Seneste fotos.

Juli - September    2020.

 

Os, der hader Facebook / Fodboldfri zone.


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

Til gengæld må jeg tilføje, at alt (næsten) indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 ----------------------

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )
 
 

 

 -

.

 

 

30. september 2020.

Mine tre (nu fire) små "corona-færger". 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  VENØSUND II.   --   2010.       

 

. . . og i 1:87-model:

VENØSUND  II.

 

Installationsledning skrællet for isolering. Stykker á 40 mm, bukket ca. 24-25 cm oppe.  Et par "beslag" til ankerkædens ophængning er fremstillet af fyrfadslys-underbakke-aluminium.  Her kan diverse vinflaskehals-beklædning (bly eller aluminium) også anvendes.

NÆSSYND.       . . . med beskiyttelses-"hætte" over "hovedet".   ^---v

HANNÆS.

Til denne model  -HANNÆS- skal det dog lige bemærkes, at det er den model, som jeg "mødte" ved kajen i Fur havn, oplagt, afventende en højestbydende,  --  husbådkøber eller ophugger ! ! !

Færgen var (sikkert derfor) "rimelig lidt" vedligeholdt i den seneste tid og under tømning / tømt for alt af værdi eller anden form for interesse.

Som model skal den derfor bygges med et "passende misligholdt" udseende, men helst uden at være dårligt bygget ! ! !   Om det lykkes ?

(Færgen blev solgt til ombygning til husbåd, og ligger nu i Københavns havn (Holmen) ).

 

Endnu en gang må jeg gentage, at er der et modelarbejde, man er glad for, --skal man bare tage et nærfoto af det ! ! !   (Måske skal man også have et par stærkere briller ? !

 

 -

 

 

23. september 2020

Mine tre små "corona-færger". 

Mine tre små "Corona-færger"  --  ikke fordi de eller jeg har sygdommen, men fordi de er blevet bygget -stort set- i løbet af nedlukningsperioden.

Forrest: VENØSUND II - NÆSSUND (i et lidt "yngre" udseende) og HANNÆS (udtaget af drift og på vej til salg som husbåd eller . . . ).

 

Enkeltdele. 

Små-kraner til betjening af færgens redningsydstyr ("Mand overbord").

Installationsledning skrællet for isolering. Stykker á 40 mm, bukket ca. 24-25 cm oppe.  Et par "beslag" til ankerkædens ophængning er fremstillet af fyrfadslys-underbakke-aluminium.  Her kan diverse vinflaskehals-beklædning (bly eller aluminium) også anvendes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VENØSUND II.   --   1999.

 

Næsten klar til montering.

 

Friskluft-ventilatorer.

Fremstillet af the-posepapir rullet op omkring en kuglepennepatron.  The-posepapiret (midterbanen, ca 4 mm bred, 50-60 mm lang) rulles op omkring en Ø 3,5 mm kuglepennepatron -let indfedtet i lidt fedt / smør / vaseline eller lign. for at undgå sammenlimning med patronen). Under oprulningen påføres lidt "hvid trælim" og vand.  Lad limen tørre, men skub den lille rulle (ventilatorrøret) lidt frem og tilbage en gang imellem for at undgå fastlimning.  Når rullen / røret er næsten tørt, skifter jeg patronen ud med en lidt tyndere (Ø 3,0 mm).

 

 

"Ventilatortragten" er fremstillet af samme materiale.  Den opsprættede the-poses to smalle yderbaner (ca 20 mm brede) klippes i små kvadratiske stykker (ca. 20 x 20 mm) for at blive "limet" på spidsen af en afrundet raketpind / blomsterpind (Ø 6 mm), dog med et lille stykker plastfolie mellem pinden og papiret.  Igen limes med hvid trælim og vand, her i 5-6 lag. For hvert lag papir "foldes" papiret ned over pinden, inden det næste stykke papir limes på.   Sluttelig "beklædes" det hele med endnu et stykke plastfolie og fastholdes med en elastik.  Når det har siddet sådan ca. en times tid, kan elastik og yderste stykke folie fjernes, mens papiret bliver siddende for endelig tørring.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M/F VENØSUND.   --   1999.

 

Helt tørt, kan papir-tragten nu fjernes og limes på det tilhørende rør, afklippet ca 45 grader skråt i den ene ende.  Efter denne tørring klippes det yderste af "tragten" fri for det yderste / overflødige papir af.

Hvis der ønskes "kantforstærkninger" og "samlingsbånd" på ventilatoren, jan disse antydes med the-posesnoren.

Lanterner / markeringslanterner.

Tykt papir / tyndt katton "klippet" i små runde "skiver" med den lille viste "tang" (en gammel billettang til runde huller kunne evt. også anvendes).

Ca 0,7 mm krydstråd er klippet i ca. 10 mm lange stykker, og påsættes et lille styykke af sin egen isolering. Herunder en lille perle (rød / grøn / klat-hvid) og en eller flere kartonskiver (efter ønske) illuderende brændstofbeholderen nederst.

Sluttelig kan det hele limes fast (evt. ved at den nederste del af ledningsstykket stikkes gennem et dertil boret hul).

Lanternekassen er klippet ud i tyndt karton og bukket / limet sammen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VENØSUND II.   --   1999.

 

De tre (nu fire) "corona-færger":  M/f VENØSUND II (øverst), NÆSSUND, HANNÆS og den nytilkomne HVALPSUND (2) (nederst).

"Corona-tiden" er blevet forlænget, så det er rækken af færger derfor også.

De tre førster færger er bygget "på samlebånd", lidt på den ene, lidt på den anden / de andre. Lidt på den anden/de andre og lidt på den ene.   Der skulle således ikke være tale om een færge, der er den første (forsøgseksemplar), men tre færger, der er "rimelig ens" byggede, med de forskelle, der nu engang er på tre (forskellige) færger.   Her er det så "kun" et spørgsmål om at udvælge de bedste resultater fra de tre første færger, og kombinere disse resultater på den -formentlig- sidste færge.

