.

 

Dagens foto(s).



Februar 2013.








Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

  

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

 

 

( Prøv og se, ...på evp )

- - o 0 o - -

 

 

28. februar 2013.

Høng - Tølløse Jernbane  --  1987.

St. Merløse station. 

En tur rundt om stationsbygningen:  

 

St. Merløse,  vejfacaden, set i køreretning mod Høng.   --   1. september  1987.

 - - -  Vejfacaden.   ^---v

 - - -

 - - -  Vejfacaden, set i køreretning mod Tølløse.

 - - - Perronfacaden,  set i køreretning mod Tølløse.

St.  Merløse.   --   1. september 1987.

  

 

-  -

 

 

27. februar 2013.

Østsjællandske Jernbaneselskab  --  ØSJS  --  1960´erne.

 

Skinnebusmateriel.  

Fra Jens Bruun-Petersen har jeg modtaget en "foto-sending" af ØSJS-Scandia-skinnebusser optaget af Jens B-P. selv og Niels Krøyer.   De første seks fotos bringes nedenfor.

 

ØSJS SM 16.  Stubberup.   --   25. september  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

ØSJS SP 5 + OHJ SP 226 (i baggrunden).  Haarlev.   --   13. juni  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

 

ØSJS  SP6.  Haarlev.   --   7. april 1966.  Foto:  Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS SB 4.  Fakse Ladeplads.   --   18. august  1964.  Foto:  Jens Bruun-Petersen.

 

ØSJS SB 4.  Haarlev.   --   25. februar  1967.  Foto:  Niels Krøyer.

 

OHJ SP 226.  Haarlev.   --   13. juni  1965.  Foto:  Niels Krøyer.

 

Tak for "ini´tivet" til:  Jens Bruun-Petersen og Niels Krøyer.

 

 

-  -

 

 

 

 

26. februar 2013.

Odense - Svendborg.   (SFJ / DSB) 

Lidt af Jernbanemuseets materiel + Fruens Bøge station.

 

DSB Mx 1001.  Odense.   --   20. juni  1998.   ^---v

 

 - - -

 

 

DSB Mx 1001.  Fruens Bøge.   --   20. juni 1998.

 

DSB.  Fruens Bøge station.   --   20. juni 1998.

 

DSB Mx 1001.  Svendborg.   --   20. juni 1998.

 

 

Nyistandsat  DSB HD 38364. Odense.   --   20. juni 1998.

DSB litra HD

 

HD 38364.  Scandia 1944.  Omlitreret 1964 til Gklms 2086 138 8 364. Ejes af DSB Museumstog. Randers 1992-2012. Istandsat 1997. I drift 2000-11 som HD 38364.  

 

 

-  -

 

 

 

 

25. februar 2013.

En anden endnu ikke forsvunden station.

 

Svendborg.   (SFJ / SNB / SFB og DSB) 

Odense-Ringe-Svendborg.

Svendborg station.  20. juni 1998.   ^---v

 

MR 4092 ankommet til Svendborg i spor 1.   --   20. juni 1998.

 

Efter en lang anstrengende jernbaneentusiast-udflugt, kan man godt trænge til at slappe lidt af.
Svendborg.    --   20. juni  1998.

 

DSB CL 1514. Svendborg.   --   20. juni 1998.  . . . og hvorfor mangler så lige den første meter af vognen ??? 
Fordi bygningen over trappen til perronundergangen lige netop var anbragt en meter forlangt mod nord.

 

UPS ! ! ! ---  Mx 1001 og hvem ???  Svendborg.  --  20. juni 1998.  Måske er der een, der kan genkende sin jakke ?

 

 

-  -

 

 

Søndags-ekstra

24. februar 2013.

 

Københavns Sporveje - linie 15 nedlægges  --  for snart 50 år siden ! ! !

 

KS 251-1437 ankommer til Hans Knudsens Pl.   --   November 1963.

 

KS 251-1437.  Hans Knudsens Pl.   --   November  1963.

 

KS 1437(-251).  Hans Knudsens Pl.   --   November 1963.

 

KS 251-1437.  Øster Allé.    --   November  1963.

 

KS 251-1437.  Vesterbrogade v/  Frihedsstøtten.   --   November  1963.

Det sorte i billedets højre side er "indpakningen" / beskyttelsespladerne på det underste af en af gadens lygtepæle. Det kunne passende være beskåret, men - nej.   --   Billedet blev taget således i sin tid - men jeg husker ikke hvorfor.  Jeg plejer vist ikke at miste overblikket så meget (fotomæssigt), så der må vel have været en årsag.

 

Dagens-søndags-ekstra var klar til brug lørdag aften, da denne mail (i uddrag) blev modtaget fra Sydfrankrig.

Den kunne jeg bare ikke stå for.

 

"Hej Erik.
Ja den med sporvognen linie 15 den trak sørme vand, utrolige mange minder kom frem vedrørende den linie og samtidig linie 6. Hvem er jeg så der skriver til dig, såmænd Niels P. Jørgensen der har en meget stor glæde af at se dine hjemmesider der indeholder så meget af minder fra netop min og din tid.
Linie 15 er jeg næsten født op af, med bopæl i Vognmandsmarken der udgår fra Hans Knudsens Plads har jeg utallige gange været med linien 15 og linie 6. Som dreng kunne jeg for 35øre køre på en omstigningsbillet frem og tilbage til Ålholm Plads over Rådshuspladsen, linie 6 en lidt længere rute men jeg havde ikke travlt det var byen der interesserede mig. En del af vognstyrere kendte mig og jeg fik lov at stå mellem den skrå stang og styrepladsen så jeg rigtigt kunne følge med turen og specielt gennem Østre Alle hvor den slingrede voldsomt i den specielle grønne linie. På min billet kunne jeg enkelte gange hoppe på linie 3 der kørte med specielt gamle vogne.

(...)"

Hilsen og tak ! ! !

 . . . og så lige en linie 6, der også kom forbi:  KS 256-1447.  Hans Knudsens Plads   --   November  1963.

 

 . . . og hvad fik vi så i stedet for:   Dieselos i massevis.

 

 

-  -

 

 

Søndags-ekstra-ekstra.   --   Lige til kirketid.

24. februar 2013. 

 

. . . og nu til noget helt andet:

 

 

Rislev kirke nord for Næstved. 

Allerede for næsten 30 år siden  -i 1984- beslutede jeg, at skulle jeg en dag bygge en kirke til mit modeljernbaneanlæg, så skulle det være denne.  Ganske vist sad jeg i et selskab et par kilometer fra den, men havde meget svært ved ikke at rejse mig fra selskabet og gå op til den, som den lå der, på en mindre bakke og lyste op i solen med sine hvidkalkede mure.

