Seneste fotos.

Juli - september 2018.

Os, der hader Facebook / Fodboldfri zone.


Rundt omkring i negativsamlingen / "arkivet" gemmer sig en masse fotos, som hverken passer ind hér eller dér. Nogle er måske led i en større serie fotos, --men en serie som ikke lige er planlagt til udsend- else i nær fremtid. Andre af disse fotos kunne måske have en slags berettigelse/interesse som "Dagens foto(s)", som en kommentar til det ene eller andet, men ellers uden sammenhæng med andet.

Tiden må vise, om det er noget, der falder i seernes smag, eller om der er fotografier nok ???

Nå, --man kan vel bare gøre, som de gør i fjernsynet: 

"Vende bunken", og køre på genudsendelser ! ! ! 

 Dagens foto(s) må forventes at stamme fra hele landet.

 

 

Brug af fotos/tegninger.

 

Da jeg modtager flere og flere ønsker om brug af mine fotos, bliver jeg måske nødt til at bringe lidt om mulighederne / ”reglerne” for brug af mine fotos her i ”siden”s hoved:

Der kan IKKE gives / vil IKKE blive givet tilladelse til brug af mine fotos på Facebook eller lignende ”sider” ! ! !  Skulle man alligevel "falde over"  evp-fotos på Facebook eller lignende "sider", er det helt sikkert et udslag af "uhøflig selvtægt".

Jeg finder det ganske utroligt, at nogle ikke kan holde "nallerne" væk fra andres private hjemmesider (uden at spørge først - uden at angive hvem / hvor man har dem fra).  Går de også sådan og "smårapser" i grønthandlerens fortovsudstilling, bare fordi det er muligt, og mens grønthandleren ekspederer en anden kunde og dermed ser den anden vej ? ? ? ! ! !    *) 

Brug på almindelige ”gammeldags hjemmesider” kan kun tillades på egne/private IKKE-kommercielle sider under den forudsætning, at fotografnavn: ”Foto: Erik V. Pedersen” bringes ved det pågældende foto. Link til min aktuelle side er ønskelig, men ikke en forudsætning.  Tilladelsen gælder naturligvis kun EGNE fotos (normalt de fotos, hvor der ikke er nævnt andet fotografnavn).  Ved andre fotos må tilladelse indhentes hos den/de aktuelle fotografer / negativejere.  Spørg, -hvis der er tvivl.

Ved alle ”tryksager” må aftale indhentes i de enkelte tilfælde.  Der vil sjældent være problemer til ikke-kommercielle formål, men må aftales.

 

Ved  kommercielt brug: Kun efter nærmere aftale.

Jeg er opmærksom på Ophavsretsloven og dens tidsmæssige begrænsninger / hhv. tilladelser, men forventer som almindelig ”høflighed”, at denne ophavsret bliver overholdt / opretholdt i hele min levetid. 

Herefter har jeg ikke planer om at blande mig. 

Ved eventuel overtrædelse kan jeg måske ikke gøre noget ved det- ”det er bare ærgerligt”, men så er det alene op til mig, at standse udlægningen af flere fotos ! ! !

Til gengæld må jeg tilføje, at alt (næsten) indtil nu er forløbet til ”rimelig stor tilfredshed” – De få kendte tilfælde er i reglen løst med et fornuftigt resultat.

 ----------------------

 

(Skulle et foto eller to en dag have været vist før ! ! !  --  Beklager, så må det være "Et tilbageblik", som de skriver i TV-programmerne ved genudsendelser   ) 

  

( Prøv og se, ...på evp )

 

24. april 2018.

Det er "godtnok" trist at se "siden"s besøgstal rasle ned som kørende ad en skihopbane.  Selvom der allerede er løsnet lidt på grebet omkring, og åbnet nogle af de mindre "facebook-interessante" sider, så . . . 

Efterhånden tegner der sig også et billede af, at det især er fotos af stationsbygninger, stationer og bymotiver, der har "facebook-tyvene"s interesse.   

Derfor vil jeg forsøgsvis genåbne -foreløbig- for gensyn med banernes rullende materiel.  Så må tiden vise, om "de" kan holde nallerne væk, eller der atter skal lukkes.

Til "facebook-tyveknægtene": Det tager kun ca 10 minutter at åbne "siden", men også kun ca. 10 minutter at lukke igen.



Søg, og Du skal finde ! ! !  [Matthæusevangeliet 7,7].

 

 -

 

-----------------------------------------



 -


 

23. september 2018.

Københavns Sporveje. Enghave værksted.  --  1954.

UPS.

KS-bus nr. 717 (K 24 717) Værkstedet Enghavevej.   --   1954.  (C)  Kirsten Koldbech.   ^---vv

Er der nogle (ældre KS-medarbejdere eller entusiaster), der ved noget om uheldet ???


 

 

 

 . . . .  

KS-bus nr. 717 (K 24 717) Værkstedet Enghavevej.          1954.  (C)  Kirsten Koldbech. 

 

Hvordan gik det bussen ?    "Overlevede" den uheldet ?


Tak til Kirsten Koldbech (og Kirstens far, Egon, der i sin tid tog billederne)

(Fortsættes)


(Andre gerne at gøre ligeså.)


 -


22. september 2018.

Københavns Sporveje. Enghave værksted (+ Sorø station).  --  1953 - 54.

 

Københavns Sporvejes orkester (?) og Soranere på perron 1 i Sorø.  1953.   (C)  Kirsten Koldbech.

Hvad er anledningen  ???


Værkstedet på Enghavevej  --  1954.   (C) Kirsten Koldbech.


Københavns Sporvejes Skytteforening (?).   Hovedværkstedet, Enghavevej.   --   1953.   ^---v

Hvem er personerne ???    Hvor er billedet optaget ???


Den lille Dannebrogs-bordfane:

Øverst i det hvide kors: Københavns byvåbens - de tre tårne. 
I cirkelen: To korslagte rifler over en sporvogn.

Nederst:   "FXX  1940".