Noget andet er så, at det ikke er nemt at finde tegningsmateriale (helt anderledes end omring jernbanemateriel).  Her er det ofte "tilfældige" billeder fra forskellige tidspunkter, der skal kombineres med billeder og sandsynligheder fra andre tilsvarende færger fra samme værft, "Søren Larsen & Sønners Skibsværft, Nykøbing Mors".

 

 -

 

 

14. september 2020.

Forretningsfacade m. v.   (Gavlreklamer)

Jaffe Kaffe. (Java Brænderierne), Frederikssundsvej.  v/ Brønshøj Torv.   --    Udseende omkring 1950´erne.   ---^

Java Kaffe.  Frederikssundsvej / Brønshøjholmsallé, Brønshøj.   Udateret postkort  --  formentlig før / omkring 1950.

 

 

Mælk - det er dejligt.  Kapelvej.  København N.

 
"MÆLK - det er dejligt".  Mælke-reklamegavl malet af Hans Scherfig.  Kapelvej, Kbh. N.   --   24. november 2004.

 

 

Ginge - den skarpeste Klinge.  Triangelen, København Ø, som den så ud i 1950-1960-erne.

Emaille-blikskilt fra jernbanestation.

 

 

LL radio / fjernsyn.  Vanløse Allé,  Vanløse. 
Facaden vendte i sin tid ud mod perronerne på Vanløse S-togsstation.

Vanløse station.   --   24. juli 1986.   Bygningen blev nedrevet omkring 2005 - 2006.
(Det er DSB - Signaltjenestens udendørs lager / skrotplads, der ses foran gavlen.
Bemærk den store, roterende neonreklame på taget  --  firmaets logo - de to LL´er.

(Se evt. ca. 20 års forløb:  http://evp.dk/index.php?page=reklamegavle---gavlreklamer  )

 

 

  -

 

 

9. september 2020.

Små-motiver i model.


SEAS-transformatortårn (Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab). Størrelse: 1:45
Højde  235 mm  x  bredde  200 mm    (Ydermål)

 

SEAS-transformatortårn (Sydsjællands Elektricitets Aktieselskab). Størrelse: 1:87.

Højde  125 mm  x  bredde  80 mm    (Ydermål) 

 

SEAS-transformatortårn indbygget i en lille "landsbygade" med jernbaneoverskæring (Billedet er optaget netop i det øjeblig, det blinkende vejoverskæringssignal viser rødt lys / stop mod bilerne på vejen).    

Efter jernbaneoverskæringen følger "Café PERLEN" fra tegneren Gantriis´s tegneserie "Livets gang i Lidenlund" og -til sidst- en lille bygning med en forhenværende forretning (mejeri / ismejeri, som det hed i de tider), der ikke kunne overleve supermarkedernes fremkomst.       Størrelse:   1:87.

Højde  160 mm  x  bredde  410 mm    (Ydermål)

 

Sankt Annæ Gade 2-14, Christianshavn, København K.  Sporvognen er en Recin-model fremstillet af  Kim Møller / Tikøb Støberi, Tikøb.      1:87.

Højde  235 mm  x  bredde  470 mm    (Ydermål)

 

"Afhjulet", lukket godsvogn.  Solgt af ejendomsbanen til "privat brug", --her som arbejdsskur i haven ?   Det er dog søndag (frilørdag var endnu ikke "opfundet"), og der nydes en øl på havebænken.

Højde  80 mm  x  bredde  135mm    (Ydermål)

"Skuret" er bygget i størrelse 1:87 af diverse "affaldsprodukter", som her har fået "nyt liv" (appelsinkasse-krydsfinér (vognkasse), diverse tyndt karton (tag), the-pose papir som tagpap, og diverse ledningstråd til sav og haveslange. 

Aftræksrøret fra den lille, indendørs, varmeovn er en gammel (brugt), tynd  kuglepennepatron, mens malingsbøtten på tager er en af de tykkere kuglepennepatroner.

I sin tid byggede jeg en "serie" på 8-9 vogne af samme gamle type Q-vogne, de fleste som forskellige typer redskabsskure eller lign:   

Et opbevaringsskur, eller to, på een eller et par af banens stationer, eller stående ved siden af banen / sporet et passende sted på linien til brug for den lokale banekolonetil

Et hønsehus (med en lille hønsegård med hønsenet af brudeslør).   

Et læskur til markens større ude-dyr, hvor hele vognens ene side er fjernet (husk, at så synker taget lidt ned i denne side).  Den fjernede vognside kan "passende" være lagt / smidt lidt derfra, hvor den ligger mere eller mindre beskadiget af den hårde behandling, den fik, da den "smuttede" for gårdejeren / hans folk og landede på den hårde jord.   

En lille garage i den nærliggende by, --indkørsel i den ene ende (Mascot eller lign.) 

 

 

  -

 

 

8. september 2020.

Forretningsfacade m. v.

Apropos fotomisbrug:  Byens Kro, som den så ud omkring 1982.  ---v

Billedet (billederne) blev i sin tid optaget med henblik på "modelbygning" af nogle -syntes jeg- nydelige, morsomme, hyggelige forretningsfacader med lidt gamle udseender.

"Modellerne" blev udført og indsat i små trærammer af uhøvlet, bejdset træ (bleget af lys og luft i årenes løb).  

Størrelsesforholdet er ca. 1:40, men alene bygget efter enkelte facademål og fotografier.  Modellernes mål ligger mellem ca. 20 og 40 cm.

I disse tilfælde har "modellerne" samtidig dannet en slags "forstudier" for dekorationer til modeljernbanebrug, på hjemmeanlægget eller i klubben.

                 

Tobaksforretning, delvis med forbillede på Nørrevoldgade.    Plakatsøjle, til formålet anbragt på Nytorv i Københabn K.

Højde  275 mm  x  bredde  160 mm               (Ydermål)              Højde  230 mm  x  bredde  135 mm.

