København H - (Ballerup)

.

.

.

.

København H.

Tidligt foto optaget af James Steffensen, senere DSB. -- Her er der sat en signalskive i en særlig holder på fronten.

Bemærk også det hvid/sorte destinationsskilt: København H-Vanløse.

Efter sigende var det på J.Steffensens foranledning, at man skiftede design til sort bund og hvid tekst, da teksten var næsten umulig at læse i den mørke del af døgnet, hvor hele feltet var lyst/"lyste hvidt", når lyset bag destinationsrullen var tændt.

 

1953.

Første S-tog til Glostrup.   
17. juni 1953.  

 

Foto:  evp.

 

Foto optaget med mit da-værende box-kamera, 8 optagelser pr. film, 6x9 cm på træspoler, og otte dage til man tidligst så resultatet.

Begrebet lukker-hastighed, var et spørgsmål om hurtigt eller langsomt tryk på kameraets udløser. :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Dybbølsbro - km 0,9

Perron og spor mod Valby.

A-tog til Vanløse. -- Januar 1968.

.

MM xxx ? --- B-toget kører ganske vist mod Glostrup, men stationen (trinbrættet) er Dybbølsbro. 6. juni 1969. ^---v

Fs 971.


 

Dybbølsbro trb   --   1972.

Perron og spor mod København H.

 

Dybbølsbros nye, nyopsatte st.skilt (ny typografi og netop monteret).     --   13. oktober 1972.   ^---v

 

  - - - (og dér i baggrunden ligger det gamle skilt "henslængt"   ---   Således forgår alverdens herlighed  )

 

 

 Ny type læskur.  Dybbølsbro trb.   --   August 1972.   ^---v

 

   

 - - -

 

Ny type læskur.  Dybbølsbro.   --   August 1972.   ---^
"Lige til modeljernbanen"   --   Det var da -i sin tid- også til det formål. at billederne blev optaget.

 

 

2. generations S-tog som prøvetog.  Dybbølsbro trb.   --   August 1972.


.

Tiden er ude for den gamle Dybbølsbro station . . .

. . .

. . .

Stationsbygningen nedrives i april 1996 med henblik på en total ombygning af stationen. En ny stationsbygning skal ikke genopbygges, og perronerne / perronadgangen skal ændres totalt.

.

Rent faktisk blev det sidste af ombygningen først klar i efteråret 2011.

.

.

Ganske vist ikke en del af Frederikssundsbanen, men "nabo" til den: Det gamle "Enghave Maskindepot / S-togsremisen indtil udflytningen til Tåstrup.

12. februar 1967.

.

.

.

Enghave - km 2,3

.

3 optagelser fra Carlsbergbroen mellem Enghave og Valby. Ligesom ved Dybbølsbro, kan man bemærke, at disse spor ikke alene er Frederikssundsbanen, men fælles for S-togene til/fra Frederikssund og Taastrup . . .

1. generations S-tog (linie A) mod København H / Klampenborg . . .

Samme tog efter passagen af broen, nu set mod Enghave / København H . . .

Stadig linie A, men her på vej mod Vanløse.

Alle fotos: 11. juli 1967.

.

Bemærk tagene og strømaftagerne på de nærmeste motorvogne på de tre fotos: Ved et tilfælde blev de fotograferet i en slags rækkefølge: På første foto har motorvognen stadig bevaret den oprindelige placering af to strømaftagere, hvoraf kun een var i brug (efter forskellige regler i tidens løb / og årstid).

.

På det andet foto, har man påbegyndt nedtagningen af den ene / forreste strømaftager. "Bundplankerne" for strømaftageren og løbebrædderne ud til den, er dog stadig bevaret.

.

På tredie foto er taget ryddet for alt vedrørende forreste strømaftager.

.

Valby - km 3,7

(Se underside)

 

Langgade - km 4,5

I Valby Langgade krydsede Københavns Sporveje´s linie 6 og 15 Frederikssundsbanen under denne viadukt.

Lunding-vogn nr. 592 med hhv. rutebilen/bussen linie xx og S-toget på "Langgade" station (trb). ^---v

August 1968.

. . .