Hvem kender fanen / foreningen.

 

Tak til Kirsten Koldbech (og Kirstens far, Egon, der i sin tid tog billederne).



(Andre gerne at gøre ligeså.)


 -

 

21. september 2018.

Københavns Sporveje.  Enghave værksted.   --   1953 - 54.

Enghave værkstd 1953.   --   (C)  Kirsten Koldbech.   ^---vv

Hvem er personerne ???   ^---v

 Her er der jo ingen tvivl om vogn-
typen - en "Lunding-vogn", men nummeret ???    Traditionen tro,
stiller (stillede) personalet sig altid
lige foran nummeret, når de skulle fotograferes ! ! !

 



















1954.

  

Enghave værkstd 1954.  Ombygning af Scrap-vogn,  forenden ??? (det passer ikke rigtig med de (mig)
tilgængelige tegninger (EVP-bem.) ??? ! ! !  --   (C)  Kirsten Koldbech.  

Hvem er personerne ???

 

Tak til Kirsten Koldbech (og Kirstens far, Egon, der i sin tid tog billederne).


(Andre gerne at gøre ligeså.)


 -

 

 

 

20. september 2018.

Københavns Sporveje.  Enghave værksted.   --   1953.

Er der læsere, der kender personerne eller ved mere nøjagtigt, hvad der foregår ???

KS-Enghave værksted.   --   1953.   (C) Kirsten Koldbech.   ^---vv

 

 

 

 

KS-Enghave værksted.   --   1953.   (C) Kirsten Koldbech. 

 

Tak til Kirsten Koldbech (og Kirstens far, Egon, der i sin tid tog billederne).


(Andre gerne at gøre ligeså.)


 -

 

19. september 2018.

Der kom en mail:    (Fortsat)

"Det var meget spændende at høre, at du rent faktisk selv har arbejdet i området, og så oven i købet i en af disse bygninger!   Må have været et fantastisk spændende sted at arbejde, og så oven i købet med bl.a. MA'ere! (det er for øvrigt ikke så mange år siden, jeg så et dernede, vel i forbindelse med noget klargøring til museumskørsel?) . . .  

Otto Busses vej 7.   Malerværksted nedrives.   --    18. september 201818.   --   Foto: Henrik C. Nielsen.   ^---vv

 *)

 

Otto Busses vej 7.   Malerværksted nedrives.   --    18. september 201818.   --   Foto: Henrik C. Nielsen. 

 

. . . "Nå men det viste sig, at jeg ud over de billeder jeg netop har taget i dag (jeg ville faktisk sige 'dernede', da jeg bor i den modsatte ende af Vesterbro :-) -har vedlagt yderligere et par stykker . . ."

 *)

. . . Jeg havde tidligere taget et par fotos først i august - lige da de var gået i gang med nedrivningen.
Nu er alt næsten borte.
 
Jeg håber de kan bruges. 
 
Mange venlige hilsener
 

Henrik C. Nielsen."

- o - 

 *)  PS:   

Jeg var i nogle måneder i 1983 beskæftiget oppe på øverste etage (1. sal) alllller yderst til højre, når man ser/så det fra skydebroen.  Her skulle jeg stå for indkøb af renoverings-reservedele, og derefter løbende køb af reservedele til de renoverede Ma-lyntog, "Sølvpilen" på DSB´sk  --  "Staniolekspressen" i folkemunde.  
 
Sammen med en jævnaldrende værkmester -fhv. "træmand"- skulle vi danne os et overblik over, hvad der skulle være på lager, når renoveringen begyndte og efterhånden, som den skred frem.    Togene kom da i det mindste ud at køre, og vel med en vis succes. (Efter forbillede fra SAS-direktøren Jan Carlzon.)
 
Inden man kom ind i "vores" kontor, gik man gennem en stor mødesal, beliggende langs de 4-5-6 første vinduer -fra venstre- ud mod Otto Busses Vej,  (vel netop den ende af bygningen, der her er revet ned).
 
På min vej gennem "salen" -den første dag- var det første jeg så, en stribe malerier, som en af de lokale beskæftigede -værkmester Henry Hansen- havde malet.  Eet af dem, et mindre maleri, fangedes straks min opnærksomhed.  I rækken på vel ca. 15 malerier, var det nok maleriets kraftige, røde farve, der lyste op og fangede opmærksomheden.  Samme formiddag -i frokostpausen- måtte jeg tale med ham, om en evt. handel.  
 
Handelen kom i stand, og maleriet hænger nu, så jeg hver aften -i fjernsynstiden, når programerne synes kedelige- ser næsten lige mod det, lidt til højre for TV´et.  (Der bliver set meget på det i disse tider.)
 
 
Se evt. mere på:

Forretningsfacader til evt. modelbrug.     midtvejs nede på "siden"
 
 
 
 
 
 
 

Tak til Henrik C. Nielsen.



(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

Sverrigsgade 18.  "HH 1982". . . . . . . 



 -

 

 

16. september 2018.

Der kom en mail:

"Hej Erik.

Jeg har tidligere skrevet lidt til dig, når jeg er stødt på noget på min vej. Måske kan du bruge dette?

På min tur 'rundt om' Otto Busses Vej ser jeg pludselig, at der igen sker ting og sager. Det gamle malerværksted rives hastigt ned. Angiveligt fordi Oehlenschlægersgade skole skal renoveres og derfor er der truffet aftale med DSB ejendomme om, at en midlertidig pavillonskole etableres på grunden.

I det hel taget er der en hastig afvikling af området i gang. Forleden kom det jo også frem, at lokomotivværkstedet skal flyttes til Næstved ad åre. Trist, at fordums jernbanestorhed står for fald omkring centralværkstedet.

Fotos haves i højere opløsning hvis du kan bruge det.

Venlige hilsener


Henrik C. Nielsen."

 

Tak til Henrik C. Nielsen.

 

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 -

Centralværksted Kh. Malervkstedet under nedrivning.  ^---v  27. august 2018.   Foto: Foto.Henrik C.Nielsen.       


