Feggesund-overfarten (Mors).

 

 

 

 

 

 

M/F "HANNÆS" 

 

Et "tilfældigt" familiearrangement bragte familiens og min vej "forbi" øen Fur (tidl. Fuur) i Limfjorden.  En del af arrangementet foregtik dog i byen Roslev på Salling med viderekørsel til Fur sent på aftenen (efter mørkets frembrud). 

Dagtimerne lørdag tilbragtes med at køre rundt og bese øen, ude/inde, oppe/nede. Sidst på eftermiddagen var det tid for besøget på "fastlandet". Vi vidste ikke nøjagtigt, hvornår vi ville være tilbage, men formentlig sent lørdag aften/nat.  Intet problem  --  vi fik bare nøglen til hotellets hoveddør, så kunne vi selv låse os ind.

På færgen forhørte vi os om sidste færge.  Intet problem  --  "vi er her hele natten, bare blink med lyset, så er vi der få minutter efter" !  Aftenen gik, ved 0.30/1-tiden var vi ved færgelejet i Branden . . . 

. . . og blinkede med lyset.  5-6 minutter efter (sejltiden) lå færgen i lejet, klar til at sejle os til Fur.   SERVICE.   

Det noget helt andet end det, vi var vant til i København.

---

Hjemturen mod hovedstaden -to dage senere- foregik til gengæld i dagslys.  HVAD var det ???   Ved kajen, næsten lige ved siden af færgelejet lå en lille, ældre færge.  Den måtte tages i nærmere øjesyn.  "HANNÆS" -- den ene af de gamle færger fra overfarten "PINEN" & "PLAGEN" (Salling-Mors).

Færgen havde helt åbenbart haft sin bedste tid, og lå tilsyneladende og afventede sin fremtidige skæbne  --  måske var den allerede afgjort ??? 

M/F HANNÆS, Fur.   --   13. september 1998.   ^---vv

 

 

 

 

M/F HANNÆS, Fur.   --   13. september 1998.  

 

M/F  "HANNÆS",  Fur.   --   13. september 1998.   ^---vv

 
 
 
"Læsset" på dækket er bl. a. den afmonterede konsol for anlæg af broklappen.
 
 
 

M/F  "HANNÆS", Fur.   --   13. september 1998.   ---^

 

Lige til modeljernbanen  

 

Spørgsmålet er bare,  om man (jeg) kan bygge den, med et sådant gammelt og udslidt udseende, uden at det kommer til at virke plat / for "kunstigt"  --  et forsøg på at bygge en flot model, men som er gået helt galt  ?????????

 

 

 -

 

 

 . . . og som husbåd i Københavns havn.

M/F´erne "HANNÆS" (tv) og "FURSUND" (th) som husbåde i Københavns havn.   --   22. august 2001.    ^---v

 

HANNÆS (1968).   Fast på Feggesund-overfarten 1968-1996. 

Som helt ny var den indsat en uges tid på overfarten Pinen-Plagen (Sallingsund), og den var i 1978 den færge, der sejlede Dronning Margrethe over sundet ved Pinen-Plagen ved indvielsen af Sallingsundbroen. 

Ellers ikke i trafik andre steder end på Feggesund.

 

M/F´en "HANNÆS" som husbåd i Københavns havn.   --   22. august 2001.    ^---v

 

 

Tak til Anders Riis.

 

 -

 
 

 

Se iøvrigt mere i bogen

 

"Danske træfærger

                             - som vi så dem"

NÆSSUND  mellem  -nærmeste byer-  Hurup Thy og Karby (Mors).

 

 - - - 

Læs mere på:   http://www.xn--trfrger-nxab.dk/ 

 

Danske træfærger - som vi så dem.   Anders Riis, forlaget Omtanke.  A4-liggende, 128 sider med -næsten- udelukkende masser af pragtfulde farvefotos.   ISBN 987-87997785-0-8.

 

 

 

Færgen M/F SALLINGSUND.

Skibsvæft/Byggested:  Søren Larsen & Sønner A/S Skibsværft,  Nykøbing Mors.
Byggemateriale: Eg og bøg.  Maskine: B & W Alpha, 210 HK

Byggeår: 1958 som ”PLAGEN”.

