2015.

Ex. M/F "ELLEN  FEJØ".  --  2001.

 

 

Bygget: H. C. Christensens Staalskibsværft A/S, Marstal i 1933.
Læ: 31,86 m / totalt 33,4 m, Br: 6,26 m, Dybg: 2,17 m. Brt: 99,92, NRT: 33,83.


"ELLEN  FEJØ" er under omdannelse til, eller allerede omndannet til, restaurationsskib, med "køkken" på færgen og servering på et eller andet agten for færgen.

M/F "ELLEN FEJØ", Københavns havn.   --   22. august  2001.   ^---vv

 

 

M/F "ELLEN FEJØ", Københavns havn.   --   22. august  2001.

 

I vore dage:   http://www.aok.dk/restaurant-og-cafe/kontiki-bar-og-faergen-ellen

Takkeloftvej 1 Z,  1437 København K

 

 - 

 

4. september 2015.

DSB-Mz´ernes afrejse til Australien.

I går hang Mz 1443 over skibssiden ! ! !  --Her lige et foto fra inden det kom så langt.

DSB  Mz 1443 i Maribo på Lollandsbanen, i retning mod  <--- Nakskov.   --   28. juni  1989.   Foto: evp.

 

"Hej Erik,
 
Så skal du da også lige have “projektflagskibet” 1437 med ! Den eneste, der blev lakeret silvermetallic her i landet. Prisen forbød, at resten fulgte efter, de blev malet i Australien i forbindelse med undervognsforstærkning og ombygning til centralkobling. 1437 var med i den første udskibning af 5 MZ III lok d. 14/2 – 2006 og er samtidig den, der “deltog” i den tragiske ulykke i Roskilde 28/12 - 1992, hvor den væltede med nattoget fra Jylland og efter mange overvejelser, om, hvorvidt det kunne betale sig at genopbygge den, alligevel blev restaureret.
Så den har da en historie !
 
Mvh    Palle"

MZ 1437 i den første udskibning.  Foto:  Palle Klitgaard.

 

Første udskibning ved at fylde tanktoppen ( nederste lastetage ), vognkasser og bogier hver for sig, kranerne kan ikke løfte et helt lokomotiv. 

Foto:  Palle Klitgaard.

 

Ja, sådan ser den nye tilværelse ud i Australien i dag, 1437 og 1434 et sted vest for sydney.
Foto:  Palle Klitgaard.

 

Af de oprindelige 16 lok er 13 tilbage, idet 1441 og 1444 “omkom” under den sidste transport og 1438 blev voldsomt skadet for et par år siden i en kollision
 

Tak til Palle Klitgaard. 

 - 

 

3. september 2015.

. . . og nu til noget helt andet . . . 

DSB-Mz´ernes afrejse til Australien.

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Her er lidt pluk fra den serie jeg har sammenstillet, udvalgt fra et hav af billeder fra de tre år projektet varede.
(...)
Hvis serien har din interesse . . . ! ! !

Med venlig hilsen

Palle."


Mon ikke jeg godt tør sige ja til det tilbud, ---også på seernes/læsernes vegne ???


De hensatte rækker af MZ III inden projektstart, bag Centralværkstedet.

 

  

Håndværker Carl ved at samle en motor, -bladstangen . .. .Første start af en maskine, der har stået stille udendørs i
skal ramme krumtapsølen ! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . mange år forårsager som regel lidt luftforurening, her 1429.

 

Mz 1443 tager turen ind over siden på "Edmondgracht",   --- emmigrationen er påbegyndt.

(Fortsættes).

Tak til Palle Klitgaard. 

 - 

 

2. september 2015.

Ex. M/F "AARØ".  --  2001 og  M/F "AARØ"  --  2000.

Bygget af eg, bøg og fyr hos J. Ring Andersen, Svendborg i 1926 som "TAASINGE" til overfarten Svendborg-Vindeby. Købt til Aarø-Aarøsund i 1964, men først sat i drift 1965). Nyt bro-, bil og bådedæk i 1976.

Læ: 24 m, br: 8,4 m, dybg: 2,7 m. 82,74 brt, 32 nrt. 73 passagerer og 2 mand besætning. Maskineri: Caterpillar, fra 1928, 320 HK.

Ex. M/F AARØ.  Københavns havn.   --   22. august 2001.   ^---v

M/F "AARØ" nåede at blive Danmarks ældste aktive færge, inden den i 1999 blev erstattet af en moderne stålfærge (se nedenfor).  73 år, --ganske godt klaret.  Herefter blev den husbåd, med Københavns havn som hjemsted, som så mange andre "pensionerede" færger.


 - - - 

 

Aarø er beliggende i Lillebælt, ved udmundingen af Haderslev Fjord, ca. 1,5 km fra fastlandet.


Aarø har 161 indbyggere (2012) og et areal på 5,66 km². Sejltiden til Årø er ca. 7 til 8 minutter og der sejles ca. hver time.

 

Øen har været Tysklands norligste ø, og i tiden fra 1864 til 1920 blev der drevet en del smugleri mellem Aarø og Danmark. I dag ånder alt idyl på Lillebæltsøen, der ikke har oplevet samme befolknings-tilbagegang, som mange andre småøer.


Rig på oldtidsminder er øen, og dens lille maleriske by har smalle gader, stengærder, hegn og gamle, smukke slægtsgårde. Hertil dyrket land og megen flot natur, som er nogle af oplevelserne på Aarø.

 

 

M/F  "AARØ", II. 

M/F "AARØ", Aarø.   --   26. august 2000.   ^---vv

 

M/F "AARØ", Aarø.   --   26. august 2000.


(Det bliver heller ikke i dag til "gennemsnitstal" 5xx, men det passer lige med et "naturligt" slut-sted, så . . .)

 

 - 

 

1. september 2015.

Ex. M/F "AARØ".   --   2001.

Bygget af eg, bøg og fyr hos J. Ring Andersen, Svendborg i 1926 som "TAASINGE" til overfarten Svendborg-Vindeby. Købt til Aarø-Aarøsund i 1964, men først sat i drift 1965). Nyt bro-, bil og bådedæk i 1976.

Læ: 24 m, br: 8,4 m, dybg: 2,7 m. 82,74 brt, 32 nrt. 73 passagerer og 2 mand besætning. Maskineri: Caterpillar, fra 1928, 320 HK.

 
SFDS  M/F "TAASINGE", Svendborg.   --   5. juni 1960.

(SFDS =  Sydfyenske Dampskibsselskab A/S)

M/F AARØ som husbåd i Københavns havn.   --   22. august 2001.   ^---vv


M/F AARØ som husbåd i Københavns havn.   --   22. august 2001.

 

 - 

Lige til modeljernbanen.

 

 

Forrige side: Juli/aug./sept. 2015
Næste side: Oktober 2015.