Centralværksted Kh. Malervkstedet under nedrivning.   --   27. august 2018.   Foto:  Foto. Henrik C.Nielsen.  


Tak til Henrik C. Nielsen.


(Andre gerne at gøre ligeså.)


 -

 


10. september 2018.

København-Slangerupbanen.   --   1954.


Der kom en mail:

"Vedhæftet kommer foto, som min far Egon Koldbech har taget i 1953, da jeg var en lille pige på 8 år og min bror 6 år.

Mor: Gudrun, bror: Henning og jeg Kirsten.

Mvh Kirsten Koldbech."

Familien Koldbech, Gudrun, Kirsten og Henning.  København L.   --   1953.   ^---v

Bemærk 1. generations S-toget med oprangeringen motorvogn-mellemvogn-mellemvogn-motorvogn.
S-toget er på vej mod Hellerup <---.   

NB:  En mandlig passager, i mellemvognen til højre, har åbnet den dobbelte ind-/udstigningsdør ! ! ! 


DSB FG 4992-M 1-FG 4991.   Farum.  1953.  ^---v


Familien Koldbech, Kirsteb, Gudrun og Henning i FG 4991 eller 4992 på strækningen mellem Farum og Uggeløse Skov.   --   1953.   ^---v

 Trinbrættet Uggeløse Skov.   --   1953.


Tak til Kirsten Koldbech (og Kirstens far, Egon, der i sin tid tog billederne).


(Andre gerne at gøre ligeså.)

 -

 



9. september 2018.

Den førerløse bus testet på Sjællands Universitetshospital, Køge.

Den 24. august 2018 var sidste dag med ”ordinær” kørsel i Køge med Danmarks første førerløse bus i fast rutekørsel.

Efter en sidste kørsel under et åbent hus arrangement den 2. september er bussen nu hentet af operatøren. 

Lejligheden benyttedes til at få et historisk foto af bussen ved siden af en normal bus, i dette tilfælde en linje 101A fra Lokalbus.

Nu er man så i fuld gang med forberedel-serne til den næste forsøgsrute på Slagelse Sygehus, der kommer i gang i foråret 2019.








 





Den førerløse bus i Køge den sidste dag.   --   3. september 2018.   --   Foto: Helge Erlandsen.   ^---v

"Store Claus" og "Lille Claus"   ^---v         3. september 2018.    Foto: Helge Erlandsen.

På vej mod Slagelse.   --   3. september 2018.      Foto: Helge Erlandsen.

 

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

Se evt. første afsnit: Ankomst til Køge:   Førerløse busser. 

 

 

Aarhus Letbane,  Aarhus-Odder:

De første 5 stationer/stoppesteder:  Tranbjerg, Beder, Malling, nedlagt trb. Parkvej (v. Odder)
og Odder er nu lagt på siden:  Letbanen Aarhus-Odder. 


 -

 

 

6. september 2018.

Hovedstadens Letbane.   --   Buddinge.   --   2018.


Så er vi i gang ! ! !

Opslag på og ved Buddinge station.    ^---vv    Nu kan man da efterhånden se, at der er ved at ske noget.

  


Stationens indgangsparti, hvor de første indledende arbejder nu er igang ! ! !   ^---v


Set indefra  ---^         og udefra       --->

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fint opslag (bare vandalerne dog bare kunne holde nallerne væk med deres opslag og grafitti.

Fin orientering.  Kortet er tegnet "retvendt", som man ser området, når man står foran korte. Bliver lagt på et "bord" foran beskueren, er det netop som man ser landskabet.    Gå til venstre og derefter til højre, eller gå lige frem (opad på illustrationen her) og derefter til venstre.  FLOT ! ! !

 

(I Ballerup har kommunen "tegnet" nogle tilsvarende oversigtskort/skilte ved stationsforpladsens omlægning. 15-16 skilte - alle ens.  Derved skal man "stå på hovedet" for at se halvdelen af kortene retvendt i forhold til omsådet, og endda også med ryggen mod kortene  --  hvordan man så skal få noget ud af det ! ! !

Resultat:  Hvis man høfligt spørger ventende buspassagerer, hvorfra bussen (i Ballerup) kører fra, kikke de længe på kortet, og kan ikke finde ud af det, eller de peger på stoppestedet for kørsel i den modsatte køreretning.

Det får så være  --  det sørgelige er, at Ballerup Kommune ikke kan (vil) indse det ! )

 

Jeg har ladet mig fortælle (5. sept.), at der også skulle være indledende arbejder mindst eet sted yderligere  --  Glostrup.

 

 

 -


4. september 2018.

Nivaa station.   --   2018.

Nivaa station.   --   3. september 2018.   ^---vv

 

 

Gadefacaden.   ^---v

 

Nivaa station.   --   3. september 2018.   ---^

 

Nivaa station, toiletbygningen, set fra gaden/vejen.   --   3. september 2018.

 

 

 -


1. september 2018.

Vandtagning på Amagerbanen.   --    1967.

Af en eller anden grund, var et par af disse fotos aldrig kommet med på AB-siderne.  Det er de kommet nu !

AB nr 8 ankommer til Kastrup med et godstog en septemberdag i 1967 . . . 

 . . . og kan stadig tiltrække et par små drenges interesse.  

^--- "Kan jeg få lidt vand" - tror jeg loko-føreren skal ind og spørge om !


Vi kan alle blive "tørstige".

Slangen er rullet ud !


Der kan være meget vand i vandkasserne på en F-maskine, når der skal fyldes efter med en haveslange.

Mens lokomotivpersonalet er (var) inde i stationsbygningen (vi kan allesammen blive tørstige), blev en af de lokale ansatte sat til at passe på vandet.  Måske var de meget tørstige, eller havde de madpakken i kittellommen ?  Personalet var længe derinde, men det tager jo også sin tid at fylde en 3500-liter tank op med en haveslange ! ! !

 Er der mon snart tilstrækkeligt med vand til hjemturen ?