Linie 6 ved broen over Valby Langgade. Lavningen ved denne overføring er ofte årsag til oversvømmelser ved større regnmægder/skybrud. -- Marts 1969.

Foto: evp.

.

.

.

Tv: Ovenstående kort fra 1923 viser skæringen mellem den gamle Vestbane (skråt ned mod venstre) og Frederikssundsbanen (fra Valby og skråt op mod venstre -- Desværre slutter kortet netop her).

Th: En midlertidig overføring af Frederikssundsbanen --midlertidig fordi Vestbanen fra Københavns 3. hovedbanegård over Valby var tæt på indvielse-- hvorefter Vestbanens /det nederste spor kunne nedlægges. Fotografiet er optaget tidligere end 1911, så man kan undre sig over, at kortet fra 1923 stadig viser banelinien.

.

Umiddelbart nord for nævnte baneskæring fulgte Frederikssundsbanens skæring med Roskildevej. Denne er her bragt ud af niveau i form af en ståldragerbro. Andre fotos tyder på, at Roskildevejs fortov og grøft forløb på vejens sydside, hvorfor fotografiet synes at være set mod Ålholm/Roskilde.

.

Samme overføring, men omkring 15 år senere, ca. 1925. Fotografiet er derfor set mod Frederiksberg (Valby Bakke) og København.

.

Fotografiet stammer fra Dansk Naturfredning´s årsskrift 1925/26, hvor det sammen med andre "reklamefotos" indgår i en artikel om: "Kampen mod Friluftsreklamerne". På side 40 ff finder man en lille artikel uden forfatterangivelse, med bl. a. følgende lille uddrag:

(…) Her er stygge Skilte med Oplysning om, at der nu kun er 5 Kilometer til Jens Jensens Møbelforretning, en nydelig lille Lussing at faa, netop som man sad og glædede sig over Udsigten. Og her er en net Viadukt, der gaar naturligt ind i Landskabet, men paa lang Afstand glor den én i Møde med onde Øjne, store hvide Reklameøjne paa sort Baggrund, igen en Hilsen fra de danske Statsbaner. (…)”.

.

Næsten samme synsvinkel, men måske først fra 1930´erne.

.

.

.

Peter Bangsvej - km 5,6


Michael og Thomas ved udkørsel fra Peter Bangsvej mod Langgade.
September 1970.

 

 

 

 

Vanløse - km 7,3 fra København.

Vandløse.    "Tog mod Frederikssund"   --   Udateret postkort.

 

Overføringen, Jernbane Allé, set mod nord.

Udateret postkort.

.

Vanløse station under ombygning, efteråret 1931 - set mod NV ---^ og mod SØ ---v.

Fotos: J. Steffensen.

. . .

.

Samme motiv som ovenstående, men 9. juni 1951.

Fotograf ukendt

.

Vanløse station set mod nord på langs ad Jernbane Allé. -- Desværre ikke et godt foto, men i mangel af bedre, -og meget er ændret i forhold til i dag. Bestemt ikke alt til det kønnere.

.

A-tog ankommer i spor 1 . . .

April 1966.

.

A-togene ankommer i spor 1, for nogle minutter efter atter at afgå mod Vanløse :-) Nej, --destinationsskiltet er ikke rullet frem endnu. Det sker først når elektroføreren kommer ind i førerrummet. Det skete ved ægte håndkraft dengang. ---^ Togene kørte i øvrigt til Klampenborg. -- 11. marts 1968.

.

 

.

UPS

Jernbanebladet nr. 4, april 1964.

.

.

.

Jyllingevej - km 8,2

DSB O 327 passerer broen over Jyllingevej.  --  4. juni 1939.   Bemærk,  at man nederst i billedets venstre side netop aner det gamle spor fra før banen blev ført over broen, samt advarselsskiltet "Bevogtet jernbaneoverskæring" yderst til højre.

Foto: J.Steffensen.

 

. . .

.

. . . . . . . . . .

 

 Jyllingevej-broen. Tog mod-København H. -- August 1966.

Fotos: evp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DSB  Jyllingevej S-togs-station.   --   8. februar 1966.  Flaget er i øvrigt hejst i samme anledning som ovenfor -den særlige flagdag for Kong Baudouin.

