Porto Sporveje.

(Sociedade de Transportes Colectivos do Porto  =  STCP)


  

 

Porto´s sporveje er i vore dage ikke noget stort system - tværtimod. Tre linier (linie 1, 18 og 22)  hvoraf de to sidste vel rettelig kun burde være een linie (tænk på Københavns mindste sporvognslinie, linie 7 på kun 4,0 km i 1953. Mens den kørte fra Nørrebro station(Hyltebro) til Kongens Nytorv, og fortsæt tankeeksperimentet med tanken, at denne lille linie bliver delt på midten - omkring Søerne - hvor passagererne bliver "gennet ud", høfligt, men bestemt, og må fortsætte i en anden sporvogn, der holder lige ved siden af, --og må løse ny billet, forstås.

Man kan nu -i tankeeksperimentet- fortsætte til Kongens Nytorv på billet nummer to ! ! !

 

 

Det rullende materiel   --   2012.

I de dage jeg var i Porto,  var der kun 6 motorvogne i drift:

STCP nr. 131, 205, 216, 218, 220 og 222.

 

7-vindues Brill-type.

Vogn    Byggeår    Vognbredde        Vognkasselængde                     Bem.

 

131      1910                2,25                             6,00                       Optrækkelige trin / i depot iflg. "literaturen", men i drift pt ! ? !

205      1944                2,40                             5,90  

216      1946                2,40                             5,90

218      1938                2,40                             5,90

220      1940                2,40                             5,90

222      1939                2,40                             5,90

 

Herudover oplyses det, at vognene nr. 143, 203, 213 og 221 også skulle være køreklare.


   

STCP-våben.    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Sporvidde: 1435 mm.

 

 

Undervogn.

 

 

Trin-bagplade med ejendomsmærke.   STCP nr. 131.

 

 

STCP nr. 131,  Rua Restauracao, --kørende pænt og nydeligt, men . . .

  

Ups ! ! !  --  rundt om hjørnet lurede et stangafspring.    --   Hvorfor nu det ???

 

   

Jeg har ikke svaret, men kunne måske forestille mig et par svar: 

Bemærk snoren/linen på foto til venstre på netop vogn 131. Snoren ligger "betænkeligt tæt" op af lanternen, der oven i købet  har en lille kant yderst.  Når/hvis snoren kommer ind bag denne kant, er der ikke mange cm at give af ved et afspring.  Der kommer et stort træk i snoren, og så  . . . snoren er knækket.

Den anden mulighed er den lille "krog" der ses oven på ophalerrullen.  Her er snoren viklet omkring, og er der ikke tilstrækkelig snor,  --så . . .

Bemærk også "kofangeren" på nr. 131, der ikke er overdækket med den skrå opbygning, der ellers ses på de øvrige vogne, for at undgå de unge gratister hængende uden på vognene under kørselen. 

 

Bevægelig "kofanger" med udløsermekanisme for et nedfaldsgitter.

 

 

Nedfalds-sikkerhedsgitter.

 

 

Den samlede opbygning,  --   illustreret nedenfor på en tegning af en Lissabon-sporvogn.   ---v

Ved forfra kommende påvirkning af den lille nedhængende "kofanger" (tegnet med rødt), udløser en stangforbindelse det inde under forperronen hængende gitter (tegnet med blåt), der falder ned og forhindrer en evt. person i at komme i kontakt med hjulene.

 

  -  -

 

 

 

Den opmærksomme seer vil bemærke, at der i denne præsentation af Porto´s motorvognsmateriel, kun optræder fem vogne:  131, 205, 216, 218, og 220. Hertil skulle også vogn nr.  222 være driftklar.

TSCP 131. Porto.   --   5. maj 2012 . . .    ^---vv

 

 - - -

 

TSCP 131 ved "midtvejsendestationen / -erne" for linie 18 og 22.   ^---v

 

 

TSCP 131 og 216 udveksler passagerer på de to parallelspor, mens de to kvindelige vognstyrere udveksler 
oplevelser, eller måske madopskrifter ??? (det er så moderne). Når denne udveksling er til ende, kan de to vogne fortsætte til hver sin endestation.

Begge vogne kunne ellers sagtens have fortsat uhindret ind på den anden vogns linie (rute), det gør de alligevel dagligt ved remisekørsel, men dette giver jo flere penge "i kassen", når der skal betales igen.