 

Se evt. flere fotos på:   Syrevej - Kastrup.


 -


31. august 2018.

Gravens.    Kolding-Egtved Jernbane (KEJ).

Der kom en mail:


"Hej Erik.
 
Du har nyligt vist en bevaret bro på Midtsjællandsbanen, og her følger to bevarede broer over vandløb ved Gravens på Kolding – Egtved Jernbane (KEJ), nedlagt den 30. maj, 1930.
 
Bro I:   Den største af broerne, ligger som vist på kortet øst for Gravens, og er flot sat i stand og forsynet med skinner, dog ikke de orginale 12,4 kg/m., men 17,5 kg/m. skinner.
Bro II:  Den lille bro, ligger vest for Gravens på gangstien - KEJ tracéen - mod Brakker, og den er også blevet renoveret. 
 
I Gravens findens den gamle stationsbygning stadig, omend den godt kunne trænge til en kærlig hånd.
 
Foto 1 – 4:  Bro I.
Foto 6:  Gravens st.
Foto 8 – 9: Bro II.
 
 
- Håber du kan bruge dette til dagens foto ?.
 
Mvh.

Poul."
 

 

KEJ.  Tidligere jernbaneoverføring øst ( I ) for Gravens station.   --   10. marts 2018.   Foto:  Poul Andersen.   

^---vv

 

 

 

KEJ.  Gravens station.   --   10. marts 2018.  Foto:  Poul Andersen.  

 

KEJ.  Tidligere jernbaneoverføring øst ( II ) for Gravens station.   --   10. marts 2018.   Foto:  Poul Andersen.   

^---vv

 

Tak til Poul Andersen.

(Andre gerne at gøre ligeså.)

 

 -

 

30. august 2018.

Amagerbanen.

Der foregår stadig opdatering af Amagerbane-siderne,  enkelte nye fotos og "forstørrelse af hovedparten af "de gamle".   

I øjeblikket er det Kastrup station   Syrevej - Kastrup.  der "går ud over".



 -


 

27. august 2018.

Midtsjællandsbanen.

Viadukt mellem Jystrup og Skjoldenæsholm 90 år efter opførelsen og over 80 år efter nedlæggelsen.

Viadukt mellem Jystrup og Skjoldenæsholm.   --   25. august 2018.   Foto.Torsten Laursen Vig.

Se evt:   http://evp.dk/index.php?page=midtsjallandsbanen   



BYtrafik nr 4/2018 er udkommet  (for en uge siden.  )

Af indholdet kan nævnes:


Hedebølge på Sporvejsmuséet,

Endestationer - Frederiksberg Runddel,

KS´ ekstrakørsel til Amager Travbane,

Frederiksberg Sporvejes rullende materiel.

Bernstorffsvej uden trolleybus,

Nyt fra Aarhus,

Hovedtype plus Scrap,

Tre forskellige byer,

Sporvogne i Olsztyn,

Rettelser og tilføjelser til nr. 3-2018,

In memoriam - Per Bech Petersen,

Interne foreningsmeddelelser,

Bagperronen.










----------------


En misforståelse   --   nej, det er ikke farverne, der er misforståelsen . . .

. . . men føddernes anbringelse på sædet overfor.  Anmodning om at tage fødderne ned  --  bare et tomt blik.

Utroligt, at man ikke har større respekt for andres ting / materiel.

 

 -

   - 

13. august 2018.

Ny Ålesund, Svalbard, Norge.   --   2018.


Der kom en mail:

"Hej Erik
 
En hilsen fra Svalbard, hvor jeg fandt dette lille tog, der engang futtede rundt med kul fra minen i Ny Ålesund til havnen.

Ny Ålesund er det ene af de 3 små beboede områder på Svalbard og er nu hjemsted for et forskningscenter med vel 100 forskere fra hele verden.
 
Der findes en bog om  "Verdens nordligste jernbane" på norsk.

Det var en fantastisk spændende tur, hvor vi nåede over den firsinds-tyvende breddegrad - 1050 km fra Nordpolen.   Turens absolutte højdepunkt var synet af en isbjørn, der plyndrede fuglereder på en lille ø.  Selv om der er ca. 3000 er det sjældent at få dem at se.

Hilsen Ole."
 
 
 
Den gamle M/S Nordstjernen fra 1956, der bragte os rundt . . .       --    Foto:  Ole Kræmmer.
 

 . . . og en rigtig isbjørn - der ikke er hvid, men beskidt-gul".   --    Foto:  Ole Kræmmer.

"Billederne er taget 26. juli 2018 kl. ca. 21.30, medens solen stod højere (over skyerne) end herhjemme.
Og mørkere blev det ikke."
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Lidt historie.

Ny Ålesund er en forskningsby i Oscar II Land på Spitsbergen på Svalbard i Norge. Det ligger på Brøggerhalvøya, på kysten af Kongsfjorden. Byen ejes og drives af Kings Bay, som tilbyder faciliteter til permanente forskningsinstitutter fra ti lande.

Byen ejes i sidste instans af Norges handels- og industriministerie.  Ny-Ålesund har en heltidsboende befolkning på 30-35 personer, hvor sommerbefolkningen når 120. Dens faciliteter omfatter Ny-Ålesund Lufthavn, Hamnerabben, Svalbard Rocket Range, en havn og Ny-Ålesund By og Minemuseum, samt femten permanente forskningscentre.

Det er den nordligste funktionelle civile bosættelse i verden.

Ny Ålesund blev grundlagt i 1917 af Peter Brandal og hans mineselskab, Kings Bay Kull Comp. 


I begyndelsen blev minedrift udført indtil 1929, men var urentabel i de fleste af 1920'erne. Virksomheden blev nationaliseret i 1933, og byen blev i nogle år brugt til turisme og som fiskerihavn. Minedriften genoptoges i nogle måneder i 1941 og derefter atter fra 1945. Efter flere dødsulykker opstod herunder en mineulykke den 5. november 1962, der dræbte 21 minearbejdere.  I det, der blev kendt som Kings Bay Affair, blev minedriften afsluttet, og Gerhardsens tredje kabinet trådt af.  Kongsfjord Telemetry Station åbnede i 1967, og byen blev gradvis omdannet til en forskningsafvikling.  Siden 1992 har udenlandske institutioner fået tilladelse til at bygge faste stationer i byen.