Som jeg så det, havde den lige netop det jeg satte pris på ved en sådan lille landsbykirke: Tårn, skib med våbenhus, og kor.  Der måtte meget gerne have været en lille halvrund absis, -men det var der ikke.  Til gengæld var der en lille udbygning på tårnet med adgangen til klokken.

Smedejerns-initialerne på våbenhusets gavl står for Birgitte Restorff.

 

 

 

 

 

 

 

Rislev kirke, facaden mod syd og med våbenhus.

 

Tårngavl mod vest.

Nordfacaden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gavle mod øst.  --  Bemærk hvordan skib og kor er bygget forsat i forhold til tårnet.

 

Modellen af kirken blev bygget en del år senere, efter jeg havde fået lejlighed til at komme til Rislev med målebånd og fotografiapparat. 

Fordi jeg syntes, at vi også manglede en kirke i Modeljernbaneklubben H0, Albertslund, byggede jeg to på den måde, at alt blev fremstillet først til den ene og derefter til den anden. Herefter blev de næste dele fremstillet først til "den anden" og derefter til "den ene"  --  og så fremdeles.  På denne måde sikrede jeg mig, at den ene kirke -den første- ikke blev "prøveklud", mens den anden dermed, måske, blev lidt pænere med øvelsen.

Da begge kirker var færdige, var det "rimelig nemt" at vælge, hvem der skulle have hvilken kirke, da de var næste ens, og man ikke kunne sige, at den ene var ringere end den anden.

Ved førstkommende modelbyggekonkurrence blev den ene model indleveret til deltagelse i gruppen "Tilbehør".  For en sikkerheds skyld lige med en bemærkning til dommerne om, at kirkeskib og tårn skulle være samlet forsat og i øvrigt med flere skæve vinkler.

Den anden model var opstillet på Klubbens stand.  Søndag formiddag, da udstillingen åbnede klokken 10, blev gæsterne modtaget med orgelmusik og salmesang fra kirken.  En lille transistorradio var placeret i kirken og lod nu DR P1´s søndagsgudstjeneste lyde ud i lokalet.

 

Nogle fotos af byggearbejde og den færdige kirke vil blive tilføjet, ligesom disse tegninger optages, på den allerede eksisterende "kirke-side":   Dansk landsbykirke i model.

 

"Lige til modeljernbanen." 

 

-  -

 

 

24. februar 2013.

En endnu ikke forsvunden station. 

 

SFJ/ DSB  -   Ringe.

Odense-Ringe-Svendborg / Nyborg-Ringe-Faaborg.

Km. 21,7 fra Odense  og  26,4 fra Nyborg.

 

   . . . . . . . . . .  

^---   SFJ  --  Ringe station er beliggende i "krydset" i midten.   ---^ . . . . . .

 

Ringe st.   Postkort.  Arkiv:  Fynhistorie.

 

 

 

Ringe station, --set i køreretning mod Svendborg. . .   --   20. juni 1998.

 

 

 . . . og tilbage mod Odense.   --   DSB CL 1514 foran Ringe station.   --   20. juni 1998.

 

Ringe station, vejfacaden.  Udbygning til højre med indgangen til jernbanerestauranten, måske på dette tidspunkt den daværende. . . ! ! !   --   20. juni 1998.

 

DSB Mx 1001.  Ringe.   --   20. juni 1998.

Særtoget til Svendborg og retur var arrangeret af modeljernbanefirmaet HELJAN og Jernbanemuseet  i anledning af HELJAN´s udsendelse af deres model af Mx i størrelse H0 / 1:87.

 

 

Tak til:  Hans Nørgaard:   http://fynhistorie.dk/ 

 

(Se også lidt omtale og fotos fra Ringe station under "Dagens fotos" d. 14. oktober 2012)

 

-  -

 

 

23. februar 2013.

Endnu en forsvunden station.

 

Stenstrup  (SFJ/DSB) --  2003.

Odense-Ringe-Svendborg.

 

DSB. Stenstrup station,  set i køreretning mod Svendborg . . .    --   20. juni 1998.

 

  <--- . . . og tilbage mod Odense.

 

DSB.  Stenstrup station.  Vejfacaden.   --   20. juni  1998.

DSB MR 4089.  Stenstrup.  "Tog mod Odense,  perron 2".    --   20.  juni  1998.

 8 år senere -i august 2006- blev stationsbygningen revet ned ! ! !

 

 . . . Nu til noget andet ! ! !

Hvad ???   --   Stenstrup.   --   20. juni 1998.

(Det er efterfølgende opklaret, at der er tale om en markering af en såkaldt "sporisolation" / "sporisolationsstrækning / -område". Til brug for sikringsanlægget er stationsområdets spor et antal "sporisolationer", hvor sporstykkerne -elektrisk- er isoleret fra hinanden, for at man derigennem -på stationens sportavle- kan se f. eks. sporskifternes stilling, sporbesættelse, men også signalernes stilling og i det hele taget få disse til at arbejde.

Nærmere vil snarest  følge på "undersiden"  Jernbanens Nips - på stationer.

 

. . . og så til noget HELT andet ! ! !

M/F  "SPROGØ" lå i Svendborg havn, og den færge måtte jeg da lige have et billede af:

M/F  "SPROGØ".  Svendborg.   --   20. juni 1998.

 

 

-  -

 

 

 

 

22. februar 2013.

 

. . . og nu til noget helt andet:

 

 

 

Københavns Sporveje - linie 15 nedlægges  for snart 50 år siden ! ! !

 

 

 

 

Opslag om nedlæggelsen på stoppestedsstander. --->

 

KS 264 -1432.  Hans Knudsens Plads.   --   November  1963.   ^---v

 - - -

 

KS 273 -1437.  Hans Knudsens Plads.   --   November  1963.   ^---v

 - - -

 

KS 301-1429.  Hans Knudsens Plads.   --   November 1963.   ^---v

 - - -

 

-  -

 

 

 

21. februar 2013.

 

. . . og nu til noget helt andet:

 

DSB  HJ 37590.   --   1969.  

 . . . . . . . . . . 

DSB Hj 37590. Ved Signalvæsenet´s værksted og lager, Vanløse.   --   3. juli  1969.   ^---vv

Pudsigt - jeg har netop åbnet en ny side: "Endnu flere forsvundne stationer", og så når jeg til denne HJ-vogn med en stor, kendt (?) bygning som baggrund.   --  Ikke en stationsbygning, ---men en langt større end mange af disse, som også kan være medtaget i ovennævnte bøger.

