Seneste fotos.

Oktober - December    2020.

 

Os, der hader Facebook / Fodboldfri zone.


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

Til gengæld må jeg tilføje, at alt (næsten) indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 ----------------------

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )
 
 

 

 -

 

 

 

 

.

 

 

28. oktober 2020.

Endnu et "hængeparti"  --  omend et andet af slagsen:

Sallingsundbroen   --   1976.

Den ny Sallingsundbro under opførelse.   --   12. juni 1976.   ^---vv

 

Den ny Sallingsundbro under opførelse.   --   12. juni 1976.   

 

Sallingsundbroen fra 1978 er kommet "på mærkerne" (sedlerne).

  • Længde: 1.717 meter
  • Bredde: 16,7 meter
  • Gennemsejlingshøjde: 26 meter
  • Gennemsejlingsbredde: 93 meter
  • Byggeperiode:  1973 - 1978 
  • Indvielsesdato: 30. maj 1978
  • Bilspor: 2
  • Cykelstier: 2
  • Fortove: 2

 

 

Sallingsundoverfarten / "Pinen og Plagen"   --   1976.

M/F PINEN.  Pinen v. Glyngøre.   --   12. juni 1976.

 

Bygget hos Søren Larsen & Sønner, Nykøbing Mors.

29,07 mm lang / 7,62 m bred.

På Sallingsund-overfarten fra 1958 til 1978 (nedlæggelsen).  Oplagt i 1978 og ophugget i 1987 (dækket og alt over dette blev fjernet og det tilbageblevne endte "med nunden i vejret" som "kunst" på Islands Brygge i København.

PINEN  --  Islands Brygge   --  Misligholdelse gjorde, at den atter blev fjernet (hugget op) i 2011.

 

M/F SALLINGSUND (4).  Sallingsundoverfarten.   --   12. juni 1976.   ^---v

1961:  Bygget: Søren Larsen & Sønner, Nykøbimg Mors.
           29,20 mm lang / 7,59 m bred.    10 biler / 78 passagerer.
1971:  Styrehus løftet.  Fri højde løftet fra 3,70 m til 4,10 m.
1978:  HVALPSUND (2).   Nyt styrehus i 1990-erne.   Oplagt 2006.
2012-2014:  Købt og ombygget til husbåd i Københavns havn.

 

Man aner opklodsningen af broen og dermed styrehuset  ---^    4. september 2003.

 

 

26. oktober 2020.

Et "hængeparti":

Amagerbanen.

Tømmerup station.

Tømmerup station set mod NV / køreretning mod Amagerbro --->   --   1960.
Foto: Helge Erlandsen.   ^---vv

 

Tømmerup station set mod syd / køreretning mod Dragør  <---.   --   1960.
Foto: Helge Erlandsen. 

 

Tømmerup station, "vejfacaden" set mod nord.
Foto:  Helge Erlandsen.

 

 -

 

 

 

25. oktober 2020.

Et "hængeparti":

Amagerbanen.

Øresundsvej.

Øresundsvej st.   --   Optagelsesdato haves ikke pt.

 

 

Store Magleby.

Store Magleby st, set mod nord / Amagerbro.   --   14. maj 1957.  Foto: Erling Quaade.

 

 -

 

 

20. oktober 2020.

Et "hængeparti":

Amagerbanen.

 

Syrevej.

Syrevej station.   --   Juni 1960.    Set mod Syd / Kastrup/Dragør.  ---`   og mod VNV

 

Stationens sydgavl.   --   Juni 1960.   ^---v

Dansk Modeljernbane Klub (DMJK) har arrangeret en særtogstur til Kastrup.  Det er nogle af klubbens medlemmer, der ses på perronen og omkring toget.

Syrevej station set mod S / Kastrup/Dragør.   --   Juni 1960.

 

Kastrup.

Stationsbygningen med DMJK-særtoget, set mod VNV og et klubmedlem set mod ryggen.      Det var før man "opfandt" begrebet "fotokultur" på særtogsturene.

Juni 1960.

 . . . og set mod Nord  (Amagerbro).   --   Juni 1960.

 

Kastrup station  --   Juni 1960. 

Det gamle indkørselssignal (stillet på "Stationen ubetjent" [signalmæssigt]).  Bemærk den hvide bemaling af stationsbygningens gavl bag signalet --  en simpel erstatning for en "baggrundsplade" for at gøre signalet mere synligt i dårligt / usigtbart vejr.

Signalvingen er bevaret og befinder sig på Frilandsmuseet (Nationalmuseet) til evt. senere brug (som "tegning" til et par kopier til derværende, genopførte Øresundsvej station  --  hvis den nogensinde bliver færdigbygget ??? ! ! !)

 

 -

 

 

19. oktober 2020.

Et "hængeparti":

Amagerbanen.

En ad de første "sider", jeg i sin tid lagde op på min nye hjemmeside (ca. 2003) var Amagerbanen.

