0,0 km: Trustrup.


 

Samme skilte, men her omsat til modeljernbanebrug.

Foto: oOOOOo

Arkiv:  JMJK.



Drejeskiven. Rund som et "0", 0-punktet / udgangspunktet for ETJ-strækningen mod Ebeltoft.


Perron og stationsterræn set mod hhv. øst og vest (Ebeltoft).


ETJ M 4 med godstog på Trustrup station -- tilsyneladende på vej mod Aarhus.
(Foto bringes med tilladelse)


I terrænets modsatte ende, indkørselsenden, lå den gamle remise, og lignede på det tidspunkt nærmest et håndværkertilbud.


DSB-signalposten på den fælles DSB/ETJ-perron.


Trustrup DSB-station set mod SØ ...
(Nyere detailfoto: Man ser her et fint gammelt plankeværk, der trænger til lidt af hvert. Lige til modeljernbanen.)
Foto: oOOOOo



... set mod sydvest ...

... samt vejfacaden.

.

.

En grim ulykke.



JERNBANEBLADET, september 1964.



ETJ M 2.


Mon ikke billeder og tekst i øvrigt taler for sig selv ?

Tekst og fotos: Demokraten, Aarhus, september 1964.
Arkiv: Per Rasmus Møller.

.

.

 

Attrup Kær trb. - 3,0 km fra Trustrup


Attrup Kær trb.


11. august 1967.


ETJ M 5 passerer Attrup Kær trinbræt.

Måske ikke just et egnet foto til en fotokonkurrence, men det belyser dog, hvilket materiel man kørte med i 1967.

Det hvide skilt på vognsiden viser, at vognen endog er gennemgående over DSB-strækningen til Grenå.

 

 

Balle. - 5,5 km fra Trustrup.


Balle station set i retning mod Ebeltoft ...


... og mod Trustrup.


Stationsterræn, set mod Trustrup.


Vejfacaden.

Alle fotos: 11. august 1967.


"Balle Brevdueforening, DAN 0231." 11. august 1967.

Vognen blev leveret af Vognfabrikken Scandia i Randers i 1924 til Ryomgaard-Gjerrild-Grenaa Jernbane som en ”let motorbivogn” til banens første, lille motorvogn M 1. Person- post- og rejsegodsvogn var den mere ”officielle” betegnelse for vognen med 24 pladser på træsæder, 4 pl. på klapsæder i midterperronen og 8 reservepladser på klapsæder i post- og rejsegodsrummet. Akselafstanden var kun 4,2 meter og opvarmningen: Kakkelovn. Skruebremse i p/r-kupeen og i de senere år tillige trykluftbremse. Selv om ”dens” motorvogn allerede udrangeredes i 1942, bevaredes den lille, kun 7,76 m lange (korte) vogn dog helt til banens nedlæggelse i 1956, hvorefter den blev overtaget af brevdueforeningen i Balle.

 

 

Ny Balle trb. - 6,9 km fra Trustrup.


Trinbrættet set mod Trustrup ...


... og mod Ebeltoft.


De jydske Kalkværker.
Alle fotos: 11. august 1967.

 


Rosmus. - 8,1 km fra Trustrup.



Stationsbygningen set i retningen mod Trustrup ...


... og mod Ebeltoft.
Alle fotos: 11. august 1967.

 

 

Hyllested. - 10,5 km fra Trustrup.



Hyllested station set mod Ebeltoft ...


... og mod Trustrup.

Skinnebus SM nr. ?,  Hyllested.  1967.  Foto: Per Rasmus Møller.

 

"Som gammel Hyllested-dreng" --skriver en af sidens læsere og foto-bidragydere-- "har jeg haft et tæt forhold til banen, som jeg til daglig kørte med, når jeg skulle på Trustrup Realskole, som jeg gik ud af i 1967. Også i de år jeg gik med den længst hedengangne Demokraten, var jeg dér dagligt for at hente aviser. Jeg husker de fleste af togførerne, hvoraf der næppe er nogen nulevende tilbage: Andreas Jensen (Drees), Hans Peter Tholstrup, Berg, Laigaard, Egon Sloth.

Mens jeg skriver dette, kommer jeg til at tænke på, at jeg og en af mine kammerater fik en regulær skideballe af Drees *) engang i 1960 for at have lagt et par 5-ører på skinnerne ved Hyllested Station for at få dem mast flade. Vi kunne have afsporet toget, fnysede han."

*) Drees = ovennævnte togfører Andreas Jensen.

.

 

 

 

Gravlev. - 13,0 km fra Trustrup.



Gravlev station set mod Ebeltoft ...


... og mod Trustrup.

Hvem kender den lille pige på dette fotografi ??? Pigen kunne være tilknyttet familien på stationen, og må jo nu -af gode grunde- være midt i fyrrerne. Det kunne være morsomt/interessant med en tilkendegivelse, og jeg kunne "kvittere" med en bedre udgave af fotografiet.


"Her vogter jeg !". Gavl- og vejfacaden.

Alle fotos: 11. august 1967.

 

 

Stubbe trb. - 15,3 km fra Trustrup.



Stubbe trinbræt set mod Ebeltoft ...


...og mod Trustrup.

Alle fotos: 11. august 1967.

 

 

Skjærsø. - 17,5 km fra Trustrup.



Skjærsø station ...


... og 2 gange stationsterræn, set mod Ebeltoft ...


Bemærk det lille draisineskur med hele 2 sporforbindelser.


Stationen ...


... og terrainet set mod Trustrup.

 

 

Draaby trb. - 19,3 km fra Trustrup.


Draaby trb set mod Ebeltoft ...


...og mod Trustrup.

 

 

Vibæk trb. - 21,1 km fra Trustrup.



Ikke Vibæk trinbræt, men næsten.

Oprindeligt lå trinbrættet nemlig hér med venteskur ”halvt nede i hullet” til venstre for sporet og med en lille trappe op ad dæmningen til den sædvanlige simple svelleforkantsperron, men ...



JERNBANEBLADET, august 1964.

... i sommeren 1964 blev det flyttet over på den modsatte side af vejen, på campingplads-siden, som ses på næste foto.



Det "nye" Vibæk trb, her set mod Ebeltoft (som ses i baggrunden), ...

... og set mod Trustrup.

 

 

Ebeltoft. - 22,5 km fra Trustrup.


 

Ebeltoft station.  Udateret postkort.


"Den evindelige postbil" :-), som man i de år næsten altid fik med på billedet på de -især- mindre, postbetjenende stationer.

En tur rundt om stationsbygningen: Her set mod NØ ...


...mod SØ ...


... mod SV ...


... mod vest ...


... og mod nord vest.


Godsekspeditionen.


Remiseområdet ...


Den oprindelige remise med en motorvogn M ? + motorlokomotivet M 4.


Ligesom "damp-remisen", med spor ud til drejeskiven, en dobbelt træ-vognremise ...


... og drejeskiven.


Enkelt vognremise syd for drejeskiveområdet.

 

 

- o 0 o -






Forrige side: ETJ - Rullende materiel.
Næste side: HHJ - Indledning.