 

. . .

. . .

Den "gamle", oprindelige type køretrådsophængning. Der var nu noget let og elegant over den. Deesværre var den ikke kraftig nok til kørsel med vore dages højere hastigheder, og det betød udskiftning.


Solopgang over Jyllingevej "station". I baggrunden er det stillet indkørsel til Vanløse station.
Januar 1968.

.


Trappehuset over adgangstrappen - omend billedet er optaget pga. det indkørende S-tog. -- 11. juni 1969.
Kameraet udløst eet sekund tidligere havde været noget bedre :-) .

.

.

.

Islev - km 9,4

På Islev trb. stod der i 1960-70´erne en sød ældre dame i billetsalget, -altid med en halv cigar i munden (om der var ild i den ???). Når hun tiltrådte vagten, ”for-klippede” hun et ”rimeligt” antal fællesbilletter, så de var lige parat, når der kom kunder, der skulle nå toget.
En dag  kom min far og jeg -i god tid- og købte og fik billetter fra denne ”stak”.  Da vi på København H kom op i linie 1 ved Frihedsstøtten, så konduktøren mistænksomt på billetterne. Min far spurgte ham, om der var noget i vejen med dem – han havde lige købt dem i Islev. ”Nejjj / Hmmm” (???), sagde konduktøren – ”de er bare ikke trådt i kraft endnu.”

 

 

 

Husum - km 10,8

1949

Første S-tog til Ballerup, her på Husum st.   --   15. maj  1949.   Foto: DSB.

For mig er dette foto en lille smule morsomt / interessant:  Det er nøjagtigt som at se min farmor i den sorte silhouet foran lysmasten. Denne del af familien boede 500 m fra stationen og benyttede dagligt (indtil den dag) "de gamle Frederikssundstog" fra Vanløse (G-maskiner med et antal personvogne eller Mo + Cr-vogne). 

Hun blev spurgt i en sen alder, men huskede det ikke ! ! !


1966

Det eneste foto jeg har af stationen i gamle tider, er desværre ikke det bedste, men --det kunne man jo altid tage igen ! ! !   Der hang i hine tider et nydeligt foto i ramme på billetkontoret - gad vide, hvor det er i dag ???

Husum station, set i køreretning mod Ballerup / Frederikssund.   --   Februar 1966.

 

 

Den står ikke mere ! ! !  

. . . og så er (eller rettere var) Husum station endda en rigtig station, der -i de gode gamle dage- var togfølgestation med af- og tilbagemelding.  Et lille "bevis" på dette, havde vi i stationsforkortelsen, Hü,  uden det "t", der ellers betegner S-togs-"stationernes" status af trinbræt.  NBNBNB  Jeg er dog blevet gjort opmærksom på (tak for det), at stationdforkortelsen i vore dage er "moderniseret" til Hut, og således er tingenes tilstand nu bragt i orden -her.

 

2013.

Elevatortårnet og stationsskiltet.  --  Så langt, så godt . . .    ^---v

 - - -   (og i 2015 er det rød-malet.)

 

. . . men "så går det galt"    --   15. april  2013.   ^---vv 

Bemærk fodgængerbroen/-overgangen -ude i baggrunden (og med trappe ned til perronen). Den binder de to gamle forbindelsesveje bag Vestvolden sammen. Intet varer dog evigt - heller ikke sådanne fodgængerovergange.

Se nedenfor.


Set i køreretning mod  Ballerup / Frederikssund . . .

 

 . . . og tilbage mod København.

 

Ventefaciliteterne er der endnu -- nåhh jahh, --her var der engang en nydelig, velassorteret kiosk med varelager.

S-togene kører dog endnu, --og standser ved stationen.    --   15. april 2013.

 

 

11-12. juni 2015.

Togbusser mellem Vanløse og Herlev på gr. af en ny gangbro over S-banen.

 17. juli 2015.

 

Ny gangbro over Frederikssundsbanen / S-banen ved Husum st.   --   11. juli 2015.   ^v---v^

Da jeg tidligere på dagen passerede stedet -i Togbussen, men uden tidsmæssig mulighed for at stige af-, var man ved at hejse broen på plads -som jeg så det på afstand- i eet stykke.