 

"Studie" over et gammelt, faldefærdigt plankeværk.  Intet egentligt forbillede.)
Højde  130 mm  x  bredde  230 mm    (Ydermål) 

 

"Studie" over et ældre baggårdsmotiv.  (Intet egentligt forbillede).
Højde  173 mm  x  bredde  190 mm    (Ydermål) 

 

Et kik ind i en "rigtig" københavns baggård i Gothersgade ved Kongens Nytorv i 1982.

Der er ikke megen plads til det fornødne ("indendørs"), og det er da lige før, at man skal både afføre og senere iklæde sig diverse beklædningsgenstande allerede inden man hhv. "bakker" ind eller bagefter, når man kommer ud.

 

Næsten virkelighedens verden ved Nørrebro station, hvor S-togene hvert femte minut "drøner" lige forbi beboernes vinduer, og det næsten døgnet rundt.

Modeljernbaneklubben H0,  Albertslund.   --   Marts 2013.  ---v

Efterhånden som de gamle ejendomme i byen blev omdannet fra leje-lejligheder til andels- eller ejerlejligheder (ingen grådige husejere, der skulle tjene fedt på udlejning), blev der flere penge til vedligehold og udsmykning af ejendommene. 

Her er man gået i gang med at male underste etage rød (en almindelig, ofte set handling).  Den ene gård er færdigmalet, --i den anden er malerne stadig i gang, omend de lige har forladt stilladset for et kort øjeblik.

Mon ikke lokummerne i gårdenes to indre hjørner bliver den næste opgave  --  der er vel et "kosteskab" eller lign. i lejlighederne, der kan ombygges til "badeværelse" ?   

 

 

  -

 

 

 

7. september 2020.

Forretningsfacader.

Apropos fotomisbrug:  Byens Kro, som den så ud omkring 1982.  ---v

Billedet (billederne) blev i sin tid optaget med henblik på "modelbygning" af nogle -syntes jeg- nydelige, morsomme, hyggelige forretningsfacader med lidt gamle udseender.

"Modellerne" blev udført og indsat i små trærammer af uhøvlet, bejdset træ (bleget af lys og luft i årenes løb).  

Størrelsesforholdet er ca. 1:40, men alene bygget efter enkelte facademål og fotografier.  Modellernes mål ligger mellem ca. 20 og 40 cm.

(Jeg ved, at emnet har været berørt tidligere, men bringes her i en -måske- lidt udvidet udgave  --  måske endda:  Lige til modeljernbanen, omend i mindre udgave.)

Grammofonpladeforretningen ,,GUF,,  Larsbjørnsstræde 21.  København K.  Udseende 1983.

Det røde  ---^  herover:  En postkasse  --  det var noget man havde masser af i Danmark i gamle dage  --   Nu er der flere kilometer mellem dem, og de tømmes kun 1-2 gange om ugen ! ! !

Højde  190 mm  x  bredde  210 mm    (Ydermål) 

 

 

Frisørmester Sv. Lønborg´s  forretning,  Larsbjørnsstræde 13. København K.  Udseende 1987.

Højde  295 mm  x  bredde  310 mm    (Ydermål) 

(Denne "kasse" blev egentlig bygget i to ekspl. (Sv.L + EVP)    Gad vide, om den anden stadig eksisterer ? )

 

                        

Galleri. Magstræde 10, København K.  Udseende 1992.   --    Kristianshavns Kaffehandel,  St. Sophiesgade 4,                                                                                                                                            Christianshavn.   Udseende ca. 1910-20.

Højde  445 mm  x  bredde  190 mm        (Ydermål)          Højde  310 mm  x  bredde  190  mm.

 
 

Farvehandler P. Adamsen´s forretning, Gentoftegade 35-37, Gentofte.   Udseende:  1957 / 1967.
Højde  330 mm  x  bredde  295 mm    (Ydermål)

Som mange af denne "side"s ældre læsere vil vide, var Povl Adamsen et maaaange-årigt medlem af Dansk Modeljernbane Klub (DMJK).  Her byggede han i årenes løb nogle af klubbens dengang flotteste damplokomotiver med brug af meget enkle midler fra dagligdagen.   Modeljernbaneartikler var ikke bare noget man købte i en forretning, endsige bare bestilte over "nettet"  --  og slet ikke i spor "0".   Det var hårdt hjemmearbejde.

I farvehandelens lille baglokale, under trappen til 1. sal, blandt dåser og bøtter med maling, flasker med diverse malingsrelaterede væsker, sad "Adam" ved sit lille værkstedsbord og byggede lokomotiver -når der ikke var kunder.   Diverse gamle materialer (genbrug), konservesdåser, kobbertråd, kuglepennepatroner, søm og meget andet genbrug fik nyt liv her.  Ja, --selv en gammel flitsprøjte endte sine dage som kedel på et af hans flotteste damplokomotiver. *)

Lyder det som noget læserne har set mig skrive om tidligere ?   Ja, --det er rigtigt, for det var Adam jeg "stod i lære hos" gennem hele ungdommen.

Også reparation og vedlihehold af 1:1-materiel gik han meget op i, bl. a. gennem sit medlemskab af Dansk Jernbane Klub (DJK).  Fotografering og smalfilm var ligeledes på "programmet".

 

Der blev i sin tid () udført to modeller i samme størrelse, men med hhv. forretningens oprindelige udseende (til "Adam" selv og EVP , denviste), inden de lave stribe af små forretninger blev revet ned til fordel for en større ejendom.

Gad vide, om denne anden model stadig findes ?

*)  

Flitsprøjte (til insektgift).  En sådan kunne anvendes til lidt større maskiner som f. eks. E og H (som jeg husker det), hvis man ville komme lidt "nemt" til det. 

 

 

 -

 

 

6. september 2020.

Forretningsfacader.

Apropos fotomisbrug:  Byens Kro, som den så ud omkring 1982.  ---v

Billedet (billederne) blev i sin tid optaget med henblik på "modelbygning" af nogle -syntes jeg- nydelige, morsomme, hyggelige forretningsfacader med lidt gamle udseender.

