December 2016.

 

Sporvejen  Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Ved "Mallorca Dream Homes" / "Monument").

 

Næste bølge af vogntog (tre) mod Port de Sóller er i gang:

M x, B9-B8.  Ved Mallorca Dream Homes.- Monument.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

 

 . . . 

 

M x, B9-B8.  Ved Mallorca Dream Homes.- Monument.   --   27. oktober 2016. 

 

M3-B 7.  Ved Mallorca Dream Homes. - Monument.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 

 . . . 

 

M3-B 7.  Ved Mallorca Dream Homes. - Monument.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

Hermed:

 

Godt nytår ønskes alle "sidens" læsere,

og STOR  TAK  for de mange jule-/nytårshilsener jeg har modtaget i de seneste dage.

 



Når aktiviteten på "siden"  genoptages, bliver det nok på en lidt anden måde:  "Dagens fotos" må nok forventes (som tidligere antydet) at blive til "Seneste fotos".  

"Hoved-siden" nedlægges ikke, men jeg vil ikke love lige så mange opdateringer ligesom tidspunktet på døgnet -for nye fotos- vil blive noget mere, når det passer lidt bedre ind i dagens rytme.


 

        

 

 

 

 

 

 

Sporvejen  Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Ved "Mallorca Dream Homes" / "Monument").

Motorvogn no. 20 (ex. Lissabon/Portugal) ved "Mallorca Dream Homes", den lokale ejendomsmægler, / "Monument". 
27. oktober 2016.

(Alle nærmest-, nedenstående fotos med "Plug Major", Mallorcas højeste punkt: 1445 m i baggrunden.  ^--v

Bivognene 4 og 2.  Ved "Mallorca Dream Homes" / "Monument".   --   27. oktober 2016.

 

Bivognene 4 og 2 + motorvogn 23.  Ved "Mallorca Dream Homes" / "Monument".   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 2 og motorvogn no. 23.  Ved "Mallorca Dream Homes" / "Monument" . . .   --   27. oktober 2016.

 

 . . . passerer den lokale ejendomsmægler "Mallorca Dream Homes" nær "Monument".   --   27. oktober 2016.    

 

Bivogn no. 2 og motorvogn no. 23.   Ved "Mallorca Dream Homes" v. "Monument".   --   27. oktober 2016.   

 

 

 

 

Strækn. Sóller-Puerto de Sóller (Can Reus - Carrer Rvd. Miquel Rossello).

Her "smutter" sporvognene videre i eget trassé til næste lille bebyggelse.

Carrer de sa Romaguera, Soller.   v---^   27. oktober 2016.

  

Carrer de sa Romaguera, Soller.   --   27. oktober 2016. 


 

Små byer / bydele, mange sporvogne.

På store udflugtsdage (og hvornår er det ikke det - her er det en torsdag sidst i oktober) indsættes ofte ekstra
sporvognstog, tit op til tre tog i samme retning, inden der tilsvarende sendes tre i modsat retning.

 

Can Reus.

Motorvogn no. 2,  Can Reus   --   27. oktober  2016.


BAR CA´N REUS,  Cami d´en Bou.   ^---v    27. oktober 2016.

Hvem ville ikke gerne sidde her og nyde en lille, stille een på en varm eftermiddag ???   

 Desværre -- tiden tillod det ikke.  

 Sidste togafgang fra Sóllermod Palma afgik allerede kl. 18.30.



















  Lige til Mallorca-modeljernbanen / -sporvejen.

 

 























. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Can Reus.   --   27. oktober 2016.


Ved  Can Reus.   --   27. oktober 2016.   ^---v

Plug Major.  Mallorcas højeste punkt:  1445 m.   Set fra Can Reus.   --   27. oktober 2016.

 

 

L´Horta,  Carrer Rvd. Miquel Rossello . . . 

 

Krydset ryddes ! ! !


 


L´Horta,  Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

 . . . med en FRUGT / GRØNT-forretning  ---^  i den ene ende af gaden, og . . . 

 . . . 

. . . kirken i den anden ende.  --   27. oktober 2016.  --  Klar til næste hold sporvogne mod Sóller / Port de Sóller.

 

 

L´Horta,  Carrer Rvd. Miquel Rossello ca. 1 km fra Sóller.   v---^---v  . .   27. oktober 2016. 

 . . .  

Set mod Sóller  ----^  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .  .  og Sóller, mod højre ----> 

 

 . . . . . 

