Rutebiler / busser  (eksempler på . . .)

(Siden er under opbygning)

 

 

Bornholm.

Den originale gamle DBJ Bil 12 i Gudhjem, sommeren 2009.  Rutebilen er sponsoreret af et lokalt busselskab. 
Foto: Harald Aude.   ^---v

 

Foto. Harald Aude.

 

 

 

Tak til:

Harald Aude.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ulykke ved Østerlars station, hvor en bilist overså toget.  Bilisten og datteren overlevede begge ulykken.
Arkiv: Allan Hansen.

DBJ bus nr. 18 efter færdselsuheld d. 14. januar 1955.   Arkiv: Allan Hansen.

 

UPS - DBJ bus nr. 29. Lokomotivmester Frederik Rasmussen står med ryggen til. Han var værkfører for tog og biler.
Arkiv: Allan Hansen.

 

En ny DBJ bus. Måske en Volvo.  Arkiv:  Allan Hansen.   Arkiv: Allan Hansen.

(Desværre: --  Der er noget galt med fotografiet.  --  Jeg kan ikke se, om det er den oprindelige kopiering af fotografiet, eller om det er den senere scanning, men der desværre noget galt.  Billedet er "rystet" kraftigt i begge sider.) 

 

 

 

 

Connex-bus 7347.

Som andetsteds nævnt har jeg kun været på Bornholm to gange i de senere år.  Begge gange mødte jeg lokalbussen i Gudhjem, og tog naturligvis et billede også af den  - det var jo endda den/de gamle baners afløser på hhv. hele banen (AGJ - Aakirkeby-Almindingen-Gudhjem - linie 9) og en del af banen (RAJ - Tejn-Allinge/Sandvig-Hammershus - linie 7).

Først "i dag", ved scanningen af begge fotos, opdager jeg, at det de to gange var samme bus:

Connex 7347, Gudhjem, 28. august 2001   ^---v  . . .

 og . . .

 . . . d. 2. maj 2002.  --  Som om de kun havde den samme bus.   

 

 

Feggesund-overfarten.   --   2001.

 

VAFT rute 32 kører fra færgen "SALLINGSUND" mod Fjerritslev.  Feggesund-overfarten.   --   2. august  2001.

 - - - 

 

 

Horsens.   --   1957.


Ved mit besøg på Stenderup station søndag d. 29. september 1957, var det i første omgang noget af en skuffelse, at se en blå rutebil parkeret midt på perronen, lige foran stationsbygningen. Årsagen var, at banens ”revision” var på nedlæggelses- og regnskabsaflæggelsestur til de forskellige stationer langs banen. Kasserne blev gjort op og pengene blev afleveret.

. . . og det skulle så ske lige nu, hvor jeg skulle tage et billede af stationen.

Alt som tiden er gået, er det nu ganske morsomt også at have fået et billede af den pågældende rutebil, som bl. a. et par rutebilentusiaster har været glad for at gense.

.

 

 

Næssund-overfarten.  --  2001.

De forrige fotos fra Næssund-overfarten var fra 1999, og turen dengang gjaldt kun Næssund-overfarten. Der var (er) imidlertid også en overfart til Thy i øen Mors´s nordlige "hjørne" - Feggesund-overfarten, som jeg også gerne ville besøge. Derfor gik turen atter mod Mors i 2001.

Samme nattog (ret forstået), samme ankomst til Struer, ventetid og derefter kørsel til Hurup Thy. Samme ventetid, besøg hos bageren og så endelig kom bussen til Nykøbing Mors.

Tro ikke, at København var de første til at "opfinde" vandbusserne - de kørte/sejlede allerede her.  Efter de ca. 5-6 km til "Næssund-vest", kørte bussen direkte ombord på færgen NÆSSUND, der straks efter sejlede mod Mors.

Udsigten fra VAFT rute 31, på vej mod Mors.  Næssund-overfarten.   --   2. august 2001.   ^---v

Ret forude ses dobbelt-huset med tidligere beboelser for to færgeassistenter (2001: En slags hotelagtigt 
feriehjem), mens overfartslederens (tidligere) hus er skjult bag den mørke vinduessprosse.

VAFT rute 31 - "Gitte" (senere på dagen).   Næssund-overfarten, Næssund-Øst.   --   2. august 2001.


Herlig overfart og bustur til Feggesund.  Efter ankomst til "Øst" fortsatte bussen til Nykøbing Mors, rutebilholdepladsen.

Her holdt rute 32 parat i "båsen" lige ved siden af. Hurtig omstigning, og et par minutter derefter gik turen mod Feggesund (foto nedenfor). 

Her stod jeg af, og lod bussen fortsætte til Fjerritslev, hvorfra den dog straks efter skulle returnere mod Nykøbing M.

Her var det beregnet, at jeg i den mellemliggende tid kunne nå et antal ture frem og tilbage med fotografering undervejs.

Som skrevet, så gjort.

Ved bussens tilbagekomst kunne jeg vinke farvel efter nogle herlige overfarter med kurs mod Nykøbing. Ankommet dertil, holdt bussen mod Næssund lige ved siden af -nøjagtig som tidligere på dagen. Et par minutter efter kørte bussen - herligt. Alt gik som "smurt i olie", --og dog.  

Iht. køreplanen kørte bussen kun til Karby (ca. 4 km inden Næssund Øst ! ! !    En forespørgsel til chaufføren, hvorfor de dog ikke....! ! !   "Skal du videre med færgen?"   "Ja, -det skulle jeg gerne."  "Hvis du giver en 20´er, så kører jeg dig derned.  --   10 kr. til vognmanden og 10 kr. til mig.  

