http://www.mjk-h0.dk/evp_Teglv/danmarkskort.proevelyst.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Teglværket, der ligger ca. 1 km vest for Karlebo, er et ef de få nordsjællandske værker, der ikke ligger som nabo til en af områdets jernbaner.

Værket nedbrændte natten mellem 23. og 24. april. 1963. Det havde ellers været igennem omfattende moderniseringer. Men allerede i juli kunne man holde rejsegilde på det ny Prøvelyst Teglværk.  Pr. 1. november 2008 lukkede værket som det sidste af den tidligere Karlebo kommunes mange teglværker.

Årsagen var manglende omsætning.

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/48.iii.46.proevelyst_tglvk.aug.1958..jpg

I billedets venstre side, ses Karlebo Mølle i baggrunden.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/48.iii.44.proevelyst_tglvk.aug.1958..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spandegravemaskinen i baggrunden ophuggedes i 1976.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/48.iii.48.proevelyst_tglvk.aug.1958..jpghttp://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/48.iii.50.proevelyst_tglvk.aug.1958..jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lergrav og materiel ved Prøvelyst.

 

Fotos: August 1958.

 

 

 

"Satellitgrav" i Gunderød.



http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/kortskitse-gunderoed-1,.jpg

I mangel af bedre, er den tegnede linieføring tegnet ud fra nedenstående foto og div. landkort.

Efter ophøret af lergravning blev graven -som så mange andre- fyldt med vand som en lille aflang sø.  Ved anlægget af Isterødvejen -Danmarks første motortrafikvej-  i midten af 1960´erne, blev "graven"/nu søen skåret tværs over af vejbanen og henligger nu som to små søer på hver side af vejen (ses i nederset højre hjørne af nedenstående kort - vest / til venstre for Gunderød).

Kort:  KRAK 1992.

 

 

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.iii.31.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spandegravemaski-

nen og lergraven.


I baggrunden ses anlæggets læsserampe i billedets højre side.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.iii.30.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Umiddelbart til venstre for gravemaskinens maskinhus, ses højdepunktet Smidsbjerg med et af Forsvarets daværende radartårne.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.iii.32.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Maskinen er bygget på Esbjerg Maskinfabrik i 1934-35 og stod i Gunderød indtil 1964, hvorefter den overførtes til Sommerhøjgård i Mønge ved Raageleje.


Maskinen blev ophugget i 1983.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.ii.29.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg Detailfotos.

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.ii.25.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.ii.28.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.ii.26.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.ii.27.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

http://www.mjk-h0.dk/evp_Proe/129.iii.33.spandegravemaskine.proevelyst,gunderoed.18.10.1960.jpg

Lige til modeljernbanen.

Alle spandegravemaskine-fotos:  18. oktober 1960.

 

Tak til Helge Olsen, Prøvelyst, for mange oplysninger.

 

Litteratur:

 

http://www.mjk-h0.dk/evp_Roer/industribaner.jpg"Danmarks smalsporede Industribaner", S.A. Guldvang, bane bøger, 1998.   ISBN 87 88632 76-8, smalspors-"Biblen".

 

- o 0 o -


Forrige side: Maarum Teglværk.
Næste side: Nivaagaard Teglværk.