FFJ. Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane.

 

  

 

 

Fjerritslev - Aalborg

Banernes (FFJ og TFJ´s) sidste driftsdag (delstrækningen Ryaa-Aabybro-Aalborg dog 17. august 1963).

 

 

Fjerritslev.            

 - - -

 

Fjerritslev var overgangsstation mellem FFJ og TFJ (Thisted-Fjerritslev Jernbane).  Det var en stor station med stor stationsbygning, opført i gule sten, med varehuse og remiser med drejeskiver og vandkraner for såvel FFJ som TFJ. Der var to perronspor, et krydsnings- og overhalingsspor samt adskillige opstillings- og læssespor, og der var 19 sporskifter. 

Ved udkørselen mod Aalborg var en vejoverskæring sikret med bomme.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

Se evt. også:  Thisted-Fjerritslev Jernbane.

 

Fjerritslev station, set i køreretning mod Aalborg.   --   31. marts 1969, --banens sidste driftsdag.
Bemærk i øvrigt perronbelysningen, --den virker ikke overvældende.

 

Fjerritslev, set mod NØ.    --    31. marts 1969.   ^---vv

 - - -

 - - -

 

Fjerritslev station, set mod NV / køreretning mod Thisted.   ^----vv   31. marts 1969, banens sidste driftsdag.

 - - -

 


FFJ. Køreplansopslag. Fjerritslev.  31. marts 1969. 

 

Til højre:  FFJ´s varehus, til venstre privat varehus, --set mod NV.   --   31. marts 1969.

 

FFJ. Fjerritlev stationsareal set mod vest / mod Thisted.   --   31. marts 1969.

 

FFJ.  Drejeskiven,  Fjerritslev.   --   31. marts 1969.

 

FFJ-remisen,  Fjerritslev.   --   31.  marts 1969.   ^---v

 - - -

 

TFJ-remisen.  Fjerritslev.   --   31. marts  1969. 

 

AHJ Sm 6, Fjerritslev.   --   31. marts  1969.   ^---v   (Uden mad og drikke . . . . )

 - - -

 

Trods udseendet af motorvogn pga. frontbagagebæreren i hver ende, er det dog en skinnebusbivogn:
AHJ Sp7,  Fjerritslev.   --   31.  marts 1969.   ^---v

 - - -

 

Som det også fremgik af det tidligere viste køreplanseksempel var der her samdrift med den tilstødende Thisted-Fjerritslev Jernbane, således at mange af togene var gennemkørende helt fra Aalborg til Thisted.

 

Se evt. om TFJ på:  Thisted-Fjerritslev Jernbane.  eller om Fjerritslev på: http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Fjerritslevbanen:Fjerritslev_station

 

 

 

 

Aagaard Skov trb.

Trinbrættet Aagaard Skov med kun en jordperron, navneskilt og trinbrætsignal.

Trinbrættet Aagaard Skov lå temmelig øde og skjult -set fra markvejen-  af et par opkastede jordvolde. Der var kun en jordperron med stationsskilt og og et trinbrætsignal.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aagaard Skov trb.   --   31. marts 1969.   ^---v

 - - -

 

 

Husby trb.

I Husby var der et læskur og et højt trinbrætsignal med lys, men også her var der kun en opkastning af jord som perron.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Husby trb.   --   31.  marts 1969.

 

 - - -

 

 

Skræm st. / trb.

 

Skræm blev nedsat til trinbræt, hvilket var forståeligt, eftersom en station ikke havde nogen berettigelse på stedet. Måske har bygningen kun været beregnet til beboelse for en baneformand, for den var ikke imponerende.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Skræm    --   31. marts 1969, banens sidste driftsdag.   ^---v

 - - -

 

 

 

Myager trb.

 

Myager trb.   --   31. marts 1969.  --->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mere enkelt kan det vist næppe blive.

 

 

 

 

Bonderup.

 

 

 

 

Bonderup,  set "bagud" i køreretning mod Aalborg.   --   1. april 1969.   ^---vv

 

Set  "fremad"  i køreretning mod Fjerritslev.   --   1.  april  1969.   ^---v

 - - -

 

 

Køreplan:  Aalborg-Fjerritslev-Thisted  pr. 25. april 1944.

