Københavns Sporveje - 1968, -mens vi havde dem endnu !

 

KS 587.  Aalholm Plads.   --   7. marts  1969.

Vi har "mødt" motorvogn 587 tidligere i fotoserien. Denne vogn blev senere overtaget af Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den er i daglig drift (ret forstået).  For et par år siden, blev dens to motorbogier sendt til den tyske by Gera til renovering.  Ved tilfælde -det må man vist have lov at sige(skrive)- blev "sporvejshistorisk" (SHS) opmærksom på, at byens sporvejsselskab på deres værksted også reparerede/renoverede andre sporvejes materiel.  Det førte til en aftale, og 587´s bogier blev det første, der blev sendt derned.  Arbejdet blev godt udført, og medførte at en "hel" motorvogn blev afsendt (Flensburg-motorvogn nr. 36).  Også renoveringen af denne vogn blev udført til stor tilfredshed, og endnu en vogn -nu en københavnsk motorvogn- nr. 327 blev sendt derned og er modtaget tilbage i fin stand ! ! !

 

 

KS 1579.  Aalholm Plads.   --   7. marts 1969.

KS 1579 led "afbrændingsdøden", men dens "nabo", 1578, blev bevaret på Skjoldenæsholm og er ligeledes i "daglig drift".

 

KS 587 + 1507,  Valby Langgade.   --   19.9.1968.   ^---v

Motorvognen KS 587 blev overtaget af Sporvejshistorisk Selskab (SHS) ved sporvejenes nedlæggelse i 1972.
Den var bygget af Københavns Sporveje i 1940.  Længde / bredde: 12,3 / 2,2 m.  Vægt:  17,3 t.  Siddepl. / ståpl:  20 / 60 
Vognen er i øjeblikket udtaget af driften på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm og underkastet en gennemgribende renovering.

 - - -

 

KS 592.  Valby Langgade m. S-togsstationen "Langgade" i baggrunden.   --   1. august 1968.   ^---v

Endnu en gang må jeg konstatere, at sporvognen er hurtigere end mit fotografiapparats lukker.

 

Krydset Vester Voldgade / Stormgade.  --  Til højre ses samme hjørne som på foto nedenfor (set mod Rådhuset, her med et par af linie 6´s forgængere).

Til venstre ses det daværende Overformynderi´s bygning og bagved -inden Rådhuset- ses Hovedbrandstationen.

KS 873. Stormgade / V. Voldgade med Nationalmuseet i baggrunden.   --   12. oktober 1968.

I baggrundens venstre side ses lige et hjørne af den lille, dengang rimelig kendte, kælderbeværtning, "Tivolihallen".

En gang så jeg en avis-anmeldelse af denne beværtning.  Omtalen af madens / drikkevarernes kvalitet husker jeg ikke, men derimod anmelderens beskrivelse af de små caféborde, der -som der stod- havde en særlig glans efter utallige aftørringer af aftørringsklude fugtet/vædet af lige så utallige ølsjatter.


En linie 5, KS 829, runder lige hjørnet Stormgade / V. Voldgade med Nationalmuseet i baggrunden.
12. oktober 1968.

 

 

KS 810.  Vindebrogade.   --   April  1969.   ^---v

KS 810.  Stormbroen-Vindebrogade.   --   April  1969.

 

KS 810.  Holmens Kanal  v. Chr.borg.   --   April  1969.

 

KS 8xx.  Kongens Nytorv-Holmens Kanal.   --   April  1969.

 

KS 8xx.  Kgs. Nytorv ved St. Kongensgade.   --   April  1969.

 

KS 810. Store Kongensgade/Esplanaden med Nyborer´s små husrækker i baggrunden til venstre.  --  April 1969.

 

KS 8xx. <-- St. Kongensgade / Grønningen -->.  April  1969.

I dette gade-sammenløb Grønningen / St. Kongensgade (lige overfor Kastellet -->) står en --^-- lille rytterstatue med navnet 
"Fynsk Forår".  Den er fremstillet af komponisten Carl Nielsens hustru, Anne Marie Carl Nielsen, og forestiller en ung fløjtespillende Pan på hesteryg (1939-40), --rejst som monument over komponisten Carl Nielsen (1865-1931).

 

KS 801.  Oslo Plads.  --  April  1969. (Taget på Østerport station -kommandoposten- anes lige over sporvognen).

 

KS 801.  Dag Hammarskjölds Allé / Østersøgade-Øster Farimagsgade.   --   April 1969.

 

KS 801.  Trianglen / Østerbrogade.    --   April  1969.

 

KS 873.  Trianglen.   --   April  1969.

KS 801.  Øster Allé / Trianglen.   --   April  1969.  
Den store bygning i baggrunden tv. (Kongelig Post og Telegraf) er Østerbro Postkontor (hvorlænge endnu ???  )

 

KS 805, Vibenshus Runddel / Øster Allé.   --   April 1969.   ^---v

KS 805.  Vibenshus Runddel, mod Øster Allé.   --   April 1969.  

 

KS 816 ?  Vibenshus Runddel.   --   April 1969

 

 

 . . . --der kom også lige en linie 6 forbi Hans Knudsens Plads.   --   November 1963. 

 

 

KS 801, Lyngbyvej ved den gamle Ryparken S-togsstation.   --   April 1969.


KS 8xx, Lyngbyvej ved den gamle Ryparken S-togsstation.   --   April 1969.

 

KS 802.  Hans Knudsens Plads set mod nord.   --   April 1969.

 

KS 816. Lyngbyvej / Ryparken.   --   April 1969.

 

KS 8xx.  Lyngbyvej, svingende ind i/på Ryparken.   --   April  1969.


KS 816, Ryparken v. Lyngbyvej, på vej mod byen.

 

KS 816.  Ryparken.   --   April  1969.   ^---v

 - - - 

 

KS 808.  Ryparken.   --   April  1969.   ^---v

 - - -  Klar til en ny runde ! ! !

 

 

 . . . og hvad fik vi så i stedet for:   Dieselos i massevis.

 

Se mere evt. på:  http://www.vognstyrer.dk/Sporvogne/KS/Linje%208/Linje8.htm

eller   http://www.sporvej.dk/

 

 -  -

 

 


Forrige side: Linie 5.
Næste side: Linie 7.