 

 

TSCP nr. 131 . . .

 

 - - -

 

 . . . TSCP 216 . . .

 

 . . .  TSCP 218   ^---vv . . .

 

 - - -

 

 - - -

 

 . . . og TSCP 220.    Ikke byens samlede vorgpark, men tæt på.   Resten var museumsvogne, --og det var langt flere, en stor og ganske imponerende samling,  --  se nedenfor.

 

   -

 

 

Interiør.

 

STCP nr. 131.   "N. 131 - 23 siddepladser".    Vognen er som anført- renoveret/ombygget i 2007.
Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 131.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.   Angivelse af vognnummer og pladsantal i et felt over sidevindue.  Renovering er ikke nævnt.
Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.  Afgangsklokken. (Se nedenfor, vogn 218.)

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj   2012.   ^---v

 

 . . . her med lidt af omgivelserne.  Bemærk -i billedets øverste hjørner- de to læderliner, der fortsætter ud på 
perronen og ender ved afgangsklokken over vognstyreren.

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

Vognstyrerplads med gammel kørekontroller og diverse moderniteter.   Ved indsættelse af en "kørenøgle" (som tændingsnøglen i en bil) kan kontrollerens håndtag (fjernet her) drejes (med uret) til -formentlig- 2 x 5 fartkontakter eller (mod uret) til 7 bremsekontakter. "Bilrattet" er til betjening af håndbremsen.   ^---v

 

Øverst til højre ses vognens fartmåler (som det hedder ved skinnekøretøjer - speedometer ved biler m.v.) 

 

 

STCP 218.   --   Maj  2012.

 

 

STCP 220.  Nyrenoveret i 2012.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.   Den portugisiske form for vognbelysning.   --   Maj  2012.

 

 -

 

 

 

Linie 1, vestlige del fra Passeio Alegre til remisen, ca. midt på linien. 

 

End of line:  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.   ^---v

 

Trollystangen vendes - næsten helt københavnsk.   ^---v

 

STCP nr. 216.  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

STCP nr. 218.  Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

Linie 1-endestationen i vest.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012. 

 

Sporvognsfotografens evige problem:

 

Man venter og venter,  ca. 10-15 minutter.  Endelig ! ! !  STCP 218 nærmer sig --  det gør en bus sig også . . .  
Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

   

 . . . og idet sporvognen skal fotograferes, er der "total solformørkelse"  ! ! !

Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

 

 . . . og når forhindringen er væk, --er sporvognen kørt . . .    ^---v

 

STCP nr. 218.  Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218 ---^ og nr. 220 ---v.  Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

Man sidder helt ud til kanten - man bogstaveligtalt "læner sig op ad fritrumsprofilet". 

Ved dette stoppested kører man venstre om "skuret" i midten, --det gør man også maaange andre steder, men nogle steder benytter man samme spor i begge køreretninger.

 

 - - -

 

STCP nr. 220.    Linie 1.  Rua Passeio Alegre.   --   Maj 2012.

 

   

Krydsningsspor på linie 1.   Rua Passeio Alegre.   Fjedrende tunger giver her kørsel på højre spor i begge køreretninger.   --   Maj 2012.

 

STCP 220,  linie 1.  Largo de Antonio Calem.   --   Maj 2012.

 

 

Linie 1.  Largo de Antonio Calem.   --   Maj 2012.

  

  -  -

 

Linie 1, "midterste del" - remisen, på Alameda Basilio Teles.

 

Denne midterste del -af linie 1- er måske en lille smule mere interessant -og behandles særskilt- fordi dette stykke spor samtidig er vendeplads for linie 18. Denne linies vogne "rebrousserer" / "bakker" -efter at have vendt troleystangen lige foran remisen- over i nu højre spor og kører igen mod sin endestation oppe i byen.

 

 

STCP nr. 216 ankommer til "remise-forpladsen".  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP-remisens´s administrationsbygning, der også -nederste etage- er forlokale for sporvejsmuseet.  
Indkørselen til selve remisesporene er lige til højre for bygningen - lidt af remisehallen ses til højre.

Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131 bakker ind i remisen.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216 og 131.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216 er kørt hen foran remisebygningen og har fået vendt troleystangen.  Klar til endnu en tur "op i byen".
Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216. Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 205.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.   Eneste gang vi så denne vogn i drift.