Til Sallingsund-overfarten og nyt navn ”SALLINGSUND”  1978. 

Ca. 1998 til Feggesund-overfarten som efterfølger for  færgen ”HANNÆS”.

M/F SALLINGSUND udfasedes i efteråret 2012 og blev i foråret 2013 solgt til en fremtid som husbåd.

-------------

Længde 29,13 m, bredde 7,59 m, dybgående 2,47 m, BRT 95.
Maskineri B&W Alpha. Fart 10 knob.

Antal passager 97.  Antal biler 12

Tidligere navne:
Plagen (1958-1978) - Sallingsund Færgefart
Plagen (1978-1980) - Viborg Amt
Sallingsund (1980-1997) - Viborg Amt.

Tidligere ejere:
Sallingsund Færgefart (1958-1978)
Viborg Amt (1978-1997) .

 

Styrehuset.

M/F SALLINGSUND.  Mors set fra "broen", set mod syd. ---^    
2. august  2001.   ^---vv

 . . . og set mod nord, Thy.

 

SALLINGSUND. Vogndækket: "Kontoret" / opholdsrummet 
for billetsælgeren.   --   2. august 2001.

 

 

"Kælderetagen"

,,Maskinen,,   SALLINGSUND.   --   2. august 2001.

 - - - 

 

 

"Maskinen"

,,Maskinen,,   SALLINGSUND.   --   2. august 2001.   ^---vv
 
 
  
 - - - 
 

 - - - 

 

 

"Maskinen"

,,Maskinen,,   SALLINGSUND.   --   2. august 2001.   ^---vv

 . . . . . . 117-1149.III.07a,,Maskinen,,SALLINGSUND.2.8.2001.JPG (387×575)

 

 

,,Maskinen,,   SALLINGSUND.   --   2. august 2001.

 

Se også den tidligere serie af / om færgen:   Feggesund-overfarten (Mors). 

 

 

 

Færgen M/F SALLINGSUND.

Skibsvæft/Byggested:  Søren Larsen & Sønner A/S Skibsværft,  Nykøbing Mors.
Byggemateriale: Eg og bøg.  Maskine: B & W Alpha, 210 HK

Byggeår: 1958 som ”PLAGEN”.

Til Sallingsund-overfarten og nyt navn”SALLINGSUND” ca. 1980. 

Ca. 1998 til Feggesund-overfarten som efterfølgerfor  færgen ”HANNÆS”.

M/F SALLINGSUND.  Feggesund syd (MORS).   --   2. august  2001.   ^---vv

 - - - 

 - - - 

M/F SALLINGSUND.  Mellem Feggesund syd og nord.  "Nord"s -----^  "galge" ses lige herover. 
2. august  2001. 

 

Feggesund (nord  -  Thy).   --   2. august  2001.    ^---vv

 

 . . . og dér sejlede M/F  SALLINGSUND.

 

-------------------------               

 

VAFT rute 32 kører fra færgen "SALLINGSUND" mod Fjerritslev.  Feggesund-overfarten.   --   2. august  2001.

 - - - 

 

Detail-fotos.

  

M/F SALLINGSUND.   --   2. august 2001.   ^v---^

 

En tur rundt på "gulvet"  --  med uret.

M/F SALLINGSUND.  Feggesund.   --   2. august 2001.   ^---vv

 

 

  

 

 

 . . .  

 

M/F SALLINGSUND.  Feggesund.   --   2. august 2001.

 

M/F SALLINGSUND.   --   2. august 2001.   ^---vv

 

 

 

 

 . . . så nu er der ingen undskyldning, ---at man ikke kan se på byggetegningen, hvad der er mellem sidehusene / "vingehusene" i gammel tid kaldet.

Er der i øvrigt blandt sidens seere / læsere nogen, der har en tegning af færgen ???



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lige til modeljernbanen.

 

M/F SALLINGSUND.    --    2. august 2001.   ^---vv     Nedgang ------^----- til "maskinen".

 

 

 

M/F SALLINGSUND.    --    2. august 2001.  

 

 

 

 -