"Hvad skrivebordsskuffen gemte."

 

Kommandopost Vigerslev / dværgsignal i Hellerup.   --   1950.

Et gammelt 12/46-centralapparatet i Vigerslev.   --   24. maj 1950.   Arkiv:  JSt./evp.


Sportavle i Vigerslev.   --   24. maj 1950.  Arkiv: JSt/evp.

Denne sportavle måtte da have glædet Nordisk Film til "Olsenbanden på sporet".

 

Dværgsignal. Hellerup. 

Dværgsignal. Hellerup.   --   6. juni 1950.  Arkiv:  JSt/evp


Endnu en gang lå der nogle ældre fotos, 6x9 cm.  Fotograf ukendt, men arkiv James Steffensen / evp.


 -  -

 

 

 

Østre Gasværk nr. 1.

(Der er tale om et par scanninger af ældre 9x12 cm papir-fotos.)

ØG Nr. 1.  Frihavnen ?   --   Tid og fotograf ukendt.  Ark.  EVP.   ^---v

Det kunne ligne noget forberedelse af en præsentationskørsel efter en renovering ???

ØG 1 blev bygget af Hudswell i 1899. Byggenr. 498.
B-koblet damplokomotiv til Østre Gasværk. Stephenson styring. Længde 6,5 m. Akselafstand 1,98 m. Kedeltryk 10 kg/m2. Kul 0,5 tons. Vand 0,5 tons. 30 km/t. Ny kobberfyrkasse 1962. Solgt 1969 til HgJK for 5.000,- kr. Østerport 1969-70. Renoveret 1970 på Østerport station. Helsingør 1970-74. 19xx til Lygten remise. Udstillet 1988-94 på teatret Østre Gasværk. 1994 til Helsingør. Restaureret 1996-97. Græsted 1997-2016. I drift 1997-2002. I drift 2012-13.

Kilde:   http://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=14981

(Fotografen kunne være P. Adamsen, DMJK.  Hvis nogen blandt læserne ved noget, hører jeg gerne derom.)








Kender nogen evt. personen, der her -----> giver maskinen en sidste afpudsning ???

 

Det kunne evt. hjælpe på muligheden for datering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 -


Hvad "skrivebordsskuffen" gemte:

Måske ikke de bedste fotos.  Stort set udaterede - mon ikke fra ca. 1940-50 ???  og da var filmene vist heller
ikke altid af den bedste kvalitet.

(Der er tale om scanninger af ældre 6x9 cm papir-fotos.)

DSB IE 18796.  Fotograf:  Ukendt.  Arkiv: JSt./EVP.

Fabr:  Niesky,  1919.  Købt 1939 fra VaGJ, Q 115.  Udrangeret 1957.
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IE&typenr=1

 

DSB PC 27255.  Helsingør.  Last 10 t.  Ex. SFJ.   --   26.9.1944.  Fotograf:  Ukendt. Arkiv: JSt./EVP.

Scandia 1894. Overtaget 1949 fra SFJ PB 610. Rangerskruebremse i højt bremsehus. Udrangeret 1950.  
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=PC&typenr=6

 

DSB  QA 23018. Odense.  Fotograf:  Ukendt.  Arkiv: JSt./EVP.

Scandia. 1872.  Omlitreret 1941 fra QA 3018. Udrangeret 1954.   
Kilde:    http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=QA&typenr=

 

DSB  QG 33840.   Fotograf:  Ukendt.   Arkiv. JSt./EVP.

Fabr:  Vulcan, 1905.  Omlitreret 1930 fra QD 33840  1941 til QG 33840.
Kilde:   http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1893&litra=QG&typenr=

 

 - o - 

 

 

DSB  T 299, Centralvkst. København.   --    Ca. juli 1948.

 

Bygget af Humboldt-Werke, Köln-Kalk, Tyskland i 1919. Byggenr. 1486.
Oprindelig KPEV P 8 2492. Fra 1925 DRG BR 38 2625. Henstod maj 1945 i Århus. I drift 1945-46 i Jylland med DR-nummer. 18/9-47 til Cvk Kh. I drift 19/7-48 som T 299  

 

(Kilde: jernbanen.dk: http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=991 )

 

Fotograf ukendt, men arkiv James Steffensen / evp.

 

Der er tale om scanninger af 4,5x6,0 cm papiraftryk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I drift 19/7-48 som T 299   vv------>  

så mon ikke det er tæt på denne dato.

 

770-DSB_T299.Cvk.Kbh.JSt.jpg (800×599)

 

DSB T 299, Centralvkst, København.   --   Ca. juli 1948.

 

 

T-maskine-reservekedel.

 

Der kom en mail:

"Så sikker man nu kan være TROR JEG, at billederne er optaget den 19. juli 1948, da lokomotivet - som alle andre - blev kørt baglæns ud fra opfyringshallen i Lokomotivværkstedet på Centralværkstedet i København.

Igen TROR jeg, at billedet kan være optaget af værkmester? M. Olsen.

M.h.t. 19 JUL 48 er det den dato, der er anført i Reparationsbogen for udgang fra værkstedet. Straks samme dag kørtes en prøvetur.

Lokomotivet indgik på værkstedet for fordanskning den 18. SEP 1947, iøvrigt som første BR 38, der skulle fordanskes.

Hvorfor M. Olsen? Fordi han optog en del billeder den dag og delte dem (nogle/alle?) med andre. Det er derfra, jeg kender nogle andre billeder fra "serien".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler"

 

Tak til Steffen Dressler.

 

 -

 

Der kom en mail.

"Hej Erik

Her er nogle billeder fra Sorø taget af tmhj/tas A D Krylbo, der var stationeret i Sorø i 40-erne og først i 50-erne.

Der er ikke meget tekst om billederne, men ”det er første MY i Sorø” på det ene. (Er vist tidligere - 22.6.2017)

Jeg har fået lov til at bruge billederne af Krylbos døtre.

Håber, at du kan bruge dem på EVP.

Hilsen

Allan"

 
Nogle tal kort:  
 
Født  1922.
Ansat:  1938.
Udn. Trafikass. Sorø. 1946.
Udn. O.traf.ass. 1956.
Tj.gørende o.traf.ass. Glostrup 1962.
Udn. Billetkass. Roskilde. 1971.
Afsk.  ???

Trafikass. Krylbo. Sorø. Ca. 1950 +/-   Foto:  Krylbo.  Arkiv:  Allan Testrup.

  
Trafikass. A.D. Krylbo ved centralapp. Sorø.  Ca. 1950 +/-   Foto: Krylbo. Arkiv:  Allan Testrup.

A.D. Krylbo. ( Foto:  Krylbo ???)  Arkiv: Allan Testrup.


Stfst xxx ???  Sorø.  ca. 1945-55 ???   Foto:  Krylbo. Arkiv: Allan Testrup.

Hvis nogen blandt læserne/seerne har bedre oplysninger om de tp sidste fotos - skriv gerne ! ! !
 

Tak til A.D. Krylbo og døtre samt Allan Testrup.

 

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 -



Forrige side: Dansk Model-Jernbane Klub.
Næste side: Kirker.