Fuursund- / Fursund-overfarten.  - -  Fursund Færgeri.

Branden-Stenøre.

 

Overfarten.

Fur,  Stenøre havn. Ca. 1960 ?
 
 
Fur, Stenøre havn.   Udateret postkort.   Det synes at være færgen "FURSUND", der er under anløb.

Fur, -- turistkort på den nye færge ,,Sleipner,,    --   4. september  2003.


Stenøre havn, set fra færgen.  Ca. 1970 ???   Stemplet postkort, dato ulæselig (Porto 20 øre [2x10 øre] )


Det gamle leje i Branden.   --   4. september 2003.   ^---v

 - - - 


Venterumsbygningen,  Branden.   --   4. september 2003.Den bygning ser "godtnok" ikke festlig ud -- mon nogen tør tage ophold dér, efter nattemørkets frembrud.

Til gengæld må bygningen være:  "Lige til modeljernbanen".   Her må alle kunne deltage.  

 

En sejlplan fra "Danmarks Rejseforbindelser", vinteren 1956-57.

(Sammenlign evt. også med sejlplanen i "Velkomstbrochuren" for M/F "Sleipner-Fur" længere nede på siden.)

 

Fursund  Færgeri.   --   4. september 2003.

 

Moderne billettyper:
 ....  ....   

Fur-Branden-billetter:  2 x personbil 1998 og personbillet 2003.
Alting har en bagside - også en færgebillet,
men ellers er det moderne udseende da "ikke noget at skrive hjem om" !!!
 
 

Færgerne: 

 

Fuursund.

Bygget:  1931/32.  Jens Laursen & Sønners Eftf, Struer.   12,87 / 5,08 m.  Eg / bøg.  3 personbiler.
"Fuursund" på vej fra Branden (nederst til højre) mod Stenøre, Fur.   Postkort.  Stemplet julen 1950.
 
 

"Fuursund".  Udateret avisudklip.  Færgen solgtes i 1956 til Venø-overfarten, "VENØSUND I", hvor den var i drift til 2010.   Udklippet må derfor være fra før 1956.

Færgen sejler dog endnu, omend i regi af ”Venøsund Færgelaug”, der d. 19. januar 2015 fik færgen endeligtoverdraget.

Se mere på:  http://venoe.dk/foreninger/venoesund-faergelaug/  eller   http://www.venoesund.dk/

 

 

 

M/F  "STENØRE".

Søren Larsen og Sønner A/S Skibsværft, Nykøbing Mors.  1966.

Byggematerialer: Eg og bøg.  99 passagerer, 12 personbiler og 2 mands besætning.

Udtaget af sejladsen i 2011 og solgt i 2012 med henblik på ombygning til husbåd.

Stenøre, Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv

 

 

 

  

 

Stenøre, Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv

 

 

 

  

Stenøre,  Fur.   --   4. september 2003_2492.    ^v---^    Set ud over Fursund . . . 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og set mod land. 

Som andre færger nåede "Stenøre" at blive bygget om flere gange. Færgens oprindelige, meget lille træstyrehus blev f. eks udskiftet med et mere moderne.

 

 - - - 

 

99 brt.   38 nrt.  Længde:  29 m,   bredde:  7,75 m,   dybgang:  2,85 m.  

 

Desværre tillod tiden og den i øvrigt afspærrede færge (nærværende var med tilladelse) ikke den store udfoldelse.

 

 

Passager-læ m.v.   

M/F Stenøre,  Fur.   --    4. september 2003.   ^---vv        Det lille passagerly under overfarten.

 

 

"Brand- og redningsplan" . . . 

--men giver da også et lille overblik til os andre, når man nu ikke har en rigtig tegning.

 

 

"Kælderetagen"

Maskine:   B&W / Alpha 403,   210 hk.  --   99 passagerer, 12 biler.    2 mand besætning.

 

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.   ^v---v^ 

 

 . . . en tur rundt om "maskinen" -- med uret.

 

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.

 

Udsnit af færgens Brand- og redningsplan.


STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.    ---    Arbejdsbordet.


 

 

Hjælpemotor med startluftkompressor (øverste med køleribber) og vandpumpe

Motoren her trækker en kompressor til at pumpe startluft op med.  Startluften lagres i to store stålbeholdere. 
Det er de to grå stålflasker som befinder sig på skottet (væggen) på et af billederne af hovedmotoren (se foto af dette).

