Rullende materiel

Damploko.

Nr 1+2, 1-C-0 T, 1916, Nydqvist & Holm. Udrangeret 1949 og 1937.

Nr. 3 1-B-0 1892, Stettin. Lokomotiver var bygget til Gedserbanen (nr 13) og kom til DSB i 1893 som S 355. Til KRB i 1918 og udrangeredes i 1931.

Køreplanen på KRB har aldrig krævet mere end 1 lokomotiv i drift, så maskinerne blev brugt på skift. For at spare købte man i første omgang kun 2 nye lokomotiver, som endda ikke var særligt hensigtsmæssige på grund af, at maskinernes overhedere, var længe om ”at komme i gang”. I blandede tog gjorde de ret god fyldest, men de var for store og klodsede i persontog på 2-3 små vogne og i erstatningstog for motorvogne. Nr 3 var til gengæld ikke velegnet for banen, når det gjaldt blandede tog, men klarede sig helt godt i persontog, ---i hvert fald indtil man fik de mange trinbrætter.
Hovedparten af Danmarks privatbaner, benyttede sig af et hvidt-rødt-hvidt skorstensbånd,
således også KRB.

 

Motorvogne

Med den ringe trafik, var det ganske naturligt, at KRB på et ret tidligt tidspunkt anskaffede motorvogne.

M 1, Triangel 1927. 100 Hk, 40 (29*) pl. Oph. 1958.
M 2, Triangel 1928. 100 HK 44 (43*) pl.+ toilet. Brændt og oph. 1963.
M 3, Triangel 1927. 100 HK. 33 pl. Købt 1936 fra DSB (ME 32). Brændt og oph. 1963.
M 4, Triangel 1926. 100 HK. 41 (42*) pl. Købt 1947 hos VaGJ (M 2). Hensat 1952, udr. 1956 og oph. 1957.
M 4´´, Triangel 1928. 150 HK. 33 pl. Købt 1956, ex. DSB Mc 654. Brændt og oph. 1963.


KRB M4´´ 4, Køge Vest. 6. august 1962.
Foto: Jens Bruun-Petersen.

M 2 var bygget som benzin-elektrisk vogn, og den var iøvrigt et helt lille – meget lille – blandet tog idet den foruden at rumme plads til 44 rejsende, havde en lille postkupe. Det ret store førerrum benyttedes til rejsegods, et nedklappeligt stativ foran på køleren blev brugt til befordring af fiskekasser, og under vognen var der et par ”hylder” til lettere gods. Desuden var undervognen forsynet med bøjler og spænder til transport af rør og profiljern.

Med anskaffelsen af M 3 i 1936 var man sådan stillet, at det var muligt helt at indstille dampdriften, og når man -af og til- manglede en motorvogn, lånte man sig frem hos ØSJS eller DSB.

Anskaffelsen af M 4 i 1946 gjorde det muligt, at den lille M 1 kun sjældent blev brugt, og -som nævnt- ophuggedes i 1958.

I lighed med Ålborgbanerne, TKVJ og KB fik KRB i 1941 ombygget en rutebil til kørsel på jernbanehjul. Den fik det fine navn ”Midtsjællænderen”, og gjorde ret god fyldest i ca. 10 år, indtil den blev udrangeret i 1957.

Som erstatning 1957 indkøbtes en skinnebusmotorvogn, Sm 5, fra den nedlagte VVGJ, hvorefter den normale drift blev opretholdt med denne og en motorvogn.


SM 5, Køge Vest, 26. juni 1960.

 

Personvogne m. v.

4 personvogne:

A 1 + 3, Scandia 1916, med 53 pladser på III kl. Solgt til HHJ i 1945 som C 25 + 25, og er nu endt hos hhv. KLK og DJK.
B 2, Scandia 1916, med 16 + 29 pladser på hhv. II og III kl. Udrangeret i 1956 og oph. 1957.
B 2´´, Scandia 1928, 50 pl. fælleskl, ex. DSB FD 4805. Udr. Og oph. ved banens nedlæggelse i 1963.


KRB B 2, Køge Vest, 26. juni 1960.


KRB B 2, Køge Vest. - 24. februar 1963.

Desværre er billederne ikke ret meget mere bevendt, end at man kan se, at vognen stadig eksisterede denne dag, og man kan da se, hvor mange vinduer der er. :-)

1 post- og rejsegodsvogn: m. ”svalegang”: D 11, Scandia 1916, hensat 1937 og ophugget 1948.

2 stykgodsvogne / bænkevogne: GM 40 + 41.


KRB GM 41 + P 64, Køge Vest. 13. marts 1960.
Foto: Jens Bruun-Petersen.

5 Q-vogne: 30 – 33 + 35.


KRB Q 30, Haarlev. 13. marts 1960.
Foto: Jens Bruun-Petersen.


KRB Q 33 + B 2, Køge Vest. 13. marts 1960.
Foto: Jens Bruun-Petersen.

Mange af de følgende (EVP)-fotos er desværre ikke noget "at skrive hjem om", men det var forholdene sidst på dagen d. 24. februar 1963.


KRB Qc 31, Køge Vest.


KRB Qc 35, Køge Vest.

6 overdækkede vogne: PL 61 – 66.


KRB P 61 + Gm 41 + P 64, Køge Vest. 13. marts 1960.
Foto: Jens Bruun-Petersen.

13 åbne vogne: P 70 – 82.


KRB P 75, Køge Vest.

7 åbne vogne: Pj 91 -97.


KRB Pj 93, Køge Vest. Nummeret "411", der også ses på gavlen, stammer fra en udlejningsperiode hos ØSJS, hvor den litreredes PT 411.


KRB Pj 94, Køge Vest.

Alle disse vogne var af meget almindelige typer.

I de sidste 10 år inden nedlæggelsen blev en hel del godsvogne udrangeret ”løbende”, og de ovenfor viste blev -sammen med B 2- ophugget hos firmaet Petersen & Albeck, København i løbet af 1963.

-----


KRB J 53, Køge Vest, 6. august 1962.
Foto: Jens Bruun-Petersen