Apropos: Færger.

 

Isvanskeligheder på Øresund.

 

Vintrene 1953/54 og 1955/56 gav store problemer med isen i vore farvande.

 

Isvanskeligheder.

Vintrene 1953/54 og 1955/56 gav store problemer med isen i vore omgivende farvande.

Dengang bragte Danmarks Radio/Statsradiofonien (i sæsonen) to daglige såkaldte ”Ismeldinger”. På samme måde som man i vore dage bringer radioaviser (de længere af slagsen, nogle gange i løbet af dagen -- og de er i 2015 efterhånden nede på kun 5-7 min, een enkelt på 15 min.), oplæste man dengang vejrudsigter (med oplistning af temperaturer, lufttryk, vindhastigheder og retninger o.m.a, for store dele af kloden) samt ismeldinger, farvand for farvand med opgivelse af vand-temperaturer, istykkelser, isbrydernes placeringer og deres muligheder for at yde assistance. Endvidere blev forholdene også -i hovedtræk- også oplæst i radioaviserne,  –især  når situationen spidsede til.

Netop i begyndelsen af februar 1956 spidsede issituationen således til, dag for dag.  Både ismeldinger og radioaviser omtalte de tiltagende isvanskeligheder, i begyndelsen i de såkaldte ”indre danske farvande”, derefter i sunde og bælter.

Da det begyndte at se rigtig slemt ud, fik jeg den tanke, at det kunne være interessant at tage en tur til Malmö med en af de såkaldte ”store færger” (Frihavnen-Malmö) i modsætning til ”de små færger” (Havnegade-Malmö). Tænk om det skulle kunne lykkes, at komme med en færge, der satte sig fast i isen midt på ”Sundet”, og der så måtte rekvireres isbryderassistance af  ”Holger Danske” ! ! !

 

Jeg var gået ud af skolen i sommeren 1955 og havde fået midlertidig ansættelse i et forsikrings-selskab indtil jeg evt. kunne blive ansat ved DSB ved den næste optagelse af elever. Det skete i maj 1956.  Da det nu således spidsede til, traf jeg en hurtig beslutning om at tage med jernbanefærgen s/s "KONUNG GUSTAF V", som egentlig hørte hjemme på overfarten Trelleborg - Sassnitz, men som af og til afløste på ruten Frihavnen-Malmö.  Den næste dag, det var heldigvis en lørdag / fridag, tog jeg afsted -- tænk hvis man blev hængende på en færge i isen midt på Øresund og skulle "undsættes" af  en isbryderfærge.

Om morgenen d. 16. februar 1956 tog jeg derfor sporvognen (linie 5 + 13) til Københavns Hovedbanegård, hvor jeg købte en billet til Malmö over Frihavnen.  Toget kom, og vi kørte ned til ”de store færger” i Frihavnen (de små færger havde givet op).

Her måtte vi gå ombord på den svenske jernbanefærge "KONUNG GUSTAF V".

 

Den svenske damp-jernbanefærge "S/S KONUNG GUSTAF V"    ^---v     som egentlig hørte hjemme på overfarten Trelleborg - Sassnitz, men som af og til afløste på ruten Frihavnen-Malmö.

 

Dengang havde jeg ikke et ”rigtigt” fotografiapparat, -kun et gammelt 6x9 cm, boks-kamera. Hvis man var heldig og lyset var i orden, kunne det tage gode billeder, men alle betingelser skulle være opfyldt.

16. februar 1956.


 

Overfarten gik ”desværre” udmærket, om end noget langsommere end planlagt, men med knagen og bragen, kom vi da til Malmö.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Malmö hamn.

Jeg var ikke i land, --jeg husker ikke hvorfor, men formentlig fordi man ikke kunne sige nøjagtigt, hvornår man sejlede retur (sejlplanen var aflyst), og jeg har ikke turdet risikere, at færgen sejlede retur uden mig, og måske satte sig fast på hjemturen, og så stod jeg dér i Malmö. Måske var det på grund af besværet med paskontrol og toldkontrol. Jeg ville alligevel ikke turde gå nogle steder, --hvorfor så gå i land ?

Som skrevet, --noget forsinket ankom vi til Malmö og mere forsinkede sejlede vi retur mod Danmark, men ”desværre” (ret forstået) uden andre problemer end den langsommere hastighed.  Man forstod at finde den rende vi havde brudt på vejen over og benyttede den til retursejladsen.