Dengang var den slags totalt nyt for mig, meeeeen - det var det også for mange af sidens "seere".  Utroligt mange "kørte" dengang med såkaldte modems. Jeg kender dem ikke nærmere -brugte dem også selv- men det tog utrolig lang tid, at nedtage billederne til sin skærm, og jo større billeder, jo længere tid.   "Sider" på over 10-15 billeder, og der var "seerstorm" næste dag.  "Siderne" var alt for store  --  lav små "klikbare" billeder  --  det er hurtigere, og så klikker vi selv på de billeder vi ønsker at se.

Dette var imidlertid ikke mig  --  billederne skulle vises straks i fuld størrelse med diverse tekster.  Til gengæld blev billederne ikke så store.

 

Tiden gik, og ganske roligt blev forholdene bedre og bedre.  De yngste seere kan næppe forestille sig dette i vore dage.  "Klik", og man kan se hele verden  --  og det bliver sikkert meget "værre", som tiden og teknikken vinder frem.   Godt, at det ikke bliver mit "problem"  -  det sætter naturen en stopper for.

 

---------------------

 

Amagerbanen var -som ovenfor nævnt- en af de første baner, jeg lagde på "nettet", og lige siden har billederne været ret ret små.  Et par forskellige forhold har været årsag til, at jeg vil forsøge at rette op på dette og vise billederne med den nutidige størrelse på siderne  --  800 (evt. 885) pix i bredden.

 

Det har pint mig i flere år, at disse "småbilleder" stadig lå på min side (herunder også Kalvehavebanen).  I den kommende tid vil jeg forsøge at rette op på dette og udskifte en del af disse småbilleder.  Alt tager tid, og der er mange billeder ! ! !

 

Dragør, Store Magleby og Tømmerup stationer bliver de første:   

 

Dragør.

Dragør station, vejfacaden  ---^   og remise / vandtårn.  ---v     --   Maj 1957.

 

Store Magleby.


Indkørselen til Store Magleby sttion, set fra udkantn af lufthavnsområdet, mod syd / Dragør   --   Maj 1957.

5691-21.III.13, St. AB,Magleby st, perronfacade, maj 1957.jpg (800×522)

Store Magleby station.   --   Maj 1957.   ^---v

 

Tømmerup.

Tømmerup station.   --   Maj 1957.   --   ^---v

 

 

Billederne vil efterfølgende blive indsat i og erstatte de allerede viste billeder på den større, egentlige Amagerbane-side.

 

 -

 

 

12. oktober 2020.

Mine tre (nu fire) små "corona-færger". 

M/F  HVALPSUND (2)

Som tidligere nævnt:  Mine -nu- fire små "Corona-færger"  --  er ikke benævnt således, fordi de eller jeg har sygdommen, men fordi de er blevet / bliver bygget -stort set- i løbet af nedlukningsperioden og efterfølgende 2. bølge.

Skibssiderne er nu ved at tage form og det indre trænger sig på.

Færgens ene sidely, --ikke stort, men hvad, --det er sejltiden jo heller ikke.   --   4. september 2003.

 

 

Det andet sidelæ   ---^                                                                                                   Interiør (bag "gavldøren"). 

 

"Teak-beklædningen" til kahytter og "småskabe" (lidt af en kageæske og teak-farvet træbeskyttelse).

Skibssiderne (de høje midter-dele) med de to lave rælinger på hver side, er lavet af to stykker karton i hver side.  De lave rælinger bliver stærkere derved, og de høje midterdele giver derved mulighed for, at "vinduesglassene" i koøjerne, kan sættes ned mellem de to karton-sider og sidde godt dér.

 

I baggrunden:  Teak-beklædte "skabe" til diverse redskaber.  Derimidten:  To rødmalede "kosteskabe".  I begge tilfælde er "grundmaterialerne" et par raketpinde af forskellig dimension.   Endnu er der ikke lavet "døre" / "skabslåger", og de er ikke tilpasset i højden.

 

Også her:   I baggrunden:  Begyndelsen til kahytter, trappenedgang til "maskinen" og toilet.

 

 

 

 -

 

 

1. oktober 2020.

Mine tre (nu fire) små "corona-færger". 

M/F  HVALPSUND.

Som tidligere nævnt:  Mine -nu- fire små "Corona-færger"  --  er ikke benævnt således, fordi de eller jeg har sygdommen, men fordi de er blevet / bliver bygget -stort set- i løbet af nedlukningsperioden og efterfølgende 2. bølge.

M/F "HVALPSUND" (2)  --  1:87-model.   ^---v

Skibssiderne under opbygning (kageæske-karton med løvsavs-gennemsavede, nymodens, kafferørepinde som spander og tømmer i siderne.

 

 

 -

1. oktober 2020.

Mine tre (nu fire) små "corona-færger". 

Som tidligere nævnt:  Mine -nu- fire små "Corona-færger"  --  er ikke benævnt således, fordi de eller jeg har sygdommen, men fordi de er blevet / bliver bygget -stort set- i løbet af nedlukningsperioden og efterfølgende 2. bølge.