Københavns Sporveje  -  1965.

 

Linie 8.

(Brønshøj Torv) - Degnemose Allé - Bodenhoffs Plads (Christianshavn).

 

KS 504 og 521.  Degnemose Alle.   --   29. april 1965.   ^---v

 - - -

 

KS 504.  Degnemose Alle.   --   29. april 1965.

Man kan sige hvad man vil, men det er altså en af denne verdens flotteste sporvogne -om ikke den flotteste - naturligvis med og inclusuíve sin bivogn. 

Skandale, at disse vogne blev afbrændt "i bundter", af et "håbløst" bystyre.

 

KS 504  Borups  Alle, ved Dyrskuepladsen  --   29. april 1965.   ^---v

Bemærk i baggrunden, -lige til højre for sporvognens front: Opførelsen af Københavns Politi´s station Bellahøj og lidtlængere til højre, slangetørrings-tårnet ved Tomsgårdsvejens brandstation.  Græsset mellem dette tårn og Borups Alle har lagt areal til mange (omrejsende) cirkusforestillinger i årenes løb.

 - - -

 . . .  og bag dem kom -ikke 4-toget, men- sporvejenes tårnvogn til reparation/vedligehold af sporvejenes køretråde.

 

KS 507.  Borups Alle v.Hulgårdsvej.   --   29. april 1965.

 

KS 512.  Borups Allé v. Borups Plads   --    29. april  1965.

 

 

KS 507, Borups Alle / Nordre Fasanvej.   --   29. april 1965.   . . . og bilerne kører stærkt.

Efter linie 8´s nedlæggelse, blev nr. 507 indsat på linie 2, hvor den d. 12. november 1965 på Christmas Møllers Plads påkørte en tankvogn med en last af tjæreprodukter.  Til trods for, at Københavns Brandvæsen (der "boede" kun ca. 500 m fra ulykkesstedet) hurtigt udlagde skumtæppe over næsten hele pladsen, lykkedes det ikke at redde sporvognen, der totalt udbrændte.

Som held i uheld blev kun to personer, vognstyreren og hans elev, der førte Lunding-vognen, lettere kvæstet. De kunne efter undersøgelser på Sundby Hospital snart udskrives.

På denne kedelige måde blev nr. 507 den første Lunding-bogievogn, der blev ophugget, hvilket skete kort tid efter.

 

Bemærk i øvrigt de herlige flyttevogne i baggrunden --   .  MØBELTRANSPORT   DANMARK  . ,

"Lige til modeljernbanen"

--hvis de ikke allerede er produceret, må det da lige være noget for en af vore leverandører af tilbehør til modeljernbanen.

 

KS 512, Borups Alle / Hillerødgade / Vibevej, på vej mod Christianshavn.   --    29. april 1965.  

KS 505.  Borups Alle / Hillerødgade / Vibevej, på vej mod Bellahøj.   --    29. april 1965.   ^---v

 - - -

 

KS 507,  Borups Alle.   --   29. april 1965.

 

 

To dage senere, den 1. maj 1965 blev linie 8 nedlagt som sporvogn . . .  

 . . . og hvad fik vi så i stedet for:   Dieselos i massevis.


 


Efter at jeg i 1956 havde købt mit ”rigtige” fotografiapparat, skulle dette naturligvis prøves. Hvad kunne det bruges til. Turen gik derfor til Christanshavn, hvor jeg ville tage nogle billeder af linie 8, dels ved endestationen på Bodenhoffs Plads,





KS 325, Bodenhoffs Plads, juli 1956.

men også ved Vor Frelsers Kirke, hvor man vist dagligt foretog en del rangering. 


Her stod jeg så og ventede på, at et af disse rangerende vogntog skulle komme, hvilket da også skete. I venstresvinget fra Prinsessegade til Skt. Annæ Gade kørte bivognen imidlertid af sporet. 


Ganske vist syntes jeg, at det var spændende at tage billeder af sporvogne, men så spændende ….. 


Det var jo ikke ligefrem ”bestilt arbejde".

---


Film nr. 1

viser derfor nedenstående fotos (idet jeg beklager, at nogle af billederne er noget afstands-uskarpe, men kameraet var -som nævnt- lige taget i brug, og jeg havde aldrig tidligere skullet stille afstand, tid og blænde):

KS 1331 + 442, Skt. Annæ Gade. 

 KS 325+1293 u/ svingning ind i Sankt Annæ Gade.

 

UPS !!!

Bivogn 1293 ville ikke samme vej som motrovogn 325 og personalet havde tænkt sig.

 Der holdes ”krigsråd”.

Nu gælder det om at have en plan (ligesom Egon Olsen). 

 Undervognen ved siden af sporet,

og koblingen ser ikke for godt ud.  


Her er gode råd dyre.

 
En efterfølgende motorvogn trækker bivognen tilbage på sporet igen.
Hvad personalet så har sagt ”derhjemme”, er ikke godt at vide.


 

 - o - 


Forrige side: Linie 6.
Næste side: Linie 9.