L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.  ^---v---^   27. oktober 2016. Set mod Port de Sóller.  ---^

Motorvogn no. 22. L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --    27. oktober 2016. 


Bivogn no. 5''.   L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --    27. oktober 2016. 

 

Bivogn no. 6''.  L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --    27. oktober 2016. 


Motorvogn no. 6. L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --    27. oktober 2016. 

 

Her kommer således endnu et vogntog i retning mod Sóller.

Motorvogn no. 2.  L´Horta,  Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --   27. oktober 2016.   ^---v

(Man skulle tro, at alle huse på Mallorca var bygget af de samme gule natursten. )

 

 

Bivogn 11.  L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 10.  L´Horta, Carrer Rvd. Miquel Rossello på vej mod Sóller.   --   27. oktober  2016.


 

 


 

Små byer / bydele, mange sporvogne.

På store udflugtsdage (og hvornår er det ikke det - her er det en torsdag sidst i oktober) indsættes ofte ekstra
sporvognstog, tit op til tre tog i samme retning, inden der tilsvarende sendes tre i modsat retning.

 

Can Reus.

Motorvogn no. 2,  Can Reus   --   27. oktober  2016.


BAR CA´N REUS,  Cami d´en Bou.   ^---v    27. oktober 2016.

Hvem ville ikke gerne sidde her og nyde en lille, stille een på en varm eftermiddag ???   

 Desværre -- tiden tillod det ikke.  

 Sidste togafgang fra Sóllermod Palma afgik allerede kl. 18.30.



















  Lige til Mallorca-modeljernbanen / -sporvejen.

 

 























. . . . . . . . . . . . . . . . . . . Can Reus.   --   27. oktober 2016.


Ved  Can Reus.   --   27. oktober 2016.   ^---v

Plug Major.  Mallorcas højeste punkt:  1445 m.   Set fra Can Reus.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

 

Sporvejen Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Av. de Christofol Colom).

Motorvogn no. 3.  Av. de Christofol Colom. Sóller.  --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 9.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 3.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Sammenkobling af Motorvogn no. 3 og bivogn B 9.  Av. de Christofol Colom.Sóller.   --   27. oktober 2016.

. . . og her er det så lige med ikke at have fingrene imellem ! ! !

 - - - 

 

 

Motorvogn no. 3 og bivognene 9 + 8.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Av. de Christofol Colom.  Sóller.   27. oktober 2016.

 

 


 

Strækn. Sóller-Puerto de Sóller (Can Reus - Carrer Rvd. Miquel Rossello).

Her "smutter" sporvognene videre i eget trassé til næste lille bebyggelse.

80-Carrer de sa Romaguera, Soller.   v---^   27. oktober 2016.

  

79-Carrer de sa Romaguera, Soller.   --   27. oktober 2016. 


 

  

              

Med nedenstående "foto" vil jeg ønske:

Samtidig vil jeg holde juleferie -stort set- resten af december.

Når aktiviteten på "siden"  genoptages, bliver det nok på en lidt anden måde:  "Dagens fotos" må nok forventes (som tidligere antydet) at blive til "Seneste fotos".  "Hoved-siden" nedlægges ikke, men jeg vil ikke love lige så mange opdateringer ligesom tidspunktet på døgnet -for nye fotos- vil blive noget mere, når det passer lidt bedre ind i dagens rytme.


 

 

    

 

 

Sporvejen.   Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Placa de sa Constitucio).

Mototvogn no. 20.  Placa de sa Constitucio. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 23.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

Bivogn no.5.   Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 6.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 23.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 8.  Av. de Christofol Colom. Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

  

             

Med nedenstående "foto" vil jeg ønske:

Samtidig vil jeg holde juleferie -stort set- resten af december.

Når aktiviteten på "siden"  genoptages, bliver det nok på en lidt anden måde:  "Dagens fotos" må -som tidligere nævnt-  nok forventes at blive til en side: "Seneste fotos".  "Siden nedlægges ikke, men jeg vil ikke love lige så mange opdateringer ligesom tidspunktet på døgnet -også kommende år- vil blive noget mere, når det passer lidt mere ind i dagens rytme.


 

 

Sporvejen.   Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Placa de sa Constitucio).

. . . og der kørte stadig sporvogne ind over pladsen . . . 

Motorvogn 22.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.


Bivogn 5.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.


B6.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.


Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.



Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

  

Gamle rosetter på kirken på Placa de sa Constitucio  --  27. oktober 2016.  --  Rosetter, stadig i brug.Placa de sa Constitucio.

 

 

Sporvejen.   Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller  (Placa de sa Constitucio).

 . . .  

Placa de sa Constitucio.  --  27. oktober 2016. . . . .M 2 + B 11. Placa de sa Constitucio. Sóller.  --  27. oktober 2016.

 

M no. 2 + B 11, Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

B 11 + 10,  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

B no. 10.  Placa de sa Constitucio.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

 

Sporvejen.   Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller.

Bivogn no.10 og motorvogn no. 2 afgår fra remisen mod stationen i Soller.  Kirken Església de Sant Bartomeu
ses i baggrunden.

27. oktober 2016.

 

Bivogn no. 11.  Interieur.   --   29. oktober  2016.

 

 . . .  

  ^--- Motorvogn no. 21 v. Església de Sant Bartomeu   --   27. oktober 2016. ---^

 

Så tæt køres der ! ! !   Sóller-restaurant,  set fra bivogn no. 11.   --   29. oktober 2016.

 

 

 

 

 

Sporvejen.   Ferrocarril de Sóller.  Mallorca.   --   2016.

Strækningen Sóller-Puerto de Sóller.

Ved ankomsten til Puerto de Sóller, er noget af det første jernbanemæssige man ser (bortset fra indkørselssignalet), jernbanens remise på højre side af banen og den lille sporvej´s remise på venstre side.

Motorvogn / bivogn --- betegnelserne (lidt) nødvendige, da man benytter de samme numre til begge vogntyper.

Sporvognsremisen,  Sóller, set mod Sóller station . . .   --   27. oktober 2016.   ^---v

 . . . og set tilbage mod mod Palma.

 

Motorvogn no. 2 u. omløb v. sporvognsemisen.   Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---v
Motorvognene må helt op til -næsten ind i- remisen under omløb.

 

Motorvogn no. 2 og bivognene 10 ---^ og 11 u. omløb v. sporvognsremisen.  Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Motorvogn no. 2 samt bivognene 10 og 11 ---^  u. omløb v.sporvognsremisen.  Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Se evt. også Erik, My 1 2 87 ´s hj.side:  http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=239:sporvogne-pa-mallorca&catid=148&Itemid=16    

 

 

 

Søndags-ekstra.

SEAS-trsfst.  Fjenneslev.  --  2016. . . . mens vi har dem endnu ! ! !

 

SEAS-trsfst. nr. ?   Fjenneslev.   --   2016.   Foto: M. Vester.   ^---v---v---^

 .  

Enden er nær og afløseren tilsyneladende på plads. --^

Lige til modeljernbanen.   


SEAS. Standardudgaven fra 1920´erne.


Tak til M. Vester.

 

 

17. december 2016.

I al stilhed passeredes i dag besøg nr.

efter TDC´s nedlukning og Erik My 1 2 87´s
rekonstruktion.


 

 

"Dengang vi fik bil"

MINDER  FRA  BILENS  GULDALDER

  

Fra indholdsfortegnelsen kan nævnes:
 
Afsavn og alternativer,
Naar vi skal ud at køre igen,
Småt er også godt,
Min fars biler,
Parkering - et kronisk problem,
Jeg blev født i en familie med bil,
På indkøb og arbejde,
Min og min families bilhistorie,
Et hvil på vejen,
Mine oplevelser med bil,
Ferie, fest, fritid og fornøjelser,
Regler og restriktioner,
Min første bil,
Hvad tanken er fuld af,
Da jeg kørte i Lincoln,
Rundt og rundt,
Veje og vejrlig,
Vejarbejde,
Oles nye automobil,
Turen til Vejrhøj,
Før vi fik bil,
Prebens nye bil,
Pas på svinget i Solrød,
En ganske særlig bil.
 
Til bogens bagsidetekst og indholdsfortegnelse kan jeg tilføje, at det er en bog med masser af herlige gamle fotos, sort/hvid og farve, af de mest utrolige motiver.  For de "gamle" (som undertegnede evp) er det utrolig hyggeligt at genopleve alt det, som man har set og hørt gennem årene, ved så godt og helt har glemt.  For yngre generationer må det være ganske fornøjeligt at se, hvordan Verden (i Danmark) dengang var "skruet sammen".
For mig er det sidste kapitel, "En ganske særlig bil", Morris Mascot / Austin Partner et hyggeligt gensyn, som indehaver af tre Mascot´er i årene fra 1966-1999. 
 
