Nedlæggelsen af Københavns Sporveje - 1972.

 

 

 

Der kommer altid en sporvogn og . . .  -- det gjorde der så ikke længere ! ! !

Underretningsskilt om linie 5´s nedlæggelse.    --   22. april 1972.

 

Sørgeligt - skandale.

"Alting går/sker i bølger" siger man ofte. Selv var jeg overbevist om, at "om 20 år", kørte der sporvogne igen ! ! !

Det skulle så ikke være.  Et er, at man dengang boede i en af Europa´s / Verdens mest sporvognsfjendske byer, men at det skulle vare ved, foreløbig 40 år, havde jeg aldrig troet.

Tænk, at man skulle tage afsked med nogle af Europa´s / Verdens flotteste sporvogne og bagefter se på, hvordan de blev brændt af "i bundter".  Ufatteligt ! ! !

---

Jeg havde mindst et halvt år inden slut-datoen, måske et år inden, fortalt alle, der gad høre på det, at denne sidste dag, skulle man ikke regne med at se mig - her skulle jeg ud og fotografere sporvogne.

"Go´daw´ do".

 Da det så kom til dagen, skulle jeg møde på lørdagsvagt på København Gb. kl. 8.00 til "Slut", det ville være ved 14-tiden.  Det var lige som ved militæret.  Når der var noget man brændte for --så skulle man have vagt.  Det har jeg flere eksempler på, og kunne nemt have medført, at det aldrig var blevet "hende", jeg lige har haft guldbryllup sammen med.  Det kostede en ordentlig SKIDEBALLE af kaptajnen i Telegrafen/Høvelte, men jeg var totalt lige glad. Det er en lang historie - den skal jeg spare læserne for.

Da jeg var færdig på Gb, tog jeg min cykel, og kørte til endestationen ved Øresundsvej. Jeg ville have billeder af Lunding-vogne -først og fremmest- og så de Düsseldorfere, der kom forbi alligevel.

Lunding-vognene kørte med kun 20-min-drift, så det var med at være på de "rigtige steder" på de få "rigtige tidspunkter"der kunne blive tale om.  Vejret var godt - skyfrit med "fuld" sol, men også som modlys, når tingene ikke magede sig. 

 

 

"Dagens sær-billet" til uindskrænket kørsel.

I øvrigt var det næsten ligegyldigt, om passagererne havde billet eller ej.  --  I løbet af aften var billettering totalt umulig - de fleste vogne var stoppet med alle de passagerer, der overhovedet kunne stoppes ind.

 

 

 

Det var ikke hverdagskost, at få lov at komme op i brovagts-tårnet på Langebro:

KS 900.  Langebro, "forklædt" som linie13 -vist ikke altid helt frivilligt- men til ære for sporvejsentusiasterne.    
22. april 1972.   ^---v

 - - - 

Det skulle blive meget "værre",  alt som aftenen skred frem. 

 

 

Det lakker mod enden.

 

Afgang fra Formosavej.   --    22. april 1972 (dog ikke sidste afgang).

 

Den næstsidste tur gennem byen, fra Husum mod Formosavej og tilbage mod Husum, blev forsinket af både demonstrationer, men også af (måske) SHS-medlemmer og/eller andre, der satte alle mulige forskellige linieskilte på vognen / vognene i modsat retning, til skiftevis stor morskab for personalet eller vist også vrede for andre (trist, at humoren ikke var højere en sådan aften/nat.  Intet blev skadet eller ødelagt - intet kunne misforstås - uanset linieskiltet: Der var kun een sporvognslinie tilbage i København, --og det kun tre-fire timer endnu.)  

Vi blev mere og mere forsinket, efterhånden 20-30 minutter, og der begyndte at sprede sig en vis nervøsitet i vognen, ---om man kunne finde på, at lade vognen før -den næstsidste- blive den faktisk sidste, for at overholde sidste afgangstid, kl. 0.11, fra Husum. Endelig nåede vi Husum, og det blev klart, at VI  BLEV  SIDSTE  VOGN.