 

Bonderups stationsbygning var udvidet mod øst, og varehuset var en anselig træbygning, der lå tæt ved sporet. Der var et krydsnings- / overhalingsspor ved stationen.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Bonderup.   --   31. marts 1969, --banens sidste driftsdag.   ^---v

 

 

 

FFJ  --  Aarup Hede trb.   --   1969.  

 

Aarup Hede trb.   --   1. april 1969. --->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aarup Hede trb. var et nøgent trinbræt, der lå meget ensomt i landskabet. Skilte, standere og perron var dog yderst velholdt - forbavsebde nok.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Aarup Hede trb.   --   1. april 1969.

Aarup Hede trb.   --   1. april 1969.

Aarup Hede trb.   --   1. april 1969.

 

 

Aarupvej trb.

Aarupvej trb. set mod Aalborg . . .    --   1. april 1969.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 - - -

og set mod Fjerritslev.   --   1. april 1969.   ^---v

 - - -

.

 

Skovsgaard.

 

 

 

 

Skovsgaard station, set i retning mod Fjerritslev.   --   1. april  1969.

I øvrigt blev stationen og banen nedlagt "i går" ved midnat, så det er måske ikke underligt, at der ser tomt og trist ud ! ! !

 . . . med varehus . . .

 

 . . . og uden varehus . . .

Set i modsat køreretning -tilbage mod Aalborg,  ---uden . . .

 . . . og med retiradebygningen.

(Bemærk det lille "spir" på et "tårn" på(over) den bag ved retiradebygningen liggende bygning.  --  Mon det findes stadig ???  ---> 16. februar 2014:   Tommy Larsen meddeler, at både tårnet/spiret og stationen stadig eksisterer, og kan ses på:
https://maps.google.com/maps?q=Skovsg%C3%A5rd,+Nordjylland,+Danmark&hl=da&ie=UTF8&ll=57.088966,9.487754&spn=0.001256,0.003484&sll=54.844496,10.751324&sspn=0.042601,0.111494&oq=skovsg%C3%A5rd,+nordjyllanmd&t=h&hnear=Skovsg%C3%A5rd,+Danmark&z=19  hvor det sølvgrå spir ses ret tydeligt midt i billedet.  Her ses også stationsbygningen, som
 ligger der endnu:   https://ssl.panoramio.com/photo/55840089

Skovsgaard, set i køreretning mod Aalborg.  --  1. april 1969.  Der har været "varmt" i pakhuset på den anden side.

 

 

Skovsgaard station, vejfacaden,  set i køreretning mod Aalborg . . .    --   1. april  1969.   ^---v

I øvrigt blev stationen og banen nedlagt "i går" ved midnat  ! ! ! 

. . . og mod Fjerritslev.

  

 

 

 

Brovst

 

 

 

Brovst station, --set mod Aalborg.   --   1. april 1969.   ^---v

 - - -  

 

 

 

FFJ. Brovst station, set i køreretning mod Fjerritslev.   --   1. april 1969.   ^---vv

 . . .  og med varehus. 

 . . . vejfacaden, set mod Fjerrtislev.

 . . . terrain set mod Fjerritslev, . . .

 . . . og tilbage mod Aabybro.

 

 

 

Jæregum trb.

 

 

Jægerum trb, --set mod Aalborg. 1. april  1969.  ^---vv

 - - -

 . . . stadig synsretning mod Aalborg, --sidespor til Jægerum Grusgrav . . .

 . . .  og set mod Fjerritslev.

 

 

 

 

Halvrimmen.

 

 - - -

 

Sporplan følger snarest.

 

Halvrimmen station.   --   1. april  1969.   ^---v   Set mod Aalborg . . .

 - - - og set mod Fjerritslev.

 

Terrain set mod Aalborg . . .

 

 . . . og mod Fjerritslev.

 

 

 

 

Arentsminde.

 

 

 - - -

Arentsminde station.  Set i køreretning mod  Fjerritslev ---^   og mod Aalborg ---v    --    31.  marts  1969.

 

 

Kom nu ikke for tæt på perronkanten unge mand - første tog kommer bagfra, fra Fjerritslev.

Senere (om nogle minutter) vil signalet blive omlagt til indkørsel og krydsning med et tog fra Aalborg.

 

Banens sidste driftsdag. 

 

Stationen lå åbent i landskabet og havde (alligevel) et meget højt armsignal, fælles for begge køreretninger.