 - - -

 - - -

DSB Hj 37590. Ved Signaltjenesten´s værksted og lager, Vanløse.

 

-  -

 

 

20. februar 2013.

 

HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane m. v.

 

Rullende materiel + lidt Høng   --   1960.  

Rangergrænsemærke *) og HTJ C24,  Høng,   --   15. maj 1960.   ^---v

C 24 - Scandia 1911,  Købt 1949/50 fra Kolding Sydbaner(KS) C 2.  Hensat 1966. Solgt 1971 til Kolding Lokomotiv Klub(KLK). Lunderskov 1999-2011. 2010 til Jernbanemuseet. I drift 2011-12. (www.jernbanen.dk)

*) Rangergrænsemærke. Hvid kvadratisk plade med rød kant. 48 x 48 cm stillet på spidsen.  Mærket  angiver grænsen for hvortil der måtte/må rangeres i stationens hovedspor uden at være afmeldt til næste togfølgestation. 

Når man -på fotografiet her- betragter den hvid plade, er det meget svært at se den røde kant --- men den er dér ! ! !  Se nedenstående foto af remisen i Høng, hvor mærket lige nøjagtigt stikker indenfor i billedets højre side.

Mærket kunne være opsat på den mod stationen vendende side af indkørselssignalet/standsningssignalet for indkørende tog (ved strækningshastigheder under 60 km/t) eller på sin egen mast 30 meter indenfor indkørselssignalet (som her) ved strækningshastigheder over 60 km/t (og det havde man fået ved indførelsen af skinnebusserne).

 - - -

 

HTJ C35,  Høng.   --   15. maj 1960.   ^---v

C 35 -  Scandia 1926.  Købt 1949/50 fra Troldhede-Kolding/Vejen Jernbane(TKVJ) M 1.  Omb. 1950/51 af OHJ. Rejsegodsrum.  Wc.  Kørte vinter 1978/79 sneplovstog på HTJ med OHJ 38 og OHJ PH 459.  Solgt 1981 til Kolding Lokomotiv Klub (KLK).  1991 til Syd Fyenske Veteranjernbane(SFvJ  http://www.sfvj.dk/ ).  --  (www.jernbanen.dk)

 - - -

 

HTJ SM 19HTJ Sp37, Høng.   --   15. maj 1960.
SP 37 - Scandia 1948.  Solgt 1962 til (Aalborg-Hadsund Jernbane(AHJ) SP 10. (www.jernbanen.dk)

 (Her er "lånt" en HTJ-skinnebusmotorvogn for at illustrere farverne: Sølv/rød.)

 

HTJ-remisen, Høng.   --   15. maj 1960.

 

Høng.  Det noget specielle, men --på en modeljernbane-- meget dekorative "vandtårn".   --   15. maj 1960.

Behøver man næsten at skrive:  "Lige til modeljernbanen".

 

 

-  -

 

 

 

19. februar 2013.

 

HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane m. v.

 

Rullende materiel.  

 

HTJ Cs 229.  Dianalund.   --   21. september 1969.   ^---v

 ^--- OHJ C 223 + HTJ Cs 229.  Dianalund.   --   21. september 1969. 

 

OHJ D 232.  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

 

OHJ  PF 446. Tølløse.   --   21. september 1969.   ^---v

Påfyldning af kul fra godsvognen til lokomotivets tender.

 

-  -

 

18. februar 2013. 

 

HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane m.v.

Rullende materiel. 

HTJ C 24.  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v.

 - - -

 

HVJ C 501.  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

OHJ C 223.  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

 

 

-  -

 

17. februar 2013.

Søndags-ekstra-ekstra.

 

En dansk landsbykirke:

Lundby kirke ved Vordingborg.

 

En lille ekstra søndags-ekstra:  Tegning / udskæringsplan til en dansk landsbykirke, Lundby i ved Vordingborg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lundby kirke - sydfacaden.

Tegningerne kan f. eks. udskrives i et Word-dokument, og "trækkes" i hjørnerne/diagonalt til den lille linie "10 cm i H0" er netop 10 cm ved udskrivning/udprintning.  Hermed er målene i størrelsesforholdet 1:87.  Kirken er opmålt på stedet, så den er "rimelig målfast", dog ikke i højden. Jeg forsøgte, men kunne ikke nå derop.

Kirken blev derfor fotograferet på lang afstand / vinkelret på facaden, og de indbyrdes mål på dette foto danner grundlaget for højdemålene - og det er næppe mange cm galt.

 

Vestfacaden.

 

 

Nordfacaden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Østfacaden / -gavlene.

 

 

 

Plan.

 

Samlingsskitse.

 

Nogle fotos af byggearbejde og den færdige kirke vil blive tilføjet, ligesom disse tegninger optages på den allerede eksisterende "kirke-side":   Dansk landsbykirke i model.

"Lige til modeljernbanen." 

 

-  -

 

 

17. februar 2013.

Søndags-ekstra.

 

DSB  --  Langå - Skive - Struer.

 Højslev st/trb. --  km. 79 fra Langå.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Højslev´s nu nedrevne station.

 

 - - -

DSB. Højslev trb.  -  Strækningen Langå-Skive-Struer, set i køreretning mod Skive ---^  og mod Langå. ---vv
13. juni 1976.

 - - -

DSB.  Højslev trb.  Lg-Sk.   --   13. juni 1976.

 

DSB  Cls-Mo.  Højslev trb.   --   13. juni 1976.

 

DSB  Ma-lyntog.  Højslev trb.   --   13. juni 1976.

 

 

-  -

 

 

17. februar 2013.

 

HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane.

 

Rullende materiel.  

HTJ G 625 v. Dianalund  ---^ og i Tølløse ---v   --   21. september 1969.

 

HTJ G 625 + OHJ PF 446. Tølløse.   --   21. september 1969.
Inden maskinen bliver sat i remise, skal den lige have lidt "foder" -  vist igen med lidt entusiast-hjælp eller måske lidt familiært børnearbejde ???

 

OHJ Sm 15. Tølløse.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

 

HTJ Sp 38. Tølløse.   --   21. september 1969.

 

HTJ  Sneplov  No 1.  Tølløse.   --   21. september 1969.

 

 

-  -

 

 

 

16. februar 2013.

 

DSB / HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane.

 

Tilbage i / ankommet til Tølløse.  