(Efter Wikipedia)


Tak til Ole Kræmmer.



 - 

 

12. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Oluf Palmes Allé (Opa)

Stationsskiltet.    --   21. juli 2018     Foto:  Helge Erlandsen.

 

Olof Palmes Allé set i retning mod Aarhus Universitetshospital.

21. juli 2018.    Foto:  Helge Erlandsen.

 

Olof Palmes Allé set i retning mod Aarhus Universitetshospital. L2-letbanetog mod Aarhus H på vejind på stationen.

21. juli 2018.     Foto:  Helge Erlandsen.  

 

Olof Palmes Allé set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Lysreguleret vendemulighed, formentlig etableret 
for at give beboere langs vejen en vendemulighed over letbanens ellers lange ubrudte midtliggende sporareal.

21. juli 2018.    Foto:  Helge Erlandsen.

 

Olof Palmes Allé set i retning mod Aarhus H. Samme lysregulerede vendemulighed er etableret i begge ender 
af stationen.

21. juli 2018.    Foto:  Helge Erlandsen.


Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

11. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Nehrus Allé

Nehrus Allé. Stationsnavneskilt.   --   21. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.

 

Nehrus Allé. L2-letbanetog mod Aarhus Universitetshospital svinger fra Randersvej ind i Nehrus Allé.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Nehrus Allé. I baggrunden det signalregulerede kryds, hvor letbanen svinger fra Randersvej ind i Nehrus Allé. Bemærk hastighedsbegrænsningen 15 km/t gennem svinget. BOStrab-tavle: ”Strækning med hastigheds-begrænsning begynder”.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen. 

 

Nehrus Allé. L2-letbanetog har forladt stationen og svinger ind I Randersvej.

21. juli 2018.      Foto:  Helge Erlandsen.

 

Letbanetog mod Aarhus Universitetshospital under ophold på Nehrus Allé. Passagerantallet midt på søndagen
er begrænset.

8. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Nehrus Allé set fra fodgængerovergangen ved Randersvej. Græsset her og på hele strækningen i øvrigt har det ikke godt pga den langvarige tørke.

8. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.

 

Letbanetog mod Aarhus H under indkørsel til Nehrus Allé.

8. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

10. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Vandtårnet (Vtå)

Vandtårnet, Ringvejen. Stationsnavneskilt.

21.julii 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Stationen Vandtårnet, Ringvejen set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Sideperronen for tog mod Aarhus H er anlagt syd for det signalregulerede kryds Hasle Ringvej/Vejlby Ringvej. I baggrunden vandtårnet, der har givet stationen navn.

21. juli 2018.   Foto:   Helge Erlandsen.

 








Vandtårnet, Ringvejen. Hastighedsbegrænsning 45 km/t før passage af krydset. BOStrab-tavle: ”Strækning med hastighedsbegrænsning begynder”.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 


Stationen Vandtårnet, Ringvejen set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Sideperronen for tog mod Aarhus Universitetshospital er anlagt nord for det signalregulerede kryds Hasle Ringvej/Vejlby Ringvej.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

9. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Stockholmsgade (Shg)

Stockholmsgade. Stationsnavneskilt.   --   21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Stockholmsgade set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Sideperronen for tog mod Aarhus H er anlagt syd for det signalregulerede kryds Stockholmsgade.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Hastighedsbegrænsning 45 km/t før passage af krydset. BOStrab-tavle: ”Strækning med hastighedsbegrænsning begynder”.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.











 

Stockholmsgade set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Sideperronen for tog mod Aarhus Universitetshospital er anlagt nord for det signalregulerede kryds Stockholmsgade.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen. 


Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

8. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Mellem Universitetsparken (???) og Aarhus Universitet (Aau)

Strækningen ad Nørrebrogade mellem Universitetsparken og Aarhus Universitet set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Letbanetog på vej mod Aarhus H. Bemærk hastighedsbegrænsningen 50 km/t, der begynder midt på en fuldstændig ret strækning? BOStrab-tavle: ” Strækning med hastighedsbegrænsning begynder”. 

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen

 

 

 

Aarhus Universitet, Ringgaden (Aau)

Aarhus Universitet. Stationsnavneskilt.

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen-

 

Aarhus Universitet, Ringgaden. Sideperronen for tog mod Aarhus H er anlagt i Nørrebrogade syd for de signalregulerede kryds Nordre Ringgade. Sideperronen for tog mod Aarhus Universitetshospital er anlagt nord for krydset, hvor Nørrebrogade skifter navn til Randersvej. Bemærk hastighedsbegrænsningen på 60 km/t (tavle C 55), der gælder hele strækningen ad Nørreport, Nørrebrogade og Randersvej. Ifølge Færdselslovens §43b må letbanetogenes hastighed ikke overstige den tilladte hastighed for busser på samme strækning med mindre politiet har givet en særlig tilladelse til en højere hastighed. Forudsætningen er en klar adskillelse mellem letbanen og den øvrige færdsel.

21. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.

 

 


Stjernepladsen (Stp)

Stjernepladsen set i retning mod Aarhus Universitetshospital. Ø-perronen er anlagt syd for Stjernepladsen med det signalregulerede kryds i baggrunden.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Stjernepladsen set i retning mod Aarhus H. Letbanetog på vej mod Aarhus Universitetshospital.

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 - 

 

7. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Mellem Nørreport (Nøa) og Universitetsparken (???)

Strækningen ad Nørrebrogade mellem Nørreport og Universitetsparken umiddelbart syd for det signalregulerede kryds Vennelyst Boulevard/Nørre Boulevard. Bemærk hastighedsbegrænsningen før krydset.

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen.