 
Flemming Søeborg. Forlaget Gyldendal, 2016.  25 x 28 cm. 234 sider med masser af såvel sort/hvide, som farvefotos.

Pris: Kr.  399,95.      ISBN:  978-87-02-21087-3

http://frisporet.dk/boeger-og-blade

 Årets julegave til dig selv ! ! !

 
 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Post- og/eller rejsegodsvogn (?) F 2.  (fortsat)

FS - F2.  Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

Her var det da også lidt af bogien, jeg gerne ville have haft med, men  ---vognen er sat i "tørdok" på et lille torv tæt ved banegården i Sóller, med overkant i næsten vognbundshøjde og endda en lille rampe på modsatte side.

 

 

Vognlåsearrangement.   ^---v

FS - F2.  Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

Dagens antal besøgende:  360 (omkr. 700 beg. november).

Hvis det ikke var så trist, så:

 

 

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Post- og/eller rejsegodsvogn (?) F 2.

FS - F2.  Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 

 


FS - F2.  Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No 18 (fortsat).

Personvogn No. 18,  Palma.   --   27. oktober 2016.

 

Personvogn No. 18,  Sóller.   --   27. oktober 2016.

 

Interieur.  

No.18.  Lædersæder.   --   27. oktober 2016.    

Der er tale om vendesæder.  Så snart den sidste passager har forladt vognen(e), går en mand gennem toget, og med hver sin hånd tager han lige fat i håndgrebet på sæderyggene og trækker dem over i den anden stilling, således at passagererne alle og altid møder sæder der, vender fremad i køreretningen.  Der er dog intet til hinder for, at f. eks. fire passagerer, som vil sidde mod hinanden, kan indrette sig således.     . . . 

 

 . . . . 

 . . . set fra den ene ende   ---^^ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . og fra den anden.   ---^v

 - - - 

 

Det var så de personvogne, jeg så på mine to dobbeltture på banen, men der er dog stadig een vogn tilbage ! ! !



 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No 14.

No.14. Palma.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 - - - 

 

No.14. Soller.   --   27. oktober 2016.

 

No. 18.

No.18. Palma.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

Søndags-ekstra.

Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.  --  2016.

Også denne uges søndags-ekstra har jeg valgt at lade "Søndags-ekstra" gå til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor man har fået den fantastiske idé, at lade den ene langside af den nye "Remise 3" udstyre som en forretningsgade,  -- diverse små forretninger udformet med facader i tidssnittet 1950-60.  Ligeledes busudstil-lingshallen på den anden side af "gaden" bliver udstyret med tilsvarende små og større "forretninger".

Ved mit besøg nævnte dag i oktober kunne jeg konstatere, at det virkelig føltes som at gå i en "rigtig" forretnings-gade.  Hvordan skal det så ikke blive, når der i løbet af foråret/sommeren 2017 kommer fast belægning på vejbanen, kørende sporvogne på skinnerne og en masse besøgende for at se -og beundre- det færdige resultat.

Flot.

Sporvejsmuseet.  24. oktober 2016.   ^---vv    "Det er ikke til at se det, --hvis man ikke lige ve´ det."

Der skal god fantasi til at tænke, at der her er tale om en sporvognsremise . . . 

 . . . 

 . . . 

Set lidt mere på langs ad gaden . . . 


Beboerne er flyttet ind.    Endnu mangler de lige at sætte et par pottplanter på plads, eller måske at hænge en 
lampe op her og der.

Set indefra.
Hvad man ikke tænker på -når man ser det udefra- er, at der også er lagerplads her bag vinduerne.

  

Sporvejsmuseet.  24. oktober 2016. . . . . . . . . . . . .  BYtrafik nr. 6,  December 2016, er udkommet.  

Måske en lille "vindueskarm" på et par hyldeknægte
og med et par kunstige potteplanter ville tage sig
godt ud, set nede fra "Valby Langgade".


Netop i dette nummer af bladet, er der en artikel om "Valby Langgade" på Sporvejmuseet Skjoldenæsholm.
Artiklen er skrevet af et par af hovedmændene bag idéer og arbejde på projektet.