HTJ G 625 på "stepperne" mellem Høng og Tølløse.   --   21. september 1969.

(Nøjagtig stedbetegnelse haves desværre ikke, medmindre, at nogle kan genkende "sine/deres træer" i 1969  ).

 

HTJ G 625 - OHJ C 223 -(HTJ C 24 - HVJ C 501 - OHJ D 232) ankommet til Tølløse.  ^---v  21. september 1969.  

Frakoblet stammen og på vej til drejeskiven . . . v-----^-----v

 . . . . . . . . 

Godt med en masse ivrige entusiaster, der hellere end gerne vil være med "til det grove", mens fotograferne knipser løs.  . . .

. . .og herefter til remisen og et velfortjent hvil (maskinen altså). Der er dog lige et par ting, der skal "ryddes op" inden. . .

 

 

HTJ-køreplan, sommer 1951, --her med skinnebusser.

 

 

-  -

 

 

 

 

 

15. februar 2013.

 

DSB / HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane.

 

Returkørsel Høng - Tølløse.  

  

Vi fortsætter ud over "stepperne":   HTJ  G 625 mellem Høng og Tølløse.   --   21. september 1969.

(Nøjagtig stedbetegnelse haves desværre ikke, medmindre, at nogle kan genkende "sine/deres træer" i 1969  ).

 

På turen tilbage bliver der "et ikke-planlagt stop" på Store Merløse station:

St. Merløse,   set i køreretning mod Høng.   --   27.  juli  1947.   --    Arkiv: EVP.   ^---vv 

Retiradegavlen mod øst.

 

St. Merløse, vejfacaden.   --   27.  juli 1947.   --   Arkiv: EVP.

 

Skinnebus/lastbil-ulykke ved St. Merløse.   --   Juli 1962.  Foto:  POLITIKEN, HHH. 1963.


HTJ SM 17 HTJ Sm 17.  Scandia 1951 Købt 1956 fra AHTJ SM 2. Frichs 8-cyl. dieselmotor 8115cc. 4-trins mekanisk ZF-gearkasse. Trykluftbremse. Bogietapafstand 8,65 m. Bogieakselafstand 2 m. 48 pladser i 2 kupeer. Wc. Påkørte 18/7-62 lastbil ved St. Merløse og udbrændte. Udr. 1962.   ( www.jernbanen.dk  /   HTJ SM 17 )

  

HTJ-banemærker stemplet i St. Merløse. . . . . . . . . . . . . . . ..St. Merløse. POLITIKEN. "Danmark Rundt". 1943.

 

 

HTJ-køreplan, april 1944, --  en køreplan, der var til at overse.

 

 

-  -

 

 

14. februar 2013.

 

DSB / HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane.

 

Returkørsel Høng - Tølløse.   

Drejeskiven i Høng.   --   21. september 1969.

 

HTJ, Høng.   --  OHJ D 232 - HVJ C 501 - HTJ C 24 - OHJ C 223 - HTJ G 625.  
Vel stort set klar til afgang mod Tølløse, når deltagerne er færdige med at tale med lokopersonalet.

21. september 1969.

 

  HTJ-banemærker.

  Ca 35 mærker -alle med samme motiv, men med forskellige værdier-
  fra 1901 - banepakke-forsendelsernes ophør,

 

  <--Til Tølløse---   --   21. september 1969.

 

HTJ G 625 mellem Høng og Tølløse.   --   21. september 1969.

 

HTJ.G 625 mellem Høng og Tølløse.  --  . . .og så går det bare ud over "stepperne".   --   21. september 1969.

(Nøjagtig stedbetegnelse haves desværre ikke, med mindre, at nogle kan genkende "sine/deres træer" i 1969  ).

 

 

-  -

 

 

13. februar 2013.

 

DSB / HTJ  --  Høng - Tølløse Jernbane.

 

Høng.  

 - - -

 

DSB. Høng station.   --   21. september 1969.   ^---vv

 - - -

(Set i køreretning tilbage mod Tølløse)

 

DSB. Høng. Vejfacaden.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

 

POLITIKEN,  "Landet rundt". - 1943. -->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nedenstående fotos er allerede vist 3. februar 2012:  De vises lige her som "et tilbageblik".    

(så sparer vi et link    )

 

Mo + EK i Høng.

DSB Mo 572. Høng.   --   15. maj 1960.

(Dette foto er vist før, -på siden  Litra Mo  men ses her i en bedre gengivelse.)

DSB Mo 569 + Ek6944. Høng.   --   15. maj 1960.

 

DSB Ek 6944. Høng.   --   15. maj 1960.

 

 

-  -

 

 

 

 

12. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Ruds Vedby.

Ruds Vedby.   --   21. september 1969.

HTJ  G 625.  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v


 

Under det forlængede ophold i Ruds Vedby, var der frokostpause, og det var både for mennesker og maskine. 

Min økonomi var dengang ikke til frokost på Kroen, så mens en masse turdeltagere var dér, spiste jeg sikkert et par medbragte stykker mad, og så kunne jeg i øvrigt gå rundt og se mig lidt omkring - i øvrigt mit normale synspunkt - hvorfor rejse så langt, og så sidde inde og spise - det kan jeg gøre, når jeg kommer hjem.

 

 

Ruds Vedby.
POLITIKEN:  Danmark Rundt, 1943. -->

 

 

 

 

 

Til gengæld var der liv og glade dage omkring toget, men det var sikkert i nok så høj grad den lokale ungdom/befolkning.

 

Mens menneskene var på kroen, var FALCK mødt op med en af deres lokale sprøjter for at sørge for
at dække G 625´s vædskebehov.

 

OHJ Z 601,  Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---v

 - - -

 

Som jeg umiddelbart husker det, var der ingen sammenhæng mellem tankvogn OHJ Z 601´s tilstedeværelse på stationen og G 625´s vandpåfyldning.

  

 

-  -

 

 

 

 

 

11. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Ruds Vedby.

 

Ankommet til Ruds Vedby - det motiv var for fristende, --men herefter fortsattes der som normalt med det vanlige foto:

 

 - - -

 

Ruds Vedby station, --set i køreretning mod Høng ---^  og tilbage mod Tølløse ---v   --   .21. september 1969.

 - - -

 

Ruds Vedby station, vestgavlen ---^ og med vejfacaden. ---v     --   21. september 1969.

 - - -

 

Ruds Vedby station, --set fra Jernbanegade.  -  En ganske præsentabel bygning.   --   21. september 1969.

 

 

-  -

 

 

Søndags-ekstra

10. februar 2013.