Såvel retiradebygning som varehus var træbygninger. Læssesporet lå overfor stati-onsbygningen. Her lå også stationens svine-fold.

 

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

 

 

 

 

  

 

 

FFJ Sm 4 - Sb 12 er ankommet til  Arentsminde . . .   --    31. marts 1969, ---banens sidste driftsdag.

 

 . . . FFJ Sm 4 - Sb 12.  Arentsminde.  Udenfor --for "STOP"-- holdet toget fra Aalborg, eller . . . .    
31. marts 1969.

 

. . . kører "han" ind for "STOP" ??? (eller har "tricen" allerede sat signalet på "STOP" igen ???)
FFJ Sm 4 - Sb12 og TFJ Sm 6 - Sp12   (der var jo samdrift mellem de to baner,  FFJ og TFJ).

Arentsminde.   --   31. marts 1969.

TFJ  Sm 6 - TFJ Sp12.  FFJ,  Arentsminde.  --  31. marts 1969. -  "Ane i kæret" har købt flødeskumskager med hjem !

 

FFJ Sm 4.  Arentsminde.   --   31. marts 1969  ( . . . der bliver passet godt på "flødekagerne", mens de seneste "nyheder" udveksles).   ^---v

 - - -

 

FFJ  Sb 12.  Arentsminde.   --   31. marts 1969,  -banens sidste driftsdag.   ^---v

 - - -

 

TFJ Sm 6.  Arentsminde.   --   31. marts 1969.   ^---v

 - - -

 

TFJ Sp 12.  Arentsminde.   --   31. marts 1969.   ^---v.     Der var også andre entusiaster "på banen" den dag ! ! !

 - - -

 

 

 

Langeslund Mark trb. 

 

Et nøgent trinbræt af sædvanlig type.  Eneste afvigelse fra "normen" synes at være, at stationsnavnet var
lige ved at være for langt til stationsskiltet.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

FFJ.  Langeslund Mark trb.   --   31. august 1969.   ^---v

 - - -

 

 

 

 

 

 

Ulveskoven trb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her var perronen overraskende lang. Det skyldtes nok, at Ulveskoven var et yndet udflugtsmål.  En beboer på stedet fortalte, at der ofte kom hele foreninger med tog -også særtog- hertil.

 

 

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Ulveskoven trb.set mod Fjerritslev.   --   31. marts 1969.

 

Ulveskoven trb. set mod Aalborg.   --   31. marts  1969.

 

 

Se evt. om HLA på Hjørring-Løkken-Aabybro Jb. eller TFJ på:  Thisted-Fjerritslev Jernbane. 


 

 

 

Birkelse.

 

 

Birkelse station havde krydsnings- og over-halingsspor ved en ø-perron (græsbeklædt jordvold) og læssespor ud for stations-bygningen med stikspor / udtræk til en enderampe.   Ved hovedsporet syd for stations-bygningen var der bygget et stort privat pakhus.

(SIGNALPOSTEN
 - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Birkelse stationsareal, set mod Fjerritslev.   --   Bemærk de vindblæste træer/buske i skellet mod nordvest.
Det ser man sjældent på modeljernbanerne.   --   31. marts 1969,  --banens sidste driftsdag.   ^---v 

 - - -

 

Birkelse station, uden og med jernbanevarehus og retiradebygning.  Set i køreretning mod Aalborg.  
31. marts 1969.     ^---v

 - - -

 

Birkelse stationsareal set mod Aalborg.  Herover ^ aner man lige nogle få meter af den græsbeklædte ø-perron
for spor 2.
31. marts 1969.

 

 

 

Ryaa.

 

De to indkørselssignaler for tog fra Hjørring/Fjerritslev, mod Aalborg, stod i virkeligheden begge inde i "trekanten".

 

Ryaa var forgreningsstationfor HLA-trafikken og var bygget til dette formål af HLA. For FFJ var det kun et trinbræt, hvor togene før HLA blev nedlagt, holdt ved bagsiden af stationsbygningen.  Senere flyttede det mod vest til landevejen.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

(Nærmeste efterfølgende fotos er optaget ved nedlæggelsen af Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane i 1963.)

 

Hjørring-Løkken-Aabybro-stationsbygningen i Ryaa.  --  17. august 1963.  ^---v  Set i køreretning mod Hjørring.

