Nordvestfynske Jernbane. - OMB.

(OMB = Nordvestfyenske Jernbane,  Odense-Brenderup-Middelfart, Brenderup-Bogense.)

 

1958.

 

OMB 1, Odense.  --  23. februar 1958.  Bygget:  Henschel, 1911 og ophugget i 1966.

 

 

1963.

 

"Før afgang besås remisen m.v. . . . bl. a. DF 129"

DF 129. Odense.   --   Foraar  1963.  Foto: J. Henneke.

 

"Toget i Odense. OKMJ 14 med D-vogn, C-vogn, B-vogn og E-vogn"

OKMJ 14 m. fl.   --   Foraar  1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

"Det nye lyntog flyver gennem Odense H."

DSBs nye MA-lyntog.  Odense.   --   Foraar  1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

"Nu er vi dampet af og venter her i Korup på et modgående tog . . ."

Nordvestfynske Jernbane.  OKMJ 14  m. fl. i Korup.   --   Foraar  1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

". . . der kommer "susende" her."

Nordvestfynske Jernbane,  Korup.    --   Foraar  1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

"Langesø hyggelige station var depot for personvogne."

Nordvestfynske Jernbane. Langesø.    --   Foraar  1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

 

"(Optaget 2 sek. for sent.)"
Langesø station.   --   Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

"Stop i Langesøskovens idyl."
OKMJ 14. Nordvestfynske Jernbane. Langesøskoven.   --   Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

"Det er jo en nydelig maskine - i dejlige omgivelser."

OKMJ 14. Nordvestfynske Jernbane.  Langesøskoven.   --   Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

"Her forsvinder vi ind i skoven ved Brenderup."
Nordvestfynske Jernbane.  Skoven v. Brenderup.   --   Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

"Pakvognen efter maskinen løb varm og måtte efterlades i Brenderup"
OKMJ 14  med D-vogn, C-vogn, B-vogn og E-vogn (E-vognen synes stadig at være bagest ! ! !).

Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

"På den vældige viadukt ved Brenderup."
Nordvestfynske Jernbane.  OKMJ 14.  Brenderup.   --   Forår 1963. Foto: Jørgen Henneke.

 

 

". . . Over det frodige Fyn."

Nordvestfynske Jernbane.  Ved Brenderup-skoven.   --   Forår 1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

". . . og her er vi kommet over på den anden side af Brenderupskoven."

Efter Brenderupskoven.   --   Forår 1963.  Foto: Jørgen Henneke.   ^---v

 - - - 

 

"Den store gennemskæring ved Asperup."

Nordvestfynske Jernbane ved Asperup.   --   Forår 1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

"Nok en krydsning i Røjle. Læg mærke til pakvognen: Den var fra NFJ."

Røjle.   --   Forår 1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

Nordvestfynske Jernbane i  Middelfart.   --   Forår 1963.  Foto: Jørgen Henneke.

 

Tak til Jørgen Henneke.

 

 

 

På værksted.  --  1958.

En søndag i februar 1958 arrangerede Dansk Model Jernbabne Klub -DMJK- en udflugt til Odense, hvor vi skulle besøge privatbaneremisen og -værkstederne dér (det nuværende Jernbanemuseum).  Man kunne næppe blive overrasket over, at det kunne være snevejr en sådan dag, på den årstid, og det var det da også, --ikke de store mængder, men nok til at der lå sne på de vandrette flader af udenfor stående materiel.

Det var sløje tider -også dengang- "kun" elev ved "banen", begrænsede pengemidler til hobbybrug, men dog med et ny-købt, brugt kamera, så man ville gerne tage mange billeder, men måtte også tænke på, at hvert foto ville koste omkring 10-15 øre, --og når man så ofte først så billederne ca. 14 dage til en måned senere, så skulle man tænke sig godt om, førend man trykkede på knappen.

Nogle fotos blev det da til, men ikke de store mængder. Et par stykker eller tre er allerede benyttet på andre "undersider", og skal derfor ikke gentages her.

Det er næsten 55 år siden, så en større genfortælling vil jeg afholde mig fra. Dog husker jeg, at en af datidens store jernbanefotografer, Arne Kirkeby, fremviste et knapt A5-stort ringbind eller lign. i liggende format, med en masse spor "0"-tegninger af danske privatbanelokomotiver --lige noget, der kunne få en 0-modelbygger til at slikke sig om munden. Det var bestemt ikke hverdagskost dengang.  Der var næsten ingen model- og jernbanelitteratur. "Modeljernbanen" var gået ind i 1952, og "Modelbane-nyt"  havde overtaget. Der var langt mellem bladene -mindst en måned- og kun en enkelt tegning pr. blad - hvis redaktøren havde kunnet skaffe en.  Hertil "Jernbanebladet" ( "Det røde jernbaneblad", på grund af omslagets farve). Der var en artikelrække om modeljernbaner, men ikke som artikler i vore dage.

Når Arne Kirkeby derfor sad dér, og kunne fremvise alle disse tegninger - jamen han måtte da være en Lykkens Pamfilius ("Pam-jule-fis" også kaldet).   --   Nå, --tiden gik, og i 1960 udkom William Bays´s engelske bog "Locomotives of the private railways of Denmark" med alle tegningerne. -men i halv størrelse H0, dog med enkelte hovedmål.  Lommeregneren var ikke opfundet endnu, og slet ikke kopimaskinen med trinløs opkopiering, så alt, hvad der hed omsætning af mål, skete som hovedregning eller med papir og blyant.

I 1966 udkom bogen på dansk, nu med tegningerne i H0.

 

OMB M5. Odense.    --   23. februar 1958.  ^---v

En af disse herlige gamle motorvogne med en "løs" motorbogie. Rent faktisk kørte denne motorbogie rundt inde under vognkassen og skubbede -via et par særlige puffer- på den af bogierne, der var forrest i den øjeblikkelige, ønskede køreretning.  Den var dog -naturligvis- i forbindelse med førerrummets betjeningshåndtag.

 

Den "løse" motorbogie.  ^---v

 . . .

 . . .

Meningen var, at man ved reparationer / vedligehold hurtigt kunne løfte vognkassen op, skubbe motorbogien ud, skubbe en anden -repareret/renoveret- ind, og atter sænke vognkassen ned, hvorefter motorvognen atter kunne komme "rimelig hurtigt " i drift igen.  Skulle man være i den situation, at man ikke havde en brugbar motorbogie parat, kunne man blot sænke vognkassen ned på sine egne, almindelige, løbebogier, og benytte vognen som alm. personvogn, indtil motorbogien atter kunne rulles ind under vognkassen.

 

OMB M 5

TRIANGEL.  1932.

Købt 1950 fra DSB MDF 494 uden motor. OMBs B&W reservetruck ilagt. Fra 1952 MAN 8 cyl. dieselelektrisk motor på 400 hk. Bogietapafstand 13,6 m. Bogieakselafstand 3 m. Maskinbogieakselafstand 6,2 m. 74 pladser. Toilet. Påkørte 7/5-62 lastbil i overkørsel ved Morud. Hensat 1962. Udrangeret 1966. Ophugget 1967.

(Jernbanehistorisk Forum.   https://www.jernbanen.dk/pbane_main.php?s=161&g=m )