 

Hastighedsbegrænsning 45 km/t før passagen af krydset.

BOStrab-tavle: ” Strækning med hastigheds-begrænsning begynder”. Baggrunden for hastighedsbegrænsningen kendes ikke, men stemmer overens med en fransk regel om at hastigheden ved passage af kryds skal begrænses således, at et sammenstød med en bil maksimalt må kunne ske med 40 km/t. Den franske erfaring er, at moderne biler er så sikre at peronskaderne ved et sammenstød ved denne hastighed normalt er begrænsede.


21. juli 2018.   Foto:   Helge Erlandsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Universitetsparken

Universitetsparken. Stationen er anlagt i Nørrebrogade med en ø-perron med adgang fra en krydsende stitunnel.

Der er trappe- og elevator-forbindelse fra perronen til stitunnelen. Udover letbaneperronen på Aarhus H er Universitetsparken formentlig den eneste station på AAl, der har sådanne ”metro-lignende”-adgangsforhold. Stationen er formentlig tillige den station på AAL, der er anlagt på den stejleste stigning.

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen.

 

Universitetsparken. Trappe og elevatoradgang fra stitunnelen til perronen.

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 - 

 


6. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Nørreport (Nøa)

På vej ad gaden Nørreport fra afgreningen mellem kommende L1 til Grenaa og nuværende L2 mod Aarhus Universitetshospital til stationen Nørreport, der ses i baggrunden ved foden af den imponerende stigning op ad Nørrebrogade og Randersvej.

21. juli 2018.    Foto: Helge Erlandsen.

 

Nørrebro.   Ø-perronen er anlagt syd for de signalregulerede kryds Nørregade/Knudrisgade. Nord for krydset skifter gaden navn til Nørrebrogade.

21. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen.

 

Nørreport.   L2-letbanetog til Aarhus H holder ved ø-perronen.

21. juli 2018.  Foto: Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 - 

 

 

5. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Afgreningen Skolebakken-Østbanetorvet/Nørreport (Bak-Øs/Nøa)

Strækningen langs Kystvejen nord for Skolebakken set i retning mod afgreningen mellem kommende L1 til Grenaa (lige ud langs Kystvejen) og nuværende L2 mod Aarhus Universitetshospital og senere Lisbjergskolen og Lystrup (tv ad Nørreport).

21. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Afgreningen mellem kommende L1 (lige ud langs Kystvejen) og nuværende L2 (tv ad Nørreport).

[ 21. juli 2018.    Foto:  Helge Erlandsen.

 

 




 



Hastighedsbegrænsning gennem afgreningen 10 km/t.--->

BOStrab-tavle: ”Strækning med hastighedsbegrænsning begynder”.

21. juli 2018.    Foto:  Helge Erlandsen.

 












 

 

L2 letbanetog til Aarhus H svinger fra Nørreport ind i strækningen langs Kystvejen.

21. juli 2018.     Foto:  Helge Erlandsen.

 

L2 letbanetog fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital svinger fra strækningen langs Kystvejen ind  ---^
på Nørreport.

21. juli 2018.   Foto.  Helge Erlandsen.

 

Afgreningen mellem kommende L1 til Grenaa (lige ud langs Kystvejen) og nuværende L2 mod Aarhus Universitetshospital og senere Lisbjergskolen og Lystrup (th ad Nørreport), her set fra Grenaa-strækningen i retning mod Aarhus H. Kystvejen th. I forgrunden BOStrab-tavler: ”Ubetinget stop”.

21. juli 2018.   Foto:   Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 - 

 

 

4. august 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018

 

Skolebakken  (Bak)

Skolebakken.  --    21. juli 2018.   Foto.  Helge Erlandsen.  [1r]

 


Skolebakken set i retning af Aarhus Universitetshospital. Stationen er sidste stop før afgreningen mellem kommende L1 til Grenaa og nuværende L2 mod Aarhus Universitetshospital og senere Lisbjergskolen og Lystrup.

21. juli 2018.   Foto.  Helge Erlandsen.

 


Skolebakken set i retning af Aarhus Universitetshospital. I forgrunden adgangsvejen til perronerne og th et automattoilet. Bemærk stationsbelysningen, der er placeret i toppen af køreledningsmasterne.

21. juli 2018.    Foto.  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.


Se mere på "siden"   Aarhus Letbane - AAL

- - - - - - 


"Der var engang"

MR + MR xxxx.  Skolebakken.  Aarhus.   --   13. juni 1983.

Under et Aarhus-ophold -på tjenesterejse forud for hovedreparation af MT- var jeg indlogeret på et hotel på Skolebakken, og jeg havde udsigt til vejen og banen mod Grenaa. Som man kan se, har jeg (bevidst) fået lidt af vinduesåbningens mursten med på billedet i højre side. Så ved jeg selv senere, hvorfor jeg ikke drejede kameraet en anelse længere mod højre, for at få hele bussen med.

 . . . og hvis jeg ventede til hele bussen var inde i billedfeltet, ville "toget være kørt" i bogstaveligste forstand.

MR4044 + MRD xxxx.  Skolebakken.    --   13. juni 1983.

På vejen til Centralværkstedet i Aarhus gik vi ad Skolebakken / Havnegade med mulighed for at tage et billede af et forbikørende tog.


 -


3. august 2018.

Københavns Metro - Sydhavnsmetroen / Linien til Ny Ellebjerg.  --  2018.

Ny Ellebjerg.

Københavns Metro.  Begyndende anlæg af Ny Ellebjerg metrost.  --  Byggepladsen.   ^---vv   1. august 2018. 

 

 

 . . . 

Begyndende arbejder til metrostationens kommende vægge ud mod den omgivende jord.

Et "rør" er banket ned, jorden "bores" ud/op og der støbes inde i "røret"

 

Se evt. en tilsvarende side om arbejdet på København H:   Cityringen, Københavns Metro.   København H, hvor alle huller er boret, udstøbt og tilsidst "foret" indvendig med en metertyk beton-indervæg.

eller:

December 2017.   under d. 6-7. december 2017, hvor arbejdet begynder at tage form.