 

 

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

  

Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Alameda Basilio Teles.   Maj  2012.   ^---vv  (Dog ved flere forskellige lejligheder.)

 

 - - -

 

 - - -  

 

 

STCP nr. 220.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

  -  -

 

 

Linie 1, "Østligste del" - fra remisen til Infante.

     

Rua Monchique, -på vej østpå.   --   Maj  2012. 

 

    

Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 

 - - -

 

 

Rua Nova Alfandega, --set fra sporvognen.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 220 på endestationen v. Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

Her benytter man også "venstre-kørsel" ved stoppestedet, hvorefter der vendes ved rebroussement.

 

STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   Maj 2012.   ^---v

   

 - - -

 

STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.   ^---vv

 

 - - -

 

Trolleystangen vendes og "fiskes" på plads.

 

 

STCP nr. 220 næsten klar til afgang igen mod Passeio Alegree.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj 2012.

 

 

 . . . og så afsted:   STCP nr. 220.  Rua Nova Alfandega.   --   Maj  2012.

 

  -  -

 

 

Linie 18,  Alameda Basilio Teles til Carmo.

 

STCP  nr. 131.  Alameda Basilio Teles.   --   Maj  2012.

 

   

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles.  --    Maj  2012.

 

  

STCP nr. 216.  Alameda Basilio Teles / Rua Restauracao.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 131.  Rua Restauracao.   --   Maj 2012.   ^---vv

 

 - - -

 

 - - -

 

   

Dobbeltsporet sammenflettes til enkeltspor  --  set fremad mod Carmo og tilbage mod Alameda Basilio Teles.  
Rua Restauracao   --  Maj 2012.

 

 

Det hældende foto viser lidt om stigningen.  Rua Restauracao.   --   Maj 2012.

 

 

Jeg kender ikke højden over havet her, men det er ikke mange hundrede stræknings-meter siden vi var nede ved vandet.     Rua Restauracao.     --   Maj 2012.    

Tænk, at man har "råd" til at lade en sådan ruin henligge således.  Hvilket luxushotel kunne der ikke blive ud af disse mure (og "lidt til").

 

 

Mon ikke sporet engang var ret, og så skulle der laves et stoppested ???  Rua Restauracao.   --   Maj  2012.

 

 

En kraftig, nedsænkelig, "søjle" forhindrer uønsket bilkørsel ind på det lille parklignende område, som sporvognene gennemkører på det sidste lille stykke vej mod endestationen.  Det er inde på dette område, de to linier 18 og 22 har den "nydeligste" sporforbindelse med hinanden, men kun benytter ved dagens remisekørsler.

Nu kender jeg ikke de lokale bestemmelser, men kan det være et spørgsmål om at spare på vognenes elmotorer,  varme-mæssigt set ???  Den efterfølgende linie 22 har også ganske pæne stigninger, og kan det blive for meget for en sporvogn med så meget stigning på een lang tur.    Er det bedre at adskille dem i to "halve" ture, afløst af en tilsvarende tur nedad ???

Er det tilfældet - måske i det hele taget - synes det ganske fantasifuldt af tage fuld pris for hver af begge små-strækninger !

Campo dos Martires da Patria.   --   Maj 2012.

 

 

Linie 18.  Campo dos Martires da Patria. /  Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.

  

STCP nr. 216.  Campo dos Martires da Patria.   --   Maj 2012.

 

 

 

 

STCP nr. 131.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Passagerudveksling.  --  STCP nr. 131 og 216.  Praca de Parada Leitao.   --   Maj  2012.

 

 

Ved enkeltsporet kørsel rundt om adskillige store ejendomme, er STCP nr. 131 her nået til Rua Clamente Meneres, hvor den "fanger" den anden del af dobbeltsporet til/fra udgangspunktet.   --   Maj  2012.

 

 

"Hjemme igen".   STCP nr. 131.   Alameda Basilio Teles.   --   Maj 2012.

 

  -  -

 

 

Linie 22  -   Carmo - Batalha.