. . . og set mod Aalborg.  Masten for indkørselssignalet for tog fra Hjørring anes yderst til højre ---^

FFJ-perronen, Ryaa.   --   17. august  1963.    Set i køreretning mod Fjerritslev.

 

FFJ - HLA-indkørselssignaler,  Ryaa.  Signalerne set mod hhv. Fjerritslev og Hjørring.   --   17. august 1963

I baggrunden, til højre, ses de to signaler for modsat køreretning.  Den lidt "afvigende" placering af signalet for tog fra Fjerritslev mod Aalborg, skyldes oversigtsforholdene i kurven.

Nederst, yderst til højre, ses trådtrækket til sporskiftet.

FFJ / HLA, signalpost, Ryaa.  Set mod Hjørring.   --   17. august 1963.

 

Ryaa, set mod Aalborg.   --   17. august 1963.   ^---v

 - - -

 

FFJ / HLA, signalpost, Ryaa.  Set fra FFJ-perronen mod TFJ-perronen.   --   17. august  1963.

 

 

(Herefter atter 1969.)

Ryaa - FFJ-perron

 

Nedenstående fotos blev også bragt i går / 21. september, men gentages her for overskuelighedens skyld.

Ryaa, set i køreretning mod Fjerritslev.   --   31. marts 1969, --FFJ´s sidste driftsdag.   ^---v

(Her er den ovennævnte flytning af perronen mod vest /landevejen udført.)

Ryaa station (trb.).  Set i køreretning mod Aalborg.  

 


 

 

Aabybro.

 

 

NBNB:  Sporplanen er en kombination: Veje og landskaber op mod banen er ca. 1940, mens sporene og den nye bro (i vest) er som jeg så det i 1969. 

Stationen var fra 1913 til 1963 også overgangsstation til privatbanen Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane.

 

Aabybro var endepunkt for Hjørring-Løkken-Aabybro Jb.  (HLA),  og der var en solid ø-perron ved krydsnings-/overhalingssporet. Der var -syd for stationsbygningen- yderligere tre opstillingsspor og et maskinspor til remisen med drejeskive og vandkran i vestenden af stationen, og midt i dette spor var der en vognvægt.  Mod øst -ved indgangssporskiftet- var der et vandtårn og en vandkran. Nord for hovedsporet lå et varehusspor med stikspor til en enderampe. Et stykke indenfor indgangssporskiftet fra Fjerritslev, byggedes en vejbro over tre spor - for hovedvejen udenom Aabybro.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords" -- også i dette tilfælde, er der sket ændringer i forholdet tekst / fotos.)


FFJ. Aabybro station m. varehus. Set mod-NV/ køreretning mod Fjerritslev.    ^---v  
31. marts 1969, -banens sidste driftsdag.

 - - -

 

Aabybro, set mod mod NØ / køreretning mod Aalborg.   --   31. marts  1969.   ^---v

 - - -

 

 

Aabybro stationsareal set mod vest / Fjerritslev.   --   31. marts 1969 - banens sidste driftsdag.

 

Aabybro stationsareal set mod øst / Aalborg.   v---^     ---   31. marts 1969.

 

Samme synsretning, --her set fra broen i stationens vestende.

 

 

 

Knøsgaard trb.

(Tidspunktet er her skiftet til 1963, idet jeg på min meget hastige nedlæggelsestur i 1969, var nødt til at se bort fra stationer / trinbrætter på FFJ-strækningen Aalborg-Aabybro, hvor jeg -som det ses her- allerede havde været i 1963, --- og så nåede jeg endda ikke Aalborg-Hvalpsund Banen, fordi Mascot´en tillod sig at søge værkstedshjælp tre gange på turen ! ! !

 

 

Knøsgaard trb. havde et åbnet, korsformet læskur med navneskilt, og trinbrætsignalet var et vingesignal af træ.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

FFJ.  Knøsgaard trb.   --   17. august 1963.   ^---v

 - - -

 

 

 

Biersted (1963).

 

Biersted havde et temmelig stort stationsareal med krydsnings- / overhalingsspor ( ved græsbevokset grusperron) og læssespor overfor stationsbygningen. Der var indkørselssignaler -som armsignaler- i begge stationens ender.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

 

 

Biersted station, set i køreretning mod Fjerritslev.   ---^ og mod Aalborg ---v   17. august 1963.