"Modellerne" blev udført og indsat i små trærammer af uhøvlet, bejdset træ (bleget af lys og luft i årenes løb).  

Størrelsesforholdet er ca. 1:40, men alene bygget efter enkelte facademål og fotografier.  Modellernes mål ligger mellem ca. 20 og 40 cm.

(Jeg ved, at emnet har været berørt tidligere, men bringes her i en -måske- lidt udvidet udgave  --  måske endda:  Lige til modeljernbanen, omend i mindre udgave.)

"Byens Kro",  Møntergade 8.  København K   ---^,  som den så ud omkring 1982.  ---v
Højde  230 mm  x  bredde  250 mm    (Ydermål) 

 

 

"Kongens Bar",  Lille Kongensgade 6.  København K.   ^---v

"Kongens Bar", Lille Kongensgade 6,  København K.     --   December 1984.
Højde  200 mm  x  bredde  190 mm    (Ydermål) 

 

Restaurant "Hyttefadet".  Nyhavn 25.  København K.   --   Udseende:  Juli 1984.
Højde  220 mm  x  bredde  265 mm    (Ydermål) 
 

  

Café ,,Baldur,,  Baldersgade 4, København N.  Udseende: 1984. "VIKING KRAFTIG PILSNER . . . --smager af mere!"  ---^

½ gavlreklame, Baldersgade.   --   Juli 1984.   ^---v

 

Højde  230 mm  x  bredde  170        (Ydermål)  

 

Bygningen, der ragede flere meter ud i Baldersgade, blev revet ned omkring år 1990 (undersøges), og ser da også ud til at have kendt bedre dage.

Gavlen, som den så ud  ---^ i 1984 og i slutningen af 80´erne.  ---^

Højde  350 mm  x  bredde  150 mm  /  højde  345 mm  x  bredde  150 mm    (Ydermål) 

 

 

 -

 

 

 

2 september 2020.

 

Misbrug af EVP-foto:

https://migogkbh.dk/jul-paa-byens-kro-hvem-er-klar-til-doedsgloegg-med-finsprit/

Byens  Kro,   Møntergade 8,  Københvn K.

Herligt, at "folk" kan lide ens (mine) fotografier, og kan bruge dem,  men endnu herligere, hvis de lige spurgte om OK inden brugen.

Nåhhh  --  nu er det jo snart jul igen,   så gi´r de jo nok en lille een,  --  "på huset". ??????????

Højde  230 mm  x  bredde  250 mm    (Ydermål) 

 

 

 -

 

 

28. august 2020.

Der kom en mail:

 

"Hej Erik

"Jeg vedlægger 4 friske billeder af et transformatortårn foran det gamle Sigersted Teglværk.

Du har et billede af tårnet på din side fra 1988  -  det står der stadig:

https://www.google.com/maps/@55.4375922,11.7097272,3a,74.5y,175.14h,96.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sbLfdZRkI2GWu5Y5hrraTSg!2e0!7i16384!8i8192   (et stykke nede på siden)
 
/Tommy."
 

Sigersted Teglværk´s gamle transformatorstation:

 

Sigersted Teglværk,  SEAS nr. xxx.   --   August 2020.   ^---vv

 
 
Sigersted Teglværk,  SEAS nr. xxx.   --   August 2020.
 

 

. . . og så lige det "gamle" foto:

 

  

 

Sigersted Huse  --  1988.

SEAS-transformatorstation  Sigersted huse.    --   April  1988.   Foto:  Henrik Borgen.

Vejen i forgrunden er hovedvej 1 mellem Ringsted og Fjenneslev, og tårnet kunne også ses fra toget.    Bemærk, hvordan det er helt bygget sammen med muren omkring virksomheden.

 

Lige til Modeljernbanen.

 

 

Tak til Tommy Nilsson.

 

 -

 

 

 

27. august 2020.

Ny Ellebjerg Metrostation.   --   2020.

Ny Ellebjerg Metro-station, "et hul i jorden".   --   12. august 2020.   ^---vv

 

Flot arbejde, når man ser alle de parallelle betonsøjler med de kraftige murankre  --  der er vist ikke noget, der vælter her !

Se evt. principskitser fra M3 - Cityringen, Københavns Hovedbanegård, http://evp.dk/index.php?page=cityringen-kobenhavns-metro  ca. midtvejs nede på siden.

        

 

Ny Ellebjerg Metro-station.   --   12. august 2020.

 

 

 -

 

 

26. august 2020.

Ballerup station  --  indkørselssignaler for tog fra Herlev.   --   2020.

 

Egentlig er der ikke det store "forkromede" formål med optagelsen af denne "stribe" billeder.  Jeg har kørt på strækningen Ballerup-København H / Nørreport i 30 år (1971-2001 - ferier / fridage undtaget) og jævnligt de -næsten- seneste 20 år (2001-2020).

Alligevel så jeg strækningen i et lidt andet "perspektiv", da jeg for nylig (på grund af Letbane-arbejder i Herlev) så strækningen Herlev-Ballerup fra venstre spor.

"Pludselig" så man (jeg) indkørselssignalet "i fuld figur" fra venstresporet -- det plejer kun lige at blive skimtet ud af øverste, venstre hjørne af vinduet.

Nu gik cykelturen over den lille, gamle betonbro kort før Ballerup station (fra Herlev).

Desværre !   Med den afstand der er fra broen til signalet (signalerne), er det svært at se andet end signallysene pga. køreledningerne m. ophæng.   

Især forgreningsangivelsen til venstre er svær at se på den afstand.   ^---vv

 

De to indkørselssignaler, dvs. for venstresporkørsel til venstre og højresporkørsel til højre. Det er det højre signal, der har forgreningsangivelsen for spor 2 på Ballerup station).

 

. . . Nå  --  der er en lille sti på venstre side af sporene (køreretning mod Ballerup), så afsted dertil.

Ca. 100 m længere inde mod Bllerup:   Indkørselssignalerne.   I en pænt stor / lang afgravning stod (står) de dernede i bunden, omgivet af kraftig plantevækst, på begge sider af banen. Små og større træer med småkrat imellem.  Man skulle holde tungen lige i munden på vejen, 45 grader, nedad mod banehegnet halvvejs nede (ingen overskridelse af hegnet ! ).   . . 