Selvfølgelig gjorde jeg det.  Fire km er ikke langt at gå, men det tager tid, når man er afsted på en hurtig tur. 
Således "nåede jeg færgen", men . . . 

NÆSSUND klar til at sejle mod "Vest".  Næssund-overfarten.   --   2. august 2001.

 

Randers.   --   2002.

Bus 2191, linie 231, Randers rutebilstation   --   25. juni 2002.

Egentlig en fiks måde at etablere en lavgulvbus på - i forenden.   ^---v

Bus 8254, linie 7, Randers Rutebilstation.   --   25. juni 2002.


 

Sorø Bybusser i Rasmus Andersen-tiden.

Den første bus i 1920 var en GMC med åbent førerhus. Hvor længe denne vogn holdt, vides ikke, men i 1920´erne blev der bl. a. benyttet vogne af mærkerne Chewrolet og AUDI.

Efter Rasmus Andersens overtagelse i 1935, har der bl. a. været kørt med Bedford og Citroën. Rs. Andersens busser havde i øvrigt pigenavne, f. eks. Tulle, Jette, Sussi, Bitten og Trine – sidstnævnte var i øvrigt en rigtig bybus med bagperron.

"Jette"  -    Rasmus Andersens rutebiler i 1938.  ---^

"Sussi"  Man skulle tro, at Sussi var Rasmus Andersens foretrukne rutebil i midten af 1950´erne. Det var den, man næsten altid så på busholdepladsen foran stationsbygningen på "landstationen".  Fra billetsalget kunne man se busserne ud gennem ruderne i indgangsdørene, og følge med i "om bussen var kommet".   ---^


  "Tulle" ---^


 

Sorø Bybusser´s "busflåden"  ca. 1955. 

  

I 1959 købte Rasmus Andersen en fabriksny Volvo B 705 med Sorø-karosseri. Denne vogn, der var bygget som turistbus, tilbragte sine første år som bybus på gule nummerplader (Ex 76016).

 

Tak til Jens Birch, Sorø for oplysninger og fotos vedr. Sorø Bybusser.

 

- o 0 o -

 

 

Det med "Sorø Landstation / Landstationen" er rigtigt nok. 

Den officielle betegnelse var naturligvis blot Sorø station contra Sorø Bystation (Sorø By) eller blot "Bystationen", men tilsvarende talte man i befolkningen om "Landstationen" for stationen på Vestbanen, der -som bekendt ?- lå (og ligger) et par kilometer fra Sorø bycentrum.  Herfra kunne man gå, tage cyklen eller Bybussen. 

Nogle kostskoleelever havde i det mindste råd til at køre med bybussen -når de havde fået fri. Her entrede bybussen i Sorø, som ved ankomsten til "Landstationen" holdt lige udenfor stationsbygningen.  Få minutter før togafgang "væltede" det ind med kostskoleelever, der skulle have billetter til alle mulige steder. 

De nærmeste og største stationer var et mindre problem, her havde man oplagt "faste" (fortrykte) billetter, men så var der alle de, der skulle have billetter til andre stationsforbindelser. Her skulle der skrives "Blankobilletter", og det tog længere tid, men alt skulle være klaret til afgangstid ! ! !

 

 

 

 

 

Tak til Jens Birch, Sorø for oplysninger og fotos vedr. Sorø Bybusser.

 

- o 0 o -






 "Diverse":

Der var også sendt et par rutebiler/busser ---^ en DSB-rutebil.  Den var i flere år "henstillet urepareret" i Skælskør´s remise, men blev så fundet interessant og sat i stand, som den ses her.

 

Aarhus-bybus  --  præsenteret af Sporvejshistorisk Selskab, Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.  

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_DSB-Div/33-483.VI.69.-Gummitoget-.Farum.August_1973.jpg

Elektrificering af Hareskovbanen. "Gummitoget" klar til afgang mod Værløse.   August 1973.



1974.

Som ovenfor nævnt blev fem villaer nedrevet for at skaffe plads til en stations-(for)plads nord for Ballerup station. Pladsen ses her, og den blev hurtigt endestation for alle oplandets store og små rutebilruter, senere busruter. Ganske smart havde man midt på pladsen lavet et stort fem- eller sekskantet fortov, hvis sider var netop så lange, at der kunne ankomme, holde og afgå en-to bus(ser) ved hvert stoppested, uden at genere / generes af de andre rutebiler/busser.

Yderst til venstre i billedet aner man den i teksten omtalte pølsevogn.  Den lave, brune bygning med de næsten kvadratiske hvidmalede vinduer -i højre side- er det datidige, midlertidige, posthus.

 

Tværs over det femkantede fortov, var der kørselsfri udveksling af passagerer. Kun passagererne til / fra togene og Ballerup by måtte gå uden for fortovet.

En bus -linie 17 til Kongens Nytorv i København- afgår fra pladsen. (Linie 17 var en slags forlængelse af den københavnske sporvognslinie 7, Kongens Nytorv-Nørrebro station / senere til Degnemose Allé i Brønshøj og derefter til Husum (sporvogns-)endestation. Ved overgangen til busser blev "7´eren forlænget til Ballerup med nummeret "17".)

 

Baggrunden viser først og fremmest beboelsesejendommene "Stationsbroen I " (dem nord for banen). I venstre side, over den blå bus er Ballerup´s gamle biograf blevet revet ned i 1974, og en stor byggekran er ved at hejse materialer ind til den nye bygning.

 

 

Jørgen Andersen-  eller "Gråhund-busser".

. . . en Jørgen Andersen-Gråhund-bus kom forbi.   ^---v

Nordhausen.   --   24. oktober 2009.





Fortsættes lejlighedsvis.

Forrige side: Sofia sporveje.
Næste side: Førerløse busser.