Porto´s sporveje er i vore dage ikke noget stort system - tværtimod. Tre linier  -1, 18 og 22-  som vel rettelig kun burde være to:  Linie 1 og linie 18 og 22 slået sammen som een linie (tænk på Københavns mindste sporvognslinie, linie 7 på kun 4,0 km, 1953, mens den kørte fra Nørrebro station(Hyltebro) /  til Kongens Nytorv. Fortsæt tankeeksperimentet med tanken, at denne lille linie bliver delt på midten - omkring Søerne - hvor passagererne bliver "gennet ud", høfligt, men bestemt, og må fortsætte i en anden sporvogn, der holder lige ved siden af, --og må løse ny billet, forstås.

Man kan nu -billedlig talt- fortsætte til Kongens Nytorv på billet nummer to.

Som jeg ser det / måler det på et tilgængeligt kort, synes de to linier 18 og 22 ikke at være ret meget mere end lidt over 1 km - hver ! ! !

 

STCP nr. 131. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   Maj 2012.   ^---v

 

 

  

STCP nr. 131.  Rua Augosto Rosa.  Maj 2012.

 

 

STCP nr. 216.  Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218. Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131.  Rua Augusto Rosa.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131. Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012.   ^---v

 

 

  

Praca Batalha.  Linie 22.   --   Maj 2012. - - - - - - - - - - - - - - - - -   Rua Possas Manuel. Linie 22.   --   Maj 2012.

Som det vist fremgår er der tale om ganske pæne fald (her) og stigninger.

 

 

Sporvognsturen fortsætter her ned ad  . . .

  

Rua Possos Manuel.  --   Maj 2012.    ---  Krydsnings- / overhalingsspor ??? vi fandt ikke på vor tur ud af det ! ! !

Som det vist fremgår er der tale om ganske pæne fald (her) og stigninger i parallelgaden, Rua 31 d3 Janeiro.

  

Rua Possos Manuel.   Maj 2012. ---^ ------------------------------------ Rua Jose Falcao, --lige inden endestationen  ---^

 

 

  ---v

 

STCP nr. 218 og 131.  Praca de Parada Leitao.   Maj 2012.   ^---v

Omstigning mellem de to linier, 22 og 18.

 

 

 

STCP nr. 131.  Praca de Parada Leitao.  Maj 2012.   ^---v

 

 - - -

 

 

Praca de Parada Leitao.  Til venstre:  Linie 22 mod Batalha. Til højre: Linie 18 fra Massarelos     --   Maj 2012.

 

Så går det atter opad . . .

 

Rua 31 de Janeiro.  ---  Som så ofte er der en bil på sporet,
og chaufføren er væk.
Maj  2012.

 

STCP nr. 131.  Rua 31 de Janeiro.  Maj  2012.   ^---vv   Her er det ved at være slut - toppen er næsten nået . . .

 

 

 

 . . . nu er resten af strækningen (ca. 4-500 meter) næsten vandret.

 

Sluttelig et foto af nr. 131 under remisekørsel via linie 18´s rute til Carmo.

 

STCP nr. 131.  Alameda Basilio Teles.  Maj  2012.

 

  -  -

 

 

Besøg på sporvognsmuseet d. 5. maj 2012. 

 

Sporvejsmuseet.  Oversigtsplan.    --   5. maj 2012.
Øverst: Hal/haller med parallel-spor for opbevaring af gamle vogne og remiseplads for de 3-5 driftsvogne. 
Nedenunder: Skrå-spor der danner selve museet/museumshallen, men med mulighed for nemt at køre ud på nettet, når anledning gives.

 

 

Hestesporvognen nr. 8.

 

 

CCFP nr. 22.

 

 

STCP nr. 25 ---^  og nr. 500 ---v, et par af sporvejens få bivogne.

 

 - - -

 

 

CFP nr. 250.

 

 

STCP nr. 205 (driftsvogn) og CFP nr. 222, --tydeligvis ikke driftsklar.

 

 

STCP nr. 285 og 284. Sandt at sige holder sporvognene tæt i remisen.  Der kunne dårligt stoppes een vogn mere ind.

 

 

Flere museumsvogne.  STCP 77, 287 og  xxx.  Den resterende plads er driftsvognenes remiseplads.

 

 

Nr. 66 - endnu en kultransportvogn.

 

 

Arbejdsvogn nr. 76.

 

Motorvogn under renovering, men formentlig til driftsvogn.  Bemærk "kofangerne" (stødskinnen) med skrå-opbygningen over.

 

 

 

 

Interiør.