 

 - - -

 

Biersted.  Vejfacaden.   --   17. august 1963.

 

 

 

 

FFJ   Nørlang  trb. (1963).

 - - -

Trinbrættet havde perron med tilbehør (trinbræt-navneskilt og trinbrætsignal) på hver side af vejsammenløbet. 
(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

 . . . . . . . 

FFJ.  Nørlang trb. set mod hhv. Fjerritslev  ---^  og mod Aalborg  ---^    --   17. august 1963.

 

Nørlang  trb, østre perron for tog mod Aalborg, --dog set mod Fjerritslev.   --   17. august 1963 

Skinnerne i forgrunden førte til et skur, hvori der tilsyneladende stod en motortrolje, der antagelig tilhørte baneformanden.
(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

Vestre trinbrætperron for tog mod (og set mod) Fjerritslev.

 

 

.

 

 

FFJ   Vadum  (1963). 

17. august 1963.

 

Fra krigens tid (2. verdenskrig) lå der -vest for stationens indgangssporskifte- to lange opstillingsspor, hvorfra der mod øst (drejende mod syd) udgik et sidespor mod Aalborg lufthavn . . .

 

 . . . Stationsbygningen havde fået tilføjet en udbygning på perronsiden og et stort varehus af træ.  Der var krydsnings- og overhalingsspor udfor stationsbygningen med stikspor mod øst der endte i en jordvold 

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords")

 

FFJ.  Vadum station, set mod Fjerritslev  ---^  og mod  Aalborg  ---v.   --   17. august 1963,

 - - -

 

 

 

Vadum.  Vejfacaden   --   17.  august 1963.

 

Vadum, set mod Fjerritslev.   --   17. august 1963.

 

Vadum.  Svinefold med rampe sammenbygget med egentlig siderampe.   --   17.  august 1963.

 

 

 

Vadum Kirke trb.  (1963). 

Vadum Kirke trb. var et trinbræt med grusperron og svelleforkant.  Et læskur med bræddebeklædning lå mere end 50 meter fra sporet --formentlig af hensyn til læskurets samtidige benyttelse til læ for buspassagererne udenfor "togtid".  Trinbrætsignalet var en vendbar skive på en høj stander (en jernbaneskinne) og med mulighed for elektrisk lys ved nattetide.

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords"  --  Delvis.)

Desværre viser min lille hurtige skitse ikke om trinbrættet lå ved den ene eller den anden af de to aktuelle veje.  Her må jeg håbe på hjælp fra læserne/seerne.

 

FFJ.  Vadum Kirke trb.   --   17. august 1963.   ^---v

 - - -

 

 

 

Voerbjerg trb.  (1963).

 

Sporplan følger snarest.

 

Trinbræt med grusperron og og trinbræt-vingesignal af træ. Kort efter Voerbjerg kunne -fjernt i landskaber- ses en sporrist med mange opstillede godsvogne.   Det var vist også beregnet til brug for lufthavnen, men der var forbudsskilte overalt, så der blev afstået fra fotografering.

 

(SIGNALPOSTEN - Fotohæfte "Nordenfjords"  --  Delvis.)

 

 

Igen:  Desværre viser min lille hurtige skitse ikke, hvor trinbrættet lå, og mine KMS-kort viser det desværre heller ikke. 

Også her må jeg håbe på hjælp fra læserne/seerne.

 

 

 

 

Voerbjerg trb.   --   17. august 1963.   v--->

 

 

 - - -

 

 

Nørresundby privatb.

 

 

Nørresundby.

DSB  Mo 5xx.  Nørresundby.   --   17. august 1963.

 

 

 

Aalborg (DSB).

 

Aalborg.

Aalborg station, gadefacaden.   --   17. august 1963.

 

 

 

------------------------------------------------         

 

Aalborg - Frederikshavn.

 

Man kan ikke nå det hele her i Verden - på FFJ-strækningen Aalborg-Frederikshavn nåede jeg desværre kun nedenstående stationer:

Vodskov - Langholt - Staa - Vester Hassing.           

 

 

 

Vodskov  --  km. 11,5 fra Aalborg

FFJ.  VODSKOV.   --   24. august 1965.

