Motorvogne.



NPMB Sm 1, Mern,

juni 1959.


Danmarks første skinnebusmotorvogn, "importeret" fra Sverige i 1947 sammen med en tilsvarende bivogn, Sp 51 ( se næste afsnit).

Typen kom til at danne forbillede for de senere leverede SCANDIA-skinnebusser.

Farve: Lys gul med grønt "mavebælte" og "puffer-spidser". Tag: Grå, og som specielt for NPMB: Røde banerømmere ("snenæser").




DBJ SM 30, Rønne H,

21. september 1968.


Farve: Standard: Rød/creme "mavebælte" og litrering. Tag: Sølv.




GDS S 2, Gilleleje,

23. maj 1963.


Hvor privatbanerne normalt benyttede litrabetegnelsen "Sm" for deres motorvogne, benyttede man her kun betegnelsen "S".

Farver: Standard: Rød/creme "mavebælte" og litrering. Tag: Sølv.




HP Sm Ms 31 + Ds 64, Kaas,

18. august 1963.


Tekst




KB Sm 3, Vordingborg,

oktober 1957.


Farver: Lys citrongul/grønt "mavebælte" og litrering. Tag: Sølv.




LB Sm 1, Rudkbing,

5. juni 1960.


Farver: Standard: Rød/creme/sølv.

Bemærk iøvrigt olie-standeren til brændstofforsyningen til højre for vognen. Lige til modeljernbanen




OHJ Sm 15, Tølløse,

21. september 1969.


Farver: Tag og overdel af vognkasse t.o.m. "mavebælte": Sølv. Herunder: Rød med tynd gul staffering og litrering.




HHJ Sm 1, Hou,

23. maj 1965.






HOJ Sm 411, Haldrup,

23. maj 1965.





LNJ Sm 11, Jægersborg,

28. maj 1968.





NKJ Sm 13, Harpelunde,

23. marts 1967.





SVJ Sm 6, Ramsing,

25. september 1965.


------

Bivogne f. passagerer.


 

 

HJJ Sp 321c+320c, Juelsminde, 29. september 1957.





NPMB Sp 51, Præstø,

19. marts 1961.


Ligesom motorvognen NPMB Sm 1 hører NPMB Sp 51 til det først anskaffede skinnebussæt til de danske privatbaner, der blev forbillede for de senere anskaffede SCANDIA-skinnebusser.

Farve: Lys gul med grønt "mavebælte" og "puffere".




DBJ Sp 32 Rønne H,

15. april 1960.


Farve: Std: Rød/creme "mavebælte" og litrering. Tag: Sølv.




HTJ Sp 37, Høng,

5.juni 1960.


Farve: Sølvfarvet tag og overdel t.o.m. "mavebælte", og blændede sølvfarvede vinduer i pakrumsenden. Herunder postkasserød med gul staffering og litrering.


Litrering i sølv




LNJ Sp 21, Remisen, Firskovvej, Lyngby,

8. april 1968.


Farve: Hele vognkassen: Sølv med rødt "mavebælte" og røde litreringer.

Bemærk, at vognen er af den "specielle" lange LNJ-type med fem vinduer i hver side. Hertil sæder i hele vognen (ikke pakrum og toilet, se også næste foto).




LNJ – Lyngby-Nærum Jernbane Sp 22,

Remisen, Firskovvej i Lyngby, 1. august 1968.

Foto: Hans Gr. Alkjær.




SVJ Sp 7, Spøttrup,

26. september 1965.


Farve: Std: Rød/creme "mavebælte" og litrering. Tag: Sølv.




VNJ Sp 1, Varde,

18. marts 1972.


Farve: Std: Rød/gul "mavebælte" og litrering.




ØSJS Sp 2, Rødvig,

21. april 1968.


Farver: Rød/sort "mavebælte". Litrering:Creme/hvid. Tag: Sølv.





NKJ Sp9+Sb22, Kragenæs,

23. marts 1967.


Farve: Std: Rød/creme "mavebælte" og litreringer. Tag: Sølv.

-----

 

Bivogne f. bagage.



GDS U 1, Gilleleje,

23. maj 1963.


Skinnebus bagagevogn af svensk oprindelse. Sådanne vogne blev også "importeret" til hhv. HFHJ (1 stk) og OHJ (1 stk), men vognene blev ikke direkte forbilleder for de tilsvarende danske bagagevogne ("Rumpegeder").

Som tidligere omtalt benyttede Gribskovbanen ikke standard-litreringen "Sm", "Sp" og "Sb" til deres skinnebusmateriel.

Her på Gribskovbanen benyttede man litra "U" til bagagevognen.

Farve: Std. rød/creme. Tag: Grå.




HFHJ Sb 1 i skinnebustog på vej mod Hillerød.

Gørløse, august 1960.


Endnu en svensk-indkøbt skinnebus-bagagevogn. Vognen er malet i de normale HFHJ-farver: Tag: Sølv/grå, overdel: Creme, mavebælte: Lys blå og underdel: Carmoisinrød. Litrering: Creme.




FFJ Sb 11

Aalborg, 23 februar 1958.

Tag: Sølv/grå, Vognkasse: Mørk rød, ”mavebælte”: Sort.

Dette og efterfølgende fotografier viser Sb-vogne af "standard-typen", dvs. den "normale" type vogne, som det egentlig var meningen, at alle privatbaner skulle have.

Det kom dog ikke til at gå således.





FFJ Sb 12

Arrentsminde, 31 marts 1969.


Som ovenstående: Tag: Sølv/grå, Vognkasse: Mørk rød, ”mavebælte”: Sort.





SNNB Sb 11, Stubbekøbing,

31. marts 1966.


Lad mig begynde denne serie danskbyggede bagagevogne med en vogn af "standard-typen", SNNB Sb 11.

Som det ses, et lille vindue i hvert hjørne, midterdør (med eller uden vindue) og eet stort rum til fortrinsvis rejsegods.

Farve: Std: Rød/creme, tag: sølv.




ØSJS Sb 3, Rødvig,

21. april 1968.


Standardvogn (ex. Nakskov-Rødby Jernbane Sb 83).

Farve: Rød med sort "mavebælte"/creme
litrering, tag: Sølv.




HHGB Sb 1, Gilleleje,

23. marts 1963.


Vognen her afviger fra standardtypen ved at have to rum til hhv. post og rejsegods. Begge rum havde egne (adskilte) døre, i begge sider.

Farve: Std: Rød/creme, tag: Sølv.




KB Sb 1, Haarlev,

juni 1959.


Også denne vogn afviger fra standardtypen. Ligesom HHGB-vognen har den to rum for hhv. post- og rejsegods (det er postrummet bag det store vindue). Her var endda opsat en brændeovn for at tilfredsstille postfunktionærens behov for varme under postsorteringsarbejdet.

I modsætning til HHGB-vognen har denne vogn de to døre anbragt samlet på midten.

Farve: Lys citrongul med grønt "mavebælte" og litreringer. Tag: Sølv.

Vognen blev i 1959 overtaget af ØSJS som Sb 4, og blev her ombygget til "standardvogn" med kun eet rum, men beholdt dog sine store vinduer. Herefter fik vognen ØSJS-farverne rød/sort/creme/sølv.

 

- o -