 

Af artikler i øvrigt kan nævnes:

Tidlig vinter på Sporvejsmuseet,

Gamle minder,

Endestationer: Frederiksvej/ZOO,

(Butikkerne på Sporvejsmuseet),

Postkort fra Kongens Nytorv,

Århusiansk Tango,

En speciel transport og bygningsopgave,

35 gamle vogne ombygges,

Julequiz,

Med museumssporvogn til Vesterhavet,

Min modelsporvej,

Sporvejskavalkade i Trondheim  og

Bagperronen.

 

 

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No 10.

No. 10.   --   27. oktober 2016.

 

No 11.

No. 11.   --   27. oktober  2016.

 

 

No. 12.

No. 12.   --   29. oktober 2016.   ^---vv

Hårde træbænke ! ! !

Der er tale om vendesæder.  Så snart den sidste passager har forladt vognen(e), går en mand gennem toget, og med hver sin hånd tager han lige fat i håndgrebet på sæderyggene og trækker dem over i den anden stilling, således at passagererne alle og altid møder sæder der, vender fremad i køreretningen.  Der er dog intet til hinder for, at f. eks. fire passagerer, som vil sidde mod hinanden, kan indrette sig således.

No. 12.   --   29. oktober 2016.

 

 

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No 6.

Personvogn No.6.  Soller.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 

No. 8.

Personvogn No.8.  Palma.   --   27. oktober  2016.   ^---v

 

Personvogn No. 8.  Soller.   --   27. oktober 2016.

 

 

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No. 2 (fortsat).

Personvogn No. 2.  Soller.   --   27. oktober 2016.

 

Personvogn  No. 2.  Palma.   --   27. oktober 2016. 

 

14087-DSC02109.Personvg.No.2-29.10.201.JPG (406×210)    

Litrering m.v, personvogn  No. 2.  Palma.   --   27. oktober 2016. 

 

Motorvogn AAB 4 og personvogn nr. x.  Remisen, Soller.   --   27. oktober 2016.

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Personvogne.


No. 1.

Personvogn. No. 1.  Palma.   --   27. oktober  2016.


No. 2.

Personvogn  No. 2.  Palma.   27.oktober 2016.   ^---v



Personvogn  No. 2.  Sóller.   --   27. oktober 2016.


 

 

 

SPOR  OG  BANER.  December 2016.

 

SPOR  OG  BANER nr. 30 er udkommet.

Fra indholdsfortegnelsen kan nævnes:  

 

Fortidens spor.

Leder.

Togene i Midsomer County.

Tur til OHJ.

OHJ set oppefra.

Rangeropgaver.

Erindringer fra 46 år i DSB.

En rejse gennem Sverige i model.

McK ind i epoke III.

IC3-det sidste, danske togdesign.

FS-vognen fra A.C.M.E.

Kombiterminalen i Taulov.

Den digitale doktor.

"Dengang vi fik bil".

Med graffiti-My 1126 til Sønderborg og Haderslev.

Lynetterne på vej.

Lovlig graffiti.

Bogen om "BROEN".

Vejarbejdere fra Preiser.

Darjeeling-banen - en verdensarv.

Litra Lps - en moderne "trævogn"

Polarisering af hjertestykker på ældre Roco-sporskifter.

Rettelser og korrektioner.

Spaghetti på banen.

Spredte glimt fra Danmarks Jernbanemuseum.

Nyt godstog fra Roco og Fleischmann.

Faller fylder 70.

Huse af tæpperester.

Picasso på sporet.

Ny bil.

Politisk ukorrekte modeljernbanereklamer.

BUCO-ølvognen i dag.

En nytårshilsen.

 

Lige til modeljernbanen.

 

 

 

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

AAB nr. 4.

AAB nr. 4.  1. kl. salonen.   v---^   27. oktober 2016.

 . . . . 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  AAB nr. 4.  2. kl. salonen.   v---^   27. oktober 2016.

 

AAB nr. 4.   Elektrisk udstyr: Siemens / Schuckert.  12 sæder (passagerer).    ^---v    27. oktober 2016.

 

AAB nr. 4.   "Dåbsattesten"


(Fortsættes)

 

 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

 

AAB nr. 4.

AAB nr. 4.  Sóller.  Omløb for det sidste tog til Palma, i den sidste aftensol.  ^---v   27. oktober 2016.

 

 

AAB 4.  Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---v

 

Førerrumskik.  AAB nr. 4.   --   27. oktober  2016.   ^---v

 - - - 




 

Søndags-ekstra.