 

. .  FFJ-billet Aalborg - Vodskov

 

FFJ Vodskov.  --  Udat. postkort, men inden stationen blev udvidet til den endelige udførelse - se nedenfor.

 

Vodskov station   --   25. august 1965.   Bemærk perronbelysningen:  Een enlig lampe over det samlede perron-område . . .

 . . . nåhh, jahh,  der er da også lige en lampe over stationsskiltet, men så har stationen også været "badet i lys".
At dømme efter masten, løfter den en særdeles tung opgave.    

 

FFJ.  Vodskov.   Svinefolden.   --   25. august  1965.

 

VØ´s -nu forhenværende- remise i Vodskov.   --   25. august 1965.

 

 

 

        <--  Vodskov-Østervraa Jernbane.

. . .    

. .VØ-banemærke.

.

 

        

Verden er imidlertid ikke lutter jernbane:

 . . . . . . . . . . . . . .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

. . . . . . . . . . . . .

 Lademans forlag:  "Danmark - Seværdigheder", 1976,

  omtaler Vodskov således:

 

 

Vodskov kirke.   --   25. august 1965.   ^---v
Flot er den unægtelig  --  for en modelbygger nok kun for "den let øvede".

 - - -

 

 

Langholt  --  km. 15,0

 

Som man kan se på det lille kortudsnit ligger Langholt station egentlig i en landsby med navnet Horsens, hvilket navn selvsagt ikke vil være praktisk anvendeligt som stationsnavn.  Man har derfor kikket et par kilometer mod nord, og der fundet en herregård ved navn Langholt. Dette navn har man så benyttet som stationsnavn.

 

 . . . . . . . 

 

 

 

 

Bygningerne var bygget i røde mursten, - og hovedbygningen var senere forlænget.

 

Stationen var af den korte type -dvs. med læssesporet overfor/ udfor stations- bygningen, på modsatte side af sporene. Den sluttede som nedsat til trinbræt med et af Aalborg Privatbaners sædvanlige vinge-trinbrætsignaler af træ på perronen.

 

Alle bygninger, spor og andre faciliteter lå der endnu ved nedlæg- gelsen d. 31. marts 1968. På sporskifterne kunne man dog se, at det ikke var hver dag, man havde krydsninger her (f. eks. ved togpersonalets foranstaltning).

 

 

 

 

 

 

 

 

Langholt station, set mod nord-nordøst / køreretning mod Aalborg.  --  26. oktober 1969.   ^---v

Stationen var nedlagt halvandet år forinden disse fotografiers optagelse, men egentlig undrer jeg mig nok lidt over, hvor utrolig trist der allerede ser ud.  Papir og plast blæser rund i vestenvinden og gamle plastdunke flyder på stationsarealet.  På de halvandet år, der er gået, har sporoptagelseskolonnen ganske vist nået at fjerne sporene, men det må da have taget nogen tid, inden man nåede hertil. Dette mandskab forlod sikkert stedet -hærget af sporoptagelsen- men sandsynligvis "rent", --alligevel ser der allerede således ud ! ! !

 

Et par meter fra min PC-siddeplads står syv bind af Acton Friis´ / Johannes Larsens store bogværk om "De danskes Øer", "Danmarks store Øer" og "De jyders Land".  Heri er der utroligt mange fotografier fra et betydeligt fattigere udkantsdanmark, men alligevel ser ALT pænt og nydeligt ud - uanset hvor forfaldent og forladt det er ! ! !

 

 . . . og set mod sydøst / køreretning mod Frederikshavn.  (Det skal huskes, at banen her -på afstand- følger -- Limfjordens bugtning mod sydøst, inden den efter Vester Hassing atter drejer mod nord.

Vejfacaden ved den vist ellers tomme stationsbygning. Her ser dog rimelig nydeligt ud, ingen smadrede vinduer.

Set mod nord-nordøst. 

 

Stationsarealet set med nordvest / Aalborg  ---^ og mod sydøst / Frederikshavn  ---v

 

Til højre ses resterne af stationens lille side- / kvægrampe. (Set mod nord-nordvest - køreretning mod Aalborg).

 

Stationsbygningerne er i vore dage nedrevet, og der er intet tilbage fra banetiden, udover at landskabet -trods alt- stadig bærer præg af selve banelinien. Denne er endda lavet til sti på et stykke mod Vodskov. (Se evt. div. luftfotos på nettet).