 

Der kom en mail:

"Hej Erik.

(...)
 I min tid som hus & landbrugselektriker havde jeg i en treårig periode en tjans som skibselektriker. Men pludselig er det 35 år siden :-( 
Bogø Stubbekøbing overfartens færge Ida (bygget 1959) ligner meget til den som du lige nu sender billeder fra. Du har to billeder som du ikke ved hvad forestiller.   Jeg kan dog løfte sløret for hvad det er:

Motorerne er begge af fabrikatet Lister:
 
Den tocylindrede motor (herover) trækker en kompressor til at pumpe startluft op med. Startluften lagres i to store stålbeholdere. Det er de to grå stålflasker som befinder sig på skottet (væggen) på et af billederne af hovedmotoren.

Den tocylindrede motor kan også kobles til at trække en vandpumpe. Det er mig ikke klart om det er lænsepumpen, eller til brandslukning.(Fabrikat Deshmi)

Den trecylindrede (herunder) trækker en generator. Det ser ud til at skibet har 24 V installation. Jeg kan se eltavlen i baggrunden. Den er ikke 220 V"
 

Lysmaskine.   --   Den trecylindrede motor trækker hjælpegeneratoren og eltavlen i baggrunden.  Det ser ud til at "Stenøre" har haft  24 V installation.  På eltavlen i baggrunden kan man se, at den er ikke til 220-230 V. pga. de store sikringer i tavlen.

STENØRE, Fursund.   --   4. september 2003.


 

 

 

 

STENØRE, Fursund Færgeri   --   4. september 2003.

 

I oktober 2011 var det slut, og i 2012 blev den solgt til en privatmand med henblik på ombygning til husbåd.

 

Jeg kender ikke ejeren og færgens nuværende "opholdssted", men det kunne da være interessant, hvis ejeren en dag "Googlede" sin gamle færge, og kunne få lyst til at sende et par fotos af færgen, som den ser ud nu
 --- og meget gerne med et par interiørfotos.

Tak til Niels E. Holm for den supplerende tekst.



M/F  "FURSUND".

Bygget i 1973.  Søren Larsens Skibsværft, Nykøbing Mors.    29 / 7,75 m, dybg. 2,85.  12 personbiler / 99 passagerer.

M/F "FURSUND" under ankomst til Stenøre på Fur.   --   4. september 1994.   ^---vv

 

Foto. Mette Vester.


 

M/F "STENØRE" og "FURSUND", Stenøre.   --   4. september 1994.

 

"FURSUND" s afsejling fra Stenøre.   --   4. september 1994.

 

M/F "FURSUND",  Branden, Salling.   --   4. september 1994.

 

I 1996 blev "FURSUND" taget ud af drift, og i 1997 solgt til private. Herefter ombygget til husbåd  --  Se nederst på denne . 

 

 

 

M/F "SLEIPNER - FUR"

"Lørdag d. 21. septenber 1996 anløb færgen "Sleipner - Fur" sin nye arbejdsplads for første gang. Sundsøre Kommune fik endelig en efterfølger for M/F Fursund" og "M/F Stenøre", der hidtil har besejlet ruten mellem Branden og Fur.

De to gamle træfærger fra 1973 og 1966 er slidt ned af den megen trafik til øen.

Hver måned henter 400 tunge lastbiler molér på Fur, og hver sommer strømmer tusindvis af turister til øen for at opleve dens storslåede natur."

Således skriver Fursund Færgeri i sin velkomst-brochure ved den ny færges indsættelse i 1996.

Velkomst-brochure.  Fursund Færgeri, 1996.   ^---v

"De to sidste færger "M/F Fursund" og "M/F Stenøre" har sejlet passagerer frem og tilbage cirka 180 gange i døgnet året rundt. Færgerne er nu blevet erstattet af "Sleipner - Fur, der ene skib skal opretholde den samme sejlfrekvens, som de to gamle færger.

Den nye færge er bygget på Morsø Skibsværft, og den ejes af Sundsøre Kommune."

Færgen indsattes i driften i oktober 1996.

 

1998.

M/F "Sleipner - Fur",  Branden.   --   12. september 1998.   ^---v

 - - - 

 

M/F "Sleipner - Fur".   --   12. september 1998.  Foto: Mette Vester.

 

M/F "Sleipner Fur".  Stenøre.  --   12. september 1998.   ^---vv

Foto:  Mette Vester.