 

Lidt sporvogne: Diverse:  Frederiksberg Sporveie.

 

Som sidste "Søndags-ekstra" også denne gang lidt om ikke een, men to 

Frederiksberg Sporveie-motorvogne nr. 22 og 31. 

 

 

FS nr. 22 / KS nr. 376.

FS 22 nåede lige at "smutte" hen bag et hushjørne. 

Bygningen bagved er Frederiksbergs første rådhus, og samtidig brandstation indtil 1953, hvor bygningerne på området var blevet revet ned til fordel for byens nye, moderne rådhus.

 

I et mørkt hjørne af Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm´s hal nr. 1, stod i mange år et par "lig" efter et par frederiksbergske sporvogne.  Det kunne ikke undgås, at man -hver gang man kom forbi- fik den tanke: Mon de nogensinde bliver til sporvogne igen.

Så -lige pludselig- efter den vellykkede renovering, hvor skinneslibevognen KS 2 (den oprindelige, to-etages accumulatorvogn KS nr. 24) var blevet tilbageført til dens "mellemstadie" som to-etages motorvogn til luftledningesdrift, skete der noget.

Begge "vogne" blev trukket ud fra mørket og sendt til Bornholm til renovering. En omfattende restaurering af vognen er igangsat i begyndelsen af 2012.

Vognen vil blive restaureret som FS 22 i oprindelig udgave med åben forperron og førstesal. Der bliver fremstillet en ny undervogn hos Maskinfabrikken Trio i Nexø på Bornholm, hvor også selve restaureringen foregår.

Fornyede  vinduesrammer på FS 22.   --    Januar  2013.   Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

FS nr. 22 og 31.

2 stk perronblik til bagender på FS-vognene.   --   23. januar 2013.  Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

FS nr. 31 / KS nr. 383.

Undervogn til FS 31 under produktion hos Maskinfabrikken Trio i Nexø.   --    December  2012.  Foto: Jesper Reinfeldt.

 

Trappen fra FS 31 brugt som skabelon til produktion af to nye trapper.    --   December  2012.  Foto: Jesper Reinfeldt.

 

Tilpasning af ny hjørnestolpe og bundramme-dele på FS 31. . . . . . . . --->

 

December  2012. 

Foto: Jesper Reinfeldt.

 

 

 

Som det ses, er der stadig et stort arbejde forude, og formentlig også store omkostninger.  Der er da heller ikke sat færdig-dato på projektet, men flot skal det nok blive.

 

Se meget mere og følg projektet, dag for dag:   www.shsbornholm.dk/  

Se også: http://www.sporvejsmuseet.dk/

 

 

 

Tak til:  Jesper Reinfeldt.

 

 

 

 

-  -

 

 

 

10. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Fotokultur.

Hvad er nu dette, midt i Høng-Tølløse-banen ???

Allerede de foregående dage, da denne fotoserie var på forberedelsesstadiet, var der ligesom  en klokke der "ringede". 

Var det ikke ?   Da jeg genså gårsdagens foto med HTJ G 625 under indkørsel på Dianalund station, var jeg sikker. Jo, --det var på denne tur ! ! !

----

Efter afgangen fra Tølløse, på vej mod første standsningssted, St. Merløse, bemærkede vi et mindre antal biler, der "forfulgte" toget. Når dette passerede aktuelle vejoverskæringer, holdt bilerne nydeligt parkerede i vejsiderne, og chaufører og indtil flere ledsagere havde taget opstilling med skudklare kameraer. 

En hurtig optælling af solgte billetter til toget og antallet af passagerer/deltagere i dette, viste at stemme "rimelig overens".  Det var således nogle gratister, "foto-pirater" eller "krybskytter" -kært barn har(fik/havde) mange navne", der forfulgte os.

Snakken gik i turledelsen, og pludselig "fór der en djævel" gennem toget.  Når toget nærmede sig en overskæring, registrerede man, på hvilken side piraterne havde taget opstilling, og når toget nærmede sig overkørselen, blev alle "de betjente vinduers" gardiner hevet ud i fri luft til kraftig vinken.

Det førte hurtigt til stor vrede hos "piraterne", og på et tidspunkt var der en langtfra venlig og højtråbende "debat" mellem nogle turdeltagere og "pirater". Hvis de betalte en billet (måske kun delvis), så ville gardinerne forblive indendørs. I modsat fald måtte de forvente samme syn ved alle kommende vejoverskæringer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Tegning: P. Adamsen.

 

Jeg må erkende, jeg husker ikke nøjagtigt resultatet, --men enige blev de vist ikke, og der var næppe smil på læberne, da de skiltes.

 

------

 

I baghovedet dukkede også en anden  erindring op: At forhenværende farvehandler P. Adamsen, Gentofte, havde "spundet en ende" over dette tema i "SIGNALPOSTEN".  Efter nogle skriverier i diverse medlems- og jernbaneblade omkring "dagen" og emnet i almindelighed, bragte "Adam" ovenstående lille "spillefilm", om både "dagen", men også om emnet "Fotokultur" i almindelighed, således at vi måske alle kunne komme hejm med nogle bedre fotos. 

At emnet kunne være et problem ser vi senere !

 

Strækningen Dianalund - Ruds Vedby.   --   21. september 1969.   ^---vv

 

(HTJ G 625 - OHJ D 232 - HVJ C 501 - HTJ C 24 - OHJ C 223.)   ^---v

 Ups ! ! !

 

OK, --billedet blev taget, men nu holder toget stille, og der er ikke megen "stil" over røgfanen ! ! !

 

Nu vil nogle måske tilføje, at jeg (evp) også har stået i vejen nogle/mange gange.  Indrømmet -ingen er fejlfri- heller ikke evp, men det kan være meget svært, når ikke alle retter sig efter samme fotokultur: En "rimelig lang" række fotograferende, der så vender sig om sammen med togets passage af rækken - og ikke løber frem mod det i kørselstretningen.  Når toget holder stille (der er også nogle der smalfilmer/video i vore dage) kan man bevæge sig frem, efter lige at have set både til venstre og højre: Er alle færdige".

 

SIGNALPOSTEN, 7. årgang  nr. 3.  maj 1971:  Signalposten 1971/3

 

-  -

 

 

9. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Ankomst til Dianalund.

HTJ G 625 m. stamme under indkørsel til Dianalund.   --   21. september 1969.

 

 

Dianalund.

 - - -

 

Dianalund station, set i køreretning mod Høng.   --   21. september 1969.   --   Hvor godtfolk er . . .

 . . . kommer godtfolk til . . .