Nu blev vognen pyntet med kranse og nyudsprungne bøgegrene m.v.   Dette blev vi ikke mere rettidige af, men festligt var det unægtelig. Det siger vel sig selv -og er vel allerede beskrevet andetsteds og af andre:  Der var ingen, der turde forlade vognen, og endnu en gang: Hvis een stod af, kom der to på.  Ved afgang var der ikke plads til een passager yderligere, --havde der været det, havde han været med ! ! !

 

Den sidste sporvogn.

  

Sidste linie 5.  KS 896, natten d. 22 og 23. april 1972. 

 

 

Der kunne ikke STOPPES een passager mere ind i den vogn,   ---så havde han været dér.

 
Sidste sporvogn fra Husum til "(F)ormosavej". -- Nu er også det lille linie-nummerskilt "5" væk ! ! ! 
Det manglende "F" ovenfor skyldes, at det er dækket af en af de to sørgekranse, som vognen var blevet pyntet med ved udsmykningen inden afgangen fra Husum.

 

På den allersidste tur gennem byen var der adskillige mindre og større standsninger på grund af demonstrationer mod nedlæggelsen af sporvognene, og overgangen til osende dieselbusser. Vi nåede dog Formosavej med en "rimelig stor" forsinkelse. Efter et ophold fortsattes kørselen mod Nørrebros remise.  I begyndelsen uden større problemer, på den anden side af Langebro "gik det galt", og især i Nørregade husker jeg, at der var massive demonstrationer mod nedlæggelsen. Demonstranterne havde sat sig på skinnerne, og medens politiet fjernede den ene række, dannedes en ny bagved. 

Nørrpport (station) og Nørrebrogade blev nået, med nye demonstrationer.

Som jeg husker det, var klokken henad  3.30 inden vi endelig nåede Nørrebro remise. 

 

I et mylder af mennesker, og under kraftig klokkeringen, blev vognen -896- bakket ind i remisen, hvor noget af "pynten", måske det hele blev pillet af.  Jeg fik selv en "buket" nyudsprungne bøgegrene, som jeg måtte gå med i hånden på spadsereturen til Husum endestation, hvor min cykel stod.

Der blev ikke brug for cykellygte - det var lyst inden jeg kom hjem med mine bøgegrene, som straks kom i vand, og stod så længe, som sådan nogle nu gør det. 

Eet var at sporvognene skulle "dø", men bøgegrenene skulle holde så længe som muligt.

 

Jo, --jeg må nok sige, at den dag fik man noget for de 5 kroner til dagens sporvognsbillet.

 

 - o - 

 

 

Linie 5´s sidste + een dag.   --   Søndag d. 23. april 1972.

Sporvognskavalkaden ventes. Formosavej.   --   23. april 1972.   ^---vv

Sporvognskavalkaden ventes og kommer  --  det gør "alle de andre" også ! ! !


 

 

 

 

 

 . . . og så lige "een", der også skulle med.

 

På vej hjemad ! ! !   ^---v

Sporvognskavalkaden er kørt forbi ! ! !   


Amager Boulevard.

Sporvognskavalkade.  Amager Boulevard.   --   23. april 197.   ^---vv

(Kort inden kavalkaden kom en "tårnvogn" for lige at sikre sig, at køretråden hang der endnu.)   

Den bevarede frederiksbergske to-etages motorvogn.


 

 

 

 

 

 

 

Sporvognskavalkaden er forbi ! ! !   


De sidste "officielle" sporvogne på Amager, i København, er på vej i remise.


København er sporvognsløs ! ! !

 . . . og hvad fik vi så i stedet for:   Dieselos i massevis.         

 

 -



Forrige side: Linie "Buh".
Næste side: Afsporinger på linie 8 og 10.