 

STCP nr. 131.   "N. 131 - 23 siddepladser".    Vognen er som anført- renoveret/ombygget i 2007.
Maj 2012.

 

 

STCP nr. 131.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 131.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.   Angivelse af vognnummer og pladsantal i et felt over sidevindue.  Renovering er ikke nævnt.
Maj  2012.

 

 

STCP nr. 216.  Afgangsklokken. (Se nedenfor, vogn 218.)

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj   2012.   ^---v

 

 . . . her med lidt af omgivelserne.  Bemærk -i billedets øverste hjørner- de to læderliner, der fortsætter ud på 
perronen og ender ved afgangsklokken over vognstyreren.

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

 

 

STCP nr. 218.   --   Maj 2012.

Vognstyrerplads med gammel kørekontroller og diverse moderniteter.   Ved indsættelse af en "kørenøgle" (som tændingsnøglen i en bil) kan kontrollerens håndtag (fjernet her) drejes (med uret) til -formentlig- 2 x 5 fartkontakter eller (mod uret) til 7 bremsekontakter. "Bilrattet" er til betjening af håndbremsen.   ^---v

 

Øverst til højre ses vognens fartmåler (som det hedder ved skinnekøretøjer - speedometer ved biler m.v.) 

 

 

STCP 218.   --   Maj  2012.

 

 

STCP 220.  Nyrenoveret i 2012.   --   Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.  Maj  2012.

 

 

STCP nr. 220.   Den portugisiske form for vognbelysning.   --   Maj  2012.

 

 -

 

Den årlige sporvognskavalkade i Porto, den første lørdag i maj:

Porto.   --   5. maj 2012.   ^---v

 

 

 

Det årlige museumsoptog i Porto d. 5. maj 2012 anførtes på vanlig vis af begyndelsen til det hele - en hestesporvogn. Hestene synes ikke at være stolte ved situationen, og havde da også deres startproblemer, men med lidt håndkraft !

 

 

Ca. 3 km længere mod vest - endestationen. Der var meget at tage billeder af, så jeg fik ikke taget billeder af "omløbet".

 

 

Vognen, CFP nr. 8,  minus heste - de står dog stadig lige til venstre og afventer.

 

 

CFP nr. 104, ved endestationen i den modsatte ende af linie 1, havnelinien.

 

 

CFP nr. 163 foran museet.

 

 

CFP nr. 247 foran museet.    ^---v 

"Nærfoto" af et "fejeblad".  At det skal forhindre større ulykker er klart, men mindre kunne vel gøre det.

 

 

CFP nr. 58.  Ikke med i selve opløbet, men som i gammel tid udtaget til specialformål.  Dengang til transport af kul på ladet mellem de to førerrum.  I vore dage: Ja, --det ses.  De spillede for øvrigt udmærket, og hertil blev der uddelt pænt store glas af en vin, der gerne måtte have ligget flere flasker af i min kælder.

"Bagsiden af medaillen" - - - - - - - - - . . . med jazz-musik ved remisen.

 

 

CFP nr. 288 ved remisen.

 

 

Et par lyskurve ved to lysregulerede kryds, der ikke var indstillet til sporvognsoptog, gav en midlertidig standsning, og en uventet fotomulighed.

 

 

STCP nr. 373 ved remisen ---^  . . .  

 . . . og ved den vestlige endestation.  Sporvognskavalkade eller ej.  --   Vasketøjet skal være tørt !

 

 

Kavalkaden passerer en meget smal del af havnegaden. Denne er derfor på dette sted ført helt udenom på en parallelt løbende bro.

  Hvad gør man ikke for et godt foto / stykke video ! ! !

 

 

Motorvogn nr. 247. ---^  med bivogn nr. 1 ---v  --  Museumsoptoget et slut og materiellet vender tilbage til remisen . . .  

 . . . Bagved motorvogn nr. 288 og i baggrunden motorvogn nr. 373.

 

 

 

CFP. nr. 274.   Ups. 

 

Trods godt vejr og fine, tørre skinner, fedtede hjulene alligevel rundt under vognen. Forfra med igangsætningen, --en gang til, to gange til, vist mange gange til, uden andet resultat, end at pludselig steg røgen op af en af tag-kasserne med igangsætningsmodstande. Ups. Som jeg forstod det, fik de "fikset" det, og vognen kørte selv hjem.