 

. . . men det er kun på/ved perronnen, der er interessant at være.   Dianalund station,  ---^  vejfacaden,
set mod Høng.    --   21. september 1969.

 

 . . . og vejfacaden set tilbge mod Tølløse.  ---^     --    Næhhh, --det er ikke vejfacaden, der er interessant  ! ! !

 

Dianalund station, perronfacaden, set i køreretning tilbage mod Tølløse.   --    21. september 1969.

Afgangstid nærmer sig - mon ikke den fungerende er gået ind for at afmelde toget til næste togfølgestation ! ! !

 

 

Tiden går - vi bliver alle ældre ! ! ! 

Der må være mange jernbaneentusiaster mellem de fotograferede - Det kunne være interessant at høre, hvis nogle havde bevaret interessen, ser dette  og kunne genkende sig selv.

( Skriv: erikvpedersen[snabel-a]mail.dk ).

 

Politiken.  "Danmark rundt"  1943. -->

 

 

Dianalund station.   --   21. september 1969.  

"Afgang" --  den fungerende står ved toget og har netop sænket "spejlægget".  Nu glæder han sig sikkert til, at der atter bliver fred og ro på stationen, -- og at alt gik godt, mens det stod på.

 

 

-  -

 

 

8. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Strækningen Stenlille - Vedde.

HTJ G 625.  Strækningen Stenlille-Vedde.   --   21. september 1969.   ^---v

HTJ G 625 - OHJ D 232 - HVJ C 501 - HTJ C 24 - OHJ C 223.

 

 

 

Vedde.

http://www.mjk-h0.dk/evp_So-Ve/htj.vedde.22.10.1950.foto.jst.jpg

Vedde station, set i køreretning mod Tølløse.   Sporet i højre side af billedet er Sorø-Vedde Jernbane.  *)
Foto:  22. oktober 1950 v/ James Steffensen.

Bemærk det lille sporskiftesignal (vingesignalet til venstre for indkørselssignalmasten):  "Sporskiftet stillet til lige spor" / natsignal: Hvidt lys.   Når sporskiftet var stillet til afvigende spor pegede signalvingen tilsvarende skråt nedad og viste grønt lys som natsignal.

 

')  Vedde station var endestation for den privatanlagte, statsdrevne, Sorø-Vedde Jernbane fra 1. februar 1902 til 30. juni 1933 for persontrafikkens vedkommende. For godstrafikkens vedkommende skete nedlægningen ved vinterkøreplanens ikrafttræden d. 8. oktober 1950 (dog bibeholdtes banen som godsbane fra Sorø Bystation til Sorø "landstation" (DSB-stationen på Vestbanen).

Se evt:  Sorø - Vedde Banen


 

Vedde station, --set i køreretning mod Høng ---^ og tilbage mod Tølløse ---v.   --   21. september 1969.

 . . . og endnu en gang:  "Den evindelige postbil" på perronen.

Af en eller anden grund (???) fik jeg ikke taget et foto af stationsskiltet --ærgerligt nu-- men desværre ! ! !

 

 

. . . og "grundlaget" for det hele:

HTJ-særtogsanmeldelse for toget d.  21. september 1969.

 

 

 

-  -

 

 

 

 

7. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Stenlille.

 

Stenlille station, set i køreretning mod Høng.   --   Udateret  postkort.

 

Stenlille station, set mod Tølløse.   --   Omkring 1940.   Postkort.

 

 - - -

Stenlille station, -set i køreretning mod Høng ---^  og tilbage mod Tølløse.   --   21. september 1969.

 

En tur rundt om stationsbygningen (perronfacaden ses ovenfor):

Stenlille station, vejfacaden, set i køreretning mod Høng. ---^   --   21. september 1969.

 . . . "en face", . . .

 . . . og set mod Tølløse.   --    21. september 1969. 

 

Stenlille.

POLITIKEN. "Danmark rundt". 1943. -->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-  -

 

 

6. februar 2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane.

 

Nyrup.

 

Nyrup station, set i køreretningmod Tølløse.  --   Ca. 1920.   Postkort.

 

 

 

Nyrup station,  set i køreretning mod Høng ---^  og tilbage mod Tølløse ---v.   --   21. september 1969.

 . . .  med fotografiapparat hængende om halsen,  W. Dancker-Jensen.

 

HTJ G 625 med stamme (OHJ D 232 - HVJ C 501 - HTJ C 24 - OHJ C 223) mellem Nyrup og Stenlille.  ^---v 
21. september 1969.  

 - - -

 

HTJ-køreplan.  Vinter 1966-67.

 

 

-  -

 

 

5. februar  2013.

 

Høng - Tølløse Jernbane  --  1969.

 

(Med "fare" for igen at blive kaldt Erik Ø. Pedersen, tager jeg/vi lige nogle fotos fra endnu en sjællandsk / øst-privatbane.)

 

 . . .

 

 

Der er fyret kraftigt op under HTJ G 625  ! ! ! --->

   Tølløse.   --   21. september  1969.  ---v  

 

 - - -

 

Turinvitation til særtogstur Tølløse - Høng og retur.

 

 

Tølløse. POLITIKEN. "Danmark rundt". 1943. -->

 

 

 

 

 

 

Der er tale om en DMJK/HgJK-særtogstur med afgang fra Tølløse kl. 10.30 og ankomst til Ruds Vedby kl. 12.20. Her var der frokost med efterfølgende afgang kl. 14.00.  Ankomst til Høng kl. 14.20.

I Høng var der ophold til kl. 15.20 og herefter kørsel mod Tølløse, uden ophold med ankomst kl. 16.20.

Desværre var der ikke tid til standsning ved alle stationer, --derfor blev første stop:  

 

 

Store Merløse.

 

Store Merløse, set i køreretning mod Høng.    --   Omkring  1905 ---^  og  1907 ---v.     Postkort.

 - - -

 

 - - -

 

Store Merløse station, set i køreretning mod Høng ---^ og tilbage mod Tølløse ---v.   --   21. september 1969. 

Selvom jeg langt foretrækker fotos uden mennesker (til nød passagerer i "lovligt" ærinde), må jeg konstatere, at det var -næsten- en umulighed på sådanne ture. 

Til gengæld må det være en "livets risiko" (for dem), at de her er kommet med i første række.

 

Store Merløse.  Vejfacaden,  -og det er ikke evp´s lille Mascot, der er kommet med.   ---   21. september 1969.

 

 

-  -

 

 

4. februar 2013.

 

Lyngby-Nærum Jernbane   ---   1972.

 

Ravnholm-Lundtofte trb.