Cirka midtvejs på ”Sundet” passerede vi en fragtdamper, der havde måttet give op, så helt ”umulig” havde det jo ikke været, at komme til at sidde fast.  Godt forsinket nåede vi dog Københavns Frihavn, ”desværre” uden problemer, men alligevel en stor oplevelse rigere.

”Presidente Dutra” (Brasilien) i isen på Øresund. Tilsyneladende er den ved at få hjælp af en af de daværende små københavnske ”FB”-slæbebåde.

 

Temperaturen blev opgivet til –16 grader.

  

 

Jeg havde aldrig prøvet at sejle i is før. Der er noget fascinerende ved at stå ude i stævnen, og se isen splintres og revne som enorme zik-zak-lyn op mod hundrede meter frem foran færgen.

 

Som nævnt, var den også gal i vinteren 1953/54, hvor Storebælt var ved at lukke på en ganske dramatisk måde.

Se evt. mere herom på min hj.side om jernbane-isbryderfærgen ”Valdemar”, der blev overtaget af Statens Istjeneste og blev stationeret i den vestlige del af Limfjorden. På ”siden:    Statsisbryderen D/F ”VALDEMAR”    er der omtale af både en lille sejltur med ”Valdemar”, men også af radiorapporteren Ole Kühnel´s hjemtur fra Jylland, hvor det var lige ved at gå galt på Storebælt.

 

Se evt. også dette svenske jernbaneforum:  http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=57351  med foto af jernbanefærgen "Malmö" under bygning eller reparation.

 

 

Afløseren:  Malmöhus.

"Malmöhus".

Tegningen stammer (formentlig) fra en chokoladeæske fra "de glade 1950-ere", hvor man som københavner ofte tog en af de mange Malmø-færger/både, DSB, store og små, Scarlet-bådene m. fl. for at købe billigt ind i Sverige (Malmö, Landskrona og Hälsingborg).  Æsken er formentlig købt ombord på færgen.


Se evt:  Færger og skibe, -diverse. Begrænset indhold.  

  -  -

 

Min sidste (jernbane-)færgerejse over Storebælt.  --  1997

 


















  DSB ER 2028 og  M/F Kronprins Frederik. 

  Korsør.  29. maj 1997.


 

M/F Kronprins Frederik anløber Nyborg.   --   29. maj 1997.  

M/F Prins Joachim anløber Nyborg.   --   29. maj 1997.   ^---v

En port går op, og hvem kommer ud  . . .

 

 . . .  DSB IC3 5063 og 5007 forlader M/F Prins Joachim.  Nyborg.   --   29. maj 1997.   ^---v

 

IC3 5007 og 5063 forlader M/F Prins Joachim og her Nyborg.   --   29. maj 1997.

 

Hejseværk og klap.  Nyborg.  29. maj 1997.

 

 

Lige til modeljernbanen.

Hejseværk.  Modeljernbaneklubben H0-Albertslund.

Det flot udførte hejseværk (elektrisk) virker nøjagtigt som i virkeligheden (det er ikke evp, der har bygget det -
det kunne man ellers godt være bekendt at lægge navn til).

 

Storebælts-biksemad.  M/F Prins Joachim. (liggende i Nyborg).   --   29. maj 1997.

Bemærk:  Træbakke med udskæring til stentøjs- eller porcelænsskål med biksemaden. Herover et spejlæg.
Ved siden af: Rugbrød, smør og et lille glas med rødbede. I kurven -hertil- Engelsk sauce.  Velbekomme ! ! !

( Nejjj, -- ikke et ord om madopskrifter - kun beskrivelse af retten . . . .  og den var eminent ! ! ! )

Restauranten.  M/F Prins Joachim.   --   29. maj 1997.

 

M/F Dronning Ingrid set fra M/F Prins Joachim.  Storebælt med Sprogø i baggrunden:  Sprogø, -øen i midten.  
29. maj 1997.

 

M/F Kronprins Frederik set fra  M/F Prins Joachim.  Storebælt.   --   29. maj 1997.

 

Østbroen under opførelse.   --   29. maj 1997.

 

- o -

 



 . . . og så til noget helt andet . . . 

 

"DANNEBROG".

 

Kongeskibet  "DANNEBROG".  Rudkøbing.   --    5. juni 1960 (Grundlovsdag).

. . . som jeg "mødte" i Rudkøbing havn den dag i 1960.