Nu -fem timer efter- hviler freden over området, omend der arbejdes på fuld kraft med mindre detaljer omkring trappen fra perronen til broen.  Man må da håbe, at højderne passer sammen.

 

 

 

Der er højt ned ! ! !   -  Ny gangbro over Frederikssundsbanen / S-banen ved Husum st.  --  11. juli 2015.

 

 

  
Ny gangbro ved Husum st.   --   11. juli  2015.    --    ^v---v^

Ja, --gangbroen er ny, men trappen (og passagen i det hele taget) er gammel. Den tidligere bro blev revet ned allerede for ca. tre år siden  -- men trappen blev stående som en anden "Himmelstige".

Det er ikke broen -som sådan- der er skæv, kun rækværket.


 

 

 

 

 . . . og lige et slutfoto af kranen.  (Gad vide, hvordan de har fået den derind - eller man har måske bygget den på stedet ?)

 

  

 17. juli 2015.   ^---vv

Ny gangbro over banen, --men man ser dårlig nok broen for beskyttelsestagene for el-ledningerne.

Ingen kraner, ingen arbejdskøretøjer i sporene, . . . 

 . . . endnu er der dog længe til den første fodgænger kan forcere broen.

 

  

Ny fodgængerovergang ved Husum st.   --   17. juli 2015.   ^---v---^     Her er det nordsiden af broen.

 

"Himmelstigen" - trappen, der har stået ensomt tilbage (uden sin gamle bro) de seneste par år.

 

 

Herlev - km 12,3

Den endnu enkeltsporede Frederikssundsbane ved Herlev station. Set fra Ring 3-broen mod Ballerup. -- Aug. 1966.

Foto: evp.

.

.

Slovlunde km 15,0

 

 

Ingen elektrificering uden strøm: Omformerstationen i Skovlunde under bygning og indretning, foråret 1949.

Tidsmæssigt burde dette foto have været bragt tidligere, men man kan ikke få alt: Strækningsmæssigt nærmer vi os Ballerup:

Omformerstationen eksisterer endnu, men den egentlig ganske nydelige bygning i blanke røde sten er i vore dage omkrandset af bebyggelse, og er flere gange blevet gråmalet for straks efter at blive flittigt dekoreret med en af vore dages svøber: Graffiti.

 

------

 

 

Skovlunde omformerstation anno 2011.

.

Som et lille apropos: Skovlunde station og omformerstation med "moderne graffiti-dekoration". Utroligt, at man ikke kan have noget i fred.

 

Skovlunde S-station set i samme retning som foto ovenfor, men set ca. 100 m nærmere mod København.

 

Så har man set det med ! ! !

Set på Skovlunde station.  Ballerup Bladet, 17. november 2015.

Tak til Egon I. H. Sørensen for tilladelse til brug af foto.   

 

Omformerstationen. Fotos: 22. august 2011.

 

 

 

Malmparken km ---

Jens P. Skaarup / Hans Færch - POLITIKEN, 3. oktober 1987.

.

Malmparken S-togsstation set mod norsøst, og beliggende på vejen af samme navn.

Som jeg husker det, var vejgennemføringen en af de første, hvor hele betonstøbningen blev foretaget udenfor/ved siden af banedæmningen og efterfølgende presset ind under sporet, alt mens driften blev opretholdt på sporet ovenover - langsomkørsel ganske vist, men opretholdt. -- Det var tider dengang.

 

 

Elektrificering til Frederikssund

Indvielsestoget med Dronningen passerer broen - 27. maj 1989.

Indvielsestoget før . . .

. . . og efter den gamle bro. Dronningen er med, så toget skal være, som havde det forladt fabrikken i går.

 

Det ville være håbløs gerning, at forsøge at tilkæmpe sig en plads i bageste eller næstbageste række på Ballerup station, og kransekagen havde de nok alligevel spist, inden ... Derfor sprang jeg Ballerup over og turen gik direkte til Pederstrupoverskæringen.

.

.

----------------

.

.

Ballerup (station) - km 17,9

(se særskilt side)

.


Forrige side: Frederikssundsbanen.
Næste side: Valby