. . . APB. Aalborg Privatbaner.

Fjerritslev-(Aalborg)-Frederikshavn Jernbane - FFJ.  

 

Foreløbig indledningsside.     Se indtil videre de enkelte baner.

 

 

 

Køreplan fra 25. april 1944.

 

FFJ. Køreplansopslag. Fjerritslev.  31. marts 1969.
Banernes (FFJ og TFJ) sidste driftsdag.

 

 

FFJ/TFJ´s sidste køreplan, vinter 1968-69.

31. marts 1969 ophørte driften på begge baner.

 

 

     - o -

 

 

DMJK-tur til Aalborg Privatbaners remise og værksted i Aalborg  --  1958.

 

I går sluttede vi inde i Aalborg Privatbaner-remisen/værkstedet i Aalborg, men selvom det var koldt og mørkt i vejret, sku´  vi da lige kikke ud bagved:

AHB M 3203 + FFJ  Dce 22. Aalborg.   --   Februar 1958.

 

AHJ Sp 7.  Aalborg.   --   Februar 1958.

 

FFJ Sb 11. Aalborg.   --   Februar 1958.

 

 -

 

DMJK-tur til Aalborg Privatbaners remise og værksted i Aalborg  --  1958.

DMJK-medlemmer på besøg i Aalborg Privatbaners remise.   --   Februar  1958.   ^---vv

Skydebro i midten af remisen/værkstedet. I baggrunden rutebil / bus beskiltet "BLOKHUS".

 

Billederne er meget mørke - beklager - men det var værkstederne "godtnok" også - helt anderledes, end i vore dage.

En blanding af røgkammersmuld/-sod og olie dækkede alle vandrette flader, og gav "farve" til alt andet. Til trods for at min blits dengang var så stor og tung, at man nærmest skulle tro, at den kunne erstatte solen, - ja så var resultatet alligevel mørkt.

Tænk i vore dage den lille "sprække" blitzlyset kommer ud af - og så er resultatet endda mangefold bedre.
. . . Og værkstederne er oftest så lyse og rene, at de kunne benyttes som operationsstuer.

Noget godt har tiderne da ført med sig.  

  . . . . . . 

FFJ M 1215.  "Det kom deroppefra" ! ! ! . . . . . . . . . . . . . . . . . FFJ Sm 3 - interiør . . .

 . . . og set udefra.

 

Aalborg Modeljernbane Klub, størrelse "0".   Februar  1958.   --   Yderst til højre:  Arne Kirkeby.

 

Aalborg Modeljernbane Klub.   --   Februar 1958.

 

DMJK-medlemmer på besøg i Aalborg Modeljernbane Klub.  Fra v: Jens Voldmester, Sofus X, Xxx og Poul Nielsen.

I hovedtræk husker jeg godt snakken - den store kraftige motor: INTET kunne standse hjulene på skinnerne, --gik toget i stå pga. for mange vogne / for kraftig stigning, var det fordi lokomotivet ikke kunne stå fast -- motoren gik ikke i stå.

Februar 1958.

 -  -