(Der har tidligere været flere end seks fotos --  i dag må I nøjes med fem fotos/illustrationer.)

 - - -

Ravnholm-Lundtofte trb.   --   28. oktober 1972.   ^---v

 - - -

Ravnholm-Lundtofte trb.   ---  Tegning:  EVP.   --   "Lige til modeljernbanen".

 

 . . . og nu kommer toget . . .   Ved Ravnholm-Lundtofte trb.   --   28. oktober 1972.

 

 

-  -

 

 

 

Søndags-ekstra.

3. februar 2013. 

 

Lidt:  Sporvogne, diverse.

 

Sidste "Søndags-ekstra" indeholdt bl. a. nedenstående foto af en "ukendt" Frederiksberg Sporveie-motorvogn, ukendt fordi man -som vanligt- havde stillet en af de fotograferede personer ("min bror" ???) lige foran det påmalede vognnummer.

Derfor stillede jeg spørgsmålet, om mere sporvejskyndige kunne hjælpe med et godt forslag.

Fra Jesper Reinfeldt, Øster Marie -der vel i vore dage er manden med det mest "indgående / dybtgående" kendskab til disse vogne-, kom der straks et bud:

"Frederiksberg-motorvognen er formentlig FS 27, idet der findes et tilsvarende foto på Michael Olsens hjemmeside,
http://www.vognstyrer.dk/.

Vognen er forsynet med en forsøgs-perronskærm, og fotografiet er derfor optaget mellem 1905 og 1908.

(Foto sendt som postkort, dateret og poststemplet: 13. 6. 1908.)

 

Vognen/begge vogne er forsynet med en forsøgs-perronskærm (som læ for vognstyreren) men var der kun denne ene eller flere vogne, der var udstyret således ?

Gardinerne i vinduerne hænger ikke ens, --men er de to fotos taget samme dag ???

(Vognen ovenfor er nu identificeret - det er FS nr. 27 og de to fotos viser således samme vogn, men formentlig fotograferet på to forskellige dage.) 

 

Frederiksberg Sporveie nr. 27, fotograferet mellem 1905 og 1908. Arkiv: Michael Olsen.

Frederiksberg Sporveies motorvogn nr. 27 blev bygget af vognfabrikken Vulcan i Maribo, og den blev sat i drift 1899. Ved Københavns Sporvejes overtagelse i 1919, blev vognnummeret ændret til nr. 380.

Nr. 27 fotograferet på Godthåbsvej, Frederiksberg. 1905.  ---^

Fotografiet bagfra viser lidt af sædeplaceringen på "1. salen", men endnu bedre ses det på et sikkert ganske unikt foto, fotograferet "on location" (vognnummer dog ukendt).

"Med svigermor på sporvognstur" -  Frederiksberg Sporveie,  --  fotografi fra "1. sal" .

Der er tale om et stereofoto / stereogram (eller er der ?).  Dets sjældenhed skyldes, at det må være optaget af en amatør og garanteret kun findes i denne ene kopi.  Når man ser på en mere "prof" udførelse af sådanne fotos, er de to næsten ens fotos sideforskudt en ganske lille smule, oftest 6,5 cm, svarende til et menneskes øjenafstand.

Her har fotografen næsten taget plads på den anden side af midtergangen, da han tog det andet foto.   
Foto er dateret 1907.  

Arkiv: Michael Olsen.

 

 

Begyndelsen til enden.

Artikel af Dines Bogø, Dragør,  bragt i Amager Bladet 27. marts 2012.

 

I 1933 besluttede Københavns Sporveje, at udrangere de sidste af de ældre, overtagne 2-etages Frederiksberg-sporvogne, der havde kørt på linierne 3, 8, 17 og 18.

FS nr, 27 opstillet som sommerhus på Ndr. Dragørvej 149 i Dragør.   ^---vv  Arkiv:  Leif Bang / Dines Bogø.

 . . . 

Broderihandler Charles Uhrenholdt på Frederiksberg købte for 175 kr.  en 2-etages motorvogn. Med stort
besvær blev vognen transporteret på blokvogn fra Svanemølle Remise til Dragør, hvor den blev opstillet på
familiens nyerhvervede sommerhusgrund på Nordre Dragørvej 149.

Forperron vendte mod vest, og bagermesteren ved siden af havde udsigt til bagperronen, hvor der var en vindeltrappe til 1. sal på sporvognen.

 

Alt det formelle var på plads til sommeren 1934. Naboen bagermester Emil Scheller havde afgivet naboerklæring og Store Magleby kommune havde godkendt, at sporvognen kunne opstilles og anvendes som sommerhus.

 

Charles Uhrenholdts datter Aase fortæller om indretningen:

Da sporvognen blev flyttet til Dragør, var jeg 9 år, og jeg fulgte spændt udviklingen omkring sommerhuset i glad forventning om, at jeg skulle bo på 1. sal med fin udsigt til en dejlig have. Alene at stige op ad vindeltrappen var en fryd for mig og senere for de jævnaldrende, der besøgte mig.

Fra den overdækkede trappe gik man et stykke i fri luft over til mit værelse. Mellem trappen og "kahytten", som mit værelse blev kaldt, var der opsat et solsejl på begge sider af vognen, så mellemstykket var beskyttet mod nysgerrige blikke, og samtidig gav sejlet læ. Sejlet ud til haven var i to dele, så man kunne trække det til side fra midten og kigge ud.

Der var meget hyggeligt i det lille værelse. Fint løst tæppe på gulvet og kønne gardiner ud mod haven og vejen. Vinduerne i den modsatte side af værelset var blændede, så man derved fik nogen vægplads til billeder ect. En lille blomsteraltan førte mod vest med udsigt over markerne. Der var to sovepladser, og skolekammerater fra Frederiksberg var hyppige gæster deroppe, hvor vi havde det meget spændende; der var faktisk ikke grænser for fantasien på sporvognens 1. sal.

I stuen nedenunder var der tæppe over det hele. På forperronen stod et stort skuffemøbel, i selve stuen en soveottoman og et arrangement med cretonnebetrukket kurvesofa og lænestole samt et lille bord.


Besættelsen

Uhrenholdt solgte sommerhuset i 1939 til postkontrollør H. Holst Christensen fra Sundby. Den nye ejer kaldte sommerhuset for "Linie 2" og det navn brugte de omkringboende også. I foråret 1943 var det en fabrikant fra København, der købte grunden med den gamle sporvogn.