 - - - 

 

M/F "Sleipner - Fur" anløber Branden.   --   12. september 1998.

 

 

2003.

M/F "Sleipner - Fur",  Branden . . .    --    4. september 2003.

 . . . på vej mod Stenøre, Fur.

"Den nye færge er en helt ny færgetype i danske farvande. Det rådgivende ingeniørfirma Jørgen Petersen har forstået projekteringen og skræddersyet færgen til sundets specielle trafikmønster. Resultatet er en færge, der både er større, hurtigere og mere avanceret end de småfærger, der besejler de danske øer. "Sleipner - Fur" kan medtage næsten tre gange så mange køretøjer, som de gamle færger."

"En dobbelttur tager 9 minutter, og det er uanset årstiden. Takket være to 360-graders rorpropeller er færgen utrolig manøvredygtig.  Den kan bl. a. sejle sidelæns og lægge til kaj i selv det værste stormvejr.  Et nyt rampesystem medfører endvidere, at til- og frakørsel kan ske på under 3 minutter."

M/F "Sleipner - Fur",  Branden.    --    4. september 2003.

M/F "Sleipner - Fur" afsejler fra Stenøre på Fur . . .   --   4. september 2003.   ^---vv

 

På broen.

 

 

 

 . . . og ankommer til Branden.     --   M/F "Sleipner - Fur"   --   4. september 2003.

 

 . . . på vej mod Stenøre, Fur.   --   4. september 2003.

"Den nye færge er en helt ny færgetype i danske farvande. Det rådgivende ingeniørfirma Jørgen Petersen har forstået projekteringen og skræddersyet færgen til sundets specielle trafikmønster. Resultatet er en færge, der både er større, hurtigere og mere avanceret end de småfærger, der besejler de danske øer. "Sleipner - Fur" kan medtage næsten tre gange så mange køretøjer, som de gamle færger."

M/F "Sleipner - Fur", Branden.   --  4. september 2003.  ^---vv . . og for fodgængere ---^

 - - - 

 - - - 

M/F "Sleipner - Fur" i Stenøre.  --   4. september 2003.

 

 

Lidt Trafik.

"Hver måned henter 400 tunge lastbiler molér på Fur, og hver sommer strømmer tusindvis af turister til øen for at opleve dens storslåede natur."


Således skriver Fursund Færgeri i sin velkomst-brochure ved den ny færges indsættelse i 1996.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M/F "Sleipner - Fur".

4. september 2003.   vv--->


 

 

 

 

M/F "Sleipner - Fur".   --   4. september 2003.


 

At være på rette vej  --   eller at blive "retledt" 

Ledeværker ved Stenøre.   --   4. september 2003.   ^---v

(De ser "godtnok" ikke så "hyggelige" ud som de gamle typer, og man må da håbe, at de kun skal "lede" færgerne.)

 - - - 

 - 


M/F  "FURSUND" som husbåd i København.   --   2001.

"FURSUND".  Stenøre.   --   Udateret postkort.  Foto: Aage Pedersen, Thisted.

 

I 1996 blev "FURSUND" taget ud af drift,

og i 1997 solgt til private. Herefter ombygget til husbåd:

"FURSUND" som husbåd i Københavns havn.   --   22. august 2001.   ^---vv




M/F´erne "Hannæs" og "FURSUND" som husbåde i Københavns havn.   --   22. august 2001. 

At dømme efter Google Earth / Street View kunne det se ud til at den ligger der endnu (Krudtløbsvej), --omend den(de) er vendt en kvart omgang, for at få for/agter mod land, for at få plads til nogle flere.

 

Litteratur / kilder: 

 

"Danske træfærger

 . . . . . . . . . . . . . - som vi så dem"

 

NÆSSUND på Næssundoverfarten,  mellem  Hurup Thy og Karby (Mors).

 - - - 

Læs mere på:   http://www.xn--trfrger-nxab.dk/ 

Danske træfærger - som vi så dem.   Anders Riis, forlaget "Omtanke".  A4-liggende, 128 sider med -næsten- kun masser af pragtfulde farvefotos.   ISBN 987-87997785-0-8.

 

 - - - 


 "PETER, GRØNÆRT OG  BUKKEN-BRUSE"   Nils Bloch. Eget forlag.  

 ISBN 87-983192-0-5 (dog udsolgt fra forlaget.)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 


Forrige side: Femø-Kragenæs
Næste side: Feggesund-overfarten (Mors).