 

 

 

 

 

Stade / Staa / Stae - km16,5 fra Aalborg

 

Den mindste "station"stype - faktisk så lille, at den kun er et "Billetsalgssted".

Lille "station", lille stationsnavn - kun fire bogstaver, og alligevel flere stavemåder ! ! !

Ældre geodætiske kort fra omkring 1920-30´erne skriver bynavnet som "Stade". DSB-køreplaner m.v. i 1940-50´erne staver navnet med to "a"-er, og det samme er tilfældet på Geodæt.-kortet herunder, men fra omkring 1970´erne ændres stavemåden tilsyneladende til "ae". Dette sidste kunne måske have noget at gøre med sprogreformen i 1948, og dermed indførelsen af "bolle-å-Å". Det ses efterfølgende nogle steder, at bynavnet Staa er "oversat" til Stå, hvilket ikke ganske svarer til udtalen.

 

 

 . . . . . . . 

 

 

Stae billetsalgssted / trinbræt.

 

Stae havde ved nedlæggelsen --d. 31. - marts 1968-- længe været trinbræt og bygningen var vist ubeboet på dette tidspunkt, --men i hvert fald forfalden. Der førte en ca. 1 km lang markvej op fra landevejen, men der var ikke andre huse i flere hundrede meters omkreds, og markvejen gik ikke længere end her til billetsalgsstedet/trinbrættet.

 

 

Tv:  "Sporplan" over stræknings- sporets forløb ret gennem billetsalgsstedet / trinbrættet.

 

 

 

 

 

 

Stae "station", billetsalgssted, senere trinbræt, set mod syd / men alligevel køreretning Frederikshavn . . .  

26.  oktober 1969.  ^---v

Sporoptagningskolonnen har været der, og fjernet sporet, men ellers ser der nok ud, næsten som da der stadig kørte tog.  Den -som beskrevet- tomme stationsbygning ved nedlæggelsen et halvt år tidligere (31. marts 1968), synes nu atter at være beboet, --dels står der to cykler op af muren, dels synes der at være gardiner og potteplanter i vinduerne, set fra vejsiden.

 . . .  og set mod nordvest / køreretning mod Aalborg.

"Stationsbygningen", vejfacaden, set mod nord.  --  26. oktober 1969.  (Fotos evp ---^ )


"Bygningen er nedrevet i begyndelsen af 70'erne og placering kan ikke fastlægges. Alle spor er slettet,"

skriver Finn Madsen på hj.siden "Nordjyllands Jernbaner":   Stationer Nørresundby - Aabybro

 

 

 

  

Vester Hassing   --   km. 19,8.

 

 

  . . . . . . . . . .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vester Hassing station  --  26. oktober 1869.

Det er halvandet år siden nedlæggelsen (d. 31. marts 1968), --alligevel sidder stationsskiltet og køreplanstavlen stadig på væggen. Til gengæld synes stationsbygningen også (stadig ?) at være beboet.

 

Her ser ikke så mistrøstigt ud, som på Langholt station, . . .

 

 . . . alligevel ser det ud til, at det er to af gavlvinduerne fra 1. sal, der står og læner sig op af den bageste varehusport.

 

Modsat stationsbygningen i Langholt og billetsalgsbygningen i Stae, der begge blev nedrevet, er bygningerne i Vester Hassing stadig beboede, og tilsyneladende i nydelig stand.

 

 

 

 - o 0 o -

 

 

Som det også fremgik af det tidligere viste køreplanseksempel var der her kørselsmæssig samdrift med den tilstødende Thisted-Fjerritslev Jernbane, således at mange af togene var gennemkørende helt fra Aalborg til Thisted.

.

Se evt. om TFJ på:  Thisted-Fjerritslev Jernbane.  eller om Fjerritslev på: http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Fjerritslevbanen:Fjerritslev_station


 

Se evt. om HLA på Hjørring-Løkken-Aabybro Jb. eller TFJ på:  Thisted-Fjerritslev Jernbane. 

Hertil om Nordjyllands jernbaner på:  http://www.baner-omkring-aalborg.dk/  eller  http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Fjerritslevbanen:Stationer_N%F8rresundby_-_Aabybro