Fabrikanten kunne ikke vide at Luftwaffe ville udbygge Københavns Lufthavn. Hidtil havde Værnemagten kun anvendt den nordlige del af lufthavnens arealer, men i den sydlige del blev der fra sommeren 1943 opført et stort antal bygninger, herunder også en del endnu eksisterende hangarer.

Tyskerne opførte også baraklejre og hangarer syd for selve lufthavnen. Ved de anlæg var der tyske vagtpatruljer og disse havde selvfølgelig registreret, hvor der langs vagtruten var helårsbeboelse og hvor der var ubeboede sommerhuse. Vagterne havde kun primitive jord- og træskure til deres rådighed på frivagterne.

 

Vagtforsømmelse og brand

Ved 18-tiden fredag den 12. januar 1945 bemærkede familien Nielsen, der boede til leje i bagermesterens villa, at der var "aktivitet i sporvognen". De kunne se lys ved vinduerne og personer inde i sporvognen. Der var ikke indlagt el og det gamle el-system var heller ikke i funktion på nogen måde, så man var klar, at nogen måtte have tændt stearinlys eller petroleumslamper.

Et par timer efter slog lange flammer op fra vognen og umiddelbart efter så man to soldaterne og to piger i løb over marken, væk fra den brændende sporvogn. Aktiviteterne havde måske fået gardiner og stearinlys til at blafre for meget?

Der blev ringet efter det lokale brandvæsen og tyskerne, der havde to brandstationer i området, mødte også frem under udrykning.

Officielt hed det sig, at brandårsagen var "kortslutning i de elektriske installationer". På grund af aviscensur kunne man ikke skrive, hvad der egentlig var sket.

Kun sporvognens forvredne sortsvedne jernkonstruktion stod tilbage. Naboen ryddede sommerhusgrunden efter aftale med ejeren. Der blev ikke senere bygget noget nyt sommerhus på grunden. Ved udgravninger på grunden mange år senere, blev der kun fundet nogle bajonetfatninger, der har siddet indvendig i vognens loft.

På den lidt sørgelig måde endte en to-etagers Frederiksberg motorvogn sine dage i Dragør.

 

 

Artikel af Dines Bogø, Dragør,  bragt i Amager Bladet 27. marts 2012.

(Se også en anden, uddybende artikel fra Amager Bladet: 
http://www.lokalhistorier.dk/Amager_Bladet/20120327_Hed_elskov_i_en_sporvogn/images/20120327_Amager_Bladet_side_30_hed_Sporvogn.jpg 

 

 

Tak til:

Jesper Reinfeldt, Michael Olsen, Leif Bang og Dines Bogø for fotos og tekst.

 

(Fortsættes næste søndag)

 

-  -

 

 

 

 

3. februar 2013.

 

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen  --  HHGB.

 

Saunte  --  km. 10,7 fra Helsingør.

 

 

Saunte station. Stationsbygningen, der ligger på banens sydside, ses således i køreretning mod Gilleleje . . .
18. marts 1969.

 . . . og set mod Helsingør   ^---vv

 . . . med varehus.   "Lige til modeljernbanen".

 

Gavl- / vejfacaden.

 

Saunte stationsareal, set mod Gilleleje. . .    --   18. marts 1969.

 

 . . . og mod Helsingør.   ^---vv

 - - -

 

SAUNTE 

(II D 1)  Privatb. Helsingør-Hornbæk-Gilleleje. (Kpl. 8), Tlf. 32 x.

"Telefon 32 x", --dvs. det, der i "gamle dage" hed en partstelefon - på en jernbanestation ! ! !   Fidusen ved en "partstelefon" var, at man -mod at få det billigere- kunne være op til fire abonnenter (u-v-x-y) om samme ledning fra telefoncentralen til telefonapparatet i hjemmet/ forretningen eller som i dette tilfælde, byens jernbanestation.   Dog, --ingen roser uden torne:  Når man var fire om at dele linien/ledningen, kunne alle fire også både tale og høre hinanden samtidig -  altså: Lytte.  Det måtte man naturligvis ikke, --det var ikke pænt, men man kunne - og så til bl. a. byens jernbanestation ! ! !

 

 

-  -

 

 

 

2. februar 2013.

 

Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen  --  HHGB.

 

 

Hornbæk   -   km. 12,9 fra Helsingør.

 

 Hornbæk station, set i køreretning mod Helsingør.   --  18. marts 1969.   ^---v

 - - -

 - - -

 - - -

Der er i dag desværre kun fire fotos fra Hornbæk station, idet de øvrige fotos fra optagelsesdagen i 1969 dels er vist under 1. februar 2013, dels på de allerede eksisterende "undersider":   

HHGB:    HHGB - Rullende materiel
HHGB:    HHGB - Stationer

 

 

 


For ikke at tage hul på og dele en ny station (Saunte - følger snarest), fortsættes med et par endnu ikke anvendte fotos fra: 

 

Kalvehavebanen.  --  KB.

 

Vordingborg Slotsstation - Nyraad.  --  1974.

 

Vordingborg med Slotsstationens stationsareal i baggrunden, over bådens stævn.  --^-- Lige her over ses
Kalvehavebanens gamle trace.  Stationsbygningen blev revet ned kort efter banens nedlæggelse i 1959.

8. august 1974.

 

Strækningen Vordingborg - Nyraad, set bagud mod Vordingborg.   --   8. august 1974.

Den lille sorte plet - lige midt i overkanten- er ikke "nus" på filmen, men en rovfugl, der spejder efter frokosten.

 

Nyraad station.   --   8. august 1974.  Hvis man ikke vidste bedre, skulle man ikke tro, at det her er 15 år siden,
stationen blev nedlagt.  Sporet og varehuset er væk, men ellers . . .

 

Se også:

KB:   KB - Stationer + overfarten til Møn.


KB:   KB - Rullende materiel.

 

-  -

 

1. februar 2013.

 

Helsingør - Hornbæk - Gilleleje Banen  --  HHGB.

 

Hellebæk - km. 5,7 fra Helsingør.

 

Hellebæk station, set i køreretning mod Gilleleje  ---^  og mod  Helsingør.  ---v   --   18. marts 1969.

 

 

Hornbæk   -   km. 12,9 fra Helsingør.

 

Hornbæk station, set i køreretning mod Helsingør.   --  18. marts 1969.   ^---v

 - - -

 

Glem ikke de allerede eksisterende "undersider":   

HHGB:  Rullende materiel:  HHGB - Rullende materiel
HHGB:  Stationer: HHGB - Stationer


 

-  -

 


Forrige side: Marts 2013.
Næste side: Januar 2013.