Hvorfor de absolut skulle "pine" vognen på denne måde, fandt vi aldrig ud af.  Det var ved endestationen i øst, hvor vogne i normal drift kører venstre om, ind over et omløbsspor, hvor de sætter passagererne af. Herefter kører de op ad stigningen, rimelig kraftig stigning, men normalt ikke noget problem, blot for at lægge et sporskifte om, og "trille" tilbage i det andet spor. Ingen som helst praktisk betydning.

Der er normalt ikke mere end to, evt. tre vogne på linien. Skulle det lykkes at komme ud med to vogne på een gang, kan man vel så evt. benytte omløbet i dette enkelte tilfælde. Ellers synes det unødvendigt, og her -i museumsoptoget- var det ganske overflødigt.  Med hjælp fra en anden vogn, blev 274 skubbet op forbi tungerne, blot for at trille lidt tilbage, klar til afgang ad et spor, hvor der holdt hundrede meter andre vogne i vejen, og som alle skulle tilbage til museet i kø-kørsel ! ! !

 

  -  -

 

 

 

Tramsurfing

Tramsurfing er et meget udbredt og meget stort problem i Portugal, i Porto med deres ganske lille, gamle sporvej, men endnu mere her i Lissabon.

 

Nævnte overbygning skyldes det store problem, man har dernede, at især store børn / unge mennesker kører med som gratister, hængende i alt, hvad man kan hage sig fast i, og stående enten på disse "kofangere" eller vognenes udvendige trin.

Det er naturligvis forbudt, men at dømme efter antallet af overtrædelser af forbudet, kan det ikke være noget, der holder myndighederne søvnløse om natten.

For det kørende personale er det selvsagt et stort, men vist uløseligt problem.

Vognstyrerne kan jage gratist-erne væk, men inden han kommer tilbage til sin kontroller, --ja, så hænger de der igen.

Vi så det ved selvsyn.

 

(Se også under Lissabon - Mens de andre ser TV - 1. 7. )

  

Man kan undre sig over, at der ikke skrides mere ind overfor det, --det må vel kunne lade sig gøre ! ! !   Hvis vognstyrerne nægtede at køre med blinde passagerer, ville det vel hjælpe efterhånden som passagererne blev tilpas sure, og dels måske skred direkte ind, måske opdragede deres børn, senere unge mænd, til at lade være.

Langt mere kan man evt. undre sig over, at politiet ikke skrider ind, --udover at det er forbudt, kan det jo være ganske farligt, først og fremmest for "surferne", men måske også for dem, der evt. skal undgå en efterfølgende påkørsel ! ! !

Det er svært at undvære trinene/trinkasserne, men ophold på "kofangeren" (stødskinnen) på fronterne er dog forsøgt umuliggjort ved den skrå udformning. 

 

 

   -  -




Nedenfor:   Under ny-opsætning.




. . .  og glem ikke:

 

Arne Melby Pedersen´s hj.side:   http://www.sporvej.dk/galleri-pt.htm

 

samt:

 

Portugal på skinner.   
Nils Bloch /Skinne bøger.  372 sider A4+ sprængtfyldt med fotografier af og oplysninger om alt, der har kørt eller kører på skinner i Portugal,   ---  og som er flittigt anvendt i forbindelse med disse "sider".

ISBN:  87-983192-1-3.

 

 

 

. . .  og glem ikke:

 

Arne Melby Pedersen´s hj.side:   http://www.sporvej.dk/galleri-pt.htm

 

samt:

Portugal på skinner.   
Nils Bloch /Skinne bøger.  372 sider A4+ sprængtfyldt med fotografier af og oplysninger om alt, der har kørt eller kører på skinner i Portugal,   ---  og som er flittigt anvendt i forbindelse med disse "sider".

ISBN:  87-983192-1-3.

 

 


 

Med SHS i Portugal.

 

8 dages rejse med medlemmer af Sporvejshistorisk Selskab/Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

(En hurtig smagsprøve.)

 

12. maj 2012.  --  Søndags-ekstra.

Porto.

Porto.    Driftsvogne   --   5. maj  2012.   ^---v

 - - -

 - - -

 

 

Porto i maj 2012.

 

 

 

 

 

 

 

De er da herlige, --ikk ???

 

 



Forrige side: Almada Sporveje.
Næste side: Coimbra Sporveje.