Sporvejshistorisk Selskab / Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.  --  2016.

Også denne uges søndags-ekstra har jeg valgt at lade "Søndags-ekstra" gå til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor man har fået den fantastiske idé, at lade den ene langside af den nye "Remise 3" udstyre som en forretningsgade,  -- diverse små forretninger udformet med facader i tidssnittet 1950-60.  Ligeledes busudstil-lingshallen på den anden side af "gaden" bliver udstyret med tilsvarende små og større "forretninger".

Ved mit besøg nævnte dag i oktober kunne jeg konstatere, at det virkelig føltes som at gå i en "rigtig" forretnings-gade.  Hvordan skal det så ikke blive, når der i løbet af foråret/sommeren 2017 kommer fast belægning på vejbanen, kørende sporvogne på skinnerne og en masse besøgende for at se -og beundre- det færdige resultat.

Flot.

 

 

Mejeri / (Ismejeri).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mejeri / Ismejeri. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   --   24. oktober 2016.   ^---vv

Bemærk vinduerne / "lejlighederne" ovenover forretningerne -- dem kommer vi tilbage til.
"VA 3252"   For yngre generationer, der ikke har oplevet andet end mobiltelefoner: 

Ligesom alle jernbanestationer havde / har stationsforkortelser, havde alle de gamle københavnske telefoncentraler også hver deres forkortelse, her VA for Valby.  På telefonernes nummerskive (ikke drejeskive, som mange benævner dem) "drejede man" V og A, hvorefter en såkaldt "centralmelder" sagde ordet Valby.  Herefter sagde man sit nummer, 3252, til telefonistinden, hun gentog det, stillede igennem til nummeret, og der blev afgivet ringning.

Stedbetegnelser som Valby (VA), Amager(AM), Sundby(SU), Søborg(SØ) siger næsten sig selv.  Øbro (ØB) og Vester (VE), Damsø (DA) antyder lokaliteterne Østerbro, Vesterbro og Vanløse. Hertil Fasan (FA) og Godthåb (GO) på Frederiksberg.

Udover lokale stedbetegnelser, var relevante pigenavne ofte det foretrukne: Nora (NO): Nørrebro, Bella (BE) = Bellahøj (Brønshøj/Husum), Taga (TA - se blomsterforretningen "TAGA" andetsteds på "siden"), Ægir (ÆG) på Ydre Nørrebro og Asta (AS), som var en sammentrækning af de to ama´rkanske centralers forbogstaver (A og S).

Noget helt for sig var, Hovedcentralen i Nørregade, der havde sit eget "hul" på nummerskiven benævnt "Central".  En anden "specialitet" var bydelen Hellerup (HE), der på KTAS´k hed Helrup, men kun eet "l", fordi det var nemmere at både sige og høre og derved undgå misforståelser.

 


Mejeri / (Ismejeri). Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.   --   24. oktober 2016.
Bemærk drengen i billedets højre side og kurven med en "dagsration" af morgenbrød.

Som dreng "gik jeg også med morgenbrød" for den lokale Bager(-forretning).  Hver søn- og helligdag (lørdagsfri var ikke "opfundet" endnu) stillede jeg kl. 6 morgen, for at begynde dagen med at køre (på cykel) nogle store krydsfinérkasser med rundstykker, gifler, thebirkes, franskbrød m.v. til et "Ismejeri" på Lergravsvej (nr. 55/57, Kbh. S). Når det var klaret, gjaldt det nogle træbakker med diverse former for morgen-wienerbrød.  Til slut 1½ times udbringning af en masse poser med morgenbrød til de enkelte husstande i beboelses-ejendommene i området (flest på fjerde sal - sådan fornemmedes det i det mindste).

Også de klare / hvide mælkeflasker, senere "medicinflaske-brune" *) med metalfolie-kapsler har deres spændende historie / historier alt efter by / landsdel.


Fedt i dritler i et Ismejeri, husker jeg ikke at have set, og samtaler med andre ældre giver samme resultat. Sidst har også en samtale med en mejerist på et af landets mindre, men absolut "toneangivende" mejerier i Nordjylland, bekræftet det:  
Ikke fedt i dritler i et ismejeri. Om smør´et i dritlen ville synke så meget sammen, er måske også et spørgsmål.

*) De brune flasker skulle være bedre for at undgå solens / dagslysets uheldige indvirkning på mælken.  Flaskerne begyndte deres indtog i 1959, og blev alle fremstillet på Holmegårds Glasværk.