Læs også:  file:///C:/Users/Erik%20V.%20Pedersen/Downloads/Sydhavnsmetro-resumerapport.pdf

 

 -

 

2. august 2018.

 

FOLK  FORTÆLLER

Boldrup Museumsforening  --  Aårrskrift 2018.

 

Af bogens / hæftets indhold kan nævnes:

 

Alstrup Gårdsted - en torp fra middelalderen.

På Sortebakkeskolen i 36 år.

Om min hjemegn.

Stationen, der forsvandt.

Rørbækgruppen Karin.

Et hæsligt sceneri.

 

170 x 245 mm,  44 sider + kart.omslag.

Pris: Ca. kr.100 for ikke-medlemmer.

Boldrup Museumsforening:

Alice Østergaard,

Linalyst 59,

9610  Nørager.

 

 

Fin (men trist) beretning om Nørager station og dens nedrivning.

 

 

 

 

Odsherred Jernbane (OHJ), Kollekolle trb.  --   1975.

Der kom en mail:

"Hej Thomas Rithmester og Erik V.

 

Jeg kan se at at der savnes billeder af Kollekolle T på OHJ.

Vedhæftet 2 billeder kan benyttes på jeres hjemmesider mod behørig akkreditering.

 

Med venlig hilsen

Poul Henning Hansen"

OHJ  Kollekolle trb.   -   11. maj 1975.    Foto: Poul Henning  Hansen. 


OHJ S 28. Kollekolle trb.  --   3 august 1975.    Foto: Poul Henning  Hansen.

 

Tak til Poul Henning Hansen.

(andre gerne at gøre ligeså  )  

 

 -

 

 

31. juli 2018.

Sjællandske Midtbane  /  Midtsjællandsbanen.

Jystrup - Skjoldenæsholm.

Jystrup station, perronfacaden.   --   1979.   Foto: Torsten Laursen Vig.

 

Bro v. Skjoldenæsvej-Mortenstrupvej, ca. 2 km nord f. Jystrup.   --   6. december 1980.  Torsten Laursen Vig.

 

Vejoverfoering,  Skjoldenæsholm(SHS).   --   4. oktober 1980.  
Hvem skulle dengang have troet, at der ca. 13 år senere kom til at køre alverdens sporvogne her ! ! !

Foto: Torsten Laursen Vig.


DSB-turforslag.  ^---v  Oktober 1936.   

Brochuren indeholdt forskellige forslag til gåture på Sjælland. En af turene er fra Borup st. over Jystrup og Skjoldenæsholm til Hvalsø med et tilhørende kort.  I teksten nævnes det, at jernbanen er nedlagt.

Arkiv:  Torsten Laursen Vig.

Tak til  Torsten Laursen Vig.


Se mere på:  http://evp.dk/index.php?page=midtsjallandsbanen  og tilstødende sider.

Skulle der evt. ude i landet være en læser, der kan hjælpe med en god skanning af en gammel køreplan / rejseliste med en køreplan eller to for Midtsjællandsbanen,  Ringsted - Frederikssund ???

(e-adressen står under "Kontakt" i det grønne panel til venstre)



 -

 

29. juli 2018.

Nordvest f. Farum.

Der kom en mail:

"Hej Erik 
Jeg sender dette billede fordi jeg vil tro det kunne have din interesse.
Billedet er taget fra haven ved Nygårdsvej 16 i Farum, mod øst, mens toget kører på banedæmningen ca. 3-400 m nord for Farum Station, mod Slangerup.
 
Nygårdsvej var i øvrigt kendt for, at mange af banens ansatte boede der.

Først i halvtresserne var der 7-8 'banefolk', der havde adresse på denne vej. De fleste af husene blev bygget i perioden 1906-1920.
 
I øvrigt hedder stedet, hvor banen til Slangerup krydsede Hovedgaden i Farum, nu Williams Plads efter hhv. hotellet og en af ejerne af "Williams Hotel".
 
God vind med siden.
 
Mvh.
Anders Kristensen." 

 

KSB M 1 med de to gamle styrevogne, FG 4991 og 92,  3-400 m nordvest f. Farum.   --  1950-54.   
Arkiv:  Anders Kristensen.

 

Tak til Anders Kristensen.


 -

 

28. juli 2018.

 

Igang igen   --   ikke sommerferie alene.

Mandag morgen d. 23. juli kl ca 7.00 bankede det lokale belysningsvæsen en nyopstillet gadebelysningsmast ned gennem en kabeldåse med områdets telefonkabler ! ! ! !

Det skulle blive sent fredag eftermiddag, d. 27 juli, førend der igen var "hul igennem"

 

Så får vi se, om der også engang kommer lys i masten(-erne) - foreløbig er der gået omkring tre måneder med "ingenting"  (kablerne blev lagt ned for flere år siden).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjællandske Midtbane  /  Midtsjællandsbanen.

Midtsjællandsbanen.  "Parti ved Valsølille".  Udateret postkort.   Arkiv: Torsten Laursen Vig.

Fotografiet er i sin tid taget ca. 1 km syd for Jystrup station ved Valsølille Sø.


Valsølille kirke.   --   Udateret postkort.



Tak til:Torsten Laursen Vig.


 -

 

21. juli 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

Testkørselerne til Odder -på Aarhus Letbane- er begyndt

Aarhus Letbane.  Et af de første prøvetog i Odder.   --   20. juli 2018.   Foto: Helge Erlandsen.   ^---v

 

Aarhus Letbane.   Et af de første prøvetog i Tranbjerg.  Set mod Aarhus.   --   20. juli 2018.      
Den  frasolgte stationsbygning anes tv. og som i Odder, skal passagerudvekslingen fra begge spor ske til Ø-peronen.

Foto: Helge Erlandsen.

Tak til Helge Erlandsen.


Se evt:     HHJ - Indledning.     og/eller:   HHJ - Stationer.

 

 -

 

 

19. juli 2018.

(Genopstillet) NESA-transformatorstation,  Frilandsmuseet, Lyngby.  --  2018.   

Der kom en mail:

 

"Til Erik

Var forbi Frilandsmuseet i dag.  Tog bl.a. billeder af NESA-transformatortårnet. Du kan bruge dem på din hjemmeside hvis du vil..

Mvh Kim."

 

  

 

Transformatortårnet er opstillet / genopstillet som nærmeste nabo til -den langt fra færdigopførte- Øresundsvej station.

Tak til Kim Anderberg Weichel.



(Der skal et godt helbred / et godt liv til at nå at se noget blive genopført på Frilandsmuseet -- med de regeringer vi har haft siden 2006   EVP-bemærkning.)

 

 -  -

 

16. juli 2018:

 

"VENØSUND II"

"VENØSUND II".   --   Udateret postkort.    Stenders Forlag.

 

"VENØSUND II".  Kleppen.  August 1978. 

 

"VENØSUND II".   --   Udateret postkort.  Foto:  Erling Frimor Mikkelsen.  Wadmanns Forlag, Thisted.

 

 

BLIV  MEDLEM  AF  VENØSUND II´s  STØTTEFORENING.

 

 


 -  -

 

 

Skagensbanen  --  2018.

V/ Hulsig station. 

Hulsig.   --   7. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.   ^---vv

Udsigt mod nord over Hulsig Hede fra “Den røde Bænk”. Bænken er placeret på Tornebakke Rimmen nord for Hulsig. Afg 16:48 fra Skagen er på vej over Hulsig Hede med endestation Aalborg. Om Naturstyrelsen tænkte på ”trainspotters” , da man placerede bænken her, får stå hen i det uvisse.

 






Ved det røde kryds på Tornbakke Rimmen ----> finder man den ”røde bænk”. En ”rimme” er en sanddrive dannet under tidligere tiders sandstorme.













Kort:   Helge Erlandsen. --->

 

 

Skagen Strand feriecenter omfatter i alt 142 små hvide rækkehuse, der er fint indpasset i landskabet. Feriecentrets placering direkte ved Hulsig station gør det velegnet som base for et besøg i Skagen. Under Skagen Festivallen køres der ekstratog mellem Hulsig og Skagen.

1. august 2017.   Foto:  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

 

Skagensbanen  --  2018.

Skagen station. 

Skagen station.   --   6. juni 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.   ^---v

 

Stationsbygningen er i dag som øvrige stationsbygninger solgt fra. Taget og førstesalen er sat i stand som ejerlejligheder, men hele stuetagen har siden billetsalget stået tomt og set lidt ”hængt ud” på trods af at bygningen har status som bevaringsværdig. I foråret 2017 kom der imidlertid nyt liv i nordfløjen, der senest havde rummet byens turistkontor, men som oprindeligt var indrettet til kongeligt venteværelse for Kong Christian X.

Den tidligere DSB-medarbejder, Christian Lindahl indrettede ”Café Skagen” i lokalerne. Christians alt for tidlige død ved en tragisk trafikulykke i efteråret 2017 satte imidlertid en foreløbig stopper for udnyttelsen af lokalerne. l sommeren 2018 er der imidlertid atter kommet liv i lokalerne, idet caféen er omdannet til en vin og tapas-bar med navnet ”Vino y Pintxos”. Vin og tapas-baren drives af Helle og Allan Nielsen, der i nogen år har drevet en tilsvarende bar på Boulevarden i Aalborg.

 

Skagen station. Udeservering i vin og tapas-baren.   6. juli 2018.   Foto:  Helge Erlandsen.


Skagen station set fra forpladsen. Bygningens udseende er resultatet af en gennemgribende ombygning og udvidelse af den oprindelige stationsbygning opført i 1890, gennemført af Ulrik Plesner, der var banens arkitekt fra 1913 til sin død i 1933. Stationsbygningen er i dag frasolgt. I nordfløjen med den åbne dør th for midterbygningen er indrettet vin og tapas-bar med udeservering. 6. juli 2018.


Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

10. juli 2018.

Aarhus Letbane.   --   2018.

 

Nehrus Allé.

Letbanetog mod Aarhus Universitetshospital under ophold på Nehrus Allé. Passagerantallet midt på søndagen er begrænset.

8. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.   ^---v


Nehrus Allé set fra fodgængerovergangen ved Randersvej. Græsset her og på hele strækningen i øvrigt har det ikke godt pga den langvarige tørke.

8. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.


Letbanetog mod Aarhus H under indkørsel til Nehrus Allé.   --   8. juli 2018.  Foto:  Helge Erlandsen.

 

Tak til Helge Erlandsen.

 

 -

 

8. juli 2018.

FÆRGEFARTEN nr. 2   2018 er udkommet.

Af indholdet kan nævnes:


Hvad der hændte for 50 år siden.

"Danmark" var DSBs flagskib.

Nyt fra Skibsregisteret.

Klip fra arkiverne.

Hækporten.

Færgefarten Plus..

 

 

 

 

 

 







Forsiden: Ophugning af DSB´s flagskib "DANMARK" blev foretaget i Grenaa i september 1999.

Foto: Erik Wilhelmsen.

 

 

 

 -

 

 

 

 

 

 -

 -


 

 . 

 

Skolebakken  (Bak)

Skolebakken.  --    21. juli 2018. [1r]

 


Skolebakken set i retning af Aarhus Universitetshospital. Stationen er sidste stop før afgreningen mellem kommende L1 til Grenaa og nuværende L2 mod Aarhus Universitetshospital og senere Lisbjergskolen og Lystrup.

21. juli 2018. 

 


Skolebakken set i retning af Aarhus Universitetshospital. I forgrunden adgangsvejen til perronerne og th et automattoilet. Bemærk stationsbelysningen, der er placeret i toppen af køreledningsmasterne.

21. juli 2018. 

 

 

 

)

Aarhus-Odder: 


Forrige side: Oktober - december 2018.
Næste side: April - juni 2018.