           

Der stod de så, signalerne, som høje, slanke, sorte og tavse "skildvagter", stod de og passede på adgangen til stationen.

. . . Der skulle holdes godt fast i plantevæksten, mens jeg tog mine billeder (med kun den ene hånd -- den "frie" hånd) mellem grene og blade og 45 graders hældning på regnvåd jord.

Tog i retning mod København på strækningen Ballerup-Malmparken, set fra broen mod Herlev.   --   25. august 2020.

 

 

 -

 

 

18./19./20. august 2020.

Tre (fire) små færger som 1:87-model,  her M/F HANNÆS.

Jeg skal lige erindre om, at denne model er tiltænkt bygget som en model af den noget afpillede M/F HANNÆS jeg "mødte" i Fur havn, hvor den lå og afventede en evt. husbådkøber eller -måske - i værste fald- en ophugger.

M/F  "HANNÆS", Fur.   --   13. september 1998.   ---^  

 

Ventilatorer.

Den første begyndelse på noget, der gerne skulle ende som "nogenlunde pæne" ventilatorer.   

 

Ventilator-"tragte".

En (rød) raketpind  ---^  (Ø 5,5 mm) er tilfilet i begge ender som ventilatorens øverste "tragt".   Først "lægges" / trækkes et lille stykke plastfolie (til køkkenbrug) stramt ned over den ene ende af raketpinden, og det holdes fast med en elastik.

Herover formes nu "tragten" ved hjælp af 5-6 små stykker the-pose-papir (se næste foto).  Lidt hvid trælim (som hovedet på en lille nipsenål) afsættes på spidsen af raketpinden/plastfolien, og det første stykke the-pose-papir "trækkes ned over raketpinden.  Et lille "stænk" vand og der fortsættes med det næste stykke papir.  En lille klat lim sættes på hveranden gang og en lille dråbe vand hveranden gang  --  en  LILLE  klat / dråbe ! ! !

For hvert nyt stykke papir, presses / glattes papiret ned langs raketpinden.

Når alle 5-6 stykker papir er lagt på og trykket fast / glattet lidt ud, sluttes af med et stykke plastfolie yderst og en elastik til at stramme det hele godt til.  Lad det sidde en times tid, til limen er begyndt at afbinde. Herefter tages elastikken og yderste lag plastfolie forsigtigt af, og resten lægges til tørre endnu en time eller to.   

Når det er tørt, kan det evt. glattes lidt med en rørepind anvendt som "fil".  Efter evt. udglatning, kan den lille "tragt" trækkes forsigtigt af pinden.  Skulle der være problemer, må den inderste elastik evt. fjernes, og trækkes af også.  Det har jeg dog ikke oplevet.

 

Ventilator-rør.   

Egentlig er fremgangsmåden ret magen til.  På en 3,0 mm kuglepennepatron smøres en anelse fedtet "et eller andet" (smør/fedt/nivea-creme/vaseline eller lign.)  i samme bredde som den brede strimmel the-pose-papir, man vil anvende til rørene. 

En lille smule hvid trælim smøres på enden af kuglepennepatronen (med "fedtelse") og læg den ene ende af papiret ned derpå.  The-pose-papiret rulles nu stramt /STRAMT op omkring kuglepennepatronen med en anelse vand og lim "midtvejs" og når oprulningen afsluttes. 

Her skal man HUSKE at tage det lille papir-rør af kort tid efter (mens lim og fedtelse stadig kan slippe kuglepennepatronen  --  ellers kommer den ALDRIG af, i "levende live").

Når røret er kommet velbeholdent af, stikke jeg en af de "små" 2,5 mm kuglepennepatroner gennem røret i stedet for.  Nu er der "luft" mellem rør og patron, og papiret kan trække sig lidt sammen, uden at sætte sig fast.  Kontrollér evt. de første par gange  --  for en sikkerheds skyld.

Efter et par timer er det tørt, og kan limes sammen med "ventilatortragten".   Se på et par billeder, hvor lidt eller meget Du ønsker, at "nakken" skal stikke bagud. Det synes at være lidt forskelligt.  Forstærk evt. samlingen / overgangen med lidt ekstra lim  --  lidt lim.

Når det hele er tørt, kan man forsigtigt klippe tragt-forkanten til med en lille saks  --  se evt. på et par "virkelige" billeder.

ALT tørt og klippet til, kan der evt glattes lidt med den allerede omtalte rørepind.  Den glatter, men river ikke papiret i stykker - især ikke i samlingen mellem  "tragt" og rør.   ^---v

Nu mangler der "bare" et par små "gevirer" øverst på de to ventilatorer i færgens "lukkede side" (udstødningsrør (?), der er trukket op, inde i ventilatorrørene).

Når the-posen er lukket op, foldet ud, renset og glattet lidt ud, "vil den gerne" skille ad i tre strimler  --  to af 1/4-del bredde (yderst) og én ("midterbane") i halv bredde.  Det passer fint, at lade den selv dele sig her, eller "hjælpe den lidt" med en saks.  

Midterbanen deles på midten, til to brede stykker i halv længde.  Disse to halve længder rulles op omkring et par 3,0 mm kuglepennepatroner, mens de to halve baner klippes op i små (cirka) kvadratiske stykker, der klippes halvt ind fra de fire hjørner (diagonalt).  Det letter foldningen omkring raketpinden.

De første fire ventilatorer er prøveopsat på M/F HANNÆS.   Denne er -som tidligere nævnt- en færge under afvikling (husbåd eller skrotning), så den er fin at benytte som prøve-eksemplar. 

Går det  --  eller går det ikke ?   Er der én, der "smutter", lægges den blot ned på dækket, som en allerede aftaget ventilator (se foto fra virkeligheden), eller delen kan ende i "skrotbunken".

1:87-model af færgen M/F HANNÆS.   --   August 2020.

De færdige ventilatorer -næsten- klar til montering på modellen.  Man skal altid passe på  --  netop som limen er tør, kommer man i tanker om et eller andet, man har glemt !   Derfor skal alt kunne skilles ad, lige til det er absolut nødvendigt at lime, for at komme videre.  

Til venstre:  To ventilatorer med "gevir":  Diverse udstødningsrør (?), der er trukket gennem de større ventilatorrør.   Befæstigelse:  De indvendige / tynde rør er trukket ned under ventilatorrøret og sættes fast i et hul i dækket over de små lukkede rum.    Til højre:  To "almindelige" ventilatorer uden ekstra-udstyr. Befæstigelsen her, er et par tændstikker, som ventilatorerne lige kan sættes ned over.

 

 

 

 
 -

 

 

17. august 2020.

Der kom en mail ...

 

"Er du interesseret i disse foto.

venlig hilsen Doris"

 

Det var (er) jeg da  ! ! !

 

København L  1938 / 39.

  <--- 1. maj 1938  /  10. august 2020.  ---v

 

"De fire Blaabaandspiger."  --   1. maj 1938.

---

"Til Minde om Skovturen vi fire var paa.   Frk. Blansk, frk. Madsen, Frk Olsen og jeg."

 

Doris Christiansen skriver:

"Min mor Eli Kæmmer Clausen (født 22. marts 1922 - død 16. december1992) står sammen med damer fra afholdsforeningen Blaa Baand, der havde mødelokale på Jagtvej (Folkets Hus https://da.wikipedia.org/wiki/Folkets_Hus )

Min mormor og morfar kom i Folkets Hus, mere ved jeg ikke om det.

Min far Carl Hans Vilhelm Sandberg skriver: "Jeg traf Eli Kæmmer Clausen i en afholdsforening "Blaa Baand". En ven -ved navn Simon- og jeg ville til fest og gik ved en fejltagelse ind i festsalen på 1. sal i stedet for på 2. sal.  Vi blev der, og efter festtaler og kaffe, dansede vi med to piger og aftalte, at vi skulle mødes igen med dem til medlemsmøde om mandagen, hvor der var dans efter kaffen. 

Vi blev medlemmer, og sås hver mandag og blev kærester.  Jeg var "føl" (hjælpebetjent ved politiet) og inviterede en dag til fest indenfor politiet og blev forlovet med Eli. Vi blev gift i Anna Kirken 15. marts 1942. Vi boede Nørrebrogade 55, ved Rundelen.  Mine forældre fik mig som den førstefødte i juli 1943."

Jeg ved ikke, hvor de havde været i Hareskoven, men jeg kan huske, at vi -når vi skulle i Dyrehaven-, i starten var med Hareskovbanen og skiftede et eller andet sted. Først senere kørte vi direkte fra Nørrebro.

Jeg mindes et eller andet om, at min mors onkel eller morfar var bestyrer på godsbanen på Nørrebro, familien Mogensen.

 

Doris."

  <--- Ca. 1939  /  10. august 2020  ---v

"Hareskovbanen  ca.  1939.  ---^

 

Og nu til noget lidt andet  --   80 år senere:   10. august 2020.   ---v

Stationen henligger "ene og forladt", delvis afspærret / tildækket for at undgå det værste hærværk.
. . . og det er ikke stationsbygningen, der bliver mindre og mindre, men de omgivende bygninger, der bliver højere og højere !
 Loppemarked i højbanens skygge.
 

Begyndelsen af Frederikssundsvej . . .   ^---v

 . . . med den 90-årige Nørrebro station til venstre i billedet.

 

 

 -

 

 

 

15. august 2020.

Nørrebro station  --  Lidt "blandede bolsjer".   --   2020.

Nørrebro station,  indgangspartiet i gedeniveau, set mod Folmer Bendtsens Plads.   --   10. august 2020.   ^---v

 

  [image]

Adgangstrappen til perronerne                --               "Raad og Rejsevink" -- 1943. Tegninger: Engholm. ---^   

Ny Ellebjerg til Venstre / Hellerup til højre.       
10. august 2020.                   

 

Ganske vist  en råd og rejsevink-tegning, men her som illustration på et af datidens billetkontrol-bure, som de ofte så ud de første år.

Det var her, på mellemperronen mellem de to store trappeløb, at billetkontrollerne i sin tid sad i deres lille "bur" og kontrollerede de rejsendes rejsehjemler ved afgang fra stationen, og fratog disse deres billetter ved ankomsten.

I den tidlige ungdom kom jeg ofte her (som medlem af DMJK) og fik en sludder med dagens billetkontrol.  De kom tilsvarende ofte "forbi" klubben til et kik.

Buetaget med det store glasparti, der var taget ned i flere år, men nu atter er genopsat.

10. august 2020.   ^---v

 

Fotografiet herover er optaget for at vise stationsbygningens beliggenhed i forhold til den bagved liggende beboelsesejendom.

 

Muren under buetaget  --  i vore dage befriet for al tidligere tiders "dingel/dangel" i form af elektriske togviserskilte, tv-skærme til hjælp for elektroførernes oversigt af perronen

Den gamle ventesal på øverste etage (tog mod Hellerup), der var lukket i maaaange år (udlejet til private formål), er nu åbnet igen, udstyret med sine gamle bænke.   ^---v

10. august 2020.

 

 

 -
 

 

12. august 2020.

Nørrebro station  --  Lidt "blandede bolsjer".   --   2020.

Nørrebro st.   --   10. august 2020.   ^---vv

Det gamle sporareal for København-Slangerup Banen´s forbindelse med DSB, og som i mange år har ligget hen som en langstrakt "losseplads" for alskens ragelse.  Nu er der ryddet op, og nye cykelstativer venter.

  

 

Begge de to "sæt" rullende trapper er stadig ikke sat i drift ! ! !   --   10. august 2020.

 

De to portagtige fordybninger i betonvæggen langs Nørrebrogade/Frederikssundsvej.

10. august 2020.   --   ^---v

 

Den 90 år gamle station, set i modlys, mod cirka syd (Ny Ellebjerg).

10. august 2020.

 

 -

 

 

11. august 2020.

Nørrebro station  --  Lidt "blandede bolsjer".   --   2020.

Nørrebro station, spor 11 set mod Hellerup.  Egentlig skulle jeg kun have S-toget i spor 11, men pludselig dukkede toget i spor 12 op  --  ganske uden en lyd.   At vente, ville være uden mening - toget i spor 11 ville være kørt først !

10. august 2020.

 

Formålet med disse fotos var, at danne mig et "billede" af, hvor højt øberste del punkt af taget på buen er, set i forhold tl huset til venstre  --  sagt på en anden måde:  På baggrundspladen på min model af stationen, hvor langt skal husets tag rage op over buetaget ?   ^---v 

10. august 2020.

 

 

  

Tv:  Det gamle viduesparti ind til tjenesterummet, vist for adskillige formål i tidens løb, er blevet "muret til" (?)  --  i det mindste tildækket.  På grund af hærværk ???  Prøv og gæt !

Th:  Nej -- stigen er ikke blevet højere end sidst.  Maleren kan stadig ikke nå øverste etage.

10. august 2020.

 

Først vingehjul i neon, så det moderne rød/hvide "S", og så: Ingenting.   ---

10. august 2020.

På den anden side af broen har "S"´et i det mindste fået lov at sidde - men heller ikke uden hærværk !!!   ---v

 

 

 -

 

 

 

 

8. august 2020.

1:87-model af M/F  VENØSUND II.

 

1:87-model af M/F VENØSUND II.   --   Augist 2020.   ^---vv

(Nej, --det er ikke tre havnesiloer, der ses bag færgen, men tre af nutidens dekorationslys til indendørs hyggebelysning.

 

Også Broen nærmer sig sin endelige montering.  Igen skal man have husket ALT, inden man limer/lodder enkeltdelene fast.  Det kan være håbløst, at komme ind bag nogle af delene, for at montere/reparere noget man har glemt.

 

 

Redningsflåder og trapper.   ^---v

Trapper af tyndt emballagekarton, malet een gang med træbeskyttelsesmiddel.  Skal have to gange, men skal ikke se ud som om, de blev nyfremstillede i sidste uge.

Redningsflåderne er fremstillet af en rund fyrværkeripind - filet ned til den -forhpåbentlig- nogenlunde rigtige diameter (efter fotos).  Diverse forstærkninger i enderne og samling rundt om midten, er thepose-garn.

 

 1:87-model af M/F VENØSUND II.   --   Augist 2020.

 

 -

 

 

 

 

26. juli 2020.

M/F HVALPSUND  (2)

Styrehuset, broen, redningsflåder og div. ventilatorer.

M/F HVALPSUND.   --   4. september 2003.   ^---vv

 ^---  Den "åbne side" = bagbord.  /  Styrbord  ---^

M/F HVALPSUND.   --   4. september 2003. 

 

Den "åbne side"  --  Den "lukkede side" ! ! ! ???

For en landkrabbe som mig, kan det vist være vanskeligt at se, hvad der er for og bag, men . . . 

Jeg har ladet mig fortælle, at når disse færger sejler, er stævnen forrest i sejlretningen = "For" og den anden ende dermed = "Agter", men når de ligger stille, skal der også være angivet en "For" og "Agter" (og deraf følger også en "Styrbord" og "Bagbord". 

 

Modelbyggere:   NBNBNBNB:

KUN til illustration af M/F  STENØRE:

Bemærk angivelserne   ^------ "AGTER"  og  "FOR" ------^ ved nederste plantegning.

M/F STENØRE.   --    4. september 2003. 

 

Den eneste tegning med angivelser af dette, jeg indtil videre har set, er ovenstående "Brand- og redningsplan" for færgen M/F STENØRE.  Heraf ses, at STENØRE har de lukkede kahytter i styrbord side, og den åbne side til bagbord.

 

Dette må jeg forvente at være gældende for alle disse nordjyske færger, men gælder vel generelt.  

 

Hvis andre ved bedre, er jeg modtagelig for korrektioner.

 

 

Den "lukkede side" = Styrbord  ---vv:

 

 

  

 

 

 

Den "åbne side" = bagbord:

  

M/F HVALPSUND.   --   4. september 2003. 

 

Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

 

25. juli 2020.

M/F HVALPSUND  (2)

"Indvendige" fotos  --  den "lukkede" side med diverse lukkede rum/"kahytter".

M/F Hvalpsund.   --   4. september 2003.   ^---vv

 

 

 

 

 

Modelbyggere:

Bemærk færgen HVALPSUND´s ikke så stejle afrundinger af den hvide overdel af skibssidens midterdel, i modsætning til de fleste af de øvrige færgers stejle overgange.   Næsten lige så bred nederst, som den er høj.

 

 

M/F Hvalpsund.  Den "lukkede side" afsluttende med redningskransen.   --   4. september 2003. 

Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

 

 

 

23. juli 2020.

M/F HVALPSUND  (2)

"Indvendige" fotos  --  den "abne" side med diverse skabe for redskaber m.v. / afdækninger af ventilationsrør og lign.  Her kan ophænges slanger rengøring /spuling af dæk m.v.  Af og til ses små bænke opsat - alt efter den øjeblikkelige plads (der ofte varierer i årenas løb, alt efter tidens behov.

M/F Hvalpsund.   --   4. september 2003.   ^---vv

 

 

                                                Bemærk den påskruede stige på "skabssiden"  ---^  Den er anderledes i forhold til

                                                                                                                                                                 de andre færger.

 

M/F Hvalpsund.   --   4. september 2003    --   Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

 

 

 

19. juli 2020.

M/F HVALPSUND  (2)

Ankommer til og afsejler fra Sundsøre og Hvalpsund.

M/F HVALPSUND         4. september 2003.   ^---vv

Sundsøre.   --   4. september 2003.   ^---vv

 

 

 

M/F  HVALPSUND.   --   4. september 2003.   --   Lige til modeljernbanen.

 

 

 -

 

 

18. juli 2020.

M/F HVALPSUND  (2)

Ankommer til og afsejler fra Sundsøre og Hvalpsund.

M/F HVALPSUND  (2)  afsejler fra Hvalpsund.   --   4. september 2003.   ^---vv

 

M/F HVALPSUND  ankommer til Sundsøre.   --   4. september 2003.   ^---vv

 

 . . . afsejler fra Sundsøre.   --   4. september 2003.

 

M/F  HVALPSUND  er nu ombygget til husbåd og ligger i Københavns havn.

 

HUSK   --   HUSK   --   HUSK

at der i øjeblikket er gratis overfart for gående og cyklister til småøerne.

 

Tag gratis med 53 færgeruter fra 1. juli og resten af måneden.

Gratis indenrigsfærger i juli for gående og cyklister.
Tilskud til prisnedsættelse på færger til småøer - samt Fanø, Læsø, Ærø og Samsø - i august og september.
Reduktion af billetpriserne på færgefarten Ystad-Rønne i august og september.

 

Se f. eks. her:

Næssund-overfarten:

 
https://xn--nssundfrgensvenner-oubg.dk/
 
 
Det er foreningen Næssundsfærgens Venner, der driver færgen, der sejler året rundt - i daglig drift   ---   endda i 20-minuttersdrift.
 
 
 

Bogø-Stubbekøbing-overfarten:

 
https://www.bogoe-stubbekoebing.dk/
 
 
 

Ejerskab:  Storstrøms Amt samt Møn og Stubbekøbing kommuner, med amtet som driftsherre. Efter kommunesammenlægningen i 2007 ejes overfarten af Guldborgsund og Vordingborg kommuner, med sidstnævnte som rederi. Ejerkommunerne giver et betydeligt årligt driftstilskud til opretholdelse af ruten.

I 2005 dannedes støtteforeningen Idas Venner, som har til formål at bevare og fremtidssikre færgen og Bogø-Stubbekøbing overfarten. Foreningen reklamerer for overfarten, støtter vedligeholdelsen af færgen og forsøger via en lang række initiativer (PR og information, særsejladser, events, forbedring af havnemiljøerne) at udvikle ’oplevelsesmiljøet’ omkring overfarten.

 
 
Se den omfangsrige sejlplan på ovennævnte hjemmeside.
 
 

 -

 

 

15. juli 2020.

En broncefigur.

 

Jeg "arvede" i sin tid denne figur fra et -nu afdødt- familiemedlem.  Han fik figuren ved nedlæggelsen af et bronce-støberi i Rådmandsgadepå Nørrebro, engang sidst i 1960-erne. *) 
 
Mit familiemedlem var ansat dér som gørtler, og måtte selv give figuren det sidste fimish.  Dengang var det allerede "en gammel sag" - måske skal vi helt ned til tiden før eller kort efter 2. verdenskrig.  Figuren lå på firmaets loft sammen med massevis af andre kunstgenstande, færdige, halvfærdige, gipsafstøbninger, forme og meget andet. Alt skulle bare UD.   Man bar det ikke en gang ned  --  det blev "hældt ud" af vinduerne fra 2-3 sals højde ned til et voldsomt møde med gårdspladsens hårde belægning. 
  
     Nå,  --  togføreren blev reddet. 
 
 
*)   Lauritz Rasmussen, kgl. hof-broncestøber var et dansk bronzestøberi grundlagt i 1854 af Lauritz Rasmussen (1824-1893), derefter overtaget af hans søn, Carl Rasmussen (1863-1936).  Efter flerer ejerskifter lukkede virksomheden i Rådmandsgade 16 i 1967.
 
 

 

Kunst på Ballerup station.

En ukendt kunstner har pyntet det ellers anonyme træværk for enden af perronen, bag fiskehandlerens affaldscontainere, med et blandet udvalg af værker.

Det vides ikke, hvem der står bag udsmykningen, men morsomt er det i hvert fald – og et besøg værd, hvis man alligevel er på de kanter.

Et af billederne, som det hang ud mod sporene mandag d. 6. juli 2020.

 

 

 -

 
 

 

3. juli 2020.

Tre små færger som 1:87-model,  her M/F HANNÆS.

Jeg skal lige erindre om, at denne model er tiltænkt bygget som en model af den noget afpillede M/F HANNÆS jeg "mødte" i Fur havn, hvor den lå og afventede en evt. husbådkøber eller -måske - i værste fald- en ophugger.

M/F  "HANNÆS", Fur.   --   13. september 1998.   ---^  

 

1:87-model M/F HANNÆS.   --   2. juni 2020.  ---^

Modellen skulle gerne ende med at være pænt bygget, men sel gammel og "afpillet" ud, som den ligger her --tømt for alt af værdi og som kan anvendes på de andre færger i "familien"-- afventende en "husbåd-køber".

Resultatet skulle ikke gerne ende som "bare" en dårligt bygget model ! ! !

 . . . og  "status" pr.  3. juli 2020.   ^---v

 

 

 -

 

 

 

Fartplan

Daglig drift fra d. 1. maj 2020

Fra Stubbekøbing

01.05 - 14.05 2020

+ 16.09 - 30.09 2020

Fra Stubbekøbing

15.05 - 15.09 2020

+ 10.10 - 18.10 2020

12.00

12.30

13.30

14.30

15.30

09.00

10.00

11.00

12.00

12.30

13.30

14.30

15.30

16.30

17.30

18.00

Fra Bogø

01.05 - 14.05 2020

+ 16.09 - 30.09 2020

12.15

13.15

14.15

15.15

16.15

Fra Bogø

15.05 - 15.09 2020

+ 10.10 - 18.10 2020

09.15

10.15

11.15

12.15

13.15

14.15

15.15

16.15

17.15

17.45

18.15

5671-3269-1090.X.35.M-F_VENOSUND_II.1999.jpg

Forrige side: Oktober - December 2020.
Næste side: April - Juni 2020.