Jeg vil glæde mig til der kommer nogle "Provstindens guf" på hylderne eller i vinduet - (lange stykker (ca. 2 x 3 x 8-9 cm) af honningkagedej (eller lign.), gennemskåret på langs og med et lag smørcreme imellem). For mig var en sådan ofte belønningen, når jeg "gik i byen" for min moder (som det hed dengang).   Firmaet havde deres egne, meget karakteristiske varevogne med tydelig angivelse af varen.  

Der ses et enkelt foto på nettet (https://www.flickr.com/photos/ambjorn/7684129656), men jeg mener ikke, at det helt viser det rette udseende.  Som jeg erindrer vognene, var de "rigtige" en højere vogntype, mere brune i farven og med et gult "rullebånd" med teksten "Provstindens Guf".

Hvis nogen blandt læserne/seerne har fotos i familialbummet, så vil en scanning være velkommen.


Lige til modeljernbanen.


 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

 

AAB nr. 4.

AAB nr. 4.  Palma.  29. oktober 2016.

 

AAB nr. 4.  Palma.  27. oktober 2016.   ^---v

 

AAB nr. 4.   Mirador Pujol de´n Banya.   --   27. oktober 2016.

 

AAB nr. 4.  Sóller.   --   27. oktober 2016.   ^---vv

 

AAB nr. 4.  Sóller.   --   27. oktober 2016.


 

 

 

LOKOMOTIVET  nr. 126.  December 2016.

 

LOKOMOTIVET nr. 126 er udkommet.

Fra indholdsfortegnelsen kan nævnes:  

 

De Bornholmske Jernbaner
-især Rønne-Neksø.
 

Småidéer til anlægget.

DSB kombineret postvogn litra DC/DPh.

Ravnstrup station.

DSB stationsskilte i epoke III.

Danske vilde urter i model.

Læserne bygger:
Postvogn litra P.

En rundbane med skjult station.
Model.

AHJ  C 44-45.

Sporskiftet.

Vi har hørt og set.
med mange forskellige underpunkter.

 

 

Lige til 

modeljernbanen.

 

 


 

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Da banen, Ferrocarril de Soller (FS), blev elektrificeret i 1929, anskaffede man først tre elektriske motorvogne, 
AAB nr. 1-3 og senere samme år endnu en, AAB nr. 4.


(Fortsat)

AAB 2. Sóller,  under udkørsel på vej mod Palma.   --   27. oktober 2016.


AAB nr. 2.  Palma.   --   27. oktober 2016.   ^---vv


14048-DSC02105.AAB 2.Palma.27.10.2016.JPG (366×575)  AAB nr. 2.  Et "smugkik"


 




Mallorca.

Ferrocarril de Soller.   --   2016.

Rullende materiel.

Da banen, Ferrocarril de Soller (FS), blev elektrificeret i 1929, anskaffede man først tre elektriske motorvogne,
AAB nr. 1-3 og senere endnu en, AAB nr. 4.


AAB nr. 1.

AAB 1.  Palma.   --   29. oktober 2016.   ^---vv     Der "løbes om" . . .

 . . . og køres tilbage til vognstammen.

Bemærk, at det sker med passagerer i vognen ! ! !   Så snart et ankommet tog er tømt for passagerer, og hvis der er "rimelig kort tid" til næste afgang, invaderes motorvognen, og især de bløde lædersæder på gammel 1. klasse, af nye passagerer.

Her har en "fotograf", der gerne vil fotografere scaneriet, ikke en chance.  Er han heldig, kan han måske tiltuske sig en plads på træsæderne på 2. klasse.

AAB 1.  Palma.   --   29. oktober 2016. 



AAB nr.  2.

AAB 2.   --   29. oktober 2016.   ^---vv




AAB nr. 2. Soller.   --   29. oktober 2016.   ^---vv


  


 

AAB nr. 2. Soller.   --   29. oktober 2016.

 

(Fortsættes snarest)








































.























































.
























 

 

                                                

 

                      


  
              


 

 

 

 

"MATERIAL MOVIL Y CONSTRUCCIONES
CARDE Y ESCORIAZA S.A.
ZARAGOZA"

Cami d´en Bou

Carrer de sa Romaguera




Forrige side: November 2016. - 6
Næste side: Dagens foto(s) 2015 >>>