Hovedstadens Letbane.

 

Siden er under opbygning.

 

 

 

 

Rullende materiel.

 

Letbanetogene bliver fast sammenhængende fire-vognstog (togsæt) med plads til 260 passagerer pr. sæt.

Der anskaffes 29 grønne, miljøvenlige tog af mærket Siemens Avenio, en type som allerede (2020) kører i Haag og München.  Et konsortium bestående af Siemens A.G, Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S skal levere transportsystemet, mens Siemens leverer de 29 togsæt.

Togene bliver ca. 2,65 m brede, ca. 37 m lange og 3,5 m høje. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis kun køre 70 km/t på delstrækningen mellem Lyngby og Ishøj. Togene vil -for det meste- komme til at køre i sit eget sporareal.   I vejkryds og enkelte andre steder kommer togene naturligvis til at køre blandet med den øvrige trafik.

Sporvidde:  Normalspor / 1435 mm. 

Letbanetogene kan dreje skarpere, bremse hurtigere og klare større stigninger end et almindeligt tog, og egner sig derfor godt til at køre i byområder.

Hvert tog bliver indrettet med mindst et flexområde med plads til kørestole, barnevogne og cykler. Det er dog op til ejerkredsen at beslutte, hvordan de må benyttes af passagererne, når letbanen kommer i drift.

Hver passager forventes at rejse gennemsnitligt 5,5 km på en tur med letbanen.

 

 

 

Letbane-mock-up på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.  ---  Foto: Hovedstadens Letbane.   ^---vv

D. 17 juni 2020 ankom en mock-up til Sporvejsmuseet, leveret til Hovedstadens Letbane, men -efter aftale- udstillet på museet.

 

 

Ca. 260 pladser pr. togsæt.

 

 

 

Tak til Hovedstadens Letbane for tilladelse til brug af fotos.

 

 


Forrige side: Hovedstadens